/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Husker du?
Fra : Axelise
Vist : 11343 gange
50 point
Dato : 13-11-05 12:08

Husker du de glade 70'ere...? Det var dengang annie gik rundt og sang "Quantanamara" ...den der senere blev til "Guldkarameller"....og det var dengang Terry Jacks pinte os allesammen med "Seasons in the sky": "Goodbye my friend it's hard to die, when all the birds are singing in the sky.."
Og det var dengang Abba vandt Melodi Grand Prix med Waterloo. Det var dengang Klaus Pagh red på sin karrieres bølge, og det var dengang BoneyM bragede stort igennem med "Daddy Cool"....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:13

haha - og huset på ckristianshavn - matador i tv

og jeg opdagede først barry white der - alt for sent vist - gushhhhh - sexy voice

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:17

Øhhh.. Det var da Seasons in the sun. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 12:21

Det var topmoderne med indianerjakker i vaskeskind med frynser...ja, så nærmer vi os disco-80'erne....i begyndelsen af 70'erne stod den på kassebukser (som jeg aldrig fik, øv!) og garbadinebukser fra Buksesnedkeren (som jeg heller aldrig fik, øv!) og cowboyjakker med en 10-styks pakke Prince i den ene brystlomme og en hårbørste(!) i den anden brystlomme....hvad var det for noget underligt noget??
Det var dengang man så "Vil du se min smukke navle" i biografen og skrålede med på Søren Kragh Jakobsens "Kender du det?" (Mona, Mona, Mona)....

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 12:23

Jo, jo for pokker. Det var det Seasons in the sun og ikke Seasons in the sky! Men Elton John lavede en god udgave af Lucy in the sky with diamonds (Beatles nummer)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:23

Jeg gik rundt i cowboystøvler hele året (Hold kæft hvor var det varmt)
og kørte på pisse ulovlig Honda CD50.
Nå... Jeg tænker på The Fortunes - Seasons In The Sun.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:24

megaforvirring i tøjstilen for både at leve op til job og venners forventninger - stiletter og kontortøj - og så hjem i flowerpower eller cowboys med lapper eller smæk.

bridge over troubled water og I´ll never fall in love again - yeahhhhhh

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:25

Lavede lige en søgning på datamaskinen.
Sidder nu og høre : Westlife - Seasons In The Sun.
Det er sgu' ikke det samme.
Gambrinus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 12:25

hvis du synes det var noget underligt noget, skulle du kigge dig lidt omkring. der er sandelig ikke blevet færre besynderlige typer. men vi lever bare midt i det lige nu, og derfor bemærker vi det sikkert ikke. men om 25 år, når vi tænker tilbage på 2005, vil vi sikkert sige det samme.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:25

og så fik jeg lige killing me softly på hjerne - går lige i opvasken og skyller den ud igen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:28

The Fortunes er heller ikke den "rigtige"
Så det skal nok passe med Terry Jacks.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:31

Love Hurts
Nutbush City
Og så den de "Vulle vu cusje"
Gambrinus
(Undskyld mit Fransk)

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 13-11-05 12:35

Kun Terry Jacks til mig tak, alle andre er dårlige kopier
Jeg rockede nu mest til Gnags i weekenderne i 70'erne og så Gasolin om mandagen.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 13-11-05 12:35

Hmmm... Jaaa.. jeg er så en af dem, der var OFFER! i den tid... min mor puttede mig i brun fløjl og orange langhalsede trøjer.... Det var VIRKELIG en grum tid, for os, der ikke selv kunne vælge

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:38

1974 fik jeg den datter jeg så inderligt ønskede mig - på hospitalet kørte "I honestly love you" og "the way we were" næsten i døgndrift

Hvad hørte man egentlig af dansk musik ???????????????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:39

oooOOOooopppss vaxen - det der brun/orange - må indrømme at jeg vist også fik stoppet min pode ned i sådan noget - stakkels unge !

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:41

Susi gik da og smilede nede på havnen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : moneymaker

Dato : 13-11-05 12:41

Gambrinus
tjek:Christina Aguilera, Lil' Kim, Mya, Pink - Lady Marmelade

Det er vist den du tænkte på med dit franske, eller er det noget andet fransk du vil undskylde?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:41

det hjalp ikke med opvasken - røg ind i "it´s a heartache"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:42

Og Walkers pudsede vinduer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:43

og ud af opvaskeriet

høh - jeg havde da kassebukser - flot til en på 160 cm - vist nok ikke !!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:43

Vulle vu kusje a væk ma.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:45

Hov..
Jeg var da selvfølgelig Dr. Hook fan.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 12:48

Donna Summer - Hot stuff
Gambrinus

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 12:56

http://da.wikipedia.org/wiki/Mode#1975-1979:

Selv husker jeg bedst tiden, hvor vi gik med nederdele/underkjoler uden på bukserne..

Kors, det så bøvet ud

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 13:12

underligt egentlig creamy - stakkels dreng der skulle finde ud af at flå undertøjet af for at finde ud af hvad pigen havde på

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-11-05 13:15

Var det ikke dengang Lecia og Lecienne sang 'Røørrrr ved miiiiig - så jeg føler at jeg leeeeever...
- Og skotskternede 'slåom'nederdele med plissé...(ehm..det var måske tidligere..)
- Og gode gamle John Mogensen påstod at 'Så længe jeg lever, så længe mit hjerte slår - så længe vil jeg elsker diiiiiiiig'.
- Og gik Birthe Kjær ikke til 'bal uden trusser'....

*suk* nostalgi på en dejlig novembersøndag - og så skinner solen endda

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 13:37

naaaaaaaah de der plisserede nederdele - det var før 70´rne - men ja det er ret hyggeligt med sådan nogen flashbacks

Kommentar
Fra : txn

Dato : 13-11-05 13:45

Var det ikke dengang med den der såån er livet, ja såån er livet, såån er livet, ja sååen er det. Den var på svensk og jeg husker ikke teksten-kun disse 2 strofer:
Så mycket falskhet som finnas her
Dy fann en annan dy hade kjær
Såån er livet, ja såån er livet....................

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 13-11-05 14:23

... og så var der lige "I will survive" med Glora Gaynor, "i love to love" med Tina Charles, "Tom Tom turn around", "Jeans on" med David Dundas, Sebastian, Shu-bi-dua....... SUK

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 13-11-05 14:23

... og så var der lige "I will survive" med Glora Gaynor, "i love to love" med Tina Charles, "Tom Tom turn around", "Jeans on" med David Dundas, Sebastian, Shu-bi-dua....... SUK

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 13-11-05 14:23

... og så var der lige "I will survive" med Glora Gaynor, "i love to love" med Tina Charles, "Tom Tom turn around", "Jeans on" med David Dundas, Sebastian, Shu-bi-dua....... SUK

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 14:24

Sån´t er livet - var fra 1963 (mener jeg) - med Anita Lindblom

Plissé ... *oh* skam og rædsel - det var i midttresserne. Jeg er "født" med "kvindelige former", og jeg skal sandelig love for, at INGEN var i tvivl om, hvor MINE hofter sag! *rotfl*

I 1972 fik jeg min søn 8 dage senere hoppede jeg i mine grønne ruskindshotpants og valsede ned på arbejdet for at fremvise vidunderet.
Jeg vidste (heldigvis) ikke, det ikke var "normalt" at kunne hoppe i sit gamle tøj fra før man fik fodbold på maven!

Det var dengang Olsen-brødrene udgav deres første album Olsen
"ham Olsen-bror" der var med i Hair
Vicky Leandros vandt melodigrandprix
Streets of London med Rodger Whittaker

Jeg boede på Christianshavn - mens Christiania blev "født" - jeg var faktisk nabo til dem!

/me mindes lige lidt mere ... brb ...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-05 14:30

70'erne startede med at Jimi, Janis og Jim døde! Det var et sort årti! Til gengæld fik man sin første kæreste så det var jo rart Og så var det noget med kollektiver og højskoler og flytte ehh blive smidt ud hjemmefra, og ikke mindst punk! Kan huske jeg gik rundt med en cowboyvest over læderjakken hvorpå der stod" I was punk before you were" Ikke just vellidt på gymnasiet i Vesthimmerland! Jeg husker det temmeligt tåget det årti!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 14:38

Stearinlysene skulle dryppe ned af flaske-lysestagerne. Lysene kunne købes i spraglede farver - var ofte snoede - og man betalte sg* for, at de kunne løbe!

Gardiner, sengetæpper, dørkarme og køkkengrej var i brunt og orange.

Mungo Jerry med "In a Summertime"

............. fortsættelse følger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-05 14:41

Citat
Og så den de "Vulle vu cusje"

Voulez Vous couché avec moi, ce soir .......eller på dansk : Vil De sove sammen med mig..i aften

Og 70erne, der var man enten flipper, discer eller rocker.

Flipperne, det var dem med alt mulig stilforvirring, fedtet hår, mange halskæder med krucifikser, hæklede hatte og veste med blomster, bukser enten klippet i frynser i benene eller med farverige borter syet på.
Discerne var dem der var "stil over"...troede de da...... gabardinebukser med skarpe pressefolder eller kassebukser, silkeskjorter med en tætsiddende slipover, håret var etageklippet og skulle helst sidde perfekt sammen med al sminken der blev brugt mindst en halv time på hver morgen.
Og så var der "de hårde"..rockerne....med træsko eller nogen seje bikerboots, stramme cowboybukser og en læderjakke der skulle være mindst lige så tjekket som den Bjørn Andersen fra De Vilde Engle gik med....og hvis man så var den heldige ejer af en så "look-alike-motocykel"-knallert som muligt, var man bare SEJG

Musikken var skarpt afgrænset af hvilken gruppe man tilhørte. Flipperne ja...det var sådan noget "Blomstermusik".
Discerne lyttede til de seneste hits med Bay City Rollers og Gary Glitter, mens tøserne fik julelys i øjnene hver gang deres blik faldt på de plakat-tapetserede teenageværelser med alle de tjekkede idoler fra discobands'ene, hvor fyrene også brugte sminke og havde etageklippet hårlakfrisure

Og rockerne...ja, der lyttede man til Steppenwolf: Born to be wild. Deep Purple, smoke on the water og den slags "Tung-jerns" musik.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 14:44

Jeg anede ikke, jeg var rocker!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 14:47

Og PIZZAERNE begyndte at komme frem....

og ABBA

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 14:54

Grill-butikkerne ejedes næsten kun af kinesere ... noyyyy -
det var dengang kyllingerne roterede og blev gyldne på grillen - (ikke som nu hvor de får en "efterbehandling i frituren") ;-(
Og "fritterne" smagte "rigtigt" -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 14:54

hvad var man så når man var en blanding af dovas fremstilling ???? (bortset fra forvirret )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 14:55

ohhhhh og der var de der chicken et eller andet - panerede og grillede - mums

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-05 14:57

Citat
Og "fritterne" smagte "rigtigt

Og en lille bakke fritter kostede 2 kr. og 25 øre ekstra hvis der skulle ketchup eller remoulade til

Og 10 smøger kostede den formidable sum af 3,95;-

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-05 14:59

Bestiller sg lige en pizza Næh en rigtigt bøfsandwich det kunne de lave der i 70.erne!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 15:00

JA - bøfsandwichen går jeg med til - lol

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 16:25

Mit indlæg gik tabt!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 16:28

Og soft ice smagte fantastisk - i modsætning til i dag!
Og så var der Donny Osmond og hele resten af Osmond mormon-familien. Kors hvor blev jeg skuffet, da min søster gav mig en Donny Osmond plade i julegave!!! Jeg var Elton John-fan, og Osmond var IKKE sagen! Alle i min klasse var enten vilde med Slade eller Sweet. Jeg var den ENESTE, der elskede Elton.....
Kan I huske hvor grimme danske Walkers var??? Torben Lendager var et stort idol for mange piger. Har altid haft svært ved at fatte hvorfor...han lignede da en druknet fugleunge.
Og hvad med ham der den heller ikke særligt kønne (mændene var sgu grimme dengang!) der sang "Movie star ohh moviestar...oohh oohh oohh, I wan't to be a movie.."

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 16:29

Hvad hed hende dér den sorte sangerinde, som altid stønnede helt vildt??

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 16:30

Han hed HARPO, ham dér med "Moviestar"! Føj!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 16:33

Til ungdomsskolefesterne havde vi Bacardi flasker skjult i cisternerne på toilettet.
Der kom næsten ikke vand ud når man trak, men hva’ fan’….
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 16:44

Axelise.... var det ikke Donna Summer??

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 16:45

Citat
Flipperne, det var dem med alt mulig stilforvirring, fedtet hår, mange halskæder med krucifikser, hæklede hatte og veste med blomster, bukser enten klippet i frynser i benene eller med farverige borter syet på.

Citat
Kan huske jeg gik rundt med en cowboyvest over læderjakken hvorpå der stod" I was punk before you were"

Citat
Gardiner, sengetæpper, dørkarme og køkkengrej var i brunt og orange.

Citat
mændene var sgu grimme dengang

Jeg har set rigeligt til at vurdere, at jeg er ræddi ræddi glad for jeg levede min teenageår i starten af 90'erne..

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 16:47

creamygirl

Bare vent.
Om 30 år er det dig, der græmmes over din ungdomstid! ;oD

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 16:53

I know Sannie håber dog at gardiner, dørkarme, sengetæpper, samt mændende kan omtales lidt mere nuanceret end tilfældet hér..*G*

Mændende var grimme dengang LOL...den var sq go'

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-11-05 16:53

Jeg havde mine ungdomsår i firserne... og de var godt nok lige så grimme.. Men vi syntes selv, at vi var lækre - og den der halvfjerdsermode var bare dødpinlig!!!

Uha, jeg græmmes over firserne

Vaxen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 16:55

Hmm...Gud ved hvad farmand siger til den konklussion?!

Sorry, jeg har total grineflip LOOOOOL

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 17:26

Jeg har en stak gamle Vi Unge (til dem der ikke ved det: Vi unge var et HOT musikblad i 70'erne!), og man tror altså bare det er løgn. ALLE havde de mest kiksede frisurer. Hmm...men det havde vi jo også i 80'erne....Lady Di hår fra 80'erne var skide smart DENGANG, men i dag...??? Nope.
Om 20 år sidder vi nok og griner af, hvordan vi ser ud i dag!

Og jo, Norsted1, det VAR da Donna Summer der stønnede sig gennem 70'erne!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 17:31

Dét blad købte jeg - mest for plakaterne - især med Rolling Stones og Beatles (det var i 60´erne!).

