/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udskiftning af lukkehane
Fra : jacoblauvring
Vist : 8237 gange
100 point
Dato : 18-07-05 11:20

Hej
Min stikledning med vand er begyndt at dryppe i den hane der sidder, lige der hvor det kommer ind i huset, før måleren.
Huset er fra 1951 og lukkehanen ligner en slags Tee, med lukkehane, mener det er 1 1/4" og det lukkehåndtag der sidder på er begyndt at dryppe.
Jeg har tænkt mig at lukke for vandet ude ved vejen og så er mit spørgsmål nu, om der er nogen der ved om man kan skifte indmaden i sådan en hane, altså skrue håndtaget af og så sætte nyt på, uden at skrue hele røret af og hvor man kan købe dette henne, evt. meget gerne på nettet?
Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-05 12:09

Det kan lade sig gøre at efterspænde sekskantmøtrikken nede på spindelen hvis det er den gl. slags, men tit går ventilen så stramt bagefter at det er træls.
Kuglehaner kan man ikke skifte indmad i.
I det hele taget er det meget nemmere at sætte en ny ventil på, og kuglehaner koster ikke meget, jeg har lige skiftet en 1 1/4" som kostede 70 kr, ved et værktøjsfirma.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-07-05 12:46

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/288_324_325
97kr for en 1 1/4" kuglehane.
Men vær nu sikker på det er en 1 1/4" hane, det lyder lige voldsomt nok, til et enfamilieshus.
Hr.pallebhansen driver som bekendt en større virksomhed.
jakoblavring, lad være at reparere på den gamle, kan ikke betale sig.
Hilsen Keldd.........(Blik og Rør).
(go'ferie palle)

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 13:02

Det kræver bare at den kan skrues af i begge ender på rørene.
Det ville være noget nemmere bare at skrue hanen ud og proppe en ny i, for ellers skal røret over også forlænges eller udskiftes, for den nye slags kuglehane passer sikkert ikke i længden. Det er den gamle slags tror jeg, det ligner ihvertfald at den har siddet der siden starten. Det er som om at hanen sidder fast først med en stor firkantet møtrik og derefter en sekstantmøtrik der går ind i og denne sekstantmøtrik sidder helt løst og jeg kan ikke umiddelbart få fat med gevindet når jeg skruer på den med hånden, men muligvis kan jeg lukke vandet helt og så prøve med noget værktøj at skrue fast.
Huset er et to-familieshus, men jeg skal da lige hjem og se efter, muligvis er det 1".
Jacob

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-05 13:02

Jo tak Keldd, i lige måde.
Her ude på landet er 1 1/4" nu meget alm.
Men vær nu sikker på om det er muffe/muffe eller muffe/nippel:
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/288_324_326
Og køb så hørgarn og unipaksalve: http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/187_188
Selvfølgelig laver du det ikke selv, vel? Ha ha
Men så har du pakmaterialerne når VVS manden kommer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 13:08

Jeghavde da overvejet lidt at prøve selv, har lavet så meget andet. Hvad tror du/I en VVS mand skal have for det, røret der kommer op af gulvet er blevet lidt rustent, men jeg er ikke interesseret i at hakke hele gulvet op for at udskifte det, så det må bruges som det er, det er jo kun hanen der ikke er tæt.
Er der nogen her der kender en der er til at tale med, og her mener jeg ikke at det nødvendigvis behøver at være sort eller noget, da det ikke så meget er prisen der er afgørende, så længe det er inden for rimelighedens grænser selvfølgelig, jeg bor i Odense C.
Jacob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 13:41

En hovedhane/stophane må ikke være en kuglehane uden at være med udveksling. (vandslag ved åbning/lukning)
Hvis det er en messinghane så er der en lille møtrik der hvor T'et går ned i ventilen.
Luk ventilen og sku møtrikken op, og så kan du snurre noget teflontape (fås i byggemarked) omkring akslen og skru møtrikken ned igen....................................hvis du er heldig er den tæt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-05 14:12

Ja, ja Eyvind der var engang hvor man ikke måtte bruge kugleventiler, men det er nu lovligt i de fleste vandforsyningsområder.
Det med teflontapen er vist kun som nødløsning, da det ikke er en blivende løsning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-07-05 14:12

Ja, man kan mange julelege,hvis man har prøvet det et par gange eller 4, og Hr.Eyvind har da indtil en vis grænse ret,
afhængig af hvilken komune man bor i, har de "kloge" besluttet, at det skal enten være det ene eller det andet.
Jeg ville sætte en kuglehane på, ganske almindelig.
Jacoblavring:
Du spørger hvad en VVS mand skal have for at udskifte det. Jeg tør ikke engang spørge, det er en samling banditter hele banden.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 14:20

Jeg troede at du (keldd) var vvs'er
Det ville jo være let, hvis der lige var en herinde fra, der ville give et hurtigt tilbud og lige havde lidt tid tilovers i løbet af ugen eller i weekenden.
Jacob

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-07-05 15:40

jacoblauring:
Jeg er skam VVS'er, så jeg ved så nogenlunde hvad jeg taler om,og det der med
banditter, det gælder selvfølgelig ikke mig selv.
Det er ikke til at give et bud på når man ikke har set det, og ved helt nøjagtig hvad der skal laves,
men 2-3timer, kørsel, moms og materialer,så er jeg nok ikke helt ved siden af.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 16:01

Hovedhane - kugleventil - nixen.
Hovedhane - kugleventil med udveksling - ja det må man.

En af naboerne fik lige smadret et rør lige før en jordstophane fordi en "frisk" blikkenslager lukkede hurtigt op for en kuglehane (på vores lille vandværk) efter at have repareret en stophane i et hus. Han havde også været så venlig at montere denne kuglehane fordi han ikke havde kendskab til en skydeventil.

Jeg har nu plomberet denne kuglehane.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-07-05 16:26

Eyvind:
De regler gælder måske for dit område, men jeg har sat i hundredvis af kugle ventiler på før vandmålere,
Og i mit nye hus her (1942), er der lige sat nye målerbrønde op, og der sidder een kuglehane før, og een efter
vandmåleren.
For at vi ikke skal tale ved siden af hinanden siger spørgeren før måleