/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Underlige tegn ved import
Fra : Ammitz
Vist : 1286 gange
490 point
Dato : 24-07-05 18:58

Vi har flere PC'er med Win2000 prof. Bortset fra min kører det perfekt.
På min NYE sker der det, at tegnene æ, ø og å ændrer sig til nogle mystiske tegn, når jeg importerer tekster fra en udefrakommende CD eller en CD fra mit arkiv. Det er ligegyldigt hvilket tekstbehandlingsprogram jeg importerer til, disse 3 bogstaver vil ikke lade sig skrive korrekt. Jeg er kommet dertil, at det må bero på en fejl, da jeg for nylig installerede Win2000 prof. på min nye PC. Men hvordan finder jeg fejlen, - hjælp, hvor skal jeg lede.
Sprog/tegntabel er kontrolleret, og står til Dansk.
Jeg har prøvet at reparere, ved at boote fra installations-CD'en og vælge reparer. Det hjalp ikke.
Der er ikke noget galt, når jeg på denne PC skriver en tekst i mine tekstbehandlingsprogrammer, - så fremkommer de korrekte bogstaver.
På de andre PC'er fviser denne fejl sig ikke. Kun på min PC.
Hjælp, - hvad gør jeg.
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 19:06

Det kommer helt an på hvilke programmer du importerer fra og til

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-07-05 19:16

Jeg importerer bl.a. til word-2000 prof, og til word perfect 6.0A (sidstnævnte fordi jeg bl.a. samarbejder med en ældre skribent, som kun bruger dette program), - men også import til Adobe pagemaker 7.0 fra job's jeg får udefra, - går galt.
Brænder jeg en CD med jobs fra de andre PC'er med samme styresystem, om importerer til bl.a. Word (er lige afprøvet) får jeg blot underlige tegn, der hvor vi ellers skrev æ, ø og å.
Ammtiz

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 19:24

under "internationale og sproglige indstillinger" - står dansk så der overalt ?????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 19:30

Grunden til jeg spørger er at samme problem opstår hvis du importerer tekst fra worksregneark til Excel og det er begge Microsoftprogrammer - men modsat fra excel til works er der ingen problemer.

Derfor tror jeg ikke rigtig der er noget at gøre, det er åbenbart lidt tilfældigt fra program til program.

Hvis du ikke har fejlen når du gør det fra word til et andet worddokument tror jeg ikke det kan løses umiddelbart.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 19:31

Det kan så undre at fejlen ikke er på de andre maskiner.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 19:34

De underlige tagn du får er sikkert også de samme for ÆØÅ og æøå - altså 6 forskellige tegn men dog ens for det samme bogstav.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-07-05 19:50

refi
Hmm, jeg skrev da ikke noget om Excel regneark, - det har jeg ikke prøvet, det jeg skrev var tekstbehandlingsprogrammer, - så hvor du har fanget en "skade" ved jeg ikke?
Du har heller ikke læst at sprog/tegntabelopsætningen er kontrolleret og er dansk hvor den skal være det!
Ammitz

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 19:59

var nu mig der ikke læste det med dansk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 20:03

Jo jo - det var også blot for at give det et exempel.

Fejlen ligger nok i copy/paste funktionen i forbindelse med sproget - de tegn du får er sikkert de tegn der er på et amerikansk tastatur på æøå´s pladser.

Her er det også blot enkelte programmer der laver fejlen, og alle mine sprog er også ok.

Som sagt tror jeg det er årsagen.
Og du har vel heller ikke fejlen hvis du kopierer fra word til word på maskinen - eller tager jeg fejl.....

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-07-05 20:09

refi!
Du har ret i at jeg ikke har fejlen, hvis jeg kopierer en hel eller noget af en wordfil til en anden wordfil på min maskine (altså samme PC) - men hvis den kommer fra word på en anden maskine er den gal.
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 20:25

Som sagt kender jeg ikke opbygningen af copy/paste, men det er der det går galt her.
Ligeledes er det også kun enkelte kombinationer af programmer der laver det.
Om der findes en løsning bliver jeg dig svar skyldig - jeg har aldrig fundet nogen.

Prøv at sætte det ind i notepad/wordpad og se om fejlen også kommer der - hvis den ikke gør det kan du jo kopiere det derfra og til word.
Det er en omvej - men nemmere end at sidde og rette alle bogstaver.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-07-05 20:40

refi!
som du ser laver jeg festsange, og her er et pluk fra een af de andre maskiner, som jeg har lagt ind i word på min maskine og kopieret hertil.

Gid solen altid skinner p³ jeres fremtidsvej,
skÍnt livet er jo ikke kun sjovt og bare leg,
gid held og lykke I vil finde,
og denne dag et dejligt minde,
nu vil vi alle glasset hƒve,
TILLYKKE, I skal lƒnge leve.

Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-07-05 20:41

Wordpad var ikke bedre.
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 21:02

Ja jeg kan godt se det er nogen meget mærkelige tegn du får og slet ikke dem jeg havde forestillet mig.

Der må være en eller anden forskel på de andre maskiner og din........

Det er vel ikke sådan at I bruger forskellige skrifttyper ?
Det burde ikke betyde noget, men man ved jo aldrig.
Eller er teksten skrevet i wordart eller lign.
Det ligner helt sikkert ikke danske tegn....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-05 21:12

Har du noget auto stavekontrol som måske står til Engelsk.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-07-05 21:14

Nej, denne tekst er oprindelig tastet ind i Word Perfect 6.0A, - men selv om jeg går til en anden maskine, med helt samme opsætning og skrifter som min, er der ikke fejl på den anden maskine kun på min.
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 21:16

Har du wordPerfect på din maskine.....

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-07-05 21:34

refi!
Ja, den har jeg på alle maskiner.
Alle maskiner er for så vidt software angår ens, - så det er ligegyldigt hvor jeg er, så kan jeg arbejde på en af dem over netværket.
Ikke alle er lige store hvad Hardware angår, og kun min en nye er direkte på scanneren.
Ellers er alle så jeg kan gå på hvilken printer jeg vil, - og arbejde på hvilken maskine jeg vil.
Ammitz

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-05 21:42

Så kunne det være at din mask og de andre ikke har fået indstalleret WP / MS off i samme rækkefølje så det ene program har "overulet" den anden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 21:53

"Eyvind"
Ved du noget om hvordan de copy/paste funktioner er opbygget - jeg er ret overbevist om at det er der det går galt.
Så maskinen et eller andet sted i proceduren slår over i et andet sprog.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-05 22:00

Næ - men det går da galt fra word til Kandu.
Men jeg har lagt mærke til forskel på
at åbne en fil til et program
at åbne programmet og så åbne / importere filen.
Men jeg har på fornemmelsen at det måske er Word som straks laver stave kontrol og så fejltolker WP
jeg husker også noget om at bruge Word som WP bruger.

lukker nu

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 26-07-05 09:28

Jeg er nu nået til den konklussion, at det må være en fejl, som er opstået, da jeg installerede Wordperfect 6.0A. Der må være sket noget helt inde i det dybeste, - for jeg har prøvet at afinstallere programmet, - fjerne filer fra registreringsdatabasen, som jeg kunne finde havde tilknytning til Wordperfect, køre Win2000 reparation ind over igen, men uden resultat.
Jeg har konstateret, at hvis jeg skriver en tekst i f.eks. Word og lægger den ind i Wordperfect, bliver teksten med fejl.
Prøver jeg det samme fra Adobe Pagemaker, er resultetet også med fejl.
D.v.s. det må være Wordperfect som genererer fejlen.
Hvor finder jeg det, som forårsager denne fejl.
Der må ligge en snavset fil på min maskine som forårsager denne sygdom.
Er der mon ikke bare een af jer som kan hjælpe mig med at finde roden til det onde????

Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 21:09

Kan kun gentage hvad jeg tidligere har sagt.

Stavekontrol eller copy/paste - det er et eller andet sted der den slår over i et andet tastaturlayout.....

Kan dit tastatur måske drille - eller er det også det samme på alle maskiner....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-05 21:23

Øeh... ved ikke rigtigt

Jeg har engang haft et spørgsmål af lign. karakter. Det viste sig at der var tale om dokumenter i XML encoded i UTF-8.

Her er et svar der måske kan hjælpe på vej i løsningen af 'mysteriet' : http://www.kandu.dk/dk/spg/62812

Det er et skud i tågen...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-07-05 21:23

Hejsa
det kunne også lyde som en win2k fejl prøv lige detteher

klik ind på www.google.dk <<-- skriv en sætnng indeholdene æøå
gør så det samme på www.google.com <<-- kan du skrive en sætning med æøå her ??

jeg går udfra at win2k + word + Wp er på dansk

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 26-07-05 21:33

Hejsa.. prøv at gemme som RTF format og så åbne det i det andet program...

http://domino.djh.dk/appl/mandkdj.nsf/0/83B18401FDD37540C1256CC4004555FB?Opendocument

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-07-05 22:08

Når nu du siger importerer, hvordan gør du så det? Hvis du bruger import kan du jo vælge forskellige formater, bl.a. Windows D/N (dansk/norsk)

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-07-05 22:10

Jeg har været ude i helt det samme, men det var import fra .txt til windows-program. Det er vel ikke det du gør?

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 26-07-05 23:11

Ammitz - du har sikkert ret, når du siger at WordPerfect er problemet. Det kunne måske være noget med det tegnsæt, WordPerfect bruger eller en tekst-konverter. I hvert fald er det et kendt problem, at WordPerfect og Word "taler" meget dårligt sammen. Der opstår tit konverteringsfejl af den ene eller anden art. Du kan læse en del om det her og måske også finde løsningen:

http://www.columbia.edu/~em36/wpdos/wptoword.html

//aaron

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-07-05 07:22

hansen9 spurgte om hvordan du importerer. At importere er en ting, at copy paste er en anden. Hvordan gør du helt præcis??

Har du iøvrigt prøvet at vælge 'indsæt special' i stedet for 'indsæt' i Word?? Hvis det altså er copy paste du bruger.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 29-07-05 14:27

molekyle.
desværre, - det gav ikke noget brugbart.

dk.
ja, win2k + word + Wp er på dansk.

aaron.
Jeg kan ikke nok engelsk til at forstå forklaringer om PC-problemer.

Brassovitski.
ja, alle muligheder du foreslår, er afprøvet.

Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 01-08-05 12:31

Jeg har løst det sådan:
Støvet en gammel PC af. Installeret Win98 \ Word-perfect \ Word.
Åbner de indleverede Word-perfect filer på denne maskine og kopierer teksten over i Word.
Gemmer wordfilerne på en diskette (det er kun tekst).
Lukker wordfilerne op på min nye maskine - og dette er OK.
Det viste sig nemlig, at jeg heller ikke kunne få noget ordentligt ud af at bruge een af vore andre større maskiner med Win2000 til at åbne filer på, som er fremstillet i word perfect på en maskine med win98.
Det er kun filer som er fremstillet i wordperfect på en maskine som også kører win2000pro, der lader sig åbne uden fejl.
Men jeg kunne ikke vente længere, - da det drejer sig om arbejde som skal igang.
Ammitz

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-08-05 13:23

Godt nok.. og tak for forklaringen Ammitz

Nu sover vi mere roligt om natten

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-05 15:11

Jeg ville opdaterer windows hos Microsoft, og også se efter gamle updateringer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-06 20:19

Når du indstallerer Office 2000 (word) har du en del mulighedder for at vælge hvad der skal med.
Det er en mulig årsag til manglende convertering.
Men Microsoft har nu altid spændt ben, for det meget bedre program WordPerfect.