/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
excel betingelser
Fra : halloodk
Vist : 763 gange
100 point
Dato : 29-05-06 00:10

Jeg vil gerne oprette en række med en fortløbende række nr. men kan ikke finde en formel der dækker det. Er der nogen der ved om det findes?

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 29-05-06 07:07

Skriv f.eks. 1 i første celle og 2 i anden celle. marker begge og træk så i det lille håndtag nederst i højre hjørne på celle to, så skrives der 3, 4 o.s.v. i de følgende celler.
Hvis du skriver f.eks. 1 i første celle og 3 i anden celle, vil de følgende celler blive 5, 7 o.s.v.
Det gælder både rækker og kolonner.
Måneder derimod kan man nøjes med at skrive januar i celle 1 og så trække til højre eller nedad, så kommer februar, marts o.s.v.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 29-05-06 07:21

Hej

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du ønsker, så du får et par muligheder her:

+række()

Den giver rækkens nummer.

+kolonne()

Den giver kolonnens nummer

Der kan laves beregninger på dem.

F.eks.

+RÆKKE()*KOLONNE()

Hvis den kopieres ud i et område, f.eks. i alle celler i kollen A til J og række 1 til 10, så giver formlen "tabellen" som man kender det bag på de regnehæfter vi havde i folkeskolen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-05-06 08:09

Hej
Skriv f.eks. 1 i celle 1A
i celle 2A skriver du formelen =1A+1
Derefter peger du på nederste højre hjørne i celle 2A, holder venstre musetaste nede og trækker nedaf, så bliver formelen i celle 2A kopieret til de næst følgende celler 1B, 1C osv.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-05-06 08:18

Sorry!
Når du trækker nedaf bliver formlen selvfølgelig kopieret til A3, A4 osv og ikke til 1B, 1c osv som jeg tidligere skrev.

Godkendelse af svar
Fra : halloodk

Dato : 02-06-06 21:30

Tak for svaret hvaderikkeibrug.
Svar 1 var hvad jeg ledte efter, men alle svarene var gode, så tak til alle.
I ønske alle en god pinse.
Halloodk

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 03-06-06 07:29

Også god pinse til alle her fra, men jeg fortjener nu egentlig ikke disse point, for svaret står i hjælp-funktionen i Excel, hvor jeg bare lige opfriskede det.
Hilsen
Petra