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 17:37

Nu spiller Sky Radio

Fernando med ABBA

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 17:39

jeg kommer nu altid til at tænke på eartha kitt (staves det sådan ????) når nogen siger en sangerinde stønnede sig igennem

Creamy har du ikke nogen helt kiksede fotos af dine forældre du kan grine af ?????
(ser min datter det her ryger hun nok af stolen LOL)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 17:46

Jeg har lige lavet en playliste i winamp, med alle de gamle numre og lige nu er det Grand Funk Railroad, The Locomotion

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 17:49

*fasag*

Jeg er helt høj ...
NU vil jeg altså ha´ mit glas søndagsrødvin!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 17:58

Men altså...uanset om man var "discer", "flipper" eller "rocker", så blev der jo lavet det mest forrygende musik i 70'erne, så altså Creamy, du behøver ikke være sådan "ræddi, ræddi, ræddi" glad for, at du ikke var med
Det var en helt utrolig tid, og jeg ville faktisk gerne have været født 5-10 år tidligere, så jeg kunne have dyrket 70'erne endnu mere. Jeg er født i 1961, så jeg synes sådanset at jeg er gået glip af lidt.
Og dog...jeg har da også gået i batikfarvede undertrøjer og pandebånd og været med mine storesøstre på Christiania og til demonstrationer i Fælledparken og set Arne Würgler og Benny Holst (dem med Skolesange og EF-sangene). Og Jomfru Ane Band...PLUTONIUM!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 18:00

Ha ha, Axelise, jeg fik bare det hele med er en 55 årgang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:00

bliver det hele så langt bedre sannie ???

æuw altså - et af de foto at mig der vist findes alle vegne er fra en tid hvor man gik i kjole med sjalsmønster - du godeste - det var jo tantetøj - men på mode
og af teriline !!!!!!!!!!!!! - godt den tid hurtigt forandrede hvad man kunne gå i

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:03

hmm det hedder vist teryline - idag er det kun konservative mænd der går i sådan noget ubekvemt noget - haha.

Savner mine lysebrune læder træsko til cowboybukserne

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 18:04

"Du har et problem, René, - det er lissom eksem, René. Vi kan hjælpe dig sammen med andre, der har det som du..." Benny Holst og Arne Würgler fra Skolesange.
Tror også jeg skal have mig et glas rødvin!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:05

æuw - går i på druk allesammen ??????

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 18:10

Ja, nu skal der bælles
Vi er lige så godt i gang!
Kvinderne i 70'erne barberede sig ikke under armene og ikke på benene...og mændene lærte at strikke.....
Jeg husker min første Roskilde Festival i 1975, - der var ikke særlig hygiejniske forhold! Al maden så ud som noget, der var hånd- eller fodrullet eller rullet i en svedig hippie-armhule og derefter trillet i kokos!
Ha ha ha , og nej...jeg har kun lige taget et par mundfulde af den dér rødvin!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 18:11

Lad os drikke os bjældestive og mindes 70érne!

Fandt lige et foto at farmand, fra 60'erne...Det er sq skræmmende*LOL*

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 18:13

Klaus og Servants

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 18:15

Preben Heide i Landet Rundt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:15

den med ikke at barbere sig under arme og hvad man ellers synes gik jeg ikke med på - men jeg smed bh´en - hmmm lidt løgn for gik ikke rigtig med bh - ene og alene for at trodse omgivelserne - og der var vel egentlig heller ikke nødvendigt da tyngdekraften ikke var sat ind endnu

hahahahaha creamy - nup en ekstra mundfuld og kom over det

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 18:18

miri ...
Jeg er i hvert fald sikker på, at jeg får jordforbindelsen tilbage - i det mindste mens jeg går ud for at hente vinen!!!

SkÅl i weekend-vin - eller gåsevin eller øllebølle

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 18:21

Barbere sig under armene?! ..

Tja, vi er jo nået lidt længere end som sådan...NU *LOL*

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 18:24

*rotfl*

Jeg har aldrig barberet mig ... siden jeg blev barberet, da jeg skulle ha´ mit barn.
ARGHHHHH ... ALDRIG mere vil jeg ha´ dét kradseri!

Men nu har jeg heller ikke fået tildelt en hel urskov. Det hjælper lidt på det.

Tak - dén med ingen BH - men det var frygteligt, da tyngdekraften vendte tilbage, så jeg blev nødt til at proppe mig ind i de torturkamre igen.

Aktuelt kvarter i sort/hvid ... og Flemming "de" Madsen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:25

sov engang over hos en veninde på christiania - du godeste - det skulle min mor ikke have fortalt videre - alle tantet og andre kvinder kom rendende for at tale med mor for det var da helt galt - min mor måtte sq smide dem ud LOL

creamy - er du nået til maven ?????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:28

tantet ???? hmmm det er da ikke mig der bæller

tjah flemming madsen afgik jo til andre jagtmarker for et par år siden - boede her i nabolaget de sidste år - jeg kendte ham helt tilbage til den tidlige barndom pga min fars arbejde.

hallooooo - savner man lige ingrid og lillebror

er lige kommet i en mindre jegvilharetviljeg samtale - så : gik colombo i tv i 70´erne ????????

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 18:29

Flemming Madsen var god; "Frække Flemming"

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 18:31

Kikkassen ... jeg var vild med dén festlige indledning med alle de små firkanter - jeg kan se dem for mig i farver - selv om jeg er sikker på, de IKKE blev vist i farver!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:31

nemlig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 18:33

Der var et lille klip med Ingrid og Lillebror i fjernsynet forleden, det var godt nok helt underligt at gense dem - i sort hvid

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 18:33

Så skulle det da være sidst i 70´erne ... her i DK.

Men jeg husker Colombo fra starten af 80´erne

Er du så glad - dufiknæstenret!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:34

æuwwwww så det ikke .............

jeg så til gengæld det første menneske hoppe på månen ......... godt nok et årti tidligere lol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:35

colombo MÅ være tidligere !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:45

hah - columbo vistes første gang i 1068 - NU er jeg glad

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:47

børnenes julekalender var også bedre i 70´erne

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 18:47

Ja - måske har det været genudsendelser ... jeg mener, filmene er fra starten af 70´erne ... så han passer meget godt i stilen.
Men dengang var film jo ofte lidt mere end ½-gamle, inden de nåede DR.

Men måske svensk (eller tysk) tv har sendt dem tidligere?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:52

har googlet og fundet året - så jeg er sikker - kan udemærket være jeg har se svensk tv - men mener det var i dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:53

*GGGGGGGGG* hvad betyder ½ år i det sammenhæng sannie

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:56

grease kom da også i biografen i 70´erne ikke ????????

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 18:58

mir ...
Det vil jeg ikke forklare dig ... det er sent, og du er snart træt.
Gamle mennesker kan ikke rumme så meget ... Du må vente til du har udsovet ...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-11-05 18:58

Hæææj

Jeg mener, Colombo var i 70'erne.

Jeg havde røde kassebukser. Og det blev også moderne med gulerodsbukser - og alle de bælter man havde - og plastic armbånd/ørenringe.

Jeg var stil forvirret: Slatne fløjsbukser med hjemmehæklede lapper, hæklet bøllehat, fløjlsanorak med broderede blomster på lommeklappen.

Gik til Sweet koncert, Gasolin, Bay City Rollers, BRØDRENE OLSEN YES. Oh, jeg var storfan af de to dejlige drenge. Hel væg med alt, hvad der var i ugeblade mv.

Gik på Tordenskjold i pæn nederdel, glimmerbælte, sød skjorte og høje sandaler og dansede i ét væk. Dengang holdt vi den slanke linie ved konstant at danse - både på diskotek og hjemme.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 18:59

Citat
Fra : miritdk Dato : 13-11-05 18:45

hah - columbo vistes første gang i 1068

Hmm, enten bæller du Mirit, eller også er du ældre end forventet?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 19:22

Saturday night fever.. og Skum sidst i 70'erne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 19:38

Og Kaj og Andrea..... Jeg bor på en pind hos en hyggelig fyr, han aer min kind og han holder af dyr ooooog af mig

Andreeeeeaaaaa

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 19:40

Hva' ska' vi lege spø'r vi hinanden
Far, mor og børn eller hvem kommer sidst.
Kø'mandsforretning, skjul eller rundbold.
Kikkassen gi'r os måske en ide.

Bimmer dit feje dyr !

Kikkassen VAR i farver ! Helt sikkert.
Det samme med Magnus Tagmus og Cirkeline.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 19:44

Farve-TV'et var bare ikke på markedet endnu.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 19:45

Hovsa ... faldt mir.. virkelig i søvn??

Mønten med kolde fredagsøl ... det eneste der blev spillet i deres Jukebox var (som nævnt tidligere) Mongo Jerry med Summertime...
WOW - dét swingede virkelig på sådanne fredag aftener ... HVIS man var så heldig at ha´ fri om lørdagen!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 19:46

Peter AG (Gnags), eller hvad han nu hedder...Lige nu på DR1

Han lyder ikke så helt vild knøw, men ok musik

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 19:48

Tak Gambrinus ... Så er min hukommelse ikke HEEEELT til lossepladsen - endnu!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 19:50

creamygirl
Han er blevet er alvorsmand det seneste 10-år.
Han oplevede de hårde sider af livet ... og var stille i en del år.
Dejligt han er på banen igen!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 20:06

Okay, han blev da også mere almindelig at høre på som udsendelsen skred frem...Tror han gik lidt ind i sig selv, i det klip jeg så før,
eller også var han "skæv" *G*

Men kors et fedtet hår! ..Men han tilhørte måske gruppen "flippere" i 70'erne - og har så bibeholdt det fedtede look..

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 20:15

cream...
hvis man vasker hår hver dag, bliver det fedet på under 12 timer.
Måske giver han det bevidst dét look.
Jeg tvivler på, han er usoigneret.
Nærmere "skødesløs elegance"

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 20:16

Mirit..du må have røget for mange fede.....Grease var først i 80'erne. Men Saturday Night Fever var fra 78 eller 79!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 20:20

"Huset på Decembervej" og Magnus Tagmus var verdens bedste julekalender!
Men er der nogen der kan huske de 2 dukker, der kørte rundt i en bil og hed Kasper og Lisette??? Det er muligt vi er ude i slutningen af 60'erne.....

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 20:23

Axe...
Dém kan jeg ikke erindre - nok fordi jeg ikke havde TV fra 1966 til 1974.
Vi fik TV i 1974, fordi sønnens far ville se EM i fodbold (eller VM - jeg husker kun, det var international fodbold).

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 20:26

Jeg husker Kaj og Andrea ... og min søn var vildt imponeret, fordi jeg kunne lyde som Andrea.
Vi havde mange snakke som "søn og Andrea"

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 20:27

De var helt vildt gode, de 2 dukker i bilen...jeg var helt tosset med dem!!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 21:02

;)
I starten kunne jeg ikke holde Ingrid og Lillebror ud - men det lærte jeg dog hurtigt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-05 21:18

Grease var ikke fra først i 80erne.......Den er fra 1978 ......muligvis først på plakaten i DK i 79.

Den var jeg lige ved at komme for sent i biografen til, fordi mit ur var gået i stå.

Og min veninde som jeg skulle følges med var tosset, fordi hun var overbevist om, at jeg havde glemt aftalen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-11-05 21:52

dova dog!!!

Godt du trods alt nåede aftalen ... og filmen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 23:18

hah - jeg har ikke sovet - bare hygget mig lidt udenfor kandu

creamy - jamen jeg er mindst 116 år eller sådan noget ( sker tit jeg laver en fejl med 0 og 9)

pyyyyyyyyh tak dova - mente nok grease var fra 70´erne

blippelip - jeg har lige kigget på lidt foto - sjooooooooooooovt og helt til grin

og........ vel var farve tv da på markedet i det årti - med garanti - stort indhug i økonomien når farmand ville have det sidste nye

hold da op det er jo mandag snart

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-05 23:55

Godt nok en knevren herinde Det er bare bred ymer eller knæhøj karse!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-05 23:57

119 emails bare man er væk i et par timer *L*

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 00:03

Men 70'erne var jo osse det årti med Ulla Dahlerup og rødstrømperne! Og bilfri søndage! Og masser af små forretninger i alle gader!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 00:13

tedd

Ja ... de´ er feeeedt mannn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 00:23

sannie - tror du skal sætte plaster enten på munden eller flasken

tedd - dig og dine kvindeidealer

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 00:26

miritdk
NIX!!!!

Du er bare misundelig!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 00:30

I 70erne var mit kvindeideal vist stadigvæk Marylin Monroe! Eller var det Suzi Quatro?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 00:31

Bridget Bardot var vist osse hot dengang!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 00:33

Sorry Brigitte! Og Faye Donnaway

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 00:34

som hed Dunaway Det går sg godt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 00:48

Citat
Men er der nogen der kan huske de 2 dukker, der kørte rundt i en bil og hed Kasper og Lisette??? Det er muligt vi er ude i slutningen af 60'erne

Jeg kan ikke huske dem.

Men fandt lige, at i DR's julekalender i 1965, var de med. Det hed Juleteatret og handlede om et dukkemagerværksted og et dukketeater.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 08:57

hva´????? jeg er da ikke misundelig (grøn i hovedet smiley her) - men godmorgen alligevel - også til tedd der muligvis ser det her igen engang henad aftenen

pssstttt - tror dajb og calista er ved at lave deres helt egen "husker du" tråd her :
http://www.kandu.dk/dk/spg/77967

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 09:11

*rotfl*

Ja ...
Da jeg gik i den stråtækte, skinnede solen hver dag.
Det var altid dejligt varmt om sommeren - og om vinteren var der altid hvid af sne!
Desværre var det altid gråt og snusket i efterårsferierne ... osse kaldet kartoffelferie ude på Bøh-landet! *grin*

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 09:13

Og weekenderne var ALDRIG kedelige ... lørdagen var nemlig osse skoledag!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:16

ka´du så få de lyserøde briller af sannie - de klæder dig slet ikke

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 09:46

Nix!!!

Jeg er vild med mine briller!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 14-11-05 09:47

Nostalgi!!
Hvad med den grønne parkacoat med kant af snydepels på hætten? Husker med gru min brune fløjlsnederdel med hæklede lapper, min patchwork vest og de brune forede fløjlere som MOAR proppede mig i. Eller den hjemmestrikkede badedragt mormor lavede, da vi skulle på CHARTERferie første gang. (vildt!)

Ak ja.. Hvem husker ikke pludderbukserne/haremsbukserne/ alladinbukserne i 80'erne? De megastore runde øreringe, blå øjenskygge, mascara og lyserød!! læbestift. BALL bluserne, rosignoltaskerne og kappa bukser..

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 09:48

Og selvfølgelig klæ´r de mig!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 09:51

Ja for pokker.
Jeg var makeupartist i min fritid dengang ruderkonge var knægt ... der blev godt nok brugt nogle farvelader!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:57

sannie - må indrømme at mine lyserøde briller også er særdeles populære - indtil jeg mødet et eller andet fjols der kan ødelægge det hele - behold du dem bare på

Calista - parcacoaten var faktisk supergrim men uendelig praktisk - æuw - jeg elsker fløjl men det er da også på vej ind igen - hvorfor det absolut skulle være noget der lige så godt kunne hænge på en mand dengang er mig stadig en gåde *G*

PLUDDERBUKSER - milde kineser - min yndige datter var vild med dem - jeg købte dem kun fordi hun selv ville have dem - og selvom jeg proppede hende i både dit og dat endte hun i dem igen og igen og igen - og jeg nænnede rent ud sagt ikke at smide dem ud

Haremsbukserne var da søde - og er det stadig (jeg lider af stærk smagsforvirring - eller også er jeg temmelig ligeglad bare det er noget jeg kan lide lol)

har stadig et par ball bukser liggende - går lige ud og sender dem til de evige lossepladser

hva´hulen var rsognoltaskerne for nogen dimser - hmm - har vist ikke haft forstand på tasker *G*

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-05 09:57

Gulerodsbukser, alle former for bælter - lissom i dag.

Jeg var i frisørlære, så jeg var sq tjekket

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:59

hov hov hov - mine blå øjenskygger var altså flotte !!!!!! NÅ.... !!!!!

hmmm mascara der lå i flade æsker og blev brugt med børste og spyt - godt nok før 70´erne - men hvor er det godt de ikke findes mere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:00

sprang gulerodsbukserne over dengang - heldigvis - og har altid hadet bælter - de ødelagde mageligheden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:05

øhhh- der ligger ski da stadig nogle bælter med nitter osv og kigger i en skuffe her - så jeg er også fuld af løgn

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 14-11-05 10:06

Afghaner-pelsen med palæstinensertørklædet var sq da heller ikke for smart....!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:10

Er det aften nu?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:13

axelise - tørklædet var pragtfuldt at gå med - hvad angår afghanerpelsen så har det i mine øjne altid været noget til de gamle

tedd - du er helt umulig

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:16

Og Watergate og Vietnamkrig hvis det kunne trænge igennem krigsmalingen hos pigerne! Og P-piller på pigernes 15 års fødselsdag!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:20

bliver mere og mere overbevist om at tedd har været pige i sit forrige liv

HOV jeg er da gået glip af P-pillerne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-05 10:27

Hø hø Tedd - tiden går vel nok hurtigt for dig, hva'?!

Var du discer eller flipper?

Lad os høre noget om herremode i 70'erne.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:29

Muligvis Mirit, men jeg kan da huske kondomautomaten man luskede hen til! Den sad ved barberens forretning! Selv om det skete stille og ved nattetid så vidste hele byen det den næste dag! Så det der med p-piller til piger var da en forbedring istedet for røde ører og blue balls!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:29

høh hanne - tror du tedd er kommet over den ?????? (undskyld tedd *GGG*)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:33

Jeg var nærmest flipper - rocker! Læderjakke - træskostøvler - motorcykelhandsker selv midt på sommeren og ikke at forglemme solbriller selv midt om natten! Jo jeg var skræmmende den gang selvom jeg ikke rigtigt havde noget at ha det i, men man blev jo heldigvis kun bedømt efter sit udseende den gang!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:34

haha tedd - den automat blev ustandselig ribbet og ødelagt - til stor forundring for de fleste forældre - det gjorde cigaretautomaterne forresten også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 10:34

Parkacoten fandt jeg frem fra loftet sidste år, og ville smide den ud, men den er også på vej ind igen, og var et hit hos sønnen, og det smittede af på de andre unge, som støg hjem hos forældrene og fik dem til at lede i div. gemmer, der
var faktisk temmelig mange der fandt dem frem Den er tung som et ondt år, men dejlig varm.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:35

Drømmer stadigvæk om min Kreidler Florett med 10 hestes tunesæt!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:36

hmmm hvor er de andre mænd ????????????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:38

hva´filan er kreidler florett ??????????????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:46

De mere flippede drenge var iklædt fløjsbukser, partisan tørklæde og militære overskudsjakker fra Vesttyskland! Og røg kinks eller pibe!

Aner du ikke hvad en Kreidler er Mirit! Det ellers et 70'er icon af de helt store!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-05 10:47

En stor knallert, hvor man måtte sidde to på.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-05 10:49

Og Puch tregear

Undrer mig, at molo ikke har ytret sine "mode"luner i 70'erne, hi hi

Tedd - Røg Kings og hørte Kinks

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:49

De var nu vist Kings de røg men de lyttede til Kinks

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:49

tak hanne - så blev jeg det mere oplyst - lol

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:50

Jep Hanne så min egen "slåfejl"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 10:55

Så var der osse de trompetbukser man faldt i når man gik og cowboyjakker med sommerfugl på som man fik af mor i håb om at man aflagde læderjakken! Den blev godt nok kylet bagerst i skabet! Og mærket var selvfølig kun Wrangler!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:58

æuw - sådan en jakke ville jeg gerne have idag

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-05 11:04

og nogle af os kører for resten stadig på kreidler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 11:05

Og hannerne brugte "Brut" og hunnerne brugte Anis , ehm... hvordan staver man mon til til ?og Opium. Vi havde også

korte ruskindsnederdele med trykknapper ned foran, og hele kedeldragter, møj besværligt.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 11:07

Hunnerne brugte osse Musk!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 11:13

anais og musk - sidste skulle tiltrække kæresterne seksuelt

æuw - der var nogen mænner der brugte en afskyelig aftershave hvor lugten sad i alt bagefter - også mors næse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 11:17

Og jeg fik et Margit og Erik Brandt armbåndsur, sådan et hvor glasset var en plasticbobbel, da jeg blev udlært

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 11:21

høh - jeg købte en enkelt gang hos margit brandt - og aldrig mere - for dyrt og ikke til at holde - men det blev bedre senere .

Til gengæld var den en eller anden der forærede mig en christian dior parfume - den havde jeg meget glæde af...... den blev kylet ud for ganske få år siden og havde kun lige været åbnet

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 11:22

Ja de der kedeldragter var sg besværlige, Nordstedt! Den der aftershave var det Old Spice?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 11:24

Jeg brugte min søsters rexona 8-4 tror jeg den hed? Bare man duftede af et eller andet *L*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 11:27

tedd nope det var ikke old spice - et eller andet i en gul æske og brunt logo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 11:36

Jeg tror også mændene bruge Old Spice, men den anden som jeg husker bedst er "Brut"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 11:47

Citat
Muligvis Mirit, men jeg kan da huske kondomautomaten man luskede hen til! Den sad ved barberens forretning! Selv om det skete stille og ved nattetid så vidste hele byen det den næste dag

Altså nu var det vel ikke dig der sad fast i sådan en automat engang, så Falck måtte tilkaldes for at afmontere automaten fra muren og køre den og den uheldige unge mand på skadestuen...........Det vidste hele byen dagen efter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-11-05 11:47

Ak ja, den nostalgi.

Nostalgi er at man kan huske den gang man var ung og det var sjovt.
Men at man bare ikke kan huske hvorfor det var sjovt!?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 14-11-05 11:49

TABAC!?
Den bruger min pap-svigerfar stadig, føj for putgarten da!

Jeg brugte grøn Date, Anais Anais, Le Jardin, Le Jardin d' Amour eller Musk oil no. 6 *GG* BVADR!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 11:56

Var det i 60erne at man startede sin tvivlsomme ryge'karriere' med små cigaretpakker med 5 stks. York (m. filter) eller 5 stks. Eifel (uden filter) ?
Penge var der jo ikke så mange af i den alder og disse 5stks. pakker var billige i anskaffelse. Vi boede på 5. sal og min rygning fandt sted mens jeg sad ved det åbne vindue. Alle skodder røg direkte i tagrenden´og på den måde blev jeg afsløret - en 'venlig' genbo sladrede IKKE til mine forældre, de fortalte dem bare at de frygtede at tagrenden ville flyde over på grund af et stoppet afløb som snart var fyldt med cigaretskodder.

[hør] Det der 'discer' husker jeg overhovedet ikke noget om - det' mærkeligt. Hvorfor husker jeg ikke det?

Old Spice, Anaís Anaís og Musk var sagen - men kunne man få fat på noget af mors parfume var det såmænd lige så godt - man skulle bare dufte af et eller andet.

Mor røg grønne Cecil, far stoppede piben med Primrose tobak. Turen gik til Malmø og Landskrona i Sverige efter billig tobak, kaffe og Dumleslikkepinde. Man drak kaffe og appelsinvand og spillede 500 og Rommy på turen og behøvede ikke at gå i land. Bådene hed 'Vikingebådene' eller 'Scarlet Ruten' som var opkaldt efter Scarlet fra tidens must: Filmen 'Borte med Blæsten'. Det var noget med at filmen ikke blev vist i Sverige og derfor tog svenskerne til Danmark for at se den - ruten skulle døbes og navnet blev, på grund af filmen 'Scarlet'.
Man købte klippekort og fik et hak i kortet når man købte sin toldfri pakke cigaretter.
I Havnegade i København, lå Vikingebådene jeg husker ikke om Scarletbådene osse lå dér - men det mener jeg.

I skolen rejste man sig op når lærerne kom ind i klasseværelset, man sagde 'De' og 'Hr.Nielsen' og opførte sig med respekt (de fleste altså ). Når læreren skulle drilles var det noget med tegnstifter på stolen eller et stykke flyvende kridt når han vendte ryggen til - blev man afsløret gik turen ned til inspektøren hvor man fik et rap plus en gevaldig skideballe. Heldigvis blev det forbudt at slå eleverne
Og - heldigvis blev der indført lørdagsfrihed - MEN - så blev skoledagene til gengæld meeeeeeget længere. Og den lørdagsfrihed var det nu så som så med, for når man nu pludselig havde fået skolefri om lørdagen, så kunne man jo passende tage et lørdagsjob hos en af de handlende
Mit lørdagsjob bestod af opvask hos gadens viktualieforretning, jeg arbejdede der i forvejen hver eftermiddag efter skoletid men nu altså osse om lørdagen, puha, tungt og beskidt job men hva' - det gav en hel tier om ugen
Hver lørdag, når jeg fik 'overrakt' min tier, gik turen direkte til gadens bager hvor jeg købte en Napoleonskage til far, en linse til mor og en wienerbasse til mig selv - og så stod den ellers på lørdagshygge
Enkelte gange frådsede jeg og købte en 'Tvillingeis' til 25 øre (så vidt jeg husker) - det var to bittesmå runde sodavandsis som var frosset sammen på midten, på den lange led og der var skam to pinde i, man troede man fik to is på denne måde, men nej....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 11:57

Og et kørerkort kunne erhverves for under en tusse

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 12:00

RIGTIGT det var 'Tabac' hannerne brugte De lidt mere modne (i alder *gg*)hanner brugte vist Old Spice..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 12:05

ja Tabac brugte de også, men hva' hed den som var så populær hvis det ikke var Brut?? (muligvis stavet forkert), den fandtes i en serie, deo stif/spray, aftershave og hva' sådan nogle mænner ellers kan finde på

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 14-11-05 12:36

Der var "På med pilen, Palle" med Otto Leisner i tv, DET var sager! Og snakken gik omkring, hvorvidt Demis Rousos havde underbenklæder på under sine store gevandter...
Og nu snakken går på kager...hvor er Napoleonskager (ikke at forveksle med Napoleonshatte), vandbakkelser med mokkaglasur samt kartoffelkager med vandbakkelsesbund blevet af?? Det var sindssygt gode kager!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 12:44

De kager findes endnu! I hvertfald her i O´ense!
De bedste var kartoffelkagerne fra Lagkagehuset (bageren på hjørnet af torvegade og Overghaden Neden (eller Oven) Vande) på Christianshavns torv! MUMS!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 13:48

Citat
ja Tabac brugte de også, men hva' hed den som var så populær hvis det ikke var Brut?? (muligvis stavet forkert), den fandtes i en serie, deo stif/spray, aftershave og hva' sådan nogle mænner ellers kan finde på

Det hed Bac. Det mest gyselige produkt. Som deo var det mest populært med "Bacstiften".

Og m.h.t. Demis Roussos ( så ubetinget en af mine yndlingssangere) kan jeg huske, at jeg var dybt forarget engang jeg læste, at Jørgen Olsen (Olsen Brødrene) udtalte, at Demis lød som om, at han enten ingen nosser havde, eller der sad en inde under hans kjortel og vred dem en omgang når han skulle synge.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 13:57

Ej Bac var nu heller ikke den jeg tænkte på.... piv er der ikke nogen der kan huske den... den blev vist udtalt som

Bry. Demis Roussos, ham var jeg til en koncert med, alletiders

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 15:14

"Bry" er Brut.
Én af mine kolleger brugte den ... jeg ved ikke, om han tog karbad i den hver morgen - men jeg hadede lugten - den var fæl ... og den blev hængende flere timer efter han var trisset forbi!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 15:24

Sannie..... jeg giver dig fuldstændig ret, dejligt du kunne huske navnet, jeg har nævnt det et par gange i tråden, men

ingen sagde noget om at de kunne huske den, tja, jeg glemmer den ikke lige med førte, for som du siger hang lugten

bare ved. Bare den ikke som så meget andet, bliver "genindført"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 15:28

jeps tabac (kvalmesmiley) - og brut ikke meget bedre

alle de der kager findes altså hos bagere der holder fast i traditionerne - - øhh der dukkede rend mig i traditionerne lige op - haha.

oprør mod alt det nye - ind med gamle ting i hjemmet - bag selv - dyrk selv osv - men hvem gjorde det konsekvent ????

hønsestrik en masse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 15:31

n ved jeg ikke hvor gamle i var netop i 70´erne - men det var da en skøøøøøøn tid alt taget i betragtning

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 15:35

Jeg havde lige passeret de 21 somre, da vi gik ind i 1970.

