/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Gåde: Hjælp til løsning
Fra : ivanovic1
Vist : 482 gange
20 point
Dato : 18-07-05 11:44

Hej Alle,

Vi sider lige og diskuterer en "gåde" og kan ikke nå frem til hvem der har ret.

Måske kan I kloge hoveder hjælpe.

Her er gåden

Der er et fly som vejer 500 kg.
Der er en person som vejer 100 kg.
Der er en stor vægt

Hvis I forestiller jer følgende:

1. Til at starte med tager man flyet og stiller oven på vægten, nu viser vægten 500 kg.
2. bagefter går personen ind i flyet, nu viser vægten så 600 kg.
3. Nu hopper personen inde i flyet, i den tid personen er oppe i luften vil flyet så veje 500 kg eller 600 kg?

Med venlig hilsen

Ivanovic

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 11:48

500 - hvis vægten kan nå at registrere det

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 11:55

Det kommer an på om du er fysiker eller matematiker

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 30 point
Dato : 18-07-05 11:56

Hæhæ - elsker den slags. Hvis du følger einstein, har du fat i et relativt system - nemlig et lukket delsystem. Den masse legemet har inde i flyet, er der stadig. Du påvirker bare luften med din accelleration. Med andre ord presser du på luften som presser på vægten eftersom systemet er lukket. Din vægt vil altså fortsat være 600 kg på systemet.

Test det: Fangt en spyflue i et glas, sæt låget på og sæt det på en digitalvægt. Der kommer ikke udsving på vægten ud fra om fluen flyver eller står i bunden....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 13:49

dårlig test - bil op på en bilvægt - en person i - personen hopper - så får man et hurtigt udsving .................. måske

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-07-05 14:29

Vægten vil øges i afsættet og i landingen til 600++.

Tag en traktor og vogn, og kør hen på fodderstofhandelen. hop op på vognen, og hop på den, og få så en til at registrere hvordan vægten opfører sig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 14:34

nemlig - og så smutter jeg

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-09-05 15:59

Tak for svaret erling_l.