/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Dell + Internet?
Fra : archuleta
Vist : 227 gange
500 point
Dato : 09-08-05 15:14

Hej.
Jeg ligger inde med en gammel bærbar dell - som jeg nu vil have trådløst internet til. Men skal det så også være dell, eller kan jeg købe et standard billig topcom?
Er virkelig en nar til computere.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-08-05 15:42

Jeps, det kan du sagtens.
Du kan bruge alle netkort. Vær dog opmærksom på at der er flere forskellige slags. Et der skal puttes i din USB udgang og et andet i en anden udgang. De fungere alle lige fint, men kan nogen gange være en fordel med det ene frem for det andet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-05 18:46

Dell er jo mange ting, men er det en nyere Dell, så kan du bruge eks. dette:
http://www.primetech.dk/shop/default.asp?ProductID=1516
eller som du selv nævner:
http://tools.topcom.net/userguides/Skyracer%20PC%20Card%204011B.pdf
Men hvor gammel er den.
Kører du win 98 så hold øje med om der er drivere med når du køber.

Kommentar
Fra : archuleta

Dato : 09-08-05 19:04

Det er en ret så gammel maskine. Fra 1998 så vidt jeg lige ved. Den har faktisk ikke en sådan modemstik - altså det der er magen til et normalt telefon stik, men den har plads til det her kort ude i siden. Og jeg kører med xp - så driver er vel ikk et problem?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-05 21:59

XP - så bør du ikke ha' noget problem med drivere med mindre det er et gammelt PCMCIA kort du køber.(det der stikkes ind i siden)

Kommentar
Fra : archuleta

Dato : 09-08-05 22:02

Forstår dig ikke nu? Stikkes alle kort ikke ind i siden? Meer du at jeg kan bruge den første du har linket til -eller er min computer for gammel nu?

Kommentar
Fra : archuleta

Dato : 09-08-05 22:05

Vil du ikk ellers vise mig et jeg kan bruge? Point er forøget til 500 og går til dig Eyvind - skal bare bruge lidt mere hjælp.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 09-08-05 22:13

er der ikke USB stk, så kan der vel laves trådløs router *S*

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-08-05 22:22

du køber sådan en som Eyvind så flot har vist
og der er driver cd med
http://www.primetech.dk/shop/default.asp?ProductID=1516

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-05 22:56

Her står lidt om kortet:
http://dk.asus.com/products4.aspx?l1=12&l2=42&l3=0&model=53&modelmenu=1
ASUS er et anerkendt mærke.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-08-05 23:13

archuleta :.. undskyld jeg afbryder
men til Eyvind.
i en anden tråd har lavet et par boot disk som jeg lige synes du også skulle have glæde af

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/biobootsave.exe ( den kan knække bios password med forbehold + og man kan gemme sin bootsector og mbr sector så hvis HDD bliver til raw så kan man inst de orginale igen

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/resetbios.exe det er hvis ingen kan huske password på bios og bios knuser ikke kan tage den så nulstiller man den med denne disk

og der kommer nok flere , så måske var det til til en boot cd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-05 07:36

Det lyder rigtig godt Technet - dem vil jeg lægge i baglommen og afprøve.
Hilsen Eyvind.
eyvind gmail com

archuleta - spørgsmål løses også uden de mange point.

Kommentar
Fra : archuleta

Dato : 10-08-05 15:16

Men det omtalte kor er da et af de der pcmcia? troede ikke jeg kunne bruge det? Og med hensyn til pointene er jeg her så sjældent, at jeg hellere vil give dem ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-05 16:45

Jo det er et pcmcia kort (5 cm bredt og½ cm tykt) Der plejer at være plads til 2 kort lige over hinanden.
Pcmcia kort findes til flere formål netkort/USB/wireless lan som du skal bruge.
Xp vil normalt selv finde kortet.

Kommentar
Fra : archuleta

Dato : 10-08-05 16:47

Der ner plads til 2 ja - så er sikkert fint - men skal jeg ikke bruge noget der står ved denne stationære og sender ind til det trådløse? Altså en router eller noget - eller er det med?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-05 16:53

Du skal bruge et accesspoint eller en router med accesspoint.
Routeren er normalt samtidig en firewall hvor trafikken kan styres.
Hvis der er langt mellem aparaterne/dårlige sende/modtageforhold, så skal du tænke på om den stationære har mulighed for ekstra antenne.

Kommentar
Fra : archuleta

Dato : 10-08-05 17:04

Kan du give et link til en brugbar.. der er cirka 5 meter og en væg mellem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-05 17:29

Hvis det ikke er en kraftig betonvæg skulle der ikke være problemer.
Der er mange muligheder og her er en af dem:
http://www.sandberg.it/worldwide/ > produkter > netværk > netværksprodukter >
Rul ned og der er to typer.
Den første kan ikke tilsluttes flere comp med kabel
Men ellers indeholder de begge den nye standard.

Kommentar
Fra : archuleta

Dato : 10-08-05 17:33

Og så slutter jeg bare sådan en fætter til min mors computer her - og installerer kortet i min egen? Og så burde det være til at tage derfra?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-05 18:31

Nemlig