/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Politielevers arbejdsopgaver
Fra : Vestjyden
Vist : 585 gange
50 point
Dato : 27-11-02 16:43

Vi sidder og taler om, hvorvidt politielever under uddannelse kan komme ud for, at skulle med ind i lejlighed/hus, hvor der er risiko for, at der ligger en død person, som forventes at have ligget død i længere tid - ja, det er måske et underligt spørgsmål, men det er i forbindelse med en diskussion om politiuddannelsen vi diskuterer hvor meget politielever egentligt skal 'prøve' inden de kan betragtes som 'udlærte'. Er der én med tilknytning til politiet, som kan svare på spørgsmålet?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 27-11-02 19:20

det kan de godt...

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-02 20:50

Hej Vestjyden

Ifølge denne side forberedes de kommende politifolk på den situation, du nævner, gennem en række fag på politiskolen, men de kastes ikke aktivt ud i situationen, før de er færdiguddannede. Det står at læse næsten nederst på siden:
http://www.aeldreforum.sm.dk/publikationer/Omsorg/kapitel_1.htm

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-11-02 20:57

Jeg poster lige afsnittet om politiet her:

Politiet efterforsker uventede dødsfald, fx efter ulykker eller selvmord, foretager ligsyn, og underretter i visse situationer efterladte om dødsfald.

Det kan virke uforståeligt for efterladte, at politiet stiller så mange spørgsmål om dødsfaldet. Formålet er imidlertid at få omstændighederne ved dødsfaldet belyst hurtigst muligt, så der ikke senere opstår uberettiget mistanke om fx drab eller selvmord.

De fleste politifolk involveres på et eller andet tidspunkt i dødsfald. Politiuddannelsen rummer derfor en række fag, der forbereder kommende politibetjente på disse situationer, bl.a. psykologi og kendskab til kommunens og skifterettens opgaver.

Der undervises også i korrekt optræden i forbindelse med underretning om dødsfald. Kommende betjente lærer bl.a. at drage omsorg for, at pårørende ikke efterlades alene. Fx finder man ofte et påskud for at vende tilbage på et senere tidspunkt og sikre, at den efterladte kan klare situationen. Politiuddannelsen omfatter også håndtering af efterladtes reaktioner på underretning om dødsfald, der kan være meget forskellige og uforudsigelige.

Politiet har således gode erfaringer med kontakt til efterladte, erfaringer som andre faggrupper kan drage nytte af i et lokalt samarbejde.

Godkendelse af svar
Fra : Vestjyden

Dato : 27-11-02 21:01

Det fremgår jo ret tydeligt, at det først er som politiassistent, at de bliver 'udsat' for det i praksis. Tak for det Rellom!