/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
harddisk 250gb
Fra : graahede
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 09-10-05 20:02

jeg har haft noget rod med min computer,også tænkte jeg om det var en ide og have forskellige ting på hver sit drev c og d , hvis jeg skal formattere en dag. Men jeg er lidt i tvivl om hvad der skal ligge på c-drevet og d-drevet der er 125gb på hver , i øjeblikket ligger det hele på c-drevet, og hvordan flytter man evt filer fra det ene drev til det andet

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-10-05 20:36

Personligt vil jeg foretrække at have alle programmer på C-drevet. Det andet drev, D i dit tilfælde, kan du selv vælge, om du vil have billeder, animationer, film, musik osv., der alt fylder en hel del. Du markerer den mappe med f.eks billeder, klikker på "Flyt denne mappe" eller "Flyt denne fil" i venstre tekstkolonnes valgmuligheder ved "Fil- og mappeopgaver". Så dukker der en oversigt op, hvor du kan vælge dét drev du ønsker. Marker D-drevet, og tryk "Flytning". Så er flytningen klaret. Hvis du har lyst, kan du checke dit D-drev om det hele er ok flyttet.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 20:37

Det er under alle omstændigheder en god ide at have sit drev delt op som du selv antyder.Jeg vil gå så vidt at have en extern harddisc som jeg kan flytte mine film-fotos etc etc til hvis nu den harddisc i maskinen skulle gå itu.At flytte filer fra et drev til et andet gør du ved at højreklikke på den fil du vil flytte og så marker det sted du vil flytte den til.....

sverola

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-10-05 20:44

så kan jeg måske nøjes med at have xp på c-drevet, og hvad sker der så hvis jeg formattere.Kan man have de samme ting på flere drev

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-10-05 20:56

læg alle dine programmer på C:\ og alt andet på D:\
Med en hd på 250gb ville jeg nok selv vælge at dele den op i 4-5 partitioner.
C: til styresystemet + der programmer som absolut vil ind der.
D: til andre programmer
E: musik og billeder
F: dokumenter + alt andet som man ikke lige har en en cd/dvd
G: back-up (evt. et ghost af C: )

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 09-10-05 21:46

hvis jeg nu vil flytte picasa2 til d-drevet,det er et program til billeder.Hvordan er så jeg gør det?

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-05 22:07

Haløjsa
For det første er det generelt smartest at have minimum 2 fysiske drev, det er ikke nok at have 2 eller flere partitioner på et fysisk drev. Derudover er det klart det bedste at have alle dine standardprogrammer liggende på C:, og jeg mener virkelig alle. Med standardprogrammer mener jeg de programmer som du altid bruger med diverse opdateringer. Når du har fået dette iorden, renset registry, fjernet overflødige gendannelsespunkter, defragmenteret drevet osv. Installerer du et program til at lave image af drev C: med, f.eks. Norton Ghost, eller Drive Image. Imageprogrammet installerer du på et andet drev end C. (Bemærk, de fleste imageprogrammer kan ikke gemme et image på samme drev som imaget skal tages af). Så laver du et image af dit C-drev med standardopsætning, gem imaget på D-drevet, husk at lave et recoverydiskette-sæt eller en bootbar CD, med imageprogrammet på. Skulle uheldet så være ude at du får ødelagt indholdet på c, kan du indenfor ca. 10 til 30 minutter genskabe drevet med alle programmer, personlig opsætning, netopsætning, internet/mailopsætning. Det er da rigtig smart; desuden får du hele din Windows tilbage uden at skulle genaktivere den.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-10-05 22:24

hvis du vil flytte picassa2 til d-drevet, er du først nødt til at afinstallere det og så bagefter geninstallere på D,
men lad dog bare programmerne ligge på C og flyt dine billeder til D

Godkendelse af svar
Fra : graahede

Dato : 10-10-05 17:47

Tak for svaret Brassovitski.også tak til jer andre