/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
switch
Fra : risper
Vist : 670 gange
100 point
Dato : 10-10-04 16:34

hvad skal man gøre for at man via en switch får kontankt med sin internet-opkobling på alle tilsluttede komputere? Umiddelbart kan jeg kun komme i kontakt med min adsl opkobling på en pc adgangen. Jeg er ganske klar over, i fald der flere end 2 PCér skal man have flere IP adresser, men det må vel være muligt at "nøjes" med de 2 f.eks. TDC leverer når kun 2 maskiner er tændt samtidigt og dette vilkårligt af hinanden - altså ikke nødvendigvis koblet sammen i netværk.

Har ladet mig fortælle noget om nogle drivere der heddder NWLINKIPX og NETBIOS og jeg kan sagtens finde dem i XP systemet, men kan ikke installere dem???

Er der nogen med gode forslag

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-10-04 17:04

Hvis du har to dynamiske IP adresser skulle det ikke være noget problem med 2 PC'er via en switch, men skal der flere på skal du enten have flere IP eller skifte switchen til en router.

Hvis du kun kan få en PC på nettet er det enten fordi du kun har en IP adresse eller fordi du ikke kan få netkortet til at finde serveren.
Prøv at koble 2 på og i Kør skriver du cmd OK
i den sorte boks(kommandoprompten) skriver du ipconfig/all tryk Enter
fortæl hvad der står

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-10-04 17:11

I Windows XP kan man højreklikke på LAN forbindelsen og vælge reparer hvilket skulle få netkortet til at søge serveren hvis det er sat op til DHCP i TCP/IP protokollen

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 11-10-04 12:21

Du kan løse din opgave ved at bruge en Router fra f.eks. D-Link (DI-604). Den sætter du som det første på din adsl og herefter din Switch. Så kan du have en "milliard" pc'er på dit lokalnet.

Kommentar
Fra : risper

Dato : 12-10-04 14:25

forløbig tusind tak til BjarneD og wilsonweb

til wilsonweb kan jeg kun sige, at det netop var for at "spare/UNDGÅ" en router!!

men til jer begge kan jeg oplyse at problemet løses som følger:

kontrolpanel>netværksforbindelser>(h.klik på LAN forb) egenskaber>(marker protokol i ny boks vælges NWLINK NETBIOS som installeres!

herfter funker det. et lille problem opstår dog i forbindelse med flere komputere via samme switch og på samme ADSL opkobling med 2 dynamiske IP adr. Går man ud af nettet aktiveres ip adressen først igen efter en time, men dette løses ved, at "købe" flere IP adresser - dett er billere end at leje en router hos TDC!!

Takker for hjælpen

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-04 14:52

Det har du fået lidt forkert fat i, men hvis bare det virker hos dig så er det jo godt.
NWLINK Netbios og IPX/SPX bruges ofte til at få computerne i et netværk til at tale sammen når TCP/IP er optaget til Internetopkoblingen.
Jeg har 2 dyn. IP og har i længere tid kørt med 2 maskiner på switch og det kørte udmærket og nu har jeg så fået behov for at kunne koble 2 mere på, stadig med kun 2 dyn. IP og det har jeg af dovenskab og indretningsmæssige gjort ved at koble routeren på switchen hvor der stadig er 1 PC på og nu kører routeren så med 3 og switchen med router og 1. Eneste behov var at clone Macadressen i routeren så de 3 fremstår som 1. Så sig ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Den ene af de 3 har i øvrigt 4 operativsystemer og alle kan køre på nettet når de er startet op.
Tak for belæringen

Godkendelse af svar
Fra : risper

Dato : 12-10-04 19:00

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 12-10-04 19:06

I en router kan du sætte din login til f.eks. TDC speedstream og andre der bruger PPP på der ADSL. Oven i hatten får du mere sikkerhed og du behøver ikke at købe en router af TDC - alle routere virker på deres ADSL'er ...en router koster forresten "kun" 400-500 kr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-04 19:07

Du klarede dig jo egentlig selv.
Husk at dit system er mere åbent med switch.

Kommentar
Fra : risper

Dato : 17-10-04 12:04

Hej igen BjarneD

ja jeg pusler stadig med mit løste problem om flere maskiner udelukkende via switch

det synes nu, at tdc har fået fingeren så forklaringen ligger nu på deres hjemmeside
på følgende url: http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_dl#ol_net - under punktet "vejledning til netværkspakken"!!

Læser TDC mon også "KANDU"?? - Der må bive et utal af billige routere til salg hos TDC, hvis man de ikke vælger bare at lade folk beholde dem uden beregning!!

Mht til sikkerhed har du ret - man "slipper/kommer uden om" den hardware firewall der umiddelbart er aktiveret (standardopsætningen), men dette kan jo nemt løses enten ved softwarefirewall eller ved benyttelse af firewalen i SP 2.

Den umiddelbart eksisterende firewall i XP PRO er ikke videre effektiv og virker såvidt jeg ved kun på ens download. Har ikke eksperimenteret sønderligt endnu med SP2´s.

Min interesse for at arbejder uden om en router har iøvrigt været forårsaget af, at jeg har anelse om, en router "æder" noget af båndbredden?!?!

Har kommer vi så tilbage til de i gruppepolitikken reserverede (begrænsede) 20% båndbredde!!

mvh risper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 13:57

Det link kender jeg godt.
Firewall/NAT i en router kan ikke erstattes af en personlig firewall (software) fordi router firewall stopper indtrængen før den når til dit system, men på den anden side kan routeren ikke stoppe aktiviteter der allerede er inde.
Jeg har router på nu, og bruger TDC's FTP test til at tjekke min båndbredde og den er ikke forringet af routeren og hvorfor skulle den også være det.
Jeg har selv IPX/SPX protokollen (NWLINK) installeret, men den kan deaktiveres uden problemer for Internetopkoblingen, men det forudsætter så at man har aktiveret netbios over TCP/IP.
Du har ikke helt fat i det endnu, men det kommer nok. Jeg har haft rig lejlighed til at afprøve teorierne på firmanetværk og på en daghøjskole hvor jeg satte et netværk op med 20 PC'ere, som alle skulle på nettet, dele printere og filer, Jo så får man øje for hvad der er væsentligt og ikke væsentligt og du kommer desværre ikke uden om, at en router er bedre til at dele forbindelsen. Jeg har faste IP på de maskiner der er koblet til bag routeren og de kobler betydeligt hurtigere på nettet, især efter længere tids afbrydelse.