/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Naturvarme/jordvarme anno 2005
Fra : antiquado
Vist : 11711 gange
120 point
Dato : 04-10-05 22:52

Hej alle!

Jeg har hørt en del om jordvarme og er efterhånden blevet ret lun på ideen, nu hvor jeg alligevel går med planer om at udskifte mit oliefyr af ældre art.
Mit nye hus fra 1949 ligger i NV-sjælland, har et grundplan på 75 og har kælder, stue og 1. sal.
Huset er netop blevet hulmurs- og loftisoleret og jeg er i gang med skunkene.
Tidligere ejer brugte omkring 30.000 på olie per år (2004-tal)

I denne uge har jeg haft 2 firmaer til at give deres bud på installation af jordvarmeanlæg.
Prisen lå begge steder lige omkring 115.000 for et kørende anlæg.
Der blev fremlagt masser af gode økonomiske grunde til at skifte til jordvarme, og meldingen fra begge firmaer lød på at der stort set var 0 vedligeholdelse og 0 problemer med et sådant anlæg.

Nu leder jeg med lys og lygte efter folk med PRAKTISK erfaring med jordvarmeanlæg. Så:
* Kan I give mig bud på hvordan det er at have jordvarme?
* Holder sælgernes salgstaler vand? (hehe )
* Har I haft/hørt om folk, der havde oplevet problemer med jordvarme?
* Er der virkelig besparelser på ca. 50% sammenlignet med oliefyring?
* Er pumperne/kompressorerne virkelig så stille som det fortælles?
* Andre inputs - al viden er meget velkommen!

På forhånd tak for alle kommentarer - flere points vil strømme til, til folk med interesse for den slags

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-10-05 06:14

Kort og godt.
Det er for dyrt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-05 08:56

Umiddelbart synes prisen for høj. Almindeligvis sælges de på den pæne side af 100.!!!!!

Hvilke typer anlæg snakker vi om?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-05 08:59

Kender de gamle Vølund varmepumper. De var ikke for gode. Ligeledes blev der i halvfjerdserne og firserne produceres en gudsjammerlig masse skrammel, hvor ikke alt kørte lige godt.

Nibe og IVT's jordvarmepumper virker overbevisende og særdeles fornuftige i deres opbygning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-05 09:01

Mht støj ER IVT'en ikke hørbar. Styringen er grænsende til genial. De øjeblikseffekter vi kunne se, så særdeles lovende ud. (Har leget med en 9 kW'er - den virker sindsygt fed - ønsker mig selv en).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-05 09:03

Ring til Ole Lundberg, SEAS 70 29 25 78 mobil 23 40 96 13 - han kan finde et par referencer i dit område du kan komme ud og se. Han har også et fint beregningsprogram, hvor han vupti kan lave en pris. Du kan se hvad du sparer hvis du selv graver osv.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 06-10-05 01:10

3773: Det er SEAS, der er kommet med de 115.000,-
Hvor har du erfaring med jordvarme fra? Kender du nogen, der har det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 08:43

hvac(snabela)sol.dk så skal jeg forklare der!

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 06-10-05 09:12

Hej antiquado.
http://www.nrgi.dk/sw252.asp giver garanti på, at deres beregninger holder. Hvis din lovede besparelse overskrides med 20%, betaler nrgi denoverskridelse i de næste 10 år. Så sikre er de i deres beregninger. Det var måske værd at overveje at få dem til at komme med et tilbud til dig. Jordvarmeanlægget har også tjent sig selv ind på de 10 år. Måske lidt hurtigere, hvis oliepriserne bliver ved med deres himmelflugt.
God fornøjelse med anlægget.
www.google/jordvarme popper der 10 sider op, fyldt med alskens ting og sager samt artikler om jordvarme.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 08-10-05 15:59

Hej Vivi - tak for dit indlæg!

Jeg endte faktisk hér, fordi der på nettet (efter masser af google'n rundt) var masser af beskrivelser af systemet og masser af salgsmateriale. Jeg synes at det, der er svært at finde, er folk med erfaring fra jordvarmeanlæggene.
På den måde er jeg mere "tryg" ved, hvad f.eks. et oliefyr/brændefyr indebærer. Man betaler en sum, får en dims, og sparer så og så meget. Der er kilder nok til lige det, at man kan kan skabe sig en generel tendens for, hvor meget folk betaler.

Modsat med naturvarme, hvor det man mest møder, er advarsler fra folk, der IKKE har det.
Problemet er jo, at hvis du betaler 100.000 for et anlæg, så har du en tendens til at bakke op om et givent område (hér opvarmningsmetode), og det modsatte er gældende hvis du ikke har det.

Jeg leder efter den tendens - er de, der har det, glade? Har beregningerne, som de har fået oplyst af sælgeren, til at stole på?

Alle betingelserne for at jordvarme skulle være en god ide er her: Vi skal have fyret skiftet, skorstenen ditto, har en pæn grund at lægge kabler i og et højt varmeforbrug. Det er bare surt at smide 100.000 efter noget, der enten ikke virker eller ikke sparer en krone.

Kort sagt - jeg er vild med ideen om jordvarme, men mangler ligesom lidt personlig rygbakning for at turde kaste mig ud i det

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 08-10-05 16:00

3773: Jeg har sendt dig en mail.
Tror iøvrigt, at jeg vil følge op på ideen og besøge én, der har et anlæg.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 15-10-05 21:51

Der var ikke flere, der havde naturvarme-erfaringer?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-05 15:13

Nyeste om varmepumper:

Når man får styr på det tekniske - kan vi forvente nye varmepumper der dels kan yde noget højere temperaturer (op til måske 80 - 90°) og samtidig yde disse temperaturer ved effektfaktorer på omkríng de 5. Disse vilde ting opnår man ved at anvende CO2 som kølemiddel og lave et anlæg der arbejder i det transkritiske område. Ulempen er, at anlæggene skal køre med et sindsygt højt tryk på kølemiddelkredsen (op til måske 100 Bar). Men Teknologisk Instiltut arbejder på sagen og der udvikles løbende komponenter. Så mon ikke der fremkommer højeffektive - højtemperatur varmepumpe om et par år eller tre. Prisen bliver uden tvivl ækel for de første.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 28-10-05 21:43

Det lyder nu lækkert - undtagen det med det ækle

Nyt herfra også:
Energi Danmark kom også med deres bud:
De sendte ikke en mand, men mener at jeg skal bruge en 15 kW pumpe og 600 meter rør i jorden.

Så nu har jeg hørt 350m, 450m og 600m med hhv. 7kW, 9kW og 15kW pumper.
Sådan et spænd kombineret med argumenter for både at under- og overdimensionere er jo ikke ligefrem det, der gør at jeg føler mig specielt tryg ved bare at bestille et anlæg.

Jeg er ved at komme til den konklusion, at det virkelig er en jungle derude - selvom det ikke ligefrem er rocket science...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-05 08:21

Den nøjagtige måde:

Få lavet en energiberegning på huset! Så er vi ude over gætterierne. Det er altid svært, når man ikke har en varmetabsramme.

15 lyser for vildt. 7 eller 9 må være den du skal bruge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-05 10:57

Hvis vi lige regner lidt:

Omkring 30000 til fyringsbudgettet svarer nogenlunde til omkring 3500 - 4000 liter olie.

Ansætter vi 4500 kWh gående til varmt brugsvand, nuværende kedelvirkningsgrad 75% fåes et dimensionerende varmetab på 8,7 kW.

9 kW bør være valget. 15 er for vildt!

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 31-10-05 21:03

Må jeg lige høre: Det, du kalder en energiberegning, er det det samme som en energimærke-rapport?
Vi købte jo huset i juli i år - vil du mene, at jeg kunne bruge den rapport, der blev udfærdiget ifm. købet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-05 13:34

Dybest ja, men oftest er de der energirapporter ligeså meget værd som tilstandsrapporterne.

Kommentar
Fra : Harley99

Dato : 02-04-06 15:29

Energiberegningen fra 3773 lyder rigtig, men hvorfor lige et jordvarme, når du kan få en energivarmeoptagerr varmepumpe med stort set samme virkningsgrad som jordvarme, blot til halv pris. se www.reftec.dk

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 02-04-06 17:08

Herligt med nyt feedback til denne tråd.
Det ser lidt stort og skræmmende ud - lidt ligesom et hvidt orgel
WAF er lav, er jeg bange for (Wife Acceptance Factor)

Update herfra:
Jeg har besluttet mig for at se, hvor meget olie jeg har brugt over vinteren. Huset er stort set færdigisoleret. Så her til maj regner jeg sammen hvad jeg forventer at bruge på et år og bruger det som udgangspunkt for beregningerne.

Har i mellemtiden set et enkelt nyere jordvarme-anlæg i funktion, hvilket så rigtig fornuftigt ud, selvom ejeren endnu ikke kunne sige noget om økonomien. Har også kigget på, om solceller er ved at være så effektive at et anlæg kan tjene sig selv ind med de nuværende lave renter.

Jeg er stadig meget interesseret i at høre erfaringer med jordvarme-anlæg. Især anlæg, der er installeret siden 2000. Det er som om alle historier før den tid handler om underdimensionering, permafrost og hoppende græsplæner

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 02-04-06 17:10

Iøvrigt: Er der nogen, der ved, om man kunne hyre svenskere, der jo må have meget mere erfaring, til at levere anlægget?
Må svenske håndværkere arbejde hen over sundet?
Og hvad med VVS-godkendelser og den slags?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-06 08:43

Umiddelbarty får du ikke svenskere over sundet, idet der der er tale lidt "passen på" sit marked. IVT sælger til NVE SEAS og vil derfor nødigt træde dem over tæerne. NIBE sælger til Vølund (ejer dem) og vil derfor ikke jokke på dem.

Og timelønnen rykker som vanligt noget, derfor vinder man ikke det vilde ved at handle over sundet. På små VP'er er danmark faktisk billigereend Sverige.

....og ispinden Harley. Kig lige på virkningsgraderne og sammenlign så igen. Som alt hvad der hedder luft/vand har man stærkt vigende virkningsgrad ved kolde udetemperaturer. Eneste spændende er, de bruger kulbrinter til kølemiddel.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 04-05-06 12:39

... Jeg er stadig i gang med at indsamle information. Er nu helt overbevist om, at jeg skal have jordvarme, men efterlyser stadig førstehånds-erfaringer.

