/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win2000server
Fra : kj
Vist : 328 gange
200 point
Dato : 23-10-02 15:15

Kan man installere win2000server oveni en winNT server, eller skal man afinstallere winNT først.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-10-02 15:30

3.51 og 4.0 kan opgraderes.....Er det en ældre version skal du først opgradere til 3.51 eller 4.0
Du kan ikke opgradere en enterprise version til en "normal" version

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-10-02 16:03

Hej KJ,

det kommer an på hvordan du mener...

hvis det er lige meget med om data'erne fra WinNT serveren beholdes... så ka' du la' Win2000 installationen stå for at formatere drevet og installere Win 2000 serveren... hvorimod hvis du ska' ha' gemt dine data'er er det ihvertfald ikke lige den metode du ska' bruge...

så det kommer lidt an på hva' du vil... er det meningen der er nogle data'er der ska' gemmes fra WinNT?

og hvor mange ram har computeren den ska' installeres på samt hvor mange Mhz er procesoren på?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-10-02 16:11

Hej kj

Min erfaring er at det er bedst at formatere harddisken først når man skifter operativsystem.
Indrømmet at det sikkert ikke er "bare lige", hvis man ikke som jeg har partitioneret harddisk.
Grunden er den at man ved at formatere disken får ryttet slettet alt fra den tidligere installation, her menes primært dll, ocx og andre komponenter, men også filer som systemet af en eller anden grund har "hidden", det ku være din internet logfil.
På den måde undgår man også under den nye installation hele tiden at skulle svare på spørgsmålene der hedder noget lignende "der eksisterer en fil der er nyere end den du skal til at installere ønsker du at beholde den gamle...." og hvor man alligevel ender med at have noget af installationen på engelsk og andet på dansk.

Har man ikke mulighed for at formatere system disken fordi der ligger andet på den, er det næstbedste vel at slette hele windows bibliotheket.

Det er mit synspunkt andre må have en anden mening

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 14:43

"kj" <kj.news@kandu.dk> wrote in message
news:M7xt9.168752$Qk5.5890929@news010.worldonline.dk...
> Kan man installere win2000server oveni en winNT server, eller skal man
> afinstallere winNT først.
r som

Ja! man kan godt opgradere!

mvh
Erik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 14:57

Wed, 23 Oct 2002 13:15:18 GMT, skrev "kj" <kj.news@kandu.dk>:

>Kan man installere win2000server oveni en winNT server, eller skal man
>afinstallere winNT først.

Kan du godt, men kan ikke anbefales, men prøv i
news:dk.edb.system.ms-windows.server, det kan være nogen har
erfaring med det der.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 210 point
Dato : 23-10-02 16:41

Hej SRhansen,

øh... jeg plejer heller ikke at foreslå en formattering... men hvis der ikke ønskes noget fra WinNT serveren der ska' gemmes, ka' man jo lige så godt få den ryddet som du selv skriver...

og Win2000 boot disketterne ka' både stå for formattering og partitionering af harddisken hvis det er det man vil...

men ellers er der en rimelig go' guide her der gennemgår installations processen trin for trin... "Step-by-Step Guide to a Common Infrastructure for Windows 2000 Server Deployment - Part 1: Installing a Windows 2000 Server as a Domain Controller "... -->
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/planning/server/serversteps.asp
Den måde den gennemgår ta'r ikke udgangspunkt i en opgradering... men en "ren" installation...

ellers hvis man vil opgradere, putter man Win2000 Server CD-rommen i og trykker ja, når man bliver spurgt om "Would you like to upgrade to Windows 2000"... ellers ka' man følge guiden fra linket ovenover... hvor man så bare ska' huske at sige nej til at opgradere...

men det kommer som sagt an på KJ vil... af de 2 ting og hva' han præsist mener...

plus Win2000 serveren vil få det svært hvis der er mindre en 64 Mb ram... jeg mener slet ikke den ka' installeres hvis der er mindre end 64 Mb ram... så det er jo lige så meget computeren det ska' ligges ind på det kommer an på...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 23-10-02 17:48

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-10-02 20:06

Hej strarup

Jeg arbejder ikke med den slags ting til dagligt, kun privat, så jeg har ikke din erfaring, men jeg er villig til at lære

Jeg mener at alle dll'erne og øvrige filer i ..\windows\system\ bliver liggende da nogle dll'er er relaterede til programmer og ikke til operativsystem ?
Jeg vil også tro at registreringsdatabasen bliver liggende, ihvertfald i en eller anden form, ellers skal hovedparten af programmerne jo registreres/installeres igen ?
Jeg mener også at system.ini og win.ini evt. bliver liggende, da win2000 jo stadig men i mindre omfang benytter Dos-kerne ?
Dertil kommer jo alt det "skrammel" af dialers, vbx'er mm. man skraber til sig på nettet der gerne vil ligge i ..\windows\. men det er en anden sag

Ret mig venligst, hvis jeg tager fejl.

mvh srhansen