/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvor meget bruger du i måneden
Fra : Sillepigen
Vist : 670 gange
25 point
Dato : 04-02-06 16:00

Hej med jer!
Spørgsmålet her er rettet til dem, som bor i en lejlighed, alene eller sammen med nogen, evt. under uddannelse.
Hvor meget bruger I på mad, toiletpapir, tandpasta osv. pr. måned. Og hvor meget er huslejen på?
Kører det rundt i hverdagen? :D

Mange hilsner fra
Kathrine

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 04-02-06 16:08

Ca. 1500 kr. på mad
200 kr på div. hygiejneartikler
Toiletpair, rengøringsmidel osv. 150 kr
En hel del på øl.

Og nej det kører ikke vildt godt rundt!

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 04-02-06 16:08

Nå ja, huslejen incl. det hele er på 4200 kr

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-02-06 16:20

Jeg synes det er et svært spørgsmål da jeg skal blotlægge hele mit budget, og ville være nemmere at svare på om man kendte baggrunden.
Men her kan du hente og lave et budget:
http://www.flere-penge.dk/Download%20budget.htm

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-02-06 16:51

Min husleje (kun husleje) er på ca. 5050,00kr om måneden...
Dertil mad, div. hygeineart., kosttilskud m.m. på ca. 4500-5000kr...
Så er der de andre udgidfter såsom tlf., tv, internet. oma.
Så er der bilen der inkl. benzin koster mere end hjuslejen hehe... :)

Jeg bor sammen med min kone og det er kun mig der har en indtægt i hustanden
Vi hverken ryger eller drikker...

Mordex

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 04-02-06 19:05

Hmm øl ( 500kr )
Lejlighed ( 10.000 )
Mad ( 5000 )
Andre ting ( 2000 )

Jo der hænger sammen men kun lige.

Du skal bare tænke på hva mad man spiser, hvis pengene er små.
Pasta / brød altid villing også sundt.

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 04-02-06 21:10

Tak for jeres svar :)
Det er fordi jeg har planer om at flytte hjemmefra til sommer, og så skal jeg jo lige vide om det kan rende rundt med en SU på 3500.
Jesper_wood: 500 kr på øl - rimeligt, men 5000 på mad? :D Allerede der er mit budget gået ned.

Jeg vil stadig gerne ha' nye svar :)

Mange hilsner fra
Kathrine

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-02-06 21:27

hvis du ser lidt realistisk på det og du handler lidt fornuftigt ind vil et forbrug på mad og andre nødvendige forbrugsstoffer kunne klares for mellem 1800 og 2500
dertil kommer husleje, varme , el , forsikringer og hvis du absålut skal en tur i bye hver lørdag

flere af de tal der er kommet frem her er helt urealistiske for normale mennesker

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-06 21:37

Jeg bruger 5000 om måneden ud over de faste udgifter på ca. 6000. Ikke fordi jeg ikke kan klare mig for mindre, det kan jeg sikkert godt, men fordi det er hvad jeg har. Hvis jeg har overskud, så "solder"jeg med computerting eller tøj eller ting til lejligheden.
Husstanden består af mig og Silke, goldenretriever med et budget på ca. 1000 kr. pr md.
Min husleje er på ca 4000, men jeg får boligydelse.

Du må prøve at lægge et budget efter hvad DU har. --Største udgift bliver meget nemt din husleje. Hvor skal du bo?

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 04-02-06 21:43

Birgitta: Det er i Vejle, og huslejen er på ca. 2300 kr/mnd. Men du har sikkert ret i at man lægger budget efter hvad man har. Hvis ikke det går kan jeg jo få mig et job, men det kommer vel til at gå ud over lektier i den sidste ende.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-02-06 21:46

Vi bor 2 sammen og har et madforbrug på ca 6- 7000 - incl. øl, vin osv. faktisk synes vi selv, vi spiser rigtigt godt, men det er altså også noget billigere at lave mad til 2 end til en. Selv om jeg skulle spare, tror jeg nødigt, jeg ville gå under 2500 - 3000 til mad.

Husleje er jo vildt forskelligt, så der tror jeg ikke, du kan bruge vores.

Realistisk render det sjældent ret god rundt alene på SU. Find en bofælle eller en kæreste - bedste besparelsesråd.....

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-02-06 22:02

Min knægt er på SU, han får vel 2300 om måneden og bruger vel 4000

Så han er ren underskud, godt hans lillebror har et godt betalt job.

Sillepige, husk nu at dine forældre ganske givet vil hjælpe lidt med vasketøj, lidt godt til fryser og andet.

Og er det ikke strengt nødvendigt at flytte, så bliv dog hjemme.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 04-02-06 23:01

Med en SU på 3500, bliver det meget svært at få det til at løbe rundt.
Med en husleje på 2000 Kr. har du så kun 1500 tilbage til resten, og det er jo ikke meget.
Hvis du absolut skal flytte hjemmefra, er du nød til at tage studielån, et arbejde ved siden af eller finde en du kan bo sammen med. Men der findes billige ungdomsboliger i Vejle, ved der ligger nogle I starten af horsensvej ved siden af boldbanerne. Tror nok de koster omkr. 1800 incl. vand varme el og tv. Og det er med et lille køkken og eget bad.

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-02-06 00:39

Det anbefales at tage studielån i starten af sin udd. Hvis man da vil det.!
Min bedre halvdel er på SU og har også studielån. Og det er studielånet der er give det lidt ekstra goder. Det ville være OK med alm. SU, men med studielånet oveni er der lidt mere luft. Men det kan din vejleder fortælle dig meget mere om. Eller snak med SU styrelsen om det.

Det er også vigtig at se på hvilken udd. du skal tage. Er der luft i læsningen til et lille studiejob eller hvordan er det.?? Det er der ikke her, så derfor er konen sprunget på studielånet-Også fordi renten er så lav på studielån.!
Som en foreslår... Find en god studiekammerat at bo sammen med.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 25 point
Dato : 05-02-06 14:31

Hej, Kathrine. Når du har betalt din husleje, så er der 1200 kr tilbage til ALT andet. Det er ikke nok. Så ét eller andet sted fra skal der komme flere penge. Det kan være:
Lån.
Forældrebetaling.
Forældrehjælp, som mad, tøjvask, gaver o.lign.
Opfindsomhed (-f.eks. del husleje og madudgifter med nogen).
Job.

Det giver dig mest uafhængighed hvis du kan finde dig et job. Især, hvis du godt kan undvære dyre sammenkomster og fester mens du læser. For hvis du vælger at bo sammen med nogen, så følger der jo også flere udgifter til "socialt samvær".

Prøv at skrive op, nøjagtig hvad du spiser hver dag i en uge, og undersøg priserne på de ting. Jeg går ud fra, at du endnu bor hjemme. Bed om at få bon'erne fra dine forældres hverdags-indkøb. Så kan du bedre se, hvilke ting lige netop DU synes er vigtige, og hvilke ting du godt kan undvære.

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 18-05-06 15:37

Tak for svaret Birgitta. Der var mange at vælge i mellem, så tak til jer alle!!

Mange hilsner
Kathrine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-06 16:25

Hej, Kathrine. Tak for accepten af mit svar.

Det er dyrere at leve end de fleste unge er klar over..
Men der er jo ikke mange, der bliver boende hjemme hele livet af den grund.
Så du skal nok komme hjemmefra en dag...