/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
penduls svingningstid på nordpolen og æk~
Fra : Chrillemand
Vist : 845 gange
138 point
Dato : 02-09-05 22:19

Hey...

Har læst om den der kirke nede i paris, hvis pendul var 65m, og jeg har fået til opgave at finde ud af, bare lidt for sjov, hvorfor et pendul tager 36 timer om at tegne streger hele vejen rundt i en sandkasse under pendulet, og det kun tager 24 timer på nordpolen. Vi ved jo godt, at jorden drejer om sig selv, og der er intet til at påvirke pendulet til at svinge lidt sidelæns. Så hvis vi forestiller os et pendul, med en lille stift i enden, så den tegner streger i sandkassen under, så vil det tage 24 på nordpolen for at der var streger hele vejen rundt, og hele 36 timer ved ækvator... Et døgn er jo kun 24 timer... Er der nogle det kunne forrklare mig det på almindeligt dansk, som er til at forstå? Har forsøgt mig med en jeg kender, og han snakkede om sentripital-kraften, som jeg seriøst ikke fattede noget af... Håber nogle der kan hælpe...

\\Cræsse

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-09-05 23:46

Ikke et svar på dit spørgsmål, men jeg fandt lige denne side http://www.walter-fendt.de/ph14dk/carousel_dk.htm
Det kunne måske bringe dig nærmere svaret.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-09-05 23:51

Et lidt nemmere ord at forstå er Centrifugalkraften. Jo større omkreds et legeme bevæger sig rundt i, jo større centrifugalkraft, altså jo større kraft påvirkes et legeme af. På Nordpolen er kraften lig 0 idet nordpolen jo kun er et punkt der i teorien et stationært. Ved ækvator bliver et legeme derimod slynget rundt og det påvirker pendulet konstant. Da pendulet prøver at modvirke denne kraft vil det gøre pendulet langsommere. Om dine tal 24 og 36 er korrekte, vil jeg ikke udtale mig om. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 00:34

P.S.: Men ja tiden vil være meget længere ved ækvator. Om det så lige er forholdet 2:3 er jeg i tvivl om.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-09-05 07:46

Chrillemand> Er det fakta, det med de 36 timer ved ækvator ?

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 138 point
Dato : 03-09-05 09:04

Svaret kommer her på side 12.

http://www.experimentarium.dk/images/skoleservice/skoleaktiviteter/cirkus_fysikus2.pdf

Der vil ikke blive dannet nogen cirkel på ækvator !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-09-05 12:15

AJ..... Du er latterlig

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 18-09-05 20:27

Tak for svaret jakjoe.

Det var super!

\\Chrille

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-09-05 22:27

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe