/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Router - Swits
Fra : ppk
Vist : 4232 gange
200 point
Dato : 10-05-06 23:18

Hej

Hvad er forskellen på at bruge en ROUTER eller en SWITS ?

Har hørt at bruger man en router, kan f.eks. 3 maskiner køre samme hastighed hvorimod bruger man swits deler 3 maskiner ens hastighed. Altså således at den sidste maskine kører langsomst.

PPK

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-05-06 07:52

Det letteste er at læse på disse 2 sider:

Router
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router

Switch:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 11-05-06 08:03

Altså der er stor forskel på en router og en switch... For at starte fra en ende af, så er en router et stykke hardware som kan få to netværk til at snakke sammen. En switch er et stykke hardware som sørger for at flere computere kan snakke sammen. Som regel har alle routere man kan købe til privat-personer indbygget switche. Men der er også en 3. ting som hedder hub. En hub er stort set det samme som en switch, bortset fra at den deler hastigheden ud over de respektive porte, hvor en switch yder en noget større hastighed på de enkelte porte, og er derfor mest effektiv til netværk...

Håber det gav lidt afklaring!

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-05-06 08:34

du har nok læst på den link jeg skrev hva, ost

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 11-05-06 08:37

Bare for at du ikke misforstå det, så kan en router ikke sørge for at dele hastigheden på nettet mellem maskinerne. medmindre du køber nogle meget dyre,

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 11-05-06 08:41

Troldenesdhb - Næh, egentlig ikke... Men jeg har været igang med telefagtekniker-uddannelsen, og har arbejdet en del med det... Og ville bare prøve at forklare det i enkelte ord

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-05-06 08:49

når jeg nu ikke kunne kommet til at sende før - så vil jeg blot tilslutte mig ostemandens forklaring (lusket firewall jeg har ind i mellem *G*)

Jeg hjælper en familie med diverse ting med deres tre pc´ere - de har lige skiftet udbyder og bruger switch nu - det er en absolut mærkbar forandring - til det bedre

Kommentar
Fra : risper

Dato : 11-05-06 09:11

hej ppk - prøv at dette spørgsmål som jeg stillede for længe siden

http://www.kandu.dk/Spg51189.aspx

du vil evt. få brug for disse oplysninger hvis du nøjes med en switch

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-05-06 21:56

På internet siden er forskellen mellem router og switch:
Router behøver kun en IP adresse for at fordele den lokale trafik ud til nettet.
Switchen skal have en IP adresse for hver internet adgang, som skal på nettet samtidig.

Switchdelen i en router opføre sig som en almindelig switch i lokalnettet. Ved manglende porte i routeren, kan du tilslutte en switch til routeren, som så fungere som en fordelerdåse, hvor alt styres af routeren.

En HUB er et levn fra ruder konges tid som knægt. Den køre i stjerneform og tillader kun en maskine ad gangen, at kommunikere ud på netværket. - Det er en uddød race, så glem den.

Routeren giver en øget sikkerhed, med sin indbygget firewall. - Vælger du samtidig en med trådløs mulighed, findes der også flere andre muligheder for at sikre forbindelsen mod uønskede forsøg at stjæle gratis netforbindelse og hackning.

I alle tilfælde vil jeg forslå at du starter med en router. Den giver større trykhed i forhold til en switch koplet direkte på bredbåndsmodemet.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 11-05-06 22:04

Med hensyn til hastigheden, så vil en switch, som nævnt ovenfor, kræve en IP-adresse for hver netforbindelse som skal køre samtidig.
Routeren fordeler trafikken efter behov, og kan derfor godt have flere forbindelser kørende parrallelt, dog kan det mærkes på hastigheden, hvis trafikken er meget intens, men ved almindelig surfing, vil du normalt ikke mærke noget.

Det er dog observeret en nedgang i hastigheden, der som den ene maskine spiller CS over nettet, da den konstant sender og modtager data, der udveksles med modspilleren, så den anden maskine vil køre med nedsat hastighed.

Med et normalt forbrug i informations niveau, vil du meget sjældent mærke nogen forskel.

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 27-12-06 09:36

Tak for svaret severino.

Det var en rigtig god forlaring.

PPK