Problemer??? Hvad var det??
Jeg skøjtede gennem tilværelsen - jeg magtede det hele - selv barnet var TIPTOP eksemplarisk.

Og dengang var 24 timer i døgnet temmelig meget.
Det er utroligt, hvad jeg kunne nå dengang.
Fuldtidsjob, mand, barn, socialt samvær til højre og venstre ... folkedans, badminton .... og kom ikke her do!! ....

;oD

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 15:44

og dengang i 70'erne var strikkepindende da også i fuld gang med strømper mm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 15:54

Var det ikke også i 70'erne vi begyndte med fondue???

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 16:00

Nahhhhhh .... tæt på. Mine forældre serverede "nytårsfondue" i 1967.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 16:03

Nord...
Jeg har altid haft strikketøj inden for rækkevidde - det var faktisk overraskende for mig i år at erfare, at det havde fået et comeback. Jeg anede ikke, det havde været YT.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 16:06

Så har mine forældre været bagud, jeg købte deres første fonduesæt efter 72

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 16:12

Nord ...

Og så troede du straks, at du var i teten!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 16:19

Dova>> Demis Roussos JA han var fantastisk - *goodbye my love goodbyeeeeeeee*

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 16:26

sannie....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 16:29

Sannie, har du så også set, at når man skal strikke strømper idag, behøver man slet ikke skifte garnfarver for at få
mønster??? ret smart... men den førte strømpe er den sjoveste så har man jo ligesom set mønsteret. I 70'erne brugte
min mand hjemmestrikkede pullover når det var rigtigt koldt, de må også godt forblive i glemmebogen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 16:47

Ja den strikkepinde knitren forstyrede mere end mig i gymnasietimerne! Hos nogle lærere blev det forbudt! Damn det hønsestrik var grimt!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 18:04

hønsestrik var aldeles ikke grimt - men faktisk temmelig morsomt

jeg fyldte lige 22 i 1970 - dam.... det er længe siden

rigtigt nok med at fondue var inn i 70´erne - købte et sæt og smed det ud hurtigere end jeg kunne sige YT - overhovedet ikke sjovt at sidde og have tid til at skændes over en fondue

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 18:07

vi skændes ikke over fondue, men spiste os mætte i al tilbehøret, og lavede så sammenkogt at kødet dagen efter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 18:09

jamen det var jo nok lige derfor jeg smed den ud hahahahahahaha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 18:13

Så ønsker du dig nok ikke en racklette??

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 18:37

Fondue skal man max. være 4 personer til. Ellers bliver det "suppe"!
Ostefondue er osse MUMS

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 18:42

Vi var 2 par, der aftalte fondue-hygge. Vi sad og hyggespiste hele aftenen. Man skal bare vide, at det ikke er som at få en engelsk bøf, der er spist på 12½ minut.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 18:43

nope
ingen dims ønsker her - lol

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 19:03

off topic
miritdk ...

Jeg har sendt dig en mail med Tak for dit indlæg - men den kan ikke leveres. Den kommer retur, så du må nøjes med TAK her!

Mere off topic

www.braget.dk ... hvis du/I opretter profil, så henvis til mig.
Så bliver du/I hurtigere godkendt.
Det er en side for "gamle over 30"!
Men yngre er osse velkomne!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-05 19:35

I 70'erne spiste man grillbøf/T-bone steak med bagt kartoffel.

Der startede trenden med joggingtøj, sportssko og fritidstøj i det hele taget.

Jeg flyttede hjemmefra i 1977, og var meget forarget over, at folk gik i hverdagstøj om søndagen...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-05 19:36

Bearnaise blev mega populært

Jeg kom i lære i byens første og eneste modeherrefrisør...

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 19:44

Citat
og var meget forarget over, at folk gik i hverdagstøj om søndagen...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-05 20:12

Jam, gik I ikke i pænt tøj om søndagen?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 20:30

da altid i pænt tøj ... jeg havde ikke lilla ble!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 21:39

Jeg gik ikke specielt i pænt tøj om søndagen, da jeg først var flyttet hjemmefra, sov jeg meeeget længe om søndagen,
med mindre jeg lige var nød til at trække i arbejdsuniformen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 22:30

Joo, jeg synes osse der var noget om at man tog pænt tøj på om søndagen og jeg kan huske at man gik tur - søndagene var DØDE, der var absolut intet liv udenfor, man havde en fornemmelse at alle mennesker sad inde i deres huler og drak kaffe eller sov
Det var jo dengang forretningerne havde lukket om søndagen og diverse døgnkiosker fandtes IKKE. Bencintankene var slet slet ikke så velassorterede som nu, faktisk husker jeg ikke at de solgte andet end bencin.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-05 22:34

Pænt tøj om søndagen? Tror det højst blev til at vende underbukserne på vrangen!

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 22:45

Nu skal vi ikke glemme oliekrise og bilfrie søndage.Det var helt underligt at der kun var taxaer på gaden,men meget rart.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 22:51

Jeg tog kørekort i dén periode med bilfrie søndage.
Jeg bestod begge prøver første gang!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 22:56

Sannie... det gjorde jeg bare også og som før skrevet, til under en tusse

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-11-05 22:59

ÆW - hvor du praler!
Jeg gav vist lidt under 800,- kr.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 23:26

Sitter i bare her og fortsætter helt uden mig ????????? - sikke en tur at komme igennem før jeg nåede her ned hvor der kunne skrives lidt - og nu har jeg pludselig fået huskestop !!!

Sannie - sorry ..... ved ikke hvorfor ?????????????

Pænt tøj om søndagen i netop 70´erne - næææææ - hvis man ikke skulle nogen steder så var det da en dejlig slapafdag
Wouw hvor har jeg været heldig med mine forældre egentlig - ingen dikkedarer med noget som helst - heller ikke før den tid

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 23:43

NÅ - det skulle jeg måske ikke have skrevet - fortsæt endelig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 23:53

ps til sannie - bruger du en form mail kan det være årsagen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 00:24

"form mail" - aner ikke, hvad det er!
Jeg brugte almindelig OE ;)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 00:29

hmmmm og du brugte yahoo.com ??????????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-11-05 00:30

Vi var som regel på besøg hos mormor og morfar hver lørdag, hvor vi drak kaffe mv til DanskToppen og min far og morfar så fodbold.

Jo jo, indtil jeg flyttede hjemmefra var det søndagstøj, do!

Det kan jeg nu ikke længere kalde det - ihvertfald har det skiftet udseende

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 00:38

mir
Jeps - først brugte jeg linket - bagefter skrev jeg det manuelt ... men ingen gevinst! ;-(

Jeg kan lige prøve én gang til - måske har min udbyder drillet!
Momento ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 00:41

haha - ved ikke hvad der sker - men kigger om det lander et eller andet sted - hvis ikke er det fordi du enten har formmail til din side - eller fordi du ikke er på min liste på yahoo messenger

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-11-05 00:42

Det er da vist godt, at jeg abonnerer på begge tråde her - ellers ville jeg ikke ane, hvad mirit og Sannie snakker om

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 00:48

hahahahahahahahahaha jo hanne det ville du

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 00:55

Jeps ... jeg så det først, efter jeg havde trykket "Enter" ...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 01:05

Og ikke at forglemme at Internettet blev oprettet i 70erne!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 01:10

tedd - de gamle maskiner var pragtfulde

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 01:15

pragtfulde! De var ihvertilfælde dyre! Den første PC kostede omkring 60000 for noget der kunne mindre end en mobiltelefon idag Og Bill Gates udtalte (lidt senere) at det sørme aldrig blev nødvendig med mere end 640 k ram i computere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 01:21

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 07:21

og på handelsskolen lærte man om det binæretalsystem (det er heldigvis så også lykkelig glemt igen)

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 09:04

Allerede dengang???

Hvad kunne I dog bruge dét til - déngang?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-11-05 09:13

Opbevaring af hemmelige dokumentååår uhhhhhhh gnæk gnæk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 09:21

Sannie... vi kunne ikke bruge det til en s... , vi sad bare der og skulle finde ud af hvad der var på de der lange hullede

strimler. Vi lærte også om modulus 11, udregning af personnumre, det kan man skam bruge til mange unyttige ting, ej

det har jeg så også lykkelig glemt igen, det skal jo ikke bruges til noget i min hverdag

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 09:25

Dét med hulkort kan jeg huske lidt om.
Jeg mener, min søster i en kort periode var "hulledame"!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 09:37

Et par år senere, fik vi også hulkort på mit arbejde, de hulkort blev så sendt videre til en edb-central, som så printede

ud for mit firma.. gad vide hvor mange der er blevet arbejdesløse efter pc'en blev indført

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-05 10:23

Var der internet allerede i 70erne

Da jeg tog sproglig handelseksamen i 75-76, fik de på skolen....ikke computer.....men nok en forløber, en indretning der hed en fjernskriver.

Og jeg blev sat til som opgave, at oversætte den megatykke engelske instruktionsmanual på maskineriet.

Shit en gyser det var, med alle de tekniske udtryk, dengang anede jeg knapt nok hvad et tastatur var for noget.

Det mest tekniske vi begav os af med var et hakkebræt af en skrivemaskine.

;-D

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 10:30

Arbejdsløse? I det lange løb har det jo nok betydet flere arbejdspladser, Vi er jo tæt på fuld beskæftigelse idag! Men fag som typografer er forsvundet! Så det jo godt vi har haft AMU centre som kan omskole arbejdskraft, noget som venstre jo altid har set skævt til Folk glemmer det er socialdemokratiet der er skyld i vores velfærd men husk det hvis I skal ned at stemme!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 10:32

Den spæde start på internettet startede faktisk i slutningen af 60erne! USA ville have et militært netværk hvor tabet af een computer ikke betød at hele missilforsvaret gik ned!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-11-05 10:33

Seføli skal vi ned at stemme - øh, jeg skal!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 10:34

Ak ja den gode gamle kolde krig og verden delt op i bipolært! Bortset for frygten for atomkrig, var verden lettere at overskue dengang

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 10:36

off topic
Jeg har svært ved at finde rette plads (politisk).
Jeg synes, politikerne bruger mere tid på at sable hinanden ned - end at holde sig til emnet.

Jeg ved, hvor jeg står - og jeg brevstemmer altid i god tid - for ikke at risikere, at jeg falder og brækker benet på vej til valgurnen!
Så jeg skal ikke ned/op og stemme i dag!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 10:41

Den første email blev sendt i 1971 den første spam dukkede op i 1994

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 10:43

dova *GGG* fjernskriveren kom langt før det - selv min mor vidste da hvad det var - selvom hun kun havde set den Vi havde sådan en larmende en stående hvor jeg var i lære - pføj hvor vi alle hadede den lol. (mener den kom frem i tyverne - og så arbejdede sig ind her og der.)

Høh - jeg var i lære - længe før 70´erne - i et firma med verdens ældste - tror jeg - omstillingsbord - hyggeligt men temmelig irriterende. (klapper der faldt ned) - gammeldags firma med hr direktøren osv - og kors for nogen skrivemaskiner - min far havde en supermoderne der hjemme så jeg fattede ikke de oldsager ..... de havde da ikke noget med putere at gøre mig bekendt ????

Den første computer var vist en gier ikke ??? Jeg kan huske bøvlet med båndstationerne lol - og det langt hen i 70´erne og nogen steder kørte der båndstationer helt ind i 80´erne - underligt for os der lige fik kendskab til de første hjemmepc´ere lol.

Samm år jeg blev udlært kom jeg ind som vikar i et herligt moderne firma hvor omstillingen var helt i top uden dimser og hvad ved jeg - herligt

Jeg ved egentlig heller ikke hvad hulkortene egentlig duede til - husker det heller ikke mere

Til gengæld fik jeg købt mig et stereoanlæg der sagde spar to i mange år - til stor forargelse for alle naboer (blev senere købt at en discotek ejer - og kørte i nogen år i københavn - gad vide hvad jeg tænkte på ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 10:49

sannie - brevstemme af den årsag du fortæller om - milde kineser

Synes også det er svært med det politiske og er heller ikke i tvivl - næsten - om hvor jeg står

render rundt i en sweather idag jeg vist har haft siden midten af 70´erne - den afliver jeg aldrig - ikke med vilje i hvertfald

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 10:52

mir..

*rotfl*
Diskotek-anlæg i en privatbolig! *fasag**LOOOOOL*
Nej nej nej ... det er ligegodt dagens GRIN!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-11-05 10:56

miritdk - Bor du samme sted endnu? Eller er taget faldet ned over hovedet af dig?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 10:56

*GGG* tjah - fint skulle det være - anede jo ikke hvad det var jeg have fået indendørs før det var forsent LOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-11-05 10:58

Sannie - kan du ikke lave en liste med alle "dine" **. Jeg sidder og digter, men fatter ikke ret mange af dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 10:59

Hanne - nej det gør jeg ikke - det var i min allerførste lejlighed - to værelser - og jeg ved taget holder - nok fordi jeg blev nervøs over klagerne og fik skidtet solgt .... tror de naboer ville have revet hovedet af mig hvis de havde turdet lol

Har en lusket mistanke om at en nabo her i nærheden har noget der ligner - kan høre dem ret tydeligt selvom der er et godt stykke vej - lol

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 11:01

Hvordan går det med de Tsunami højtalere du vandt på Kandu, mirit? Er du blevet skyllet væk?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 11:02

jeg vil have pc gardiner !!!!!!!!!!!!!!!!

(solen falder lige ind på skærmen og jeg får aldrig taget mig sammen til at gøre noget ved det lol)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 11:04

tedd - de der bølger ligger stadig i en kasse nok så nydeligt

hvordan går det med din gevinst du aldrig fik ????????????????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 11:10

Den blev vist brugt som præmie et ½ år efter!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 11:13

Jeg fik allerede min præmie igår, den har nok haft medvind, for hold da helt k... hvor det blæser

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 11:17

Opskrift på mine **=

*rotfl* = Rolling on the flor laughing

*fasag* = Falder af stolen af grin

Det er vane fra hjemmesiden - dét bliver de konverteret til animerede smilies!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 11:40

wouw nordsted1 - må siges der var vind i sejlene da LOL

sannie - rpgag =ruller på gulvet af grin fik jeg engang at vide og bruger den aldrig lol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 11:55

miritdk.... jeg blev også meget overrasket da det ringede på døren, jeg troede var noget kryb til sønnes øgler, nu

glæder jeg mig til at få mine nye briller, så jeg kan studerer den nærmere

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 11:58

Min egen hjemmelavede :

HLLK = Henter Lige Lidt Kaffe!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 12:25

tror sannie bader i den kaffe

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-11-05 13:08

Så kan hun holde sig oppe hele døgnet

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 14:25

Ihhh hvor I kan, hva´!!

Nul!! Jeg nyder bare dampen - det skulle man blive så køn af - har jeg læst et sted!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 14:27

fås kaffedamp på flasker ???? - min flaske har ingen damp - og er ret kedelig - der står noget med light på (drikkeyouhurt)

tror også jeg vil være køn så dækker lige spejlet til med et godt filter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 15:02

Der er da snart spejl-muligheder alle vegne, var det ikke nemmere med en sæk over hovedet, ej undskyld, ku' ik' la' væ'r

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 15:03

Spejlene var altså bedre i 70'erne ;-D

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 15:17

den med sækkene duede ikke - AWS - man kan jo ikke se hvor man går

og ja - mit var særdeles meget bedre - spejlet altså

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 15:43

mir...

Du kan da bare tage nogle meget store meget mørke solbriller på!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 15:43

så må smide sækken igen, og finde dig i den forringede billedkvalitet i spejlene

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 16:07

nu skal i ikke være frække -

jaja må vel finde mig i både tyngdeloven og hvad der ellers er stødt til - og ved I hvad - det er ikke det værste (for mig)

hold da helt ferie - flashback igen : næsten hvid læbestift - øhhh- joooooooo har faktisk prøvet

Idag er jeg i tvivl om at jeg ejer andet end lidt gloss

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 16:24

mirit.... senil dement??? (light, nu du ikke er ældre)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-05 16:30

øhhh nordsted1 - husker jeg ikke

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:39

Har lige fundet ud af det en kvindetråd den her! Hønsestrik og hår på benene! Når man begynder at snakke om politik og teknik blir det kvalt i hæklenålen og de runde grydelapper til jul og andre lejligheder! Yes my boyz!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:42

Forøvrigt kom de lilla bleer først frem efter man havde opfundet engangsbleen! Største katastrofe mænd har nedkaldt siden 1915

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 16:43

tedd.... du skal da være så hjertelig velkommen, du lærte vel at strikke i 70'erne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:47

Havde faktisk håndgerning engang i 2. klasse på Christianshavns skole! Men ligesom hukommrelsen fortåger det sig i fortiden! Men noget med at lave en løkke og fange den med hæklekrogen og trække ind?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:49

Og så var der vist også noget med minivæv? Man kunne vist lave et vævet bånd i metervis?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:50

Men husgerning derimod! Jeg var et geni til at opløse husblas og lave citronfromage!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 16:50

tedd.... nu er du ude i noget hækleri.... når man strikker, har man TO pinde uden krog, men ellers er det skam rigtigt

nok

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:52

Og blande sortkul, salpeter og svovl

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:54

Nå ja! Jeg har jo aldrig været en af guds klippede får! Selvfølig hækleri!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 16:55

Jeg valgte husgerning fra, lige så hurtigt det var muligt, og valgte træsløjd i stedet

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 16:57

Er du en af de kvinder i kedeldragt og partisantørklæde?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 17:04

Var nu ikke ment som en fornærmelse

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 17:05

tedd ... var det ikke en båndvæv?

Jeg havde håndgerning
Drengene havde sløjd. Vi kunne ikke vælge!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 17:12

tedd.... kedeldragt til discobesøgende, partisanertørklædet snoet og "hængt" rundt om halsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 17:22

Kom engang ind på Tordenskjold i min læderjakke og cowboywest! Blev smidt ud selvfølig efter at ha betalt entreen. De der terrylen guys var sg bare agressive

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 17:30

*rotfl*
Husker Du ...

På DR2 i morgen aften (16. nov.) kl. 21:00

Lige præcis fra dén tid, det handler om her i tråden!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-11-05 17:35

I byen ...
Exalon, Jomfruburet (brugte jeg som "morgenbrødsgåhjemsted"), Prater, og et par stykker mere jeg ikke kan huske navnene på!
Den ene lå i Kattesundet (dengang) men rykkede senere op til H.C. Andersens Boulevard.
Den anden ... Nåhhh jo ... Vin og Ølgod

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 17:38

Kronborg havbad, Neandersgård og mit foretrukne Svingelport og mit gå hjemmorgenmadssted var Holger Danske
(Helsingør)

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-11-05 23:12

Æbleshampoo - ikke at forglemme! Kan I huske reklamen med pigen med alle æblerne i håret???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-11-05 23:34

Ja hun var blevet befrugtet!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 07:35

Ja, efter den første flaske var man også ved at få kvalme af den, men den var godt nok et hit.

Uglabluser, var det ikke også i 70'erne??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 09:04

ugla var også med ja. Tror egentlig også det var der nervøs velour dukkede op - eller ????

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 09:30

Ugla?? Dét mærke erindrer jeg slet ikke - havde det været Ugly, tror jeg bedre, jeg havde kunnet huske det!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 09:43

morn sannie - du kan bare ikke la´vær hva´????? det hed u g l a - og var meget ugly - lol.

Har lige været ude med affald og mødte to unge mennesker i parcacoat og træsko - hahahaha - tror man skal på genbrugen

Postbudet har for i øvrigt det der palæstinenser tørklæde på lagde jeg mærke til igår -og idag - han er næsten helt væk *G*

Hmmmm tror bestemt en megettætpånabo må følge med her - igår blev der spillet nostalgimusik hele dagen - idag til morgen dukkede hun op i anorak med kængurulomme - tro det eller ej- i brunt og orange med blomster på LOL

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 09:50

NEJ NEJ NEJ
Arghhhhhhhh .... Din nabo spionerer ... Skidt - Bare der ikke er kold krig!

mir..
NEJ ... Jeg KAN ikke lade være - det er min indre drillenisse, der er på spil!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 10:01

mirit..... Det var dog utroligt, du må jo da snart føle dig henført til 70'erne igen. Anorak'en var da også upraktisk at

få af og på, man havde ligt brugt tid på at sætte håret, og så sad det af møj til, når først man havde fået anorakken

af/på, det mest praktiske ved den var den store lomme, der kunne godt nok være meget i det nervøse velour kan

jeg ikke huske fra 70'erne. Parcacoaten fandt jeg frem fra loftet sidste år, og jeg har lige tjekket, partisaner tørklædet

har jeg skam i skabet endnu, sammen med et guds velsinelse af bælter, meeeen hvis jeg stritter det ud nu, bliver det

nok moderne til næste år??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-11-05 10:05

Nordsted1 - du må IKKE smide bælterne ud!

De er topmoderne NU.

Jeg smed desværre mine ud for flere år siden.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 10:14

Jeg havde lige lavet et bega langt og klÅWt indlæg - dét har cyber spist!!!

Nå ... jeg prøver lige igen!

Jo, jeg kan godt huske velourtøjet.
Jeg ville ikke selv ha´ det, men jeg var vild med de modige afslappede piger, det så så afslappede ud i deres flade sorte fodformede og gevandterne af velour i brune/bordeaux farver med små spejle monteret (hæklet) på tøjet.
Og de duftede ofte af hennah og pot eller hash.
Jeg kan ikke selv tåle at ryge det - men jeg har altid elsket duften!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 10:22

aws . de der sorte fodformede - øhhh - hvis det er kinaskoene - så går jeg med dem endnu - der er superdejlige lol.

så lige i tv hertil morgen at hende - øhh hvad hedder hun - havde en trøje med små hæklede lapper sat her og der og sådan - hyggeligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 10:22

Hanne.... jeg kommer for lidt ud i det virkelige liv, jeg havde slet ikke opdaget at bælterne var in igen, gad vide om

de mon ikke er krøbet efter alle de år i skabet?

Sannie... når du omtaler velouren på den måde med spejlene, kan jeg da godt huske tøjet alligevel, men det var jo

hippierne der mest brugte det og hennah'en, jeg var en blandings en, men mest discer

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 10:23

NEJ!!!!! Jeg véd godt, man ikke ryger hennah!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 10:25

Nordstedt ..
Nå!!! Dén virus har du osse i skabene??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 10:29

mirit.... sidste år fablede min datter om nogle sorte sko, der lige var kommet frem, og som hun måtte eje, men de var

udsolgt, meeen lige pludselig fandt hun dem, engang vi var på bytur sammen, og hun hev mig ind i forretningen, for nu

skulle jeg bare se de mest dejlige sko, jeg skrubgrinede for det var jo bare de der kinasko

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 10:32

sannie - hvem har ikke den virus i skabene - mere eller mindre lol

og norsted1 - gjorde jeg også da nogen sagde wouw de er ikke til at opdrive

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 10:44

sannie.... mit ene bælte er ligesom et målebånd, men med den fordel, at det viser en mindre livvidde jo mere man

spænder det ud, så iflg. bæltet er jeg noget af et nips.

mirit.... jeg havde bare forestillet mig noget helt andet, da hun fablede om de sko, jeg havde faktisk selv glemt at de

havde været fremme, til trods for at jeg selv brugte dem meget.

Nu vil jeg lige gøre jer lidt misundelige, tror jeg nok. Mine forældre gav mig simpelthen den bedste gave da jeg fyldte

50. De havde siddet og taget foto's ud af deres album og lavet et nyt til mig, med billeder fra jeg blev født og til nu

det er bare guld!!! Noget af det mest sjove er, at se at vores datter er en tro kopi af mig og så det at man se kan

hvordan moden skifter

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-11-05 10:46

sannie>>

Citat
Exalon, Jomfruburet (brugte jeg som "morgenbrødsgåhjemsted"), Prater, og et par stykker mere jeg ikke kan huske navnene på!
Den ene lå i Kattesundet (dengang) men rykkede senere op til H.C. Andersens Boulevard.

IHHHH - der kom jeg osse - dog ikke 'Jomfruburet' - men jeg husker tydeligt de glade lørdage i EXALON og PRATER. Exalon lå lige om hjørnet når man går ind på Strøget, det var bare stedET man kom
Jeg mener at 'Jomfruburet' osse lå på Strøget, lige overfor Exalon og oppe på 1.sal - men husker det ikke så tydeligt og måske er det forkert.

De gladeste minder har jeg dog fra gode gamle Prater med de små listige lamper på bordene MED TELEFONNUMMER PÅ SKÆRMENE *GGG* - du go'este, og så var der livemusik og optræden i Prater. Hver gang det var en tryllekunstner og han/hun var færdig med sit nummer, vendte kunstneren sig om og kiggede opad mod de der sad deroppe og takkede fordi de tav omkring dét de kunne se - som vi andre ikke kunne se. Jeg fandt ALDRIG ud af om det virkelig var sådan at dé der sad deroppe virkelig kunne se hvordan trylleriet foregik.
Jeg husker den kæmpe store 'diskokugle' der hang i loftet i Prater og sendte farvet lys ud på os allesammen.
Jeg mener at Prater lå inde i dét der, nogle år efter, blev kaldt 'Den sorte Firkant'. Eller var det Kapelvej. Ikke langt fra Prater lå en 'beverding' der åbnede kl. 5:00 morgen og havde de dejligste rundstykker - smart når Prater lukkede kl. 5:00

I, jeg mener det var Korsgade, lå et listigt sted der hed 'Allotria' eller sådan noget, det var osse med live musik, der kom jeg osse meget.

Så kom jeg osse på 'Tyrolerkroen' som før min tid, havde heddet 'Zigeunerhallen' - jamen dette sted var næsten min nabo i nogle år, så klart at det var der man kom med vennerne, så startede vi hos mig og senere gik turen til Tyrolerkroen. Der var OSSE live musik og optræden og de havde de lækreste 'Parisertoast' - med oceaner af kapers og rå løg *ggg*.

Sig mig engang - var der egentlig ikke rigtig mange steder der havde optræden og
livemusik den gang?

*åhhhhh disse minder....*

Nu skal jeg forberede morgendagens fødselsdag for datteren - hun er flyttet hjemmefra men har tigget sig til at farmand og moAr endnu engang holder dagen for hende - man er vel nem Men 'SÅ er det altså også sidets gang min pige!!' (jaja...).

Forresten - de der farver, brunt og orange, jeg tror de er liiiige ved at komme igen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 11:00

tillykke med datteren vil.du

kan du huske harmonikaspilleren i zigeunerhallen ?????? Det var min farbror

ps.... man kunne IKKE se hvad der blev lavet at tricks oppefra i prater Til gengæld var det også hulans svært at finde ud af hvem der ringede til én hvis de lavede fis og ballade

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 11:02

sludder ikke farbror -fars fætter

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-05 12:28

Her i Århus var det Huset, vestergade 58, box 72, og østergades hotel! Har været til mange Sofamania koncerter fra den gang Jacob Haugaard tågede ud, for slet ikke at snakke om Jan Jet og Lost Kids. Og Roskildefestivaler dengang der var musik til! Bob Marley bl.a. og Bob Dylan i Gøteborg!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 12:50

vil.du
Du har helt ret.
Jomfruburet lå over for Exalon ... oppe på 1. sal. På 2. sal var der stadig disco-dans.
(Eller osse var det omvendt med 1. og 2. sal)

Jeps. Prater lå i den gade - (Stengade??). Det blev revet ned sidst i 70´erne.
Ja!! Det var sjÅÅÅÅwt med dé dér telefoner på bordene.

'Tyrolerkroen' - lå den ikke på hjørnet af Jagtvej og Arresøgade?

Jeg arbejdede på Jagtvejens posthus fra 1973 til 1979 - og da var det lidt på retræte med 'Tyrolerkroen' .

Jeg går aldrig i brunt ... men orange ER "min" farve, og jeg har lige investeret i en ny "orange sag".
I dag hedder det dog "Brændte jordfarver"! *LOOOOL*
Væk med nostalgien - det KUNNE jo gå hen og blive for gammeldags! *grin*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 13:26

jomfruburet havde bar og café i stue etagen - og alt det sjove ovenover

Jeg blev ski smidt ud derfra meeeeeeeeget tidligt - vi var en gruppe piger der spillede der - men jeg var for ung - så jeg måtte ikke være der selvom vi ingen kontakt havde med publikum - det blev en meget kort karriere

Sannie... orange er ligesom rød osv en signalfarve der VIL noget *GGG*
- har også en bluse og en slags trøje i orange ( og stribede bukser i orange og jord fra engang - der IKKE bliver smidt ud før de går i laser det ikke kan gøres noget ved LOL)

høh - fandt lige før et sæt ying og yang øreringe med ring og kæde - dem har jeg ikke været opmærksom på i maaaaange år lol.

