/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Te
Fra : Hanana
Vist : 493 gange
10 point
Dato : 26-10-05 20:13

Er der tjære i grøn te?

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 26-10-05 20:21

Nej det er der ikke. Finder en kilde til dig.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 26-10-05 20:27

Det kniber med at finde en kilde til dig, men grøn te er ikke fermentret, så derfor er der ikke tjære i. Jeg leder lidt endnu.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 26-10-05 20:49

Desværre ikke engang Fødevaredatabanken har grøn te i deres databank.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-10-05 21:23

Du kan læse om te på denne side

http://www.246.dk/teacramer.html

Citat
Vi maa jo begynde et Sted, og det er praktisk at tage den tekniske Behandling først, men der er dog et Omraade, hvor Begreberne maa klares, før man overhovedet kan begynde at tale om Emnet, nemlig Hovedtyperne sort Te, grøn Te og Oolong. Her ligger Forskellen i Fabrikationen. Den her i Landet dominerende sorte Te faar Lov at fermentere nogle Timer under Behandlingen. Derved faar Bladene deres mørke Farve. Udelader man denne Gæringsproces, bliver de færdigbehandlede Teblade graalige; det kalder man grøn Te -- som i Tone kan variere fra mørkegraa til næsten hvidlig med et ofte ret svagt grønligt Skær. Her i Landet drikkes ikke megen grøn Te; den bruges undertiden til Iblanding i sort Te. Det færdige Bryg af den grønne Te er meget lyst i Farven, men har for de bedste grønne Teers Vedkommende en uforlignelig Aroma; den dufter over hele Huset! -- Giver man Bladene en ganske kort Fermentering, kaldes det færdige Produkt Oolong; det er altsaa en Mellemting mellem sort og grøn.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-10-05 22:05

http://www.perchs.dk/dansk/vardatvide_specifik.asp?IDtekst=79

du kan sende e-mail eller ringe til dem for flere oplysninger - de er meget hjælpsomme. Kig lidt rundt på siden - de har kvalitetsvarer og sender gerne til dig.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-10-05 08:23

Der er ikke tjære i grøn te.
Indeholder nedenstående.

Composition of the green tea leaf:
( % of dried leaf )
Polyphenols 37%, Carbohydrates 25%, Caffeine 3.5%, Potein 15%, Amino acids 4%,
ignin 6.5%, Organic acids 1.5%, Lipids 2%, Ash 5%, Chlorophyll 0.5%

Hvis du vil søge mere på grøn te skal du evt. søge på følgende på google:

"green tea" composition.

Du skal bare være lidt varsom med hvilke link du vælger at bruge informationen fra, da 99% af alle link er helse folk/forretninger som meget gerne vil sælge dig noget grønt te, og når de fortæller er der ingen grænser for hvad grøn te kan helbrede imod.

Prøv nogle af de links som fører til universiteter o.lign. da de er noget mere seriøse i deres vurdering af grøn te.

Man skal måske huske på at produkter som te, kaffe m.fl. aldrig ville være godkendt som levnedsmiddel hvis det ikke var fordi at de var på markedet langt tid før, fødevare lovgivningen kom til, dette gælder også for grøn te.

De sammensætning af produktet som jeg sendte dig, siger i princippet ikke ret meget, da de forskellige ingredienser kan brydes yderligere ned, og kan have både positiv så vel som negativ indflydelse på organismen.

Men der er IKKE tjære i

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 27-10-05 08:57

Thulin, ved du hvad der gør at grøn te ikke vil blive godkendt som levnedsmiddel?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-10-05 11:29

Øeh... kunne betegnelsen : Amino acids 4%, samt Organic acids 1.5%; ikke tænkes at dække over aromatiske aminer, som er en bestandel af tjære?

..omfatter bl.a. følgende aminer:

2,4-Diaminoanisol
2,4-Toluylendiamin
o-Toluidin
4,4-Oxydianilin
Benzidin
p-Chloranilin
p-Cresidin
4,4'-Methylendianilin
2-Naphthylamin
4,4-Thiodianilin
3,3-Dimethoxybenzidin
4-Chlor-o-toluidin
2,4,5-Trimethylanilin
3,3-Dimethylbenzidin (= o-Tolidin)
3,3-Dimethyl-4,4-diaminodiphenyl methan
4-Aminodiphenyl
3,3-Dichlorbenzidin
4,4-Methylen-bis(2-chlor-anilin)

..som igen er bestandele af forbudte azofarvestoffer.

Ikke at jeg er 'ekspert' på dette område

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hanana

Dato : 28-10-05 19:04

Hm... elsker te... Spændende snak herinde faktisk. jeg vil kigge lidt på links'ene

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-05 19:16

elsker også -hmm - holder også meget af the - drikke darjeling med fornøjelse Slet ikke det værste man kan drikke - og den grønne the fra perch er helt vidunderlig når det nu skal være grønt

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 28-10-05 19:22

Så en af de grønne teer koster 139 for 100g wow ... gad vide hvordan den smager... jeg betaler normalt ca. 50 kr. for 100 g. hos min lokale ostehandler...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-05 20:18

surfsusan - ikke nødvendigvis - men det holder jo ;-D

Kommentar
Fra : Hanana

Dato : 30-10-05 20:16

Jeg skrev en mail til Perch thehandel, og de svarede tilbage, at der ikke er tjære i te.!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-05 20:38

godt du kunne bruge tippet - de er søde ikke ???????????

Kommentar
Fra : Hanana

Dato : 31-10-05 12:55

Jo, vældig flinke med De og det hele... :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-05 18:38

- har altid handlet der - før kun i butikken - nu også online - ikke noget at klage over - og hvis du er meeeeeeeeget interesseret kan du få sendt prøve på den the du ikke kender tilmed - de gør da noget for kunderne -)

Kommentar
Fra : Hanana

Dato : 02-11-05 19:57

ok, men så skal man vel være fast kunde, ikke sandt?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-05 23:16

tror jeg nu ikke - det er jo bare små smagsprøver på en the man interesserer sig for - du kan jo forhøre dig - jeg har været kunde i så mange år at jeg må indrømme at det vist bare er noget jeg formoder der bliver tilbudt alle - og min mor og mormor var såmænd også
Er det forresten ikke noget på hjemmesiden der fortæller om det ???????? (har det vist været)
- mums - sidder her og drikker en dejlig frisk darjeling - slet ikke så ringe efter en travl dag

Kommentar
Fra : Hanana

Dato : 07-11-05 16:34

jeg synes ikke, de skriver noget om det...