/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
klage skal jeg svare ?
Fra : meyerbeyer
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 10-09-05 12:53

Jeg har fået en klage fra en beboer der siger jeg holder kat og dermed et brev fra boligforeningen om at jeg skal afskaffe dyret inden 8 dage og sætte min underskrift på at det er gjort der står ikke mere i brevet. Er jeg forpligtet til at svare ??? og hvilke konsekvenser har det hvis jeg ignorerer ??. Jeg er stædig for der er ikke en frankeret svarkuvert med og personen der klager er anonym.

Meget spændt på svaret

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 10-09-05 13:03

Du er så vidt jeg ved ihvertfald forpligtet til at skaffe dig af med dyret, da jeg går ud fra, at du har fået klaget, fordi der ikke er tilladelse til at holde kat, hvor du bor.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-05 13:03

Har du da en kat ????

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 10-09-05 13:05

Nå ja...det var da en vigtig deltalje! Jeg ville more mig kosteligt og blæse dem et langt stykke, hvis nogen anklagede mig for noget, jeg ikke havde!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-05 13:07

Du skal svare boligforeningen på skrivelsen uanset om der medfulgte en svarkuvert eller ej.

Hvis du har kat og ikke vil af med den kan du risikere at blive smidt ud af lejligheden, hvis der i vedtægterne står, at husdyr ikke er tilladt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-09-05 13:11

Hej meyerbeyer.

Det skal jo gå pænt stærkt, så mens du venter på svar fra folk der evt. ved noget, her på kandu, kan du jo forsøge at stille dit spørgsmål her:
http://www.ret-raad.dk/netadvokat.htm

Jeg er selv kattemenneske og forstår fuldstændig den væmmelige situation du lige nu befinder dig i, det er afgjort ikke særlig sjovt hvis du bliver nødt til at skille dig af med din lille ven.
Vi knytter os jo til vore kæledyr og elsker dem af hele vort hjerte...når det er sagt, så vil jeg da lige komme med et lille alvorsord (selvom man ikke får en disse ud af at være bagklog) - hvorfor pokker undersøgte du da ikke om du måtte holde kæledyr, før du anskaffede den...

Jeg ønsker dig AL mulig lykke og held med din sag og håber af hjertet at du vil kunne få en form for dispensation, så du måske kan få lov at beholde missen, men jeg frygter at det ikke vil kunne lade sig gøre :(

For år tilbage var mine forældre viceværter i en ejendom i København, der var en sag som din og desværre endte den skidt - katten skulle væk, ingen pardon overhovedet dér.

Knus og mere held og lykke.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 10-09-05 13:15

Jeg mener nu også at du har ret til at få anmelderens navn at vide af din boligforening. Men katten skal væk, derom er der desværre ingen tvivl.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 10-09-05 13:23

Nåmen det du spørger om er jo, om du er forpligtet til at svare på brevet og ikke om du skal skille dig af med katten. Hvis du eller har én...det ved vi jo ikke endnu?
At katten (desværre) må ud, er du vel ikke i tvivl om, men jeg vil ikke mene, at du er forpligtet til at svare på klagen. Den kan du vist godt arkivere lodret. Bare du holder dig til boliogforeningens vedtægter om at holde husdyr og dermed skiller dig af med dyret inden den aftalte frist på 8 dage.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 10-09-05 13:29

Og hvis du vitterlig ikke HAR en kat, kan du jo bare være sk... ligeglad og glemme alt om at respondere på klagen, som i så fald er falsk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-05 13:58

Hvis du skriver under på at du har bortskaffet en kat - så skriver du jo også under på at du har haft en kat.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-05 15:05

Hvis du bor et sted hvor du ikke må have kat, og er så dum at anskaffe en alligevel, har man ganske rigtigt ret til at ophæve dit lejemål til øjeblikkelig fraflytning, medmindre katten fjernes.

Og hvis du har en kat, og boligforeningen har fået det at vide, har de ret til at kontrollere om den er i lejligheden eller ej, efter at have givet dig besked.

Og selv om det måske er en anonym henvendelse til boligforeningen, har de lov til at undersøge om lejekontrakten bliver misligholdt, og det gør den hvis du har kat, og det står at det er forbudt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 10-09-05 18:02

Endnu et af de spørgsmål hvor der er en masse ubekendte og spørgeren glimrer ved sit fravær i tråden

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 10-09-05 18:36

Tjaeh... Jeg blev sidst anklaget for :

Citat
Vedr. A/B Grønnebo - klage over støj.

Bestyrelsen har igen anmodet os om at skrive til Dem, da problemet med klager over støjgener fra Deres lejlighed fortsætter. Senest er det blevet hørt, at De har spillet på trommer ude på Deres altan efter kl. 24.00.

På baggrund af ovennævnte skal vi gøre opmærksom på den vedtagne husorden, som vedlægges i kopi.

Overtrædelse af husordenen kan medføre at DE ekskluderes af foreningen og må fraflytte Deres bolig.

... kopi af dette brev er tilsendt og bla. bla. bla...

Jeg repilcerede :

Citat
Under henvisning til deres skrivelse d.15-07-05 (Vedr. A/B Grønnebo-Afspilning af musik), må jeg, som da jeg besvarede Deres sidste skrivelse d.29-04-05, afvise disse klager.

Ad.1) Jeg går i seng før kl. 24.
Ad.2) Jeg har ingen tromme.
Ad.3) Efter at have taget kontakt til de andre beboere i opgangene;

xxx nr. 1 og 3
2300 København S.

..er der ikke nogen der kan bekræfte på noget tidspunkt at have hørt støj eller noget trommeri, hverken før eller efter mørkets frembrud, fra min lejlighed.

Det glæder mig dog, at støjen på trappen tilsyneladende er ophørt.

I øvrigt finder jeg det påfaldende jeg stadig ikke får oplyst dag og dato for de postulerede gener, samt oplyst hvem klageren/-e er, således jeg gennem min advokat og et civilt søgsmål kan nedlægge påstand om chikane og ærekrænkelse, med deraf følgende erstatningskrav, såfremt disse udokumenterede klagebreve ikke stopper.

Mvh. Henrik Mortensen.

..og siden har jeg ikke hørt en lyd

Selvfølgelig skal man tage til genmæle, når man føler sig uretmæssigt anklaget

Er politi eller anden offentlig myndighed ikke blevet orienteret om uoverensstemmelsen og generne ifølge klagen/klageren?
Tror jeg ikke; der rent juridisk, er meget at komme efter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-05 18:40

Påstand mod påstand

..såfremt der ikke foreligger et bevis for klagens påstand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-05 18:44

..i form af et besøg af udøvende magt (politi/skat og toldmyndigheder/vetarinær- eller miljøkontrol/dyrlæge el. lign.) på din bopæl, hvor 'problemet' kan dokumenteres i en af stats- amtslig- eller kommunal rapport.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-05 18:51

..eller kommunal og påtegnet rapport ..sku' der ha' stået til sidst

Kun offentlig myndighed kan berigtige klagen i en evt. boligretsag

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : meyerbeyer

Dato : 12-09-05 19:16

Tak for svaret molokyle.

En masse fine svar ellers