Hvordan kan nostalgien blive for gammel -????????

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 13:34

vil.du

Jo, der var levende musik "alle vegne" - det var før diskotekernes storhedstid.
Exalon brugte meget "Blue Notes"!
Så var der osse jazzstedet Vingården - hvor Papa Bue spillede - og Paul Dissing hyggede sig dernede osse!

På Christianshavn var der osse hyggeligt på Fingerbøllet.
Dér lærte jeg at drikke "Kande". MUMS ... hvis ikke det gav næring til garderobeviraerne, ville jeg drikke "Kande" hver dag!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 13:44

og glem endelig ikke HVIDS VINSTUE og så ruten igennem bagefter

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 16:43

Jahhhhh ... Hvids!!! ;)

Apropos dét område ...
- og til noget HEEEELT andet ...
Strøget og hjemmelavet chokolade. Er der nogle af jer, der kendte til Nordfeldt Chokolade?

Noiii - dét var mums.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 16:55

Jeg gider ikke at du skal begynde at snakke om chokolade, jeg bliver bare så lækkersulten, og jeg har ikke noget

chokolade på lager, Der er nu ikke noget så godt som et stykke - kvinde chokolade - lys chokolade med NØDDER

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 17:15

Nordsted1
Jeg hviskede bare til mig sÆÆÆl ... jeg kunne jo ikke vide, du var mundaflæser!!
Jeg fortsætter lige med at snakke med mig sÆÆÆl!!

Netto havde de lækreste Guldbarrer fløde med karamel krokant - 5 stk for en tyver.
Da jeg kom hjem, var der hoppet en stribe med i min taske - og nu kan jeg ikke finde dem.
De er helt og aldeles borte!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 17:21

Nissen er tidligt ude i år??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 17:21

HVÆÆÆÆÆÆÆÆS - der er noget mystisk med chokolader - især de der flødenoget - for det meste forsvinder det helt af sig selv ud af skabe og skuffer - møgirriterende når man lige tror man har noget GRRRRRRR

Desuden - marcipan - den rå - muuuuuums - og den begynder at ligger i store bunker rundt omkring - suk !!!!! Den behøver ikke have hverken nougat eller dadler - vel ?????
;-D

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 17:23

Nordsted1 - en enkelt nisse med garanti

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 17:24

nogen der kan huske hvornår herskab og tjenestefolk blev sendt i tv ??? (upstairs downstairs)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 17:39

mirit.... i 70'erne selvfølgelig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 17:44

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 17:52

og hvornår var det nu det var, vi begyndte at bruge Poncho??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 17:55

60´erne

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 17:57

Nej ... jeg mener, det var i ... Næhhh ...
Den er vist blevet sendt et par gange ... Jeg tror, det kan ha´ været i slutningen af 70´erne og starten af 70´erne.
Familien Ashton var vist 10 år tidligere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 18:04

ehm... så jeg har været sent ude med den poncho, for jeg købte min den første på Mallorca i 1973

Up and Down blev vist i 70'erne, "damerne" snakkede meget om den på kontoret hvor jeg var elev.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 18:41

ashton jaaaaa - og øhhh noget med saga ???????????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 18:46

Forsyte sagaen mirit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 19:04

jeps - takker lol - kunne overhovedet ikke komme på hvad den hed

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-11-05 19:22

Poncho havde jeg i ca. 69.

Mørk chokolade til mig tak

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 19:41

Der er osse Colorado Sagaen ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 19:42

poncho - cowboybukser og træsko

mørk chokolade smager herligt når den er ren og god - ellers er det noget bittert stads.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 19:51

"husker du" - DR2 kl. 21:15

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-05 20:44

Mørk chokolade kræver bare en hel masse kold mælk, så glider den skam også ned

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 16-11-05 22:26

Pernille og Senator ... og Tommelise!!!

Et helt specielt bolche der hed Hollandske Klumper ...

Japansk restaurant Tokyo på Vesterbrogede ... oppe på 1. sal og spise Sukiaki MED pinde ...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-11-05 22:39

Jeg så Pernille og Senator i en kiosk forleden dag!

Var liige ved at købe en af hver af ren nostalgi

miritdk - ja, der skal være mindst 70 % cacao i den! uhhmmmm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-05 22:53

statoil har både pernille og senator- men senator er ikke som dengang

(købte dem begge lol)

nogen der så husker du i tv ??????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-11-05 22:56

Ja, jeg så det.

Ungdomsoprøret osv.

Sikke et sprog

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-11-05 00:32

.o0...(hold da helt fest, man skal holde sig til her, hvis man vil følge med *GGG*...)

Sannie>> Tyrolerkroen lå ikke på hjørnet af Jagtvej og Arresøgade, den lå på hjørnet af Jagtvej og Fensmarksgade, i øvrigt mener jeg at der, en kort overgang, var rulleskøjtehal/bane, da Tyrolerkroen lukkede

Uhhhh en "Kande" 'GISP' - kun en tåbe frygter ikke en Kande! Du go'este, jamen da jeg, i sin tid, flyttede ind på lokkegiet i Ryesgade, var det en tradition at 'nye' beboere skulle 'døbes'. Det foregik på en bar der hed 'Broen' og alle deltog. Der blev så serveret sådan en "Kande". Det smagte HERLIGT - uhhmmm....man kunne drikke i spandevis (og dét gjorde man).....men første gang man så liiige skulle ud og tisse... BOIIIING (jeg husker ikke engang hvordan jeg kom tilbage til kollegiet men det havde de andre kollegianere så sørget for - de vidste hvordan det plejede at gå). jeg havde aldrig smagt sådan noget før og anede ikke hvad det var - men GODT, dét var det

Mirit >> Marcipan skal være i selskab med PISTACE eller NOUGAT - basta! (og så piller man lige marcipanen fra, SÅ er det lækkerier (mums).
Jeg er ikke til hverken nødder eller marcipan - og ærgrer mig lidt over det, øv.

Familien Ashton - jaaaaaa, gaderne lå øde hen
Da vi købte vores første hus, var der sådan en serveringslem mellem spisestuen og køkkenet, den hed aldrig andet end 'AshtonLemmen' *GG*.

.....kan I huske de LÆKRE chokolader fra Toms - Guldpokaler / Rompokaler /Likørpokaler?? Uhh det var sager...
Og de små karamelfodbolde (senere kunne man osse få dem i lakrids) - de kostede 5 øre. Pinohiokuglerne kostede ikke så meget som fodboldene.

Studenterbrød

OG - natnat

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 17-11-05 07:48

Pinohiokuglerne får mig lige til - for en kort bemærkning - at springe lidt længere tilbage i erindringerne. Jeg smutter lige ned i barndomsminderne.
I gaden, hvor min mormor og morfar boede, lå Ismejeriet og købmanden på hvert sit hjørne.
Det var en vidunderlig duft af alting i begge butikker.
Foran købmanden var et stort fortovshjørne, hvor vi unker tegnede hinkeruder.
Oven over købmanden bøede et dansk/italiensk ægtepar. De "fik skrevet" deres varer, så datteren var meget populær - hun kunne bare gå ind til købmanden og hente "kridt på kridt" - og så var hinkeruderne en realitet.

Hvis vi unger var så heldige at få fravristet en 5- eller 10-øre fra vores voksne, nød vi at gå ind til købmanden. EEn ad gangen!!!!!
Købe for 1 øre Pinohiokugler og spejderhagl og så ellers ud igen - for at holde øje med, når købmanden var på vej ud i baglokalet.
Når døren næsten havde lukket sig efter ham, gik næste 2-øre-ejer ind og bad osse om slik for én øre.

Noiiiii - hvor vi bare følte os uartige. Og købmanden turde ikke afvise os, for tænk hvis vi gik hjem og brokkede os - så mistede han måske en voksen kunde!

Vi følte os højere og højere jo mere rød han blev i hovedet - og til sidst sendte han konen ud i butikken!
Hende turde vi ikke drille ... og så var dén fest slut - for dén dag!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 17-11-05 07:51

Min staveplade sover vist endnu!!

unker = unger
bøede = boede

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 17-11-05 08:12

vil.du ... JA ... Arresøgade!

Og min søn gik i børnehave i "Asyl for børn" på Jagtvej lige ved Runddelen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 08:17

Hvor blev salmiakstængerne af??

Og så kom vi i EF

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 17-11-05 08:36

Salmiakstængerne er fra ovenstående hinkerudetid - den blev snoet ned i en plastikmælkeflaskekapsel - så kunne man slikke på den mega længe.
Og de små salmiak-ruder kunne laves til en stjerne på håndryggen - så havde man sin lakrids lige ved hånden!

Ohhhh - ja ... dét gjorde vi da osse!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 09:42

haha de der salmiakstænger osv dukkede også lige op i axelises forrige spørgsmål der gik amok i nostalgiske indlæg og lidt til lol. http://www.kandu.dk/dk/spg/74473

håber da hun har fået fjernet flueben begge steder LOL

Men jeg dukker også lige ned i en tidligere tid - barndommens vidunderlige minder lol.

Mine forældre formåede meget tidligt at gøre rimelig tilgængelige ting ualmindelig attraktive - vi have et lille sommerhus i herlev - og de yndede at køre på cykel fra kbh og derud - jeg husker jeg sad bagpå og bare nød turen - men ventede utålmodigt til vi var nået halvvejen - for så stoppede de og holdt pause - ved en bager !!!! Forventningen blev så indløst ved køb af 3 rosenbrød - den rene fest for mig (hvem filan kan finde rosenbrød nogen steder idag - undtagen de steder hvor der ligger et tyyyyyyyyndt lag wienerbrødsbund og megahøjt glasur ?????)

Mine forældre fik så varm kaffe - og jeg fik ½ liter sødmælk - sodavand var kun til specielle lejligheder ( senere gik det op for mig at min far faktisk både fik rosenbrød og bagerens dårlige øje - hmpffff)

Hvorfor jeg tog det elendige rosenbrød med videre i livet og min datter også synes rosenbrød var åhhh så dejligt ( vi skrabede glasuren af ) er mig en gåde - men sådan gik det bare *G*

Hold da ferie - det er læææææææææænge siden jeg har fået rosenbrød - ville ellers lige være sagen når man nu er kommet i tanke om det - lol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 10:04

Ha ha, og øv bøv, jeg fik bare rosenbrød i går, sønnen arbejder i sin fritid på en tankstation/kiosk, og havde så taget

et med hjem, det var rigtigt dejligt, nu jeg ikke havde chokolade.

Lige en tanke, hvorfor hed/hedder det Pinocciokugler, han havde da ingen??

Salmiakruderne kan købes endnu

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-11-05 10:53

Har I lagt mærke til, at de nu hedder Pepito?

Der var nok nogen, der kom i tanker om det samme, som dig Nordsted1

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 17-11-05 13:41

Og man kan ikke købe lakrids-fodboldkugler, UDEN at købe en pose med alt noget andet, som IKKE er så godt.... ØV ØV

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-11-05 13:53

Ja, det er ærgerligt, supersine - skal vi ikke klage til nogen?

Jeg kan tydeligt huske (hvilket er fantastiskt), at jeg skulle dele fodbolde ud på min fødselsdag i 2. klasse.

Dén store pose og så få lov til at dele dem ud til alle i klassen...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-11-05 13:57

Av! Jeg har tandpine og det er jeres skyld!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 13:59

Ted..... tyk på en nellike, det hjælper med garanti.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 15:05

haha - kan I se tedd tygge en mundfuld nelliker og vende tilbage en dag og skælde ud over ikke at have vidst hvilken dosering

åhhhhhhhhh suk - trænger til en julekage eller en cremepilskadde - og har selvfølgelig intet i huset lol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 15:17

IIIIIIIh altså jeg skrev da EN nellike

Hold så mund med alle de der lækkerrier, det er jo lige før jeg bliver nødt til at sende sønnen i byen (har ikke selv lyst
når det er så koldt), ej det er vist for uretfærdigt??

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 17-11-05 15:42

Nordsted1
HOLD SÅ OP MED AT MUNDAFLÆSE!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 16:06

nordsted1 - har man ondt nok er der mange der tror der skal lidt mere til

Sannie - af og til er det godt at kunne mund aflæse .......... især hvis nogen hvisker lol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 16:22

ehm..... mirit, fisker du for at jeg skal give tedd et praj om at han også at drikke rom???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 16:32

at = skal ? - og nej det gør jeg ikke

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-11-05 16:41

Jaja det er jo bare en sublimering for sex!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 16:49

tedd - hop lige ned i flasken og se om der står seks eller sex dl.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 17:51

JEG VIL ALTSÅ IKKE HA´DET !!!!!!!!!!!!!! Der er nogen der kigger ind af mine windows !!!!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-11-05 18:32

Kuk kuk - hej miritdk - jeg står liiige her - og fryser.......

Merete Merete, luk vinduet op og hør min harmonikavise...........

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 18:44

Skulle bare lige tjekke hva du lavede

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 19:04

skal vi skifte årtiderne ud ??????

skøre koner her og der lol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 19:30

Hørt hørt, trives nu bedst i ca. 25 grader, ... varme altså

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 19:33

mente jo årtierne - for hulan da også - må hellere checke for tastaturvira lol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 19:46

Har lige tjekket mit, der var liiige en enkelt hijack, py ha men den kunne heldigvis myrdes

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 20:11

de der spyer skal nemlig myrdes - ingen grund til at huse dem (ingenting her heldigvis lol)

sad lige og talte med en veninde om gamle dage - hun synes 70´erne var det værste årti hun havde oplevet - hmmmm ??????????? Hvad var da så galt ?????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 20:33

Der må være noget galt med din venindes hukommelse, med alderen husker man da bedst de gode oplevelser?? Eller

levede hun i konstant kærestesorg, som jo kan tage hårdt på en i teenageårene??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-05 20:51

tjahhh - mig bekendt havde hun ikke nogen særlige problemer - men elsker at vade i dem *GGG*

skidt pyt - det var et sjovt og herligt årti

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-11-05 10:48

Å, pyh, jeg blev helt bange for, at I ville afskaffe årstiderne!

Jeg holder meget af, at vi har fire årstider. Jeg kunne IKKE leve i 25 graders varme ALTID - nope.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-05 11:07

hanne dog - afskaffe årstiderne ????? NEVER - tænk vi har hele fire at brokke os over

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 19-11-05 11:45

Heller ikke her Hanne..... Når det er MEGET varmt, bliver jeg da inde i skyggen *GGGG*

Og forestille dig, at holde jul i 25 års varme???? GISP..... Så det er godt, du også holder af hele FIRE årstider

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-05 11:53

I 70´erne var vejret absolut også meget bedre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-05 11:55

OG... desuden - hvis man lagde sig med influenza eller lign - så kom mor og pylrede - æws det kunne jeg godt lige bruge nu ATJUHHHHH

mindre dejligt var det at jeg faktisk både fik røde hunde og kighoste - smittet af min datter - netop i det årti - hårdt når man havde et lille barn - men idag har jeg vist glemt det meste LOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-11-05 13:52

Uha, det var dejligt at være syg som barn

Jeg blev vasket i sengen, dynen blev vendt efter en god kold udluftning, ahhhh.

Sengen var fyldt med legetøj, klokkespil, kortspil, som jeg legede, var rugbrødsmadder, som jeg "smurte" med den tungespatel, som lægen havde brugt, da han KOM PÅ SYGEBESØG. Så pakkede jeg dem ind i smørrebrødspapir.

Så vendte bøtten lige plusli'! Jeg lå feberhed og havde ikke lyst til noget, min mor fór hen til telefonboksen og ringede til lægen. Da hun kom hjem, sad jeg op i sengen og sang af fuld hals .

Så hen til boksen igen, tilbage - og lægen var allerede kommet, jo jo, det var sygetider

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-05 20:14

åh ja - hyggen ved en voldsom forkølelse oplever man ikke helt som voksen

Dengang kom lægerne endnu lidt hjem til deres patienter - hvis man ikke lige boede hvor "reformen" var trådt ind pga whatever - lol - hvor er vores huslæge idag ?

hmmm - sorry negative tanker har ikke rigtigt noget at gøre her

Jeg fik forresten altid franske pebermynter når jeg så med en forkølelse - herligt - er stadig vild med dem og ikke kun ved forkølelse lol.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-11-05 20:26

Jaaaa... Hjemmelægesygebesøgsudrykningskørsel.
Nu skal vi endnu længere tilbage.

Min morfar var læge i Hoptrup og havde derfor bil under krigen.
Når telefonen ringede, var det min morbror's tjans at skynde sig ned i garagen
for at få fyret op under Ford-A'en (Gasregerator)

Og så brokker de sig over udrykningstiderne i dag.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-05 20:59

tjah gambrinus - det kan der være noget om på den ene side - på den anden så er der sket en temmelig underligt forandring - så som at man skal komme til lægen selvom man ikke kan gå - eller en stakkels mor skal afsted med spædbarnet uanset hvad - osv osv - der er det hele lidt ufff - og egne der ikke har læge ?????WHAT ????

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-11-05 21:08

Jep Mirit
Og man skal tikke og bede for at få lov til at komme til lægevagt.
Der er noget HELT galt.

Hvad er det, jeg har fået skrevet ????
Gasregerator -> Gasgenerator !
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-05 21:20

haha - den regerator havde jeg overset i farten

jeg var forresten vild med vores huslæge - han kom med bolcher - kongen af danmark - jeg vile ikke røre dem idag LOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-11-05 22:50

Gambrinus, skal man ligefrem være en bombe for at få lov til at komme til lægevagt?

Min barndoms øre-hals-læge gav legetøj, når man var nede at få pustet ører ud - og få gravet en perle ud af næsen
, som pludselig, helt af sig selv, var smuttet derop midt i en dansktime i 1. klasse.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-05 23:07

hanne - lægevagt - skadestue osv idag - det er ikke for godt.

haha ja min gamle ørelæge gav ikke legetøj - men underlige dimser fra konsultationen - de var populære - deraf forresten mit tip til dig om tandlægens dimser til dukkehuset

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-11-05 23:30

Nej, det er sq for dårligt - velfærdssamfund - HA!

Ja, hvad kan sådanne læger ikke være "skyld" i

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 11:19

uanset hvad - så synes "dengang" i de fleste tilfælde at kalde på de sjoveste og dejligste minder - og er denne tråd ved at sætte rekord i smalsnakken mon ????? Kan en positiv tråd gøre det er det ikke helt galt da

i en telefonsamtale idag kom jeg til at snakke om husleje - og hold da op -der er sket forandringer der vil noget *GGG*

i den forbindelse fandt jeg et lille notat i en bog min far har skrevet diverse ting op i - og i den står der at han ( de begge selvfølgelig min mor var jo også med) i 1969 - 1974 betalte den høje sum af 472 kroner i husleje i en andelslejlighed der var købt kontant for et for mig ukendt beløb tilbage i 1959 - hvor hele ejendommen blev købt af andelshaverne for 3,8 mill. (svært at få idag lol) - det skal lige siges at ejendommen havde omkring 300 lejemål ialt -

samme lejlighed købte jeg da mine forældre valgte at bo et andet sted lige ved - og betalte der omkring 600 kr efter et år - en formue *GGG*

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-11-05 11:37

Tag, tig, tag, tig, tag, tig, tag...mmmmuuuuuuuuB
Stavepladen skal stilles om til vintertid.

Hvor blev mit indlæg af ???
Jeg sendte det klokken lo.. i morges og SÅ det altså selv.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 11:46

ok det skete lige for mig også - lige for et minut siden ca - hmmmmmmmmm ?????????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 11:47

aha - man skal altså kontrollere og skrive om igen igen igen

så´n var det ikke i halvfjerdserne

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-11-05 11:56

Nu vil jeg også drille lidt.
Mirits første indlæg : huset på ckristianshavn ???
Gambrinud

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 12:00

???????????????????

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-11-05 12:06

ckristianshavn ?

Jeg har en undskyldning.
Min venstre lillefinger, på venstre hånd, helt ude til venstre, har sovet i 4-5 uger.
Der er sket en eller anden kortslutning.
Det er ski.. træls. Den kommer hele tiden i vejen.
Nu har jeg været til læge og hun gav mig ret i, at den er i udu.
Så nu vågner den nok på et tidspunkt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 12:45

sov sødt

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-11-05 13:38

Sannie >> Naaaah? 'Asyl for børn'? Naaaj? Hed den ikke 'Dronning Louises Børneasyl'? Og lå den ikke i Bjelkes Allé der går mellem Jagtvej og Stefansgade?

Nordsted1>>
Citat
Lige en tanke, hvorfor hed/hedder det Pinocciokugler, han havde da ingen??

Havde han ikke ?

Salmiakstængerne - mums, rullet sammen i en kapsel fra de hvide mælkeflasker eller rullet sammen og sat fast ovenpå håndryggen
Stærk tobak og knæhøj karse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 13:51

vil.du - det var nu i kapsler fra de brune mælkeflasker så vidt jeg husker det - der var ikke plastlåg på de hvide

men du har ret - det var dronning louisses børneasyl - bjelkes allé/stefansgade

hmm - hvad hed den lille - hedder - gade der hvor linie 19 i sin tid vendte ?????? Noget med Y ??? aj aj kan huske den var blandt de sidste sporvogne med træsæder og åben peron - lol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 13:52

hyltebro ???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 13:54

En ting der er værre end når ens indlæg forsvinder, det er når man vil skrive en kommentar og har glemt hvad man ville sige! Specielt i denne tråd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 14:01

tedd - det er da så lige til - man skal bare anstrenge sig lidt - prøv gerimax

forresten - kandu lever jo næsten op til post danmark hvad angår "forsvundet post"

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-11-05 14:27

Mirit> jeg gik osse i den børnehave som barn og senere arbejdede jeg der i alle skoleferier - til en FANTASTISK løn - jeg fik nemlig hele 100 kr. for at være der i det meste af sommerferien, jeg var med mine forældre i vores sommerhus ved Limfjorden i 3 uger, resten af tiden arbejdede jeg i børnehaven - finfin løn
Det var sjovt at det var samme børnehaveleder da jeg fik feriejobbet i børnehaven, som dengang jeg selv gik der - nemlig Frk. Hviid

Og ja - det var de brune mælkeflasker der havde plastkapsel, de hvide havde vist folie - meeeeen man KUNNE nu købe sådan nogle plastHÆLDEkapsler til de hvide flasker.

Og så så vi Belphegor (udt. belfigår) i fjernsynet - du GO'ESTE den var godtnok uhyggelig (?)

Tedd>> Tjae - jeg har nu endelig, efter at have 'mistet' adskillige laaaange, skrevne ting, vænnet mig til at markere/kopiere før jeg trykker 'send'
Ærgerligt men åbenbart nødvendigt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 14:31

belphegor ????????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 14:31

Den der belfadims var da fra 60erne? Og absolut ikke uhyggelig i dag!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 14:35

nu er jeg lost !!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-11-05 14:41

Gambrinus, du har følgende muligheder
Skriv dit indlæg
Her kan du indlægge en kommentar til spørgsmålet.
Abonnere på spørgsmål
Her kan du vælge at følge med i udviklingen af dette spørgsmål. Dette forbliver anonymt, og du vil få tilsendt en e-mail, hver gang der er et nyt indlæg til dette spørgsmål.
Ja tak, send mig en e-mail når der er indlæg til dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 14:43

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 14:44

roger moore i the saint

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-11-05 14:45

Min lillefinger går vist i søvne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 14:47

lad den gå da

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 15:01

vil.du Dato : 20-11-05 13:38

Nej nej, den lå skam på Jagtvej. - det er muligt, den ikke eksisterer mere - det er jo immevæk næsten 30 år siden! *grin*

mir ...
Både de brune og de hvide mælkeflasker havde metallåg. Man købte plastiklågene seperat - og de passede til begge typer!

Ydunsgade.

Apropos indlæg, der bliver væ´k:
Jeg har gjort det til en vane at kopiede det, inden jeg sender det ... så ligger det "på lager", kvis kandu skulle ha´ haft udsmider og makulatoren aktiveret!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-11-05 15:02

Hmm....var Belphegor fra 60erne? Uhhh jåw, den var uhyggelig og 'mårdern' blev først afsløre i aller sidste afsnit og i aller sidste minut - jeg kan ikke huske hvem det var der spillede hovedrollen men det var en skuespiller - pige med et fransk navn.

Gambrinus - kan du så få vækket den bette finger! Det er ALT for tidligt den sover!

'De uheldige helte' med Roger Moore og Tony Curtis? Curtis med de vanvittigt charmerende blikke og de mystiske sorte skindhandsker og Roger Moore med sin aldrig svigtende stil og elegance....eller var det mon senere?

LASSIE?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 15:07

Asyl for børn lå Jagtvej 52 (eller 54).
Det var midt mellem mit hjem i Julius Blomsgade og Jagtvejens postkontor (dengang).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 15:07

sannie - ikke ydunsgade - den der gik mellem slutningen af nørrebrogade og hillerødgade ?????

og perry mason - hohooooooooooo - sonja fra saxogade - nå jeg lidt for en hver smag lol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 15:10

gufarbevars - de spiller hermit og the hermits i radioen -skal lige finde slukknappen (mrs robinson)

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 15:10
Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 15:21
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 15:27

tror det var hyltebro - og ok så mellem nørrebrogade og lundtoftegade sådan ca - en lille uanseelig gade

på hjørnet lå en meget besøgt slikbutik såvidt jeg husker - lige sådan før nørrebro station (højbanen)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 15:29

nogen der kan huske nørrebro bio og bella bio osv ???

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 15:29

Var Perry Mason ikke et 60´er-fænomen - og Ironside fra 70-erne?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 15:33

*ha*
Slikbutikker var der mange af - den gang - og det DUFTEDE at komme ind i dem!
Det var dengang, verden duftede af alting:
Vanille, nybagt brød, selv SMØR duftede, svesker i løs vægt ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 15:39

mums ..... BØTTESMØR

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 15:43

JAHHHHHH :D En lækker klump i munden, så den kunne smelte! :D

(Dét kan jeg ikke i dag!!!).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 16:00

haha - kan jeg heller ikke - men hjemme hos mor - sigtebrød med bøttesmør og ost til theen - og begge luskede lige kniven i smøret når den anden måske ikke kiggede

Hvad blev der af rugbrød med fedt - rigtige fedtemadder ???? døde de i 70´erne ??? ( ikke hos os lol)

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 19:04

Jeg kan stadig finde på at lave fedt med løg ... MUUUUUMS
Og endnu bedre: ANDEfedt blandet i, så andesmagen følger med.
Sådan en humbel gammeldags stenbagt surdejgsrugbrød med groft salt ... WOW *savleikon*

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-11-05 19:20

Adddrrr - fedtemaddder var det, vi blev tilbudt i 60érne, hvis vi var mere sultne, når vi havde spist vores tildelte madpakke med en "udsøgt" omgang barbercreme, skosåler - og reven gulerod med citron mm......

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 19:44

*rotfl*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 20:03

hahaha - må indrømme at jeg absolut elsker fedtemadder - det er bare så sjældent jeg får det - men marinerede sild går slet ikke uden fedt under

skal vi snart have gammeldags risengrød med smørklat i ??????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 20:05

opdagede forresten at forsythe sagaen kørte på dr 2 idag - flov - lol

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-11-05 20:32

Vi får (stadig) gammeldags risengrød med smørklat i PLUS gammeldags nisseøl (mørkt hvidtøl rørt med sukker (bvadr)) - juleaften - KUN for at holde traditionen. Og risengrøden serveres skam i små lerskåle og spises med træskeer

Fedtemadder - jåw de smager herligt og man lukker øjnene og tænker på barndommen MEN - så snart jeg blot kigger på sådan en lækkersvend får jeg en kæmpestor pubertetsbums lige midt i fjæset - sådan en der VIRKELIG sladrer om at det ikke er smart at nyde fedtemadder

Havremarkens Skole i Husumgade

Ja - Nørrebro Bio, Bella Bio og ikke at forglemme Jagtvejens Coloseum Biograf med sine midnatsforestillinger? De begyndte kl. 23:00 og så var der 2 eller 3 film ud i een køre - i Coloseum, bageste række på balkonen, dén var forbeholdt kæresteparrene.

Slikbutikkerne, ja der lå en stor slikbutik lige på hjørnet på Nørrebros Runddel og så lå der en mindre slikbutik lidt nede ad Nørrebrogade, den sidste var 'berømt' for sine herlige softice - jeg havde eftermiddagsjob der og solgte softice Når det var sommer og søndag, stod folk i kø helt ned ad Nørrebrogade for at købe de herlige is.

Oppe i nærheden af Nørrebro Station lå så Nora Biografen og lige ved sidne af dén lå osse en stor slikbutik - jojo, der var skam tjek på dem

Nørrebro Parken - jamen der er jeg nærmest vokset op - lige fra sandkassen og det herlige soppebasin, til senere da jeg var fraflyttet København og selv havde fået børn, når vi så besøgte mormor og morfar, skulle mine poder selvfølgelig over i 'Parken' og lege - vi bor på landet og Nørrebro Parken var nærmest Eldorado for vores unger. Meget er dog ændret....alt alt for meget.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-11-05 21:39

Jeg lavede risengrød i sidste uge - 2 gange - mååms.

Er der da slet ikke nogen fra Åååårhus herinde?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-11-05 21:48

Århus? Er det en del af Nørrebro som jeg ikke kender til?

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 20-11-05 22:01

Jeg føler mig uden for

Må man slet ikke være med, når man er sønderjyde????

(Du er jo importeret sønderjyde Gambrinus *GGGGG* - så du kan jo snakke med )

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:14

70erne var vist kun noget der kom i københavn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:21

Flyttede til det mørke Jylland i 1970 fra Kbh. Lidt at en omvæltning fra Christianshavsn skole til en bette landsbyskole med 49 elever i alt! Skulle lære ord som træls og A! Til gengæld var der højt til loftet og udsyn og køer på markerne, og multipower på tragdoren! Og slog man en prut foran bageren vidste hele landsbyen det en dag før

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:24

Og dengang var der snestorme til! En uge uden strøm og hvor man skulle grave sig ud var ikke usædvanligt!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:25

Og sneglehed jødekager og studenterbrød smagte bedre end i hovedstaden!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 22:26

tedd

Oyyyy - hvor heldigt, at jeg netop boede i København i 70´erne! *rotfl*

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:30

Hva fan mener du med det, Sannie?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:33

Men Christianshavn var da et fedt sted at vokse op 4 forestillingen i bio på torvet og Volden!! Fedt legested!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 22:33

Vejret var meget bedre dengang - og alt smagte bedre ... undtagen vin og spirutus - men néd skulle det ... om lørdagen! *rotfl*

Ohhh ja!
Det var dengang sne lå i metervis høje driver - og det sneede kun, mens man sov. I vågen tilstand var vejret altid godt - uanset om det var sommer eller vinter!
Noiiii - somrene dengang!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 22:36

tedd - at 70´erne kun var noget, der kom til København - så var jeg da heldig ... at jeg boede der netop dét 10-år!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:44

Jylland var jo et par årtier efter i den periode!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-11-05 23:06

Stakkels dig - og imponerende, at du så kan huske noget om 70´erne. Intuition eller???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 23:15

Vi havde skam dampradio derovre på heden Og TV når der ikke var snestorme!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 23:20

Kan nu ikke huske ham bageren du nævnte i lagkagehuset! Måske fordi vi unger ikke måtte gå over torvegade! Kun når vi skulle hente petrolium i HB i Wildersgade! Der var en bager i Strandgade men han holdt lukket om søndagen! Der skulle man ned til bageren på torvet! Og hos Importøren kunne man få fribilletter til flyvebådende! Av min hjernecelle gør ondt af alle disse minder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 23:21

vil.du du sætter gang i flashbacks her lol - nora bio var vist noget med sidste række og fyfyfy - ikke at forglemme at de pludselig fik alle tiders grill-pølse-popcornbar tilknyttet

Den med sidste række gik aldrig i bella bio pga en emsig kontrollør lol. (han var ellers skøn den krøltop jeg havde hægtet mig godt fast i haha)

Softice ved siden af norabio - mon vil.du var en af de skøre tøser der stod der lol ?

Tror nu nok vi kom mest i palladium og de andre store biografer dengang - dumt egentlig når det kostede det dobbelte af hvad det gjorde andre steder - til gengæld var søborg bio langt billigere - og havde også dobbelt natforestillinger ( ingen kontrol på bagerste række haha)

Hoooooooooov - synes lige det begynder at gå stærkt mod 60´erne - skal vi have det hele med ?????

Dansetten i tivoli var bare så herlig - og man kunne vise sig -

Hvem filan fik forresten ødelagt nyhavn ??????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 23:31

tror det var the rocking ghost der spillede i nora bio i slutningen af 60´erne - og enghave plads med stramme v-bluser - til svingende skørter og flade ballerinasko - super - og ikke om jeg fortalte derhjemme hvor jeg var - indtil nogen sladrede lol

tedd - min onkel havde bageri på christianshavn - men jeg må vist ikke nævne navn her

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-05 23:36

a b c cafeteriet på vesterbrogade - lortested men super bøfsandwich

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-05 10:46

Hvor i Jylland boede du, tedd? Her i Århus hedder snegle snegle. Det er nogle småkager, der hedder jødekager.

Ha! I Århus har vi ikke brugt petroleum i over 4 årtier! Ha!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-05 10:59

Vi flyttede til Jylland fra Christianshavn da jeg var 12, Hanne! Petrolium var noget man brugte i Kbh, og måske stadigvæk bruger nogle steder! Christianshavn var nærmest slumkvarter visse steder i 70-erne! Vi var så heldige at vi havde et lille bitte sommerhus ved Roskilde fjord vi kunne sælge for den formidable sum af 40000 kr i 69. Det rakte til at købe et nedlagt husmandsted med 2 tønder land i Himmerland, og så var der ovenikøbet penge tilovers! Senere flyttede jeg til Århus da jeg blev smidt ud hjemmefra, men det er en helt anden historie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-05 11:03

ABC cafeteriet, Mirit? Var det ikke der de Vilde Engle holdt til?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 11:06

tedd - jo abc var overrendt af de engle lol

tedd igen - sommerhus ved roskilde fjord havde vi også - i jyllinge - herligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 11:07

de der engle holdt nu også til lige overfor remisen på nørrebrogade -

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-11-05 11:14

De holdt osse til ved Colloseum - da den blev nedlagt som biograf!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-05 11:18

Skægt det var osse i Jyllinge vi havde sommerhus! Jeg kan huske noget med at man kørte med S tog til Ballerup og skiftede til bumletog til Stenløse, og der stod Lynet og madam blå (cykler) og ventede til videretransport mod Jyllinge! De skulle godt nok altid omkring cykelhandleren først (garanteret ham der havde piftet dem)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 11:22

sannie - ja det er forresten da rigtigt

tedd ja både cykelhandler og før det skulle bussen aflevere post osv til købmanden et eller andet sted undervejs

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-05 11:27

Tror det tog længere tid mellem KBH og Jyllinge end Århus - Kbh i dag!
Jyllinge strand den var bare hyggelig! Det gik godt nok stejlt ned og der lå et lille træbådsværft! Og Jyllinge var bare en hyggelig landsby! I dag er den ikke til at kende! Og sommerfesten hvor ham der spang ud fra 25 m ned i badekar! Jo det var godt og trygt at være barn i 60.erne og 70.erne!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 11:37

vi tog bussen fra bispebjerg - skiftede på frederikssundsvej - igen bus i ballerup - og landede godt trætte

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 21-11-05 11:41

Og dengang havde vi bio i forsamlingsgården i Broager, hvor jeg voksede op.... (men vist nok kun 2 gange *GG*) Kan huske jeg så en GISP fræk sygeplejerske film loooool - som ikke var så fræk endda

Ærgeligt, at de har nedlagt spritbådene.... DET VAR TIDER.... Bestilte man en vodka, var det billigere PLUS at man fik dobbelt portion

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 21-11-05 11:43

SÅ KAN I LÆRE DET, kan vi *GGG*

Os på bø-landet har OGSÅ 70-minder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 11:43

så for søren nu går der druk i gamle dage lol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 11:48

supersine - det var nok sengekants film du så

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-05 12:30

supersine - sådan skal det være!

tedd - næh, vi i Jylland så varmefremskridtet laaangt før kjøvenhavnerne

Joh, jeg kan godt huske min fødselsdag på æ' spriter!

Jeg skulle åbenbaret begaves med grog - og så var der end ikke en KRUSNING på vandet........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-11-05 01:32

Citat
gufarbevars - de spiller hermit og the hermits i radioen -skal lige finde slukknappen (mrs robinson)

Jeg tror sågu du er ved at være senil mirit.dk

Hermans Hermits har aaaaaldrig spillet Mrs. Robinson.

Det har Simon & Garfunkel

Herman & Co er dem med No milk today....og er fra 60erne.

Og ja, Tedd har ret...I Jylland var der snestorme til, også i halvfjerdserne, men endnu mere i tresserne, og vinteren kom meget tidligere......og det er ganske rigtigt

Jeg boede (også dengang) ude på bøh-landet, og min lillebror som er født i '61 i november, måtte fejre sin 6 eller 7 års fødselsdag på sygehuset, med hjernerystelse, fordi han var faldet på isen på naboens vandhul, hvor vi morede os med glidebaner.....vi måtte ikke få skøjter fordi min mor var en pyllerrøv der mente det var farligt.......men hjernerystelse kunne man nu godt redde sig uden skøjter på isen

Men Jødekager Tedd
Enten har jeres lokale bager haft et problem med varebetegnelserne.....eller du husker forkert.
Jødekager er nogen flade runde småkager der er penslet med æg og strøet kanelsukker på.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-05 09:46

DOVA - det var en tænkeskrivemøgfejl - det var "mrs brown you´ve got a lovely daughter". - den har jeg nu hørt næsten hver eneste dag grrrrrrr

aj aj aj - købte af ukendt grund et sæt carmen curlers der i 70´erne - brugte dem kun en eneste gang og havde dem stående og samle støv indtil jeg endelig fandt et offer der kunne overtage dem.

Til gengæld forsøgte jeg mig med et yderst fejlslået afrohår - lignede en puddel og måtte betale for at få det strøget ud i dyre domme - har aldrig forsøgt med permanent siden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-11-05 10:43

Afrohår Altså det som vi jyder med et noget nedladende udtryk kaldte "Skadereder".

Nænæ, håret skulle være langt i 70erne, og så skulle der enten sidde et flettet læderpandebånd eller et af de tørklæder der blev så moderne....smalle, lange som så blev bundet omkring hovedet, så de lange tørklædeender hang og flagrede.

Men til dem der gerne vil gense minder fra flipperperioden i DK, kan jeg da anbefale at finde den nærmeste Tigerbutik, og finde den film der hedder Skæve dage i Thy.....den koster 20 kroner, og er sådan en "håndholdt optagelse" fra lejren deroppe og nogen af de musikere der optrådte.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-11-05 11:13

Jeg havde afrohår i starten af 70'erne. Og det var netop puddelhår man skulle have - inspireret af "Hair" musocalen.

Jeg husker ikke "skadereden"...

miritdk - klart, at dit hår tog skade af to gange hår permanent!!!

Og så den væske man havde dengang!

Jeg kom i frisørlære i 1978...

Der er absolut sket MEGET siden!

Vi pressede garbadinebukser én masse de år...

Købte wrangler bukser og jakke for mine konfirmationspenge og havde det selvfølgelig på, da jeg var til koncert med Brødrene Olsen - min væg var FYLDT med plakater og billeder af dem.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-11-05 11:15

I mange år har jeg hørt for, at familien måtte kæmpe sig gennem snemasserne for at komme til min fødselsdag i 1972

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-11-05 13:00

Dét med vintrene den gang, det passer altså! Vi kunne, hver eneste vinter, bygge snehuler 'nede i gården' - mine egne unger har kun bygget huler et par gange under deres opvækst herude på landet. Men snemænd er det dog blevet til.....dog slet slet ikke så store, flotte og holdbare som 'dengang'

Vi så 'Fame' i 'fjerneren' - ham dér den flotte fyr der spillede på klaver og komponerede musikken selv, han havde afrohår, som vi, på det mørke Nørrebro skam osse kaldte...nåja ikke ligefrem 'skaderede' men i hvert fald 'Fuglerede'

OG vi touperede vores hår så det var sååå 'pænt' og 'fyldigt' og 'HØJT'
Tog til 'Vin & Ølgod' i Skindergade og dansede på bordene.
Var i Tivoli og se/høre 'Tages' på scenen - (svenske?).

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 22-11-05 13:11

JAHHHHH

Tages var svenskere ...
meeeen ... de var da vist fra 60´erne.
´Fame´ ... super serie i TV.

Jeps - dét var déngang der VIRKELIG fandtes rigtig sne - dét var RIGTIGE vintre!

Jeg havde osse puddelhår.
Jeg blev inspireret af Lane Lind. :o|
Men FØJ hvor dén permanentvædske rev i næsen - og et lille dryp tog al farve af tøjet! ;-(

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 22-11-05 13:14

og øhhhh ...
touperet hår var da vist osse et 60´er-fænomen! ;)
Men besværet til trods - WOW hvor var vi bare flotte!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-11-05 21:54

Der blev brugt almindeligt glat krøllejern i 70'erne (når man ellers ikke havde "ægte" krøl)

Uha, og Torben Lendager frisure......

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-11-05 22:47

.........er stukket af og leder efter en anden tråd med tider der går tilbage til tresserne....

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 22-11-05 22:55

Wheeeeeeeeeeeeeeeeeee .... er der en tråd, der rummer 60´erne

Dén er jeg osse dus med - dén tid!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-05 08:30

Nå ja det er osse hundred år siden Dova!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-05 11:19

jajaja dova - glemte at sige at det var mit lange hår der var forsøgskanin med afrohåret - og efter strygningen blev det til det rene strit

en tråd med 60´erne - jamen var vi ikke der sidst axelise kom til at lave en nostalgitråd ??? (og langt længere tilbage for den sags skyld LOL)

http://www.kandu.dk/dk/spg/74473

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 30-07-06 17:16

Tak for svaret vaxen. Her er en smule points som kompensation for de kvaler du har lidt i 70'erne

Kommentar
Fra : sweetlife.dk

Dato : 26-01-07 21:22

I husker stadigvæk SWEET ikke ??
Kig her: http://www.sweetlife.dk
Bring back the memories.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-01-07 15:03

Jow for hunne - var til Sweet koncert dengang i de tidlige 70'ere

Hanne