/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Styresystem på ekstern HD?
Fra : Andersen
Vist : 620 gange
100 point
Dato : 30-05-06 20:49

Hej I eksperter

Jeg kører windows 2000 på min 1.4 Ghz AMD Athlon maskine. Nu går jeg og pusler med tanken om noget mere plads, og et supplerende styresystem. Min idè er at jeg vil købe en 250 - 300 GB ekstern USB harddsk, som vel så vil få tildelt et nyt drevbogstav. På denne disk vil jeg installere Win XP Pro - men IKKE fjerne min win2000 fra C:/ på min nuværende HD. Vil det betyde at jeg ved opstart af pc'en får mulighed for at vælge hvilket styresystem jeg vil starte op på?

Det er en løsning jeg godt kunne tænke mig, men ved ikke om det kan lade sig gøre, eller om det er totalt håbløst?
Hvad skal jeg være opmærksom på? Eller har du måske et godt råd til hvad der skal gøres?

Venligst
Andersen

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 30-05-06 20:59

Ja, det lyder som en god idé....
Jeg har også selv overvejet hvordan det kan lade sig gøre.

Du skal ihvertfald være sikker på at du harmulighed for at boote på på andet end Hdd, CD-ROM og Floppy-drive.

Det må være første skridt inden du gør noget helt andet.

Jeg kunne forestille mig at der i BIOS skal stå noget med LAN-USB eller bare USB.

Måske ville jeg også overveje at købe en ekstern-hdd med Firewire, men så skal du igen være sikker på at din BIOS understøtter opstart på Firewire.

Firewire er hurtigere end USB 1,1 og USB 2,0

Glæder mig til at se om der er nogen der har et bedre svar end mig...

God fornøjelse..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-05-06 21:30

Ja først er det vigtigt at vide om din comp kan boote fra USB (bør være USB2)
Under forsøget bør du koble din faste HD fra på begge kabler, så du ikke mister win 2000
Kør aldrig et program på det andet styersystem når du har det første kørende.
Men jeg bruger harddiskskuffer til formålet - så inden jeg starter comp vælger jeg skuffe og propper den ind, og nu kører det valgte styresystem. Du kan evt have en lille HD fast i comp til overførsel af filer fra det ene styresystem til det andet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-05-06 23:22

Suplerende styresystem på ekstern drev

Køb dog en større hd opg partitioner den, så kan du for den sags skyld lægge et styresystem på hver partition, men hvordan du så skifter mellem dem, kan jeg ikke svare på. Det er der sikkert andre der kan. Jeg kan nu heller ikke tror at et styresystem på en ekstern disk, via en USB kan gå baglæns og tjekke hvilken hardware der findes osv. Men OK, hvis det kan lade sig gøre såååå!!!

Men det virke nu lidt, nåh nej meget nørdet på mig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-05-06 15:17

Brassovitski - ikke suplerende styresystem --------- men valg ved opstart.
To styresystemer bør absolut ikke blandes.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-06-06 18:28

til e.c.
ad:Brassovitski - ikke suplerende styresystem --------- men valg ved opstart.
To styresystemer bør absolut ikke blandes.
Nej, nej, jeg skriver ikke noget om at blande 2 systemer, men at det sagtens kan lade sig gøre at partitionere en HD, og så indtsllere et styresystem på hver partition, men selvfølgelig kan de ikke køre samtidig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-06-06 18:55

Nå ok
Og dog - så kan man indstille partitionerne til at kunne ses af den anden part.
Det kan typisk ske ved to harddiske med hver sin "aktiv" part og der bootes på den ene.
Men nu kommer problemerne hvis man forsøger at "køre" et program på den anden harddisk.
Da næsten et hvert program bruger registreringen på C: er det spørgsmålet om hvilken C: der bruges.
Jeg har forsøgt en gang og begge HD gik ned. Dog ikke værre end at jeg kunne genindstallere en backup.