/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Kontaktpers. i Outl. Express
Fra : PoChris
Vist : 615 gange
300 point
Dato : 24-07-06 22:38

Jeg har sat min mors og fars computer op sådan, at de har hver sin identitet i Outlook Express 6. Det har fungeret udmærket, men nu er der problemer med kontaktpersonerne. Selv om de altså har hver sin identitet, opfatter programmet kontaktpersonerne som "fælleseje" - slettes én person hos én identitet, bliver vedkommende også slettet hos den anden identitet. Det kan også ske, at alle kontaktpersoner hos én identitet forsvinder, men det er aldrig sådan, at begge identiteter har flere- og forskellige kontaktpersoner.

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 24-07-06 22:44

hvis de ikke skal have samme kontaktpersoner, bliver du nød til at smide et mail program mere på, prøv evt. med Outlook som følger med Office pakken, det er en udvidet version af Outlook express, som også kan meget mere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-07-06 23:07

Halløjsa
Den bedste måde at styre den slags er at der oprettes en brugerprofil til hver bruger.
Så vil kontaktpersoner/adressekartoteket findes 2 gange, nemlig en gang pr. bruger.
Alternativt kan der oprettes 2 grupper af kontaktpersoner, dette er bare ikke så smart da der så altid sendes mail til alle brugere i gruppen, altså undtagen hvis man åbner gruppen og sletter dem der ikke skal sendes til, dette er også lidt besværlig.
Opret en brugerkonti til hver og de har hver især deres personlige opsætning af PC'n, adressekartotek osv.
Outlook Express bruger standard-adressekartoteket i Windows.
Der ligger måske en anden mulighed gemt i hjælpen til 'Adressekartoteket':
Klik på start, -->Programmer,-->Tilbehør,-->Adressekartotek.
Klik på Hjælp-->Indhold og indeks. Læs hjælpeteksten om "Identiteter", og om organisering af mapper. Jeg tror du kan løse problemet af denne vej. Jeg vil tro du skal oprette 2 identiteter ud over den der hedder "overordnet identitet', altså en for hver bruger. I hjælpen står der så noget om at logge på med forskellige identiteter. Jeg vil gå ud fra at hver identitet kan have sin egen kontaktperson liste ud over den fælles.
Håber dette kan hjælpe dig lidt undervejs.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-06 23:14

Hvad med at oprette en bruger konto til hver, der kan de have deres indstillinger og kontaktpersoner hver for sig, der behøver ikke at være kode på, blot de har hver sit brugernavn og kan klikke på det når computeren startes

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-06 23:53

I outlook express er det en god ide at lave to forskellige idenditeter (med eller uden password) og derpå bruge meddelelses regler således at A ikke modtager mail fra B - og omvendt - sådan kører det her på diverse af mine konti og jeg har absolut ingen problemer med at holde identiteterne adskilt

Et godt råd her at slette den konti der hedder overordnet idenditet - idet den ellers kan drille ualmindeligt meget (der sker intet ved at gøre det)

I meddelelsesregler skal A sørge for at "til B" ikke hentes fra serveren og omvendt at B sørger for at "til A" ikke hentes fra server - kig godt efter - for mange kommer til at bruge fra i stedet for til

Når du åbner oe - så klik på filer - identiteder - tilføj ny - begge gange en konto oprettes.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 29-12-06 21:33

Jeg har ikke fået løst dette problem endnu. Da jeg har en anden computer med Windows 2000 og Outlook Express 6 installeret, ved jeg, at det sagtens kan lade sig gøre at have to forskellige identiteter med hver sine kontakter. Det har ikke hjulpet at slette identiteterne både i Outlook Express og under Application Data/Identities på mit C-drev. Kunne det tænkes, at fejlen kan rettes i Registry Editor?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-06 23:42

du kan oprette en ekstra mailadresse på udbyders webmail og derpå lave denne nye mailadresse som det ny identitet - langt nemmere både for dig og dine forældre. eller to helt nye for den sags skyld - så er der ikke noget at tage fejl af

resten som Dato : 24-07-06 23:53

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-06 08:30

prøver lige igen fordi jeg synes det er så nemt at lave

opret to forskellige mailadresser - de fleste udbydere har lavet det sådan at man kan have mindst 1 - 5
(behold måske den ene eksisterende og lav en enkelt nyoprettet)

i outlook express gøres det at A oprettes for sig selv - og B oprettes for sig selv under identiteder.

Hver for sig får derpå lavet meddelelsesregler hvor A sørger for at B´s mail ikke hentes fra serveren og omvendt. (regel : A@mailadresse.dk skriver at B@mailadresse.dk ikke hentes fra server og omvendt)

Når alt er på plads kan hovedidentiteten slettes så der kun er de to tilbage.

Det KAN simpelthen ikke slå fejl - men der skal selvfølgelig lige sendes besked til alle kontakter om forandringen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-06 10:01

Citat
slettes én person hos én identitet, bliver vedkommende også slettet hos den anden identitet
... det er netop noget der sker hvis det er samme mail adresse - derfår mit råd om at oprette en ny så der er to og hver især har sine kontaktpersoner

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 30-12-06 13:56

Jeg forstår ikke helt svarene. De to identiteter har selvsagt ikke samme mailadresse. Jeg har heller ikke en overordnet identitet ud over de to nævnte. Som sagt mener jeg, der er gået kludder i et eller andet i Outlook Express, for det kan jo normalt lade sig gøre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-06 14:00

så skal der måske repareres eller afinstalleres og geninstalleres ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-06 16:35

brug hjælp i Outlook express, og skriv: flere konti
Her står:
Sådan oprettes flere identiteter

Hvis flere personer bruger den samme computer til e-mail, skal hver person have en separat postkasse i Outlook Express. Det betyder, at hver person kan have separate meddelelser, kontaktpersoner og personlige indstillinger. Det er muligt, når der er oprettet flere forskellige identiteter. Når identiteterne er oprettet, kan du skifte mellem dem uden at skulle lukke computeren eller afbryde internetforbindelsen.
Yderligere oplysninger finder du i følgende emner:
Tilføje en ny identitet
Slette en identitet
Skifte til en anden identitet
Ændre indstillingerne for den aktuelle identitet

Endvidere:
Sådan ændres indstillingerne for den aktuelle identitet

Peg på Identiteter i menuen Filer, og klik derefter på Administrer identiteter.
Rediger de ønskede indstillinger.
Du kan ændre din identitets navn og adgangskode ved at markere identitetens navn og derefter klikke på Egenskaber.
Du kan ændre den identitet, der åbnes, når computeren startes, ved at vælge en identitet på rullelisten. Hvis afkrydsningsfeltet ikke er markeret, bliver du bedt om at angive identiteten, hver gang du åbner et identitetsbaseret program.
Hvis du vil ændre den identitet, som alle programmer (identitetsbaseret eller ej) bruger i automatiske processer, skal du vælge en identitet på den nederste rulleliste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 30-12-06 21:59

pallebhansen

Takker for svaret, men alt det ved jeg godt.