Vakler lige nu mellem KH Nordtherms egen og en Viessmann 343.
Er der nogen, der har erfaringer med en Viessmann?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-05-06 14:04

Begge er så vidt vides med stempelkompressorer -> mere støj -> lavere max temperaturer, end IVT'ens scroll kompressor.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 04-05-06 14:32

Jeg ved, at Viessmanns 343 er med Compliant-scrollcompressor.
Mener også, at KH Nordtherms er, men er ikke 100%.

Men jeg synes godt nok, at det er svært at sammenligne varmepumperne.
For mig er støj også en faktor, og reelt ha rjeg kun hørt en greenline og en gammel Nibe i drift. Greenline'n var skønt stille (Noget mere end et køleskab, men absolut noget, jeg kunne sidde 4 meter fra og arbejde).

Den gamle Nibe-model larmede meget mere - stadig mindre end en moderne oliebrænder, men helt klart noget, der burde kapsles ind. Det siger ikke noget om Nibe-modellerne, iøvrigt, da det var en (vil jeg tro) 10-15 år gammel model. Før scroll-kompressorer osv.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 04-05-06 14:33

3773: Har du fået dig en IVT, iøvrigt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-05-06 15:27

Næh, er for forarmet, men lad os se senere. Har startet et

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-05-06 16:32

Læs: Har startet nogle stykker af dem. De kører simpelhen bare blæret.

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 23-08-06 23:58

Hej alle

Jeg er selv ved at overveje et jordvarmeanlæg.
I den forbindelse finder jeg det interessant at Nibe anlæg har stort set samme vejledende udsalgspris i Dk som i Sverige, det giver altså umiddelbart mulighed for at spare 18 % uden at røre en finger, yderligere kan man få 9000 SEK i rabat på en Fighter 1230 uden nogen stor indsats.
40 mm PEM rør er ligeledes ca 50% billigere i Sverige end i DK (10 SEK/m).
Jeg er også lidt interesseret i et Reftec anlæg til mit sommerhus, da grunden er for lille til Jordvarme og oliefyret synger på sidste vers, men savner referencer på disse anlæg, er der nogle der har erfaringer om disse anlæg er "anmeldelser" velkomne.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 24-08-06 12:30

Hej t.Krogh!

Godt at få genoplivet debatten.
Har selv bestilt KH Nordtherms 312'er.
En af mine kriterier var lidt mere i den subjektive afdeling - jeg ville gerne have et lydløst anlæg, da jeg skal haev kontor i nærheden af varmepumpen. Jeg blev lidt skræmt væk fra Nibe, fordi jeg hørte en gammel pumpe, der larmede lige så meget som når mit gamle oliefyr går i gang (læs: problemer med at føre telefonsamtaler indenfor 5 meter).
Men det var altså en gammel model - helt sikkert fra før scroll-kompressorer osv.
Hørte også en "nærmest lydløs" IVT Greenline, som jeg nok havde valgt hvis ikke firmaet (SEAS/NVE), der ville sælge det var så dyre. De kunne ikke redegøre for, hvorfor deres løsning var dyrere end de andres (med andet end salgsgas såsom at "konkurrenterne har ikke scroll-kompressorer og elektronisk styring", hvilket jo er noget bavl

Grundlæggende synes jeg det er svært at finde Den Bedste Varmepumpe, primært fordi det er svært at få lov til at se/mærke modellerne og at få sammenlignelige specifikationer.

Samlet pris for min løsning med IPA sprit (uden nedgravning af rør og ekstra el-tilslutning) ca. 93.000.
Har du et overblik over hvad du regner med at give?

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 24-08-06 19:59

Jeg skal give:
43000 SEK for en Nibe Fighter 1230 = 35260 kr.
3000 SEK for 300 m PEM rør = 2460 kr.
3000 kr. for at leje en minigraver i to dage.
2000 kr. til alle småtingene.
Glykol eller lign. ved jeg ikke hvad koster p.t. men der skal bruges 72 l iflg. Nibe
Jeg regnede egentligt med at montere anlægget selv (SOLAR holder kurser i opstilling af varmepumper formedels 750 kr.+moms). Jeg er stærkstrømsingeniør med el. autorisation af profession så jeg regner ikke med at anlæggets kompleksitet vil være noget problem. En ekstra gruppeafbryder + måske et ekstra HPFI relæ koster et par hundrede kr. og tager ca. 5 min. at montere i den eksiserende gruppetavle, så det overlever jeg nok også.
Samlet set burde man altså kunne installere et komplet jordvarmeanlæg for ca. 45000 kr. alt incl.
Jeg havde faktisk også tænkt mig at spendere en tusse på en 5 kanals temperatur datalogger (kan udbygges til så mange kanaler man har brug for hvis man skulle have lyst), jeg syntes det vil være rart hvis man kan følge lidt med i hvad der sker nede under græsplænen!
P.t. venter jeg bare på grønt lys fra kommunen, jeg tror dog så meget på projektet at det gamle oliefyr + skorsten dør en af de nærmeste dage.
Jeg prøvede for sjov at lave en lille økonomiberegning på projektet, hvor jeg sammenlignede den årlige udgift ved en række anlæg. Forudsætningen var at anlæggene skulle købes fra nye og forrentes og afskrives på 10 år.
Med nutidens priser på energi, træpiller, træbrikketter olie og el, og ved mit beregnede energitab på ca. 15000 kwh/år, var jordvarmeanlægget på niveau med en gasogenkedel og 3000 kr. billigere pr. år end træpiller, da det eneste reelle alternativ i et sommerhus ville være et oliefyr regnede jeg også lidt på det, her var besparelsen ved jordvarmepumpen på 5000 kr./år. Det er i virkeligheden overraskende at der sælges så mange osende og larmende pillefyr, der alligevel ikke er stabile nok til at man rigtigt har lyst til at tage på en uges vinterferie uden at have en backupplan hvis nu skidtet svigter !

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 25-08-06 16:44

Jeg kunne ikke dy mig for lige at kigge på solar-kurset.
Der kommer lige et snip til alles info:

Varmepumpeanlæg - beregning og installation - Vaillant
Målgruppe

VVS-installatører og montører, samt personer der er beskæftiget med varmeanlæg.

Forudsætninger

Der kræves en grundviden indenfor opbygning af en varmeinstallation

Hovedemner

Anlægstyper - luft/luft - luft/vand eller jordvarme
Varmepumpens opbygning og funktion
Dimensionering af anlægAnlægsopbygninger
Opbygning af servicekoncept

Kursusbeskrivelse

Kurset tager udgangspunkt i vore kunders ønske om at udnytte alternative energiløsninger, i forbindelse med nybygninger samt renovering/udskiftning af bestående varmeanlæg. Der vil på kurset ligeledes blive givet forslag til salgsargumenter samt til hvorledes anlægget skal dimensioneres, samt til investering kontra besparelse.

Udbytte

Kursisten kan efter kurset udarbejde energiløsninger, der tilgodeser den enkelte forbrugers ønske om en optimal energiløsning. Ligeledes vil kursisten være i stand til at udarbejde tilbud samt udarbejde andre økonomiske betragtninger, der kan give forbrugeren de bedste forudsætninger for en optimal vurdering af de forskellige anlægsløsninger.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 25-08-06 17:04

Det lyder godt nok billigt med din Fighter, der iøvrigt ser lækker ud:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1230.htm

Er dine priser ex. moms? Jeg kan se at listepriserne ligger mellem 53.000 og 59.000 SEK.
Hvor køber du pumpen fra?

Ved du, om almindelige dødelige (non-professionelle) i Danmark kan købe en varmepumpe direkte fra Nibe (eller endnu bedre: IVT) ?

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 26-08-06 09:05

Ja priserne er faktisk incl. 25 % moms. Hvis du Googler lidt vil du se at man meget tit kan købe Nibe varmepumper i Sverige med en klækkelig rabat, op til 9000 - 10000 SEK.
Jeg har ikke haft direkte kontakt med Nibe (Vølund) eller IVT i danmark. Jeg antager at den store forskel i vejledende priser er en indikation af at de ikke ønsker at sælge varmepumper i DK ?
Varmepumper udgør jo den altdominerende andel af varmeinstallationer i Svensk nybyggeri, jeg har set opgørelser på helt op til 80-90 % af alt nybyggeri. Det er nok derfor de er billige i Sverige.
Faktisk koster en Fighter 1230 under 43000 SEK, jeg rundede priserne op til nærmeste tusinde.

Kommentar
Fra : Dorte71

Dato : 20-09-06 11:11

Hej
Vi er også igang med at undersøge muligheden for jordvarme og prisen på de 115.000kr lyder meget rimeligt i mine ører, det er også i det prislag her hvor vi bor, midt jylland

Jeg søger nogle der har erfaring med jordvarme til et alm. hus 160m2, men vores varmesystem er et et-strengs system, er der nogen der har kendskab til om det kan fungere i et sådanne system?
og vil det kræve flere meter slanger, vi har masser af plads udenfor, så det er ikke noget problem.

Please help! vores gamle oliefyr drypper mere og mere så vi er snart presset, vinteren nærmer sig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-06 11:36

Et strengs varmesystem er noget rigtigt skrammel sammen med varmepumpe. Det vil udhule en del af gevinsten.

En varmepumpe kører mest optimalt med relativt lave fremløbstemperaturer - jo lavere jo bedre. Og et-strengs varmesystemer er bestemt ikke forligneligt med dette. Du får grumme problemer bagest i rørsystemet. Men en smed behøver ikke specielt lang tid til at ændre sådan et anlæg, så fortvivl ikke.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 20-09-06 20:03

Jeg sidder/sad også med et enstrenget system. Jeg havde mine problemer med at få varme til førstesalen allerede før varmepumpen - det kræver så vidt jeg kan forstå højt tryk og høje temperaturer. Da vi alligevel havde noget af gulvet oppe, besluttede vi at tage hele turen og skifte til gulvvarme - i første omgang på førstesalen, men inden foråret i hele huset. Så kan vi køre med lave fremløbstemperaturer og pumpen kan køre endnu mere effektivt.

Bemærk dog, at hele den investering ikke tjener sig hjem som sådan (medmindre man håber på at gulvvarmen øger husets værdi svarende nogenlunde til investeringen når det sælges en dag).

Jeg regner med at sidde med følgende regning bagefter:
Jordvarme: 110.000-120.000,-
Nyt gulv ("antik" ask, 22 mm, 100m2) : 40.000,-
Gulvvarme, slanger og plader: 15.000,-
VVS, shunts og samlinger: 50.000,-
Uforudsete udgifter: 25.000,-
Så hele projektet ender i en ca. 250.000,-

Så selvom jeg regner med at pumpen vil spare mig ca. 10.000 om året efter renterne er betalt(brugte 4000L olie sidste år!), kommer det ikke til at tjene udgifterne ind nogensinde.

Men poderne får varme fusser og jeg slipper for diesellugt og støj på mit kontor i kælderen

Kommentar
Fra : jordogvarme

Dato : 11-10-06 15:14

Til T.Krogh
Hvor i Sverige er det lige at du køber din Nibe Fighter 1230 til den lave pris ?
Jeg har prøvet i flere dage at google mig igennem de Svenske netbutikker uden held
Hvis der er andre en T.Krogh som ved det må de meget gerne være mig behjælplig
Den laveste pris jeg har fundet er på ca. 48.600 SEK incl. moms

Håber at høre fra en alle anden

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 12-10-06 00:01

Ja jeg må jo give dig ret, den hjemmeside jeg kiggede på var http://www.schildts.se/
Angiveligt er siden ikke aktiv mere da firmaet er ved at skifte navn.
Sidst jeg kiggede havde de kampagnetilbud med ca. 9000 SEK rabat på Fighter 1230 i de fleste størrelser.
Jeg har p.t. indstillet jagten lidt da min ansøgning om etablering af jordvarmeanlæg er sendt til behandling hos Nordjyllands amt. Det er angiveligt dem der skal behandle ansøgninger hvor afstandskravet på 300 m til offentlige vandboringer ikke er opfyldt. Ellers er der flere Svenske hjemmesider der ikke anoncerer med pris, men alene opfordrer til at man ringer og spørger om prisen, noget der kunne indikere at der er mulighed for at opnå rabat.

god jagt

T.krogh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-06 09:03

Så er det noget rigtig skidt at anvende glykol, hvis du ligger op og ned af en vandboring, TKrogh. Hvad iøvrigt med fighterens støjniveau? Den larmer jo ligeså vildt som de gamle Vølund'er!

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 12-10-06 11:34

Jeg havde nu ikke tænkt mig at anvende glykol, men IPA sprit. Desværre kan kommunerne ikke behandle ansøgninger hvor IPA sprit anvendes som frostsikringsmiddel.
Er man i tvivl om evt. vandboringer kan man jo prøve at tjekke siden: http://arcims.mim.dk/website/geus/dk/db/jupiter/viewer.htm

mvh

T.krogh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-06 11:48

Nårh, men det er så blandt andet en af tingene man betaler for, ved at købe ved en forhandler. Myndighedsgodkendelser. Hvad med garanti når man køber i Sverige? Håndtering og indkøb af IPA sprit? Det kræver en godkendelse fra toldvæsenet!

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 12-10-06 12:23

Du har sikkert ret i at man bl.a. betaler for myndighedsbehandlingen. Jeg er nu helt sikker på at jeg godt kan finde ud af at dimensionere anlægget og stå for myndighedsbehandlingen. Iøvrigt tror jeg ikke beslutningskompetencen hos kommunerne ændres så meget af om det er en privat der ansøger om dispensation, eller om det er et firma.
De dimensioneringsforslag jeg har modtaget fra potentielle leverandører var absolut intet værd. De var mere baseret på de anlæg leverandøren tilfældigtvis markedsførte end det aktuelle varmebehov.
Jeg kunne jo vælge at købe IPA-sprit i DK....

mvh

T.krogh

Kommentar
Fra : jordogvarme

Dato : 12-10-06 12:39

Til T. Krogh

Jeg håber du får din godkendelse igennem, jeg selv har været hele møllen igennem, hvor kystdirektoratet + kummune har været inde i sagen, men nu er alt godkendt og fundet i orden. Jeg har fået lov til at lægge en slange ud under min badebro håber det giver mig en bedre COP værdi

Hvis vi købte vores anlæg sammen i Sverige kunne vi måske få en bedre rabat ? men det kan du jo lige tænke over

mvh

jordogvarme

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 12-10-06 12:45

Vi er faktisk allerede en mindre gruppe der har diskuteret dette emne seriøst. Vi er et par stykker på job der alle er ved at søge om tilladelse. Vi regner med at købe 3 anlæg samtidigt.
Jeg skal prøve at give dig et praj når tidsplanen er lidt mere kendt.

mvh

T.krogh

Kommentar
Fra : rlksørensen

Dato : 08-11-06 20:29

Hej T Krogh, jordogvarme og andre

Jeg har netop gravet 400 m jordvarmeslange ned og skal nu spekulere i anlæg. Jeg er interesseret i at være med på et samlet køb nårsomhelst.
I kan give besked på email ruben_kramer@hotmail.com

mvh -rlksørensen

Kommentar
Fra : LasseBach

Dato : 13-11-06 14:37

Hej alle sammen!

Jeg har med stor interesse fulgt jeres mange rigtig gode indlæg!
Jeg har nærmest også besluttet mig for min fremtidige opvarmnings form til mit gl bondehus skal være et jordvarme anlæg.
Så som "rlksørensen" skriver i indlæget ovet mit, vil jeg også meget gerne deltage i et samlet køb.
Hvis det har nogen interesse, er jeg på Lasse.bama@mail.dk eller 60 22 45 77
Jeg bor på Landet ved Hadsund, mellem Randers og Aalborg.

Mvh Lasse

Kommentar
Fra : joand

Dato : 18-11-06 15:58

Hej
Det her lyder spændende .
Jeg er i gang med køb af hus på 256 kvm med el varme
og har været igang med at undersøge alternative opvarmningsformer.
Dette her kan blive noget af et fælles indkøb og forum.
Skal ikke overtage huset før februar / marts men så kan man vel også begynde udgravningen
til slanger og div.
Skal selvfølgelig have kommunen med på ideen.

Kommentar
Fra : toni29

Dato : 26-11-06 22:18

Hej Allesammen

Jeg skal til at bygge nyt træhus og har kigget lidt på et jordvarmeanlæg, har de sidste 5 år kørt med stokerfyr og er blevet træt af det, for meget arbejde og efterhånden dyr brændsel.

Vi har lige haft besøg af en IVT konsulent og fået et tilbud på knap 120000,- for et jordvarmeanlæg. Det lyder for mig lidt dyrt, det må kunne gøres billigere ???
Jeg har læst et par vældig interessante indlæg bla. køb af anlæg sverige, gode besparelser, er der nogen som har lidt erfaring i det ???

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 27-11-06 17:03

Min seneste erfaring er at alene køb af kollektorslangen er en udfordring (jeg skulle bruge en længde på 300 m 40x2,4 mm).
Jeg forsøgte først af købe den hos indenlandske vvs grossister, uden det store held. Svarene man fik på diverse forespørgsler var at "det kan man ikke få" eller "det koster 3 gange mere end normalt".
Min løsning viste sig at være noget kreativ. Jeg måtte således bestille slangen i Sverige, få den faktureret igennem Bdr. Dahl og hente skidtet hos KWH pipe i Middelfart.
Jeg fik gravet hele længden ned i sidste uge, det tog 10 timer for en bredbåndstrænet entreprenør + 1 time for undertegnede med en lånt gummiged, men så er haven også planeret!
Totalt har indkøb og nedgravning af kollektorslangen kostet mig 8000 kr. hvilket jeg betragter som rimeligt.
Nu er næste opgave at hente varmepumpen men det bliver nok først om et par uger.
Den pris jeg er blevet lovet er på ca. 32000 dkk for en Nibe fighter 1215-5 kW. Dertil kommer naturligtvis lidt småting som påfyldningssæt til brine kredsløbet etc.

Kommentar
Fra : akaog

Dato : 16-12-06 17:28

Til T. Krogh

Det er dejlig med alle de gode indlæg.
Jeg er meget interreseret i at købe et anlæg i Sverige, slanger osv. Har også nogle svenske jagt kammerater, der måske kunne hjælpe mig med indkøb.
Har du købt et anlæg? og hvordan fik du det tilsluttet.?

MVH. Torben Bødker TLF. 61265922 mail akaog@esenet.dk

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 17-12-06 21:41

Hej Morten
Jeg har faktisk fået leveret to anlæg fra Sverige.
Jeg måtte bøde 92.000 SEK for to komplette anlæg (minus slanger som var ca. 4500 kr.).
Prisen er for en Nibe fighter 1130-6 og en 1215-5 + ekstra shunt, indefølere, brine tank, lavtrykspressostater, 50 l glykol og diverse småting. Alt blev leveret på den aftalte adresse,- næsten til tiden.
Trykprøvning af jordslangen har jeg selv klaret. Den lokale vandværksformand var så venlig at udlåne et trykprøvningsaggregat uden beregning, det var nok til at den fremmødte repræsentant fra kommunen var fornøjet.
Jeg har været i USA de sidste par uger, så monteringen er ikke påbegyndt.
Kompleksiteten af denne opgave er dog ikke større end at jeg har tænkt mig at klare dette selv.
Jeg vender tilbage med en status når dette er klaret.

mvh

Thomas

Kommentar
Fra : akaog

Dato : 17-12-06 22:25

Hej Thomas

Tak for svaret, jeg er spændt på at høre hvordan monteringen går.
Jeg er ved at få tegnet mit nye hus og vil havde jordvarme. Håber at kan påbegynde byggeriet til foråret.

MVH. Torben

Kommentar
Fra : joand

Dato : 17-12-06 22:41

T.Krogh
Jeg er nysgerrig for at høre hvorfor du har valgt 2 anlæg af forskellige størrelser?

Har det noget med at få varmeeffekt nok?

Kan man ikke nøjes med 1 anlæg.

MVH John

Kommentar
Fra : TOPUP

Dato : 20-12-06 21:14

Hejsa alle,

For de interesserede så er der her et rigtigt godt link til info om varmepumper http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo.

Jeg trykkede selv på startknappen den 14. december 06 og kan bare sige, at det funker som det skal. Har et hus, årg. 1960, opført i 300 mm gasbeton, 300 mm iso på loftet, 136 m2 + fuld kælder, der også nu opvarmes. Havde tidligere et luftvarmebaseret anlæg, hvor en blæser mrk. Hess via luftkanaler fordelte/blæste varme til bo-delen, mens kælder blev opvarmet af spildvarmen fra oliefyret (max opnået temp. ca. 15-16 grader i normal fyringssæson). Mininumsforbrug var 3000 liter med meget dårlig udnyttelse. Holdt max 19-20 grade i bo-delen, og måtte supplere med el-radiator i to værelser, når det var rigtigt kold udenfor.

Det hele var forældet og skulle skiftes og da selv olietanken skulle droppes på grund af de nye regler besluttede jeg at tage skridtet fuldt ud og undersøge alle alternativer. Herunder jordvarme, som jeg altså faldt for. Overvejede dog et kort øjeblik gas, men anlægsudgiften hertil minimum kr. 30.000,- + nyt rørsystem og radiatorer, som jeg alligvel skulle installere, gjorde at jeg ikke fandt det attraktivt. Faldt derfor for jordvarmen og undersøgte mange leverandører.

Generelt derom kan jeg sige, at alle leverandørere er sælgere, der skal sælge et produkt og tjene mest muligt. Sådan er det bare. Alene pel-rørene er miniumum dobbelt op i pris i forhold til hvad de kan købes til på nettet hos en vvs-leverandør. Du kan heller ikke altid forvente, at selve gravearbejdet er inkluderet i prisen. KH-Nordtherm ville f.eks ikke gi' en pris, hvor gravearbejdet var inkluderet. Måske fordi de holder til i Jylland og jeg på Sjælland?? Jeg ved det ikke.

Jeg fik nogenlunde ligeartede tilbud fra de forskellige leverandører, hvor jeg mener, at det er at vigtigt at man nok skal være specielt opmærksom på, at anlægget dimensioneres så korrekt som muligt. Herunder blandt andet følgende (kopieret fra teknologisk institut):

En del spørgsmål går på, hvorledes den rigtige jordslangelængde udregnes til et jordvarmeanlæg. Generelt bør man altid lade konsulenten rådgive sig i dette spørgsmål, da der er en masse faktorer, der har indflydelse på beregningen (såsom jordbundsforhold, skygge/sol, vandtilførsel til arealet etc.). Man har dog en tommelfingerregel, der går på at man ca. skal bruge 25-35 meter jordslange pr. kW dimensionerende varmetab (ved -12°C). Nedgravningsdybden er normalt minimum 75 cm og maksimum 1-1,25 meter. HUSK at etablering af et jordslangesystem skal overholde Miljøstyrelsens bekendtgørelse nr. 522 .

En anden faktor er selve dimensioneringen af dit centralvarmeanlæg. Det er vigtigt at fremløbstemperaturen (temperatur i radiator) i et varmepumpeanlæg holdes så lavt som muligt, helst max 35 grader, hvor du har max udnyttelsesgrad (COP). Det et vigtigt, at du tager det med i vurderingen, hvis du skal benytte et eksisterende anlæg, der er indrettet til traditionel drift, hvor fremløbstemperaturen under normale driftforhold er højrere en 35 grader. Konkret skal din radiator altså bare være størrer, men det kan så også være træls nok, hvis du skal skifte alle radiatorer ud.

En tredje faktor er valg af pumpen. Herom senere.

Jeg sprang ud i det og valgte indledningsvis en leverandør, som tidligere nævnt her......De anbefaldede i deres pris nedgravning af 600 meter 25 mm PEL. Det var der fint plads til i min have, så det gik jeg selv i gang med at udføre, da det ikke var inkluderet i tilbuddet. Lejede til formålet en minigraver, som jeg selv styrede på parcellen. Ved ikke om det var en god ide, i hvertfald gik der et par dage førend jeg havde helt styr på maskineriet. Total pris for gravearbejdet inkl. PEL-rør løb op i ca. 21.000,-. Alt for dyrt efter min mening, dels p.g.a min manglende evne til at styre minigraveren......men også fordi PEL-rørene kunne skaffes til den halve pris hos en vvs'er. Her kunne alene spares ca. 3.000,-. Her bør man nok vurdere om man ikke skal entrere med en lokal entreprenør, der står for gravearbejdet. Der er jo tale om rent muskelarbejde, slangen skal bare ind i huset og så skal pumpen kobles til. Og der tror jeg at du godt kan spare et par kroner i forhold til tilbuddet fra leverandøren, hvis du kan lave gravearbejdet selv eller finde en entreprenør, der kan gøre det til en fornuftig pris. Levrandøren skal så bare skal levere og koble pumpen til slangerne og centralvarmen.

Efter nøje overvejelser sprang jeg fra KH-Nordtherm (på grund af deres mærkelige dimensionering af slangen) og valgte jeg en pumpe fra Sallling Vaske- og Køleservice - http://www.teknologisk.dk/_root/media/12182%5FBehovsstyring%20forbedrer%20varmepumpe%2030%25%20%2D%20ScanRef%206%2D2003.pdf, http://www.vagntanderup.dk/ - fordi det lignende noget der matchede mit behov. Havde et kort øjeblik lidt tynd mave, fordi jeg fandt ud af, at det er helt anormalt, at benytte 25 mm PEL-rør, som anbefalet af KH-Nordtherm. Normalt benyttes 40 mm PEL-rør og for mit vedkommende med mit beregnede behov skulle der anlægges ca. 400 meter 40 mm PEL. Da jeg havde gravet ca. 535 meter 25 mm PEL ned, havde jeg et lille problem, fordi det svarede til kun ca. 295 meter 40mm PEL. Men den bekymring er p.t. gjort til skamme. Pumpen leverer p.t. med den temperaturkurve, der er valgt, ca . 20,5 grader i bo-delen og en anelse lavere i kælderen. Kompressoren kører konstant på ca. 17-20 pct effekt med nuværende udendørstemperatur. Svarende til et forbrug på ca. 0,9 kwh. Det er jeg meget tilfreds med. Husk også at du får en "elvarmereduktion" på 8,2 øre per kwh, når du varme din bolig med elvarme(varmepumpe). Prøven står naturligvis først, når der er minus 10 grader udenfor, men jeg er sikker på, at den kan levere varen. Aktuel varmeudgift er altså p.t. 0,9*1,52 (spotpris inkl. reduktion)*24=ca. 33 kroner per døgn inkl. varmt vand til fire personer.

Anlægsudgifterne er som følger:

- slange 25mm PEL, isolering til slange, manifold, samlebrønd(palletank), gravearbejde,
(selv gjort.. -:).....), ca. kr. 21.000,-. Kan givetvis gøres billigere.

- varmepepumpe inkl. varmvandsbeholder på 200 liter, kr. 66.000,-.

- installation af pumpe + diverse rørarbejde anslået kr. 10.000,- (har ikke fået regning endnu)

- 9 nye radiatorer af varierende størrelser + rør og fittings med videre 27.000,-

- installation af radiatorer med videre, selv gjort det med god hjælp fra en ven. Indhentede dog tilbud, der lød på alt inkl. på kr. 62.000,- (med materialer).

Jeg har haft mange overvejelser, men nu er jeg tilfreds med mit valg. Håber I andre kan bruge det her til noget.

MVH/CHrister Nielsen

Kommentar
Fra : TOPUP

Dato : 20-12-06 22:10
Kommentar
Fra : TOPUP

Dato : 20-12-06 22:19

...og jeg kan varmt anbefale Salling Vaske- og Køleservice, ved Vagn Tanderup som en mulig konsulent. Virker meget kompetent, selvom han er meget ophængt og derfor svær at få fat i. Men det er absolut værd at tage kontakt til ham.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-12-06 22:26

Hans ideer virker fornuftige.

Hvordan med temperatur-delta'et på kuldesiden, når du kører op i fart på kompressoren. Hvor lavt kan du holde det, når slangerne ikke er større?

Hvordan er støjniveauet fra sådan en fætter?

Kommentar
Fra : t.krogh

Dato : 20-12-06 23:40

Hej Alle

Bare lige en uddybende kommentar.
Jeg har købt to varmepumper i Sverige da jeg skal bruge dem to forskellige steder.
Faktisk er 1130-6 modellen til en kollega der lige har bygget hus, han har allerede en noget overdimensioneret varmeinstallation der p.t. tæller et stokerfyr, et oliefyr og et solvarmeanlæg.
Han mangler altså ikke rigtigt en varmvandsbeholder mere. Jeg tror hans plan er at skifte stokerfyret ud da han ikke gider rengøre det. Desuden er træpiller jo ikke konkurrencedygtige mere.

mvh

T.Krogh

Kommentar
Fra : TOPUP

Dato : 21-12-06 22:30

Til 3773: Ærlig talt så har jeg ikke så meget styr på det du nævner med kuldesiden. Pumpeleverandøren nævnte det også, men mente ikke at det skulle være et problem, så det har jeg egentlig ikke hæftet mig ved. Kan du uddybe?

Ja, desværre støjer kompressoren mere end jeg umiddelbart regnede med. Sådan en solid summende kompressorlyd, men den står i kælderen og kan bygges ind i et isoleret skab eller lignende. Genere ikke overhovedet i bo-delen, men jeg kan forestille mig, at det kunne være problematisk i et brygges. Men det er et problem der kan løses mener jeg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-12-06 09:07

Af samme årsag (støj) har jeg valgt IVT. Nibe støjede simpelthen for vildt. IVT siger nogenlunde ligesom et gammelt køleskab, så den er absolut tålelig i et bryggers.

Kuldebærerdeltaet er interessant derhen, at holder du ikke styr på det og holder det tilpas lavt, kører VP'en med for lav fordampningstemperatur og dermed forringet virkningsgrad. På mit anlæg holdes lavere end 4° i kuldebærerdelta. Ligeledes skal man forsøge at minimere varmebærerdelta, for ikke at VP'en skal flyve for højt op i kondenseringstryk. Så ryger virkningsgraden nemlig også.

Kommentar
Fra : TOPUP

Dato : 23-12-06 10:55

....og hvordan styrer du henholdsvis kulde- og varmebærerdelta og hvor kommer slangen ind i billedet. Skylder måske lige, at sige, at jeg har cirka 32 meter 40 mm slange fra varmepumpen (16 m hver vej) til en samlebrønd. Hertil løber 4 sløjfer á cirka 130 meter 25 mm pel, der samles i to manifolde, der forbindes med 40 mm slangen til/fra pumpen.