/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvad er forskellen?
Fra : arne.jakobsen
Vist : 690 gange
500 point
Dato : 20-03-06 23:00

Jeg ville gerne have skrevet hele spørgsmålet i overskriften, men det er ikke muligt.
Selv om tekst-strengen ser ud til at kunne indeholde 50-60 tegn, kan den KUN indeholde ca. 20 tegn.
Det er så svaret på én af de seneste dages Tips. ang. længden på Overskrifter.

Nu skal jeg komme tilbage til mit spørgsmål:

Hvad er forskellen på Kategori og Emne? Vi taler selvf. om Kandu. I de 1½ år jeg har været Kandu'er, har jeg ikke kunnet se forskellen.

Er der andre der kan? Er der nogen der vil være så elskværdige at oplyse mig?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-06 23:07

under en kategori ligger der flere emner - altså opdelt kategori

du kan jo selv vælge om du vil søge på den ene eller anden måde - enten under kategori - eller alfabetisk, hvor du lander i alle emnerne.

ikk´ ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-06 23:35

Det vil måske for mange være mere overskueligt at søge på denne side (kategori) hvor der bliver oplyst om de emner, der er i den enkelte kategori.

http://www.kandu.dk/default.aspx

i stedet for denne

http://www.kandu.dk/topics.aspx?grpid=0

Men uanset hvilken side du vælger, så er "emnerne" de samme.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-03-06 23:40

Ja Mirit. Sådan burde det være. Det er det bare ikke. Og det har det ikke været i den tid jeg har været Kandu'er. Hvis du kigger ude i menuen til venstre, står der:
Citat
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi

Så Emne er altså den overliggende knastaksel. Og Kategori den underliggende. Det modsiger din kommentar. Du er altså lige så meget i tvivl som jeg er.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-03-06 23:48

ans. Jeg vil bare som gammel snedig Kandu'er have ryddet op i de åndssvage ord. Hvis I ikke kan forklare forskellen på Kategori og Emne, så må ét af dem fjernes. Så simpelt er det. I den NYE Kandu er Emne pludseligt højere vægtet end Kategori. I den gamle var Kategori den højeste. Jeg har aldrig kunnet se forskellen på Kategori og Emne.
Når folk har skullet udtale sig har de altid haft problemer med disse 2 ord/begreber. Hvis I 2 ikke kan forklare forskelen, hvem kan så????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-03-06 23:51

Mirit - > Du skriver:
Citat
under en kategori ligger der flere emner - altså opdelt kategori

Det er jo noget vrøvl. Se menuen ude til venstre. Der er kategorien et underpunkt.

Tag nu at forstå mit spørgsmål!!!!

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-03-06 00:01

Jeg læser det sådan at alle emnerne kan blive vist i:
kategorier
alfabetisk
karriere
interesser
teknologi

Der kan man så vælge hvordan man vil se det.

Jes

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 21-03-06 00:09

Rubrikken Emnevisning:

Klik på Kategorier

Citat
Fritid

Biler, Motorcykler, Musik, Foto, Film, Lystfiskeri, Madlavning, Fritidssejlads, Knallert, Jagt, Dykning, Sport, Malerier, Rollespil, Computerspil, Håndarbejde,

Kategorien er "Fritid"
Emnerne er Biler, Motorcykler o.s.v.

Og jeg forstår rubrikken og overskriften Emnevisning, at man kan vælge at se samtlige emner delt ind, enten i kategorier, i alfabetisk orden o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-03-06 00:15

Så kan der vist ikke tærskes mere langhalm på dette hva'?

Kategori= Hovedklasse, art eller slags.
Emne= overskrift/titel på det undergruppen handler om.

F.eks. kunne SEX være en kategori og 'Flueknepperi' kunne være et emne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-06 00:43

Brassovitski , Dova m.fl. Sådan har jeg også altid opfattet tingene. Jeg er jo trods alt EDB-mand. Det sørgelige er blot at: SÅDAN FUNGERER DET IKKE OG HAR ALDRIG GJORT DET. I den nye Kandu-version er Emne højeste niveau og Kategori blot et underliggende. Som Brassovitki og Dova beskriver det, KUNNE det være OK. De TROR at det er sådan, det er det bare ikke, og har aldrig været det. Derfor burde Kandu-teamet fjerne ét af ordene. Det ord der oftest bruges er EMNE. Det bør man fastholde. Kategori bør slettes, idet det ingen praktisk betydning har og ikke har haft det i flere år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-06 00:56

Jeg synes nu det er helt fint, som det er.

Jeg bruger nu mest kategori, men jeg er jo heller ikke EDB-mand

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-06 01:16

ans - Hvis du bruger "Kategori" så forklar lige hvordan..............?

Så vidt jeg kan se er det noget seriøst vrøvl..........................!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-06 01:21

Citat
Som Brassovitki og Dova beskriver det, KUNNE det være OK. De TROR at det er sådan, det er det bare ikke, og har aldrig været det

Hvem siger egentlig det Arne, at det ikke er sådan

Fordi du tror det er på en anden måde, er det jo ikke sikkert det er mere rigtigt.

Jeg holder stadig fast ved, at det er sådan som jeg siger

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-06 01:46

dova - Det gør jeg. Du og brasso TROR at det er sådan. Jeg synes ar det BØR være sådan. ALLE tror at det er sådan. Men det ER ikke sådan. Kig nu for helvede tingene igennem. Det ER ikke sådan. Det har aldrig været sådan. Jeg, som systemprogrammør bør vide det. OG jeg ved det. Forskellen mellem Kategorier og emner FINDES ikke og har ALDRIG fundtes. Hvis nogen kan bevise at forskellen nogensinde har eksisteret, forhøjer jeg til 500 point. Men indtil nu har ingen bare sandsynligjort at forskellen nogensinde har fundtes.

dova:
Citat
Jeg holder stadig fast ved, at det er sådan som jeg siger

Bevis det dova, eller åbn en tråd og betal dine taber-point. Ha ha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-06 02:01

Selvfølgelig er der forskel på kategori og emne.

Nudansk ordbog:

Emne: tema, motiv.

Kategori: klasse hvor under flere emner af samme art henføres.

Altså er det som jeg siger, at emner er delt ind/rubriceret i nogen overordnede kategorier.

Sådan er det IRL og altså også her på Kandu, selv om du mener du bør vide noget andet

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-06 02:15

http://www.kandu.dk/

Du er vel ikke i tvivl om den måde det er bygget op på:

Inddelingen består af tre hovedgrupper med hver sin overskrift:

Karriere Interesser Teknologi

Derunder kommer så kategorierne, f.eks under Karriere

Der er kategorierne

Penge

Job

Erhverv

o.s.v.

Og under hver af kategorierne findes emnerne tilhørende kategorien.

F.eks:

Penge

Investering, Økonomi, Budget m.fl.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-06 02:31

dova - for helvede. Tag dig nu sammen. Der er jo ingen der i tvivl om ordbogen, eller hvordan det burde være. Læs for satan i helvede spørgsmålet og forstå det før jeg vender tilbage til mit gamle modbydelige jeg. Hvor mange forskellige spark skal du have i dit dumme fede røv, før det går op for dig at jeg ikke spørger om hvordan tingene BURDE være, men hvordan de ER og har været. Og hvis du ikke KAN INDSE forskellen bliver du sgu blacklistet fra dettte spørgsmål. Jeg vil hellere høre andres oprigtige mening end dine tåbelige citater fra diverse ligegyldige ordbøger.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 21-03-06 06:19

til arne .
det er ikke så svært.

se nu her.

KATEGORI REJSER:

EMNER:

REJSER;UDFLUGTER;FERIESTEDER OG CAMPING.

herluf

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-03-06 06:29

Det er da en sjov tråd. Er der forresten slet ikke nogen der endnu har bemærket at der rent faktisk er 3 grupperinger. Menuen i venstreside gælder for 'Emnevisning'. Øverste niveau er det jeg vil foretrække at kalde 'Interesseområde', dem er der 3 af 'Kariere', Interesse', Teknologi'.
Under hver af disse er der så undergrupper (kategorier). Under 'Karriere' f.eks. 'Job'.
Niveau 3 er så 'Emner', f.eks. under 'Job', er et af emnerne 'Fjernarbejdsplads'.
At der så kan søges direkte på emne, i alle kategorier eller kun i en enkelt kategori gør det jo ikke mere besværligt vel.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 21-03-06 07:19

[CITAT][Hvad er forskellen på Kategori og Emne? Vi taler selvf. om Kandu. I de 1½ år jeg har været Kandu'er, har jeg ikke kunnet se forskellen./CITAT]

Et emne er f. eks. SELVANGIVELSE(man kan stille spørgsmål om dette emne). Emnet selavgivelse findes i kategorien KARRIERE, i undergruppen OFFENTLIGE.

Det er da ligetil!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-06 08:03

Det der falder i mine øjne er at forsiden man logger direkte ind på indeholder kategorier - den kunne bruges til meget andet - for eks oplysninger- driftsstatus - vejledninger osv osv .

Det der er ude i siden er menuer og undermenuer.

jeg er også tilfreds som sådan - men netop forsiden kunne være anderledes da det er det første en ny bruger ser og måske ikke indeholder netop hvad vedkommende er interesseret i.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-06 09:22

Tak for svaret dova. Jeg var vist en smule mentalt fraværende i går.