/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kontanthjælp
Fra : Briz
Vist : 581 gange
60 point
Dato : 15-08-05 13:24

Min kæreste har søgt ind på en videregående uddannelse. Derfor har hun ikke været berettiget til at modtage kontanthjælp i perioden op til uddannelsesstarten. Hun har derfor tilmeldt sig HF for at kunne få SU i sommerperioden, men også for at være sikker på at have noget fornuftigt at lave hvis ikke hun blev optaget på det videre studie. Der er hun nu blevet optaget, men først fra februar. Hun har derfor afmeldt sin uddannelse på HF, da hun jo kun ville have kunnet deltage i det halve af forløbet. Dette har så selvfølgeligt medført at hun har fået en opkrævning fra SU på de penge hun har modtaget for meget. Jeg mener at hun derfor er berettiget til kontanthjælp fra den dag hvor hun først mødte op for at ansøge, mens hendes sagsbehandler mener at den SU hun har modtaget, men som skal betales tilbage, er en gyldig indkomst, og derfor gør hende uberettiget til kontanthjælp i perioden hvor hun har modtaget penge fra SU. Nå, men spørgsmålet er om hvornår hun er berettiget, svaret må gerne suppleres med et par paragraffer. Håber der er nogen der ved hvad jeg tror.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 70 point
Dato : 15-08-05 13:42
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-05 13:42

jeg kunne godt finde på at ringe til en anden kommune for at forhører mig, men det lyder nu ikke rigtigt, at når pengene skal tilbagebetales, at det så alligevel regnes for en indkomst. http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329435&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 15-08-05 19:51

Jeg var for nogle år siden ude for at skulle betale noget kontanthjælp tilbage. Da jeg fik hjælpen blev den regnet som indkomst, men da jeg betalte den tilbage igen, blev den trukket fra min indkomst på selvangivelsen. Så i mine ører lyder det rigtigt nok.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-05 20:54

Kontanthjælp bliver aldrig givet med tilbagevirkende kraft.

Det bliver beregnet fra den dato hun igen møder frem for at ansøge, og indebærer samtidigt, at hun skal aktiveres for at få noget kontanthjælp.

mvh dova

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 15-08-05 22:15

Kan hun ikke bare finde et job i den mellemliggende periode?

Det ville være den mest ansvarlige løsning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-05 22:26

Da jeg fik tilbagebetalingspligtig kontanthjælp blev det både regnet og beskattet som indkomst. Skønt jeg havde betalt skat af 'lånet', fik jeg aldrig denne 'skat' tilbage, da jeg indfriede 'lånet'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-05 22:30

Lån 10.000 kr i tilbagebatlingspligtig kontanthjælp; betalt skat, få udbetalt 6.000 kr. ..og betalt 10.000 + renter tilbage?

Retfærdigt? Sådan er reglerne ...og glem alt om regnefærdigheder i skatteforvaltning, stat og kommune !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Briz

Dato : 16-08-05 09:19

Tak for svaret molokyle.