/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skal der bruges pak-garn til pex-slanger~
Fra : jacoblauvring
Vist : 9330 gange
100 point
Dato : 05-11-05 17:35

Hej
Jeg har lige opsat en radiator i min kælder med pex slanger øverst langs væggen og så hårde kobberrør ned til radiatoren.
Jeg har nu startet systemet igen og jeg kan desværre se, at det er utæt et par steder.
Jeg har ikke brugt pakgarn og salve af nogen art til de t-stykker og vinkler der skrues på pexslangerne, skal man det? For så kan det jo være det der er galt. Jeg har brugt støttebøsninger i alle pex-slanger og jeg ved at fx den møtrik der spændes ved overgangen til kobberrørene ikke kan strammes mere, men den er også utæt, der har jeg heller ikke brugt pakgarn.
Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-11-05 18:19

Du skal ikke bruge pak garn og salve når du bruger støttebøssinger.Prøv at trække til til det bliver tæt.
alimak

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-11-05 18:31

Hvis det ikke holder tæt selv om du har spændt alt det du kan så må du have beskadiget ellerplaceret støttebøsninger forkert, om igen.
Du skal ikke bruge pakgarn.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-11-05 19:09

Husk når du setter støttebøssing på røret og skal spænde så lønner det sig at trække røret lidt ud før du spender fast. Ca 1-2mm.
alimak

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-11-05 19:58

Er du sikker på at du har vendt din klemring rigtigt i dine omløbere???
Overgangen fra pex til kobber skal have den helt rigtige fitting for at blive tæt.........Du kan prøve at skille de steder af hvor det er utæt og se om du umiddelbart ser nogle fejl-så kan du efter dette prøve at smøre lidt vaseline eller anden fedtstof på klemringen før du strammer igen-hjælper dette ikke må du til smeden efter nye dele...
Mvh sverola

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 05-11-05 20:45

træk røret lidt ud som alimak skriver.jeg vil dog anbefale dig at at trække røret ca 5mm ud.skru det sammen igen, så er det tæt.det er også vigtigt at pex-røret er skåret lige over.altså 90 grader.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-11-05 21:09

Man behøver ikke at bruge noget til at tætne med. Hvis det drypper når du er færdig skal du bare stlle en skål under.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-05 21:23

Ingen pakgarn eller lign.
Støttebøsningen skal selvfølgelig helt i bund. Og skæreringen kan vende på begge måder hvis det er til de små diameter, som 15 mm, mens de til store pexrør kun kan vende på en måde. Prøv evt at skille ad igen og se om der er noget galt, hvis ikke du kan se noget, så dryp evt. en dråbe olie på gevindet så er det lettere at spænde og har lige en lille oliefilm der smørrer og tætner. Nu er der nok mange der vil sige sikke noget vrøvl, men tro mig, det hjælper.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 21:29

Fittings skal pakkes og hvis ikke gevindet allerede er "nupret" skal der lige laves lidt hakker med en papegøjetang, så dit pakgarn ikke drejer af når du skruer.
Pakgarn lægges på i samme retning som du skruer i et bredt lag.
Da din pexomløber er af samme materiale som den der skrues på så kan det være en fordel at lægge en enkelt eller to omgange teflontape på gevindet, for at det glider/spænder nemmere.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-11-05 22:04

Underligt som det foregår i Danmark, når pexfittings skal skrues sammen, helt uden smørelse er meget brugt, dog er et

par af debattørene (Fijala, Sverola) inde på noget rigtigt. Lad mig nævne Sverrige F.eks. der bruges der noget

tyndtflydende fedtstof, som hedder "Fermit Special" det bliver smurt på gevind og omløbere med mild hånd, efter mit

firma begyndte at bruge det (der hvor jeg arbejdede), var der aldrig nogen drypperter.

Mærkeligt nok kunne jeg ikke formå grossisterne, til at tage det hjem, selvom det er samme mærke som den ordinære

paksalve. Men Jakob, i mangel af bedre, brug Niveacreme, det er aldeles udmærket.

Der er ikke noget der skal pakkes, eller mærkes med værktøj, eller andre mærkelige ting.Skæreringen er jo tilpasset,

så den bliver klemt i fittingen og omløberen, og vil blive helt tæt med lidt glidemiddel, forudsat det ikke er skruet

skævt sammen, altså lidt omhyggelighed skal der selvfølgelig til. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 22:12

Hallo keldd.............
Det er samling af Tstykke/vinkel der skal pakkes og der skal gevindet ridses.
Og teflon er som glidemiddel for omløber i pexsamlingen, men nivea er da også godt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-11-05 22:36

e.c.
Ja, det kan man gøre, hvis der er tale om at skrue en vinkel ind i et T stykke.

Og hvis det er der, det er utæt, og ikke i selve pexsamlingerne det er utæt, har du helt ret.

Kan vi ikke lige få en melding fra Jakob, hvilke samlinger det er, altså gevindsamlinger, eller pexsamlinger der er

utætte. Og e.c. jeg skylder dig sådan set en undskyldning, men jeg havde ikke fantasi nok, til at tro det

det var en gevindsamling der var utæt. Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 23:03

Du kan bare fotografere en flot pilsner en dag - og sende den til mig.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-11-05 23:17

e.c
Det må jeg så gøre.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-11-05 10:41

e.c
Find den til venstre, i menuen her: http://kortlink.dk/26b6

God søndag alle, Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 06-11-05 16:20

Hej
vinklerne er ikke utætte, her sidder støttebøsningerne også fast i. Derimod har jeg lidt problemer med t-stykkerne, her skal man selv montere støttebøsninger i pexrørene. I T-stykket sidder pex-rør fast på begge sider og så går kobberrøret ud derfra og de er ikke helt tætte. Jeg havde samme problem med et andet t-stykke, her sad kun pex-slanger i.
NU prøver jeg at trække dem lige et par millimeter ud og så bruger jeg desuden pak-garn og salve, så burde det sgu blive tæt.
Jeg mangler lige at sige at det er 18mm prx-rør, hvis det har nogen betydning.
Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 06-11-05 16:21

Ups, ikke 18mm prx rør, men pex rør selvfølgelig (Multipex).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-05 20:30

Hov hov - ikke pakgarn i pexmontering måske lidt salve på gevindet.
Først skal pexrøret skæres lige over (så lige som muligt)
brug evt. en kraftig hobbykniv og "vug" den lidt når du skærer
så omløber på
så klemring (et stykke ind)
så støttebøsning (som lige akkurat kan mases ind til kraven)
.........det er vel den rigtige støttebøsning som er gullig og IKKE rødlig
så skubbes pexrøret ind i bund og evt. en lille smule tilbage (ca. 1-2 mm.)
nu skrues omløberen på mens du sørger for at pexrøret ikke glider ud
Din samling er tæt.............ellers passer dimensionerne ikke til hinanden.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 06-11-05 21:03

hej e. c.
Du er måske inde på noget der, de støttebøsninger jeg bruger er nærmere rødlige end gullige, der stod dog, da jeg bestilte dem, at de var til pex rør, måske er det dem, det er galt med?
Hvorfor er det forkert med rødlige og hvor kan man evt. få de rigtige gullige til 18mm multipex rør?
Mvh Jacob

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 06-11-05 21:04

Ydermere, gør det så noget at jeg nu har brugt lidt pakgarn og salve i gevindet? jeg mener, kan det gøre det værre?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-05 21:13

Det vigtigste er ikke farven.................men om de passer ind i pexrøret.
Er de støttebøsninger for små - så støtter de ikke noget.
De skal støtte så pexrøret ikke bare klemmes sammen, men bliver tætnet.
Pakgarn under omløberen til pex...............nej.
Salve - OK

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-11-05 00:16

e.c
Der har været noget vrøvl, men nu skulle det virke.... http://kortlink.dk/26b6

Hilsen
Keldd.....

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 07-11-05 09:18

Dvs. at det skader mere end det gavner at putte pak-garn under omløberen til pex, men til kobberrøret kan der vel godt komme pak-garn under omløberen?
Jacob

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-11-05 09:41

Kun pakgarn på gevindsamlinger, ikke nogen som helst andre steder.
Hvis der er noget der er utæt, så må du skille det ad igen, og evt. gi' det en ny skærering, og sørg for, som
e.c siger, at det er den rigtige støttebøsning du bruger.
Støttebøsninger til vand, ligner dem til varme, til forveksling, det er let at tage fejl der.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 07-11-05 11:14

Jeg har også kun brugt det på gevindsamlingerne til pex-rørene, så det burde være ok.
Jeg vidste dog ikke at der var forskel på støttebøsninger til vand og varme, så er det garanteret dem til vand jeg har, jeg har nemlig også lavet noget vand med samme fittings, bøsninger og pex-rør og der er det ikke utæt.
Jacob

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-11-05 11:35

Ja, det er lidt svært at finde rundt i begreberne nogen gange.

Der er også forskel på fittings. Støtte bøsninger til vand, skal jo passe til vandfittings.
Og bøsningerne til varme, skal passe til varmefittings.
Der hvor du har fået fat i tingene, må du også lige få dem til at fortælle om de rigtige dimensioner.
F.eks. hvis du har brugt pexslanger til vand, til varmen, må du lave det om, bl.a. fordi, hvis de bliver for varme,
kan de glide ud af skæreringene, vær sikker på jeg ved hvad jeg taler om, så kan du selv gætte dig til resten.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-05 15:53

Tak for een øl - du drak nok selv den anden.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 11-11-05 14:35

Hej
Pex slangerne er multi pex og kan bruges til både vand og varme, ligeledes kan fittingsne, men jeg har nu købt nogle nye støttebøsninger og jeg kan godt se, efter at have fået dem, at de gamle er forkerte, jeg havde bestilt det til pex rør, men jeg har fået til kobberrør. De nye jeg har fået er gule og i messing mens de gamle var røde i kobber. Jeg tror, og håber, stærkt på at det er det som er problemet, bare irriterende at de har sendt det forkerte til mig fra starten. Nu prøver jeg at samle det hele igen med de nye bøsninger og evt. pakgarn og salve (kun på gevindene) og så håber jeg stærkt på at det hele bliver tæt.
Jacob

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-11-05 14:41

Hvor er det surt at skulle skille det hele af igen, men der er nok ingen vej udenom. God arbejdslyst

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 17-11-05 08:34

Hej

Jeg fik det hele samlet igen i lørdags og det har kørt perfekt lige siden, uden utætheder af nogen art.
Dejligt med lidt varme på
Det er desværre kun den ene halvdel af huset, der går en uge endnu med resten, men så må vi jo bare tage noget mere tøj på i den ene ende af huset
Tak for hjælpen og de mange forslag alle sammen

Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-11-05 22:54

Det ender måske med at du er mere eller mindre udlært vvs-er
Godt med varme påi disse dage. Sidder her inde og udenfor er der pt -2gr og sneen daler ned.
Nordjylland.

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring