/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Tweak = internet virker ikke??
Fra : kermie01
Vist : 388 gange
500 point
Dato : 31-07-06 11:27

Hej

ja, jeg har i den grad dummet mig, og så kan man måske lære af det...

Og som bruger uden den store flair for pc-trylleri er det ikke altid let at rette op på egne fejl...

Til sagen: Min pc er superlangsom til opstart, så da jeg faldt over et xp tweak program, lød det bare lækkert

Jeg lod programmet selv styre hvad der skulle skulle ændres/slettes, så hvad der er sket har jeg ingen anelse om

MEN næste gang jeg startede maskinen virkede netforbindelsen ikke (og den var nu heller ikke blevet hurtigere...surt)

jeg har tjekket om netværkskortet (jeg har LAN forbindelse, bredbånd via en delt router) virker og er aktiveret. Det virker. Og den anden PC der er tilsluttet via samme router kan godt komme på nettet, så der ER hul igennem!!

Har prøvet at afinstallere og geninstallere netværkskortet - uden virkning på netforbindelsen

Idiot som jeg er, fandt jeg ud af at "systemgendannelse" ikke var aktiveret, så jeg kunne heller ikke skrue tiden tilbage.

Jeg har ikke aktiveret Windows firewall, så det kan ikke være den der driller...

Jeg havde idiotisk nok også slettet tweak-programmet (da jeg fandt ud af at det ikke øgede hastigheden en sk..) før jeg opdagede den manglende netforbindelse, så dér havde jeg heller ikke mulighed for at fortryde mine handlinger...suk!

Det forekommer mig at jeg i sin tid, da jeg tilsluttede min pc til nettet via LAN, ikke skulle angive en masse tal og data i "systemet", som hvis man f.eks havde et gl.dags 56k modem, men at det nærmest installerede sig selv uden dikkedarer...

Hvad kan der mon mangle?

På forhånd tak for hjælpen

P.S. jeg HAR slået "gendannelse" til i Windows...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-06 11:37

Det lyder som om der stadig er nogle filer fra tweakprogrammet, som spærrer. Du kan bruge dette program til at fjerne gamle filer og tempfiler fra din pc

http://www.stevengould.org/software/cleanup/download.html

Du skal ikke være bange for at der mange filer der bliver smidt ud, jeg har kørt det på flere pc'ere med godt resultat.

Gå derefter ind i kør, skriv msconfig, der kan du se hvilke programmer der kører hele tiden, dem du ikke bruger, kan du trykke fra, husk at genstarte maskinen, pøj pøj

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-06 11:40

Du kan også rense maskinen for tweakfilerne, ved at gå i kør, skriv regedit, søg efter filer på programnavnet, men pas på kun at fjerne dem. Men brug alligevel også det andet program, fjer netkortet i enhedshåndteringen og tag derefter netværkskortet helt ud af maskinen. Genstart maskinen uden kort, prøv derefter at sæt kortet i igen.

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 31-07-06 12:07

tak, Nordsted, jeg prøver det du nævner, men allerførst:

En af mine kolleger foreslår at fjerne forbindelsen til routeren, og tage strømmen til routeren i et halvt minut, hvorefter der skulle være chance for at den registrerer forbindelsen til pc'en

Så det prøver jeg lige når jeg kommer hjem i eftermiddag...

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 31-07-06 13:01

Hvis du fjerner poster manuelt via registreringsdatabasen:

Husk først at oprette et systemgendannelsesunkt!
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/tip-og-tricks/opret_et_systemgendannelsespunkt.htm

---

Som alternativ til CleanUp vil jeg anbefale RegSupremePro. Har alrig svigtet mig - og regnes for en af de bedste.
http://www.macecraft.com/regsupremepro/

Programmet er ikke gratis, men der er en gratis prøveperiode.

"Lillebror" (uden 'Pro'): http://spywarefri-shop.dk/product_info.php?products_id=68

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-07-06 16:24

Ved at afbryde strømmen til Routeren nulstiller du den, hvis ikke det hjælper skan du prøve at reparere forbindelsen. Men jeg tror nu mest på at det er oprydning der skal til og der er Nordsted1 kommet med en god metode.

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 01-08-06 09:21

Okay, jeg prøvede det dér cleanup-program. Det var godt nok effektivt. Det frigjorde 1,7 GB plads!!

(he-he, jeg svedte lidt da jeg så at renseprogrammet slettede nogle billedfiler (feriebilleder) - indtil jeg opdagede at det var .bak-filer. Pyha...)

...Men desværre ikke med den ønskede virkning...

Har også afinstalleret og geninstalleret netkort - uden problemer

MEN...jeg slukkede routeren...og nu kan jeg se at systemet ikke kan kommunikere med den. "Der er ikke installeret drivere", som der står. Der er gult udråbstegn når jeg tjekker via "enhedshåndtering" På D-Links hjemmeside kan man ikke få drivere ("not available"...??), og jeg har ingen på den CD-rom der fulgte med routeren - kun en vejledning i opsætning (der ikke virker hvis jeg følger den...).

Men jeg mener nu son nævnt heller ikke jeg skulle lave alverdens opsætning, dengang for et par år siden, da jeg installerede routeren...

Det er måske slet ikke meningen at der skal være drivere installeret til en router...eller??

Jeg pingede mit system via kør-cmd-config/all (som jeg blev vejledt til på D-Links hjemmeside). Der står INTET under IP adresse. Det samme prøvede jeg på den anden pc der er tilsluttet routeren. Ingen problemer, og der kan jeg godt se IP-adresse etc.

Men grunden til at ikke kan se min egen IP adresse er måske at jeg ikke er tilsluttet nettet...??

Problemet med routeren ser ud til at være min nuværende første forhindring!!

Hmm...det der med manuelt at fjerne filer i registreringsdatabasen. det er vist for stor en mundfuld for mig, så jeg håber problemet løses ad anden vej...

Måske man skulle prøve at starte op i "sikker tilstand". Hvis det lykkes, ved jeg da at det er et program i baggrunden der laver ulykkerne...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 09:31

Er det ud for netværkskortet der er en gul trekant??

Man kan kun se sin IP-adr. når man har netværksforbindelse

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 01-08-06 15:50

Det er som nævnt ud for routeren der er gul advarsel, IKKE netværkskortet (som fungerer og er installeret korrekt - iflg. "Enhedshåndtering"...)

Og okay, så fik jeg det på plads med at man ikke kan se sin IP adresse når der ikke er netværksforbindelse. Tak for det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 16:18

Det eneste jeg umiddelbart kan se du mangler, er en driver til din router

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-08-06 23:03

Jeg har nu heller ikke en driver til min router. Det skal der vel heller ikke da det jo ikke er hardware der er tilsluttet en pc, eller er det mig der er galt på den.

Hvis du nu i adressefeltet i explorer indtaster routerens ipadresse (typisk 192.168.1.1 eller noget lign.) kan du så komme i kontakt med den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-06 07:36

Ikke alle routere bruger drivere på pc'ere, men du kan gå ind i opsætningen på en af dine andre pc'ere og se hvad du mangler, se netværkskortet igennem på en af de andre maskiner, og se hvad der er installeret af programmer og kort

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-06 07:45

Har du kørt netværksinstallationerne til LAN igennem?

Du kan også gå ind i egenskaber for LAN-forbindelse og se om du minimum har disse fire programmer, nogle maskiner kræver flere

klientprogram til microsoft-netværk
fil og udskriftsdeling til microsoft-netværk
QOS pakkeplanlægning
internetprotokol (TCP/IP)

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 02-08-06 09:00

Hej

Nu har jeg i det mindste ingen gule advarselstegn under "Enhedshåndtering". Så langt så godt.

Nej, jeg tror heller ikke der behøves en driver til min router (D-Link, model DI-604). Ellers ville det vel også være muligt at downloade en driver fra deres hjemmeside - hvilket det ikke er.

Har prøvet at pinge routeren ved at skrive den IP adresse der står i "Setup-Wizard" til routeren.

Der sker intet!

(Man skulle ellers - ifølge manualen til routeren - få et pop-up vindue hvor der kræves en kode, et brugernavn etc.)

Ja, jeg har installeret de fire programmer du nævner, Nordsted

Har også prøvet at nulstille routeren, at flå alle kabler fra, vente nogle minutter, sætte strøm på, tage det fra igen, osv.

Jeg læste et indlæg på nettet fra en anden bruger der har netop min router (D-Link, model DI-604). Han oplevede nøjagtig det samme. Han lod routeren stå slukket natten over, nulstillede med strøm på, tog strøm fra og til. Det kaldte han "den svenske metode"..hmm...og pludselig var der hul igennem!!! (???)

Det med at lade den stå natten over har jeg så gjort. nu må jeg se hvad der evt. sker når jeg prøver at sætte den til i eftermiddag (havde ikke tid i morges...)

Men jeg har nu en anelse om at det ikke hjælper en dyt...

Der er lys i netværkskortet der indikerer at netværkskabel er installeret. På routeren indikerer lysene at alt er ok. På skrivebordet kan jeg se en øjeblikkelig reaktion, når jeg sætter netværkskablet ind og ud af kortet eller slukker/tænder routeren

Opsætningen i internetindstillinger etc. er nøjagtig den samme som på den anden PC jeg har tilsluttet routeren.

Og routeren kan ikke være defekt, da der jo ER hul igennem fra min anden PC...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-06 09:13

Har du husket at kører guiden internetinstillinger??

Du skal klikke på forbindelse og kør guiden instillinger og husk at genstarte

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-08-06 10:57

Prøv lige det med at reparere forbindelsen.

Dobbeltklik de 2 skærme nede ved uret (dem har du vel) - tryk på fanebladet Understøttelse - Tryk på knappen Rerarer

Hvis ikke du har Lanforbindelse er det vel ikke fordi den er deaktiveret.