/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Ledeevne i væsker
Fra : kid
Vist : 3768 gange
15 point
Dato : 24-10-02 20:40

Er der en der kan fortælle mig hvad for nogle væsker der ikke er elektrisk ledende ??
Helst væsker man kan få fat i..... (De skal heller ikke kunne brænde, være ætsende, giftige)
Og er destileret vand ledende ???

Er der eventuelt også en der kender en bog hvor man kan læse sig til hvad for nogle væsker der ikke er ledende - eller ihvertfald få information om det ??

Med venlig hilsen Riko.........

Kommentar
Fra : kid

Dato : 25-10-02 00:07

Jeg skal ikke redigere nogen teoristhåndbog - det er fordi at mig og en kammerat har set at der er nogen på nettet der har dumpet en hel computer ned i en tynde olie.... og får derved kølet den uden blæsere, så olie må da være IKKEledende siden de kan det !!!
Men der må også være andre væsker der har den enskab !!!

Riko

Accepteret svar
Fra : ferling

Modtaget 15 point
Dato : 25-10-02 01:08

Destileret vand er ikke ledende, men kan meget nemt blive det ved kontakt med andre materialer da der kan opløses stoffer i vandet og disse stoffer kan så gøre det ledende. F.eks. salt eller svovlsyre. De fleste organiske stoffer er ikke-ledende også de flydende, men skal de også være ikke-brændbare bliver det sværere. De stærkt miljøfarlige chlorerede og flourerede kulbrinter der bruges i køleanlæg og som Halon til brandslukning kunne være et bud. Desværre er der ikke mange vædsker der har så høj varmefylde som vand.
Jeg kan ikke lige overskue hvordan man kan etablere vædskekøling af en computer, men jeg har hørt om drenge på computercaféer der har forsøgt med flydende kvælstof, der er omkring -180 C, til at køle en overclocket processor, jeg ved ikke hvor længe dem holdt.
Referenceværket for stoffers egenskaber er 'Gummibiblen' - 'Handbook of chemistry and physics' fra The Chemical Rubber Company. Her er sikkert også en kolonne der angiver conductivity eller hvad det nu hedder.
Mvh: Søren

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 25-10-02 18:11

Hvis det er din alderssikring du leder efter, så er det for sent, der er et firma i KBH, der har udviklet et kølesystem til proccesorer, det virker og de har solgt firmaet for milliarder.
Hilsen Jørgen.

Godkendelse af svar
Fra : kid

Dato : 27-10-02 21:37

Tak for svaret ferling.
Det var et super svar på spørgsmålet - og tak for den eXtra info om bogen !!

Kommentar
Fra : litium

Dato : 30-10-02 02:50

Nu ved jeg ikke hvor meget kemi du har forstand på, og det var et udmærket svar du fik af ferling; men jeg tænkte jeg lige ville smide et indlæg ind for at generalisere emnet lidt. Når man taler om ledningsevne i kemi har det tit at gøre med elektroner, der kan løbe fra en "minuspol" til en "pluspol", ligesom i et elstik. I organiske stoffer - olie f.eks. som du selv nævnte - er bindingerne mellem atomerne såkaldt covalente bindinger, og det gør at molekylet i sig selv er en ringe strømtransporter. Til gengæld kan der i noget så lettilgængeligt som vand, godt føres en strøm, da vand er lettere polært, og har (løst sagt) lettere ved at lede strømmen. Til det skal det siges at vand faktisk er en dårlig strømleder. hvis du leder efter noget brugbart som kølingsmiddel, vil jeg mene at en simpel databog er rigeligt til at finde det. Det eneste du så skal være opmærksom på er, at kontrollere stoffets egenskaber, såsom brændbarhed, giftighed mm.. Man kan let risikere sin egen sundhed på den bekostning. Et eksempel er de to carbonhydrider hexan og heptan, som egentlig ligner hinanden ret meget ( se i databogen). Hexan er dog pokkers giftigt, mens heptan er relativt uskadeligt (det har noget at gøre med diverse receptorer i kroppen... en anden historie!!). Jeg tror godt heptan kan bruges som en potentielt afkølingsmiddel, hvis det var det du var ude efter, men jeg vil opfordre til at undersøge ethvert emne grundigt inden brug. Iøvrigt ved jeg ikke hvor du skulle skaffe det henne. Matas måske?? (de har en lang række kemikalier, de sælger). Held og lykke med projektet - og skriv lige hvis du finder ud af noget spændende!!

Kommentar
Fra : kid

Dato : 31-10-02 08:43

Tak for dit indlæg litium - jeg ved godt det meste om ledeevne, strøm, spænding osv. da jeg er ved at være igennem min uddannelse som radiofagtekniker...
Men hvad er det for en databog du mener er det den gummi håndbog ferling mener ??
Hilsen Riko !!
ps. evt. en der kunne komme med titlerne på nogle bøger hvor man kan finde data oplysninger om væsker !

Kommentar
Fra : litium

Dato : 31-10-02 23:43

Altså der er gummibibelen, hvori der står ALT. Så er der databog i fysik og kemi, som er blå og bruges i gymnasiet. Iøvrigt hvis du vil søge på nettet, er der er sted der hedder beilstein-crossfire, som er ret godt. Dog skal man vist betale for at få lov at titte ind.

Kommentar
Fra : kid

Dato : 09-11-02 00:55

Hedder den gummibiblen eller er det et kælenavn for da jeg spurgte på bibloteket kunne de ikke finde den !!!

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 13-11-02 19:49

>Referenceværket for stoffers egenskaber er 'Gummibiblen' - 'Handbook of chemistry >and Physics' fra The Chemical Rubber Company

Ik ? - det plejer at være os gamle der skal have briller - og jo, det er selvfølgelig et kælenavn der kommer af at man i de første mange udgaver prøvede at holde bogens omfang nede ved at trykke den på den specielle tynde slags papir man også bruger til bibler. Den udgave jeg sidder med er fra ca. 1970 og fylder som fire-fem mælkekartoner.
Hvis din uvidende bibliotekar, i de kredse er det vist nærmest en kvalifikation at være uvidende om verden udenfor mennesket, vil have en adresse er den:

The chemical Rubber Co.
18901 Cranwood Parkway
Cleveland
Ohio
44128

Editor-in-chief
Robert C. Weast, Ph.D.

Men altså det er et værk alle rimeligt dannede mennesker kender og du skal nok kigge på læsesalen hvis du ellers bor i en kommune der bruger lidt penge på bibliotekerne. Det er jo en opslagsbog/håndbog - ikke godnatlæsning.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 25-03-03 16:28

Gummibibelen er en smadder god bog, men den er ikke en lærebog, kun opslag!!

Læs en bog i fysisk kemi eller mail mig, så skal du lære om ledningsevne.

Destilleret vand er per definition ikke ledende, men da H20 står i ligevægt med H+ og OH- så er det lidt ledende. de to's koncentrationer er forsvindende lav men ikke destomindre til stede.

ledningsevne har noget med ioners bevægelighed i væsker at gøre.

håber du kan bruge lidt af dette...... ellers kontakt mig.

beck

Kommentar
Fra : kid

Dato : 27-05-03 00:13

Davs beckski
- jeg håber du får det her indlæg når jeg poster det, hvis det var kunne du så ikke fortælle lidt mere om ledeevnen i væsker og hvad jeg skal kigge efter når jeg skal finde en væske der ikke ville være ledende ved foreksemple 220v..

På forhånd tak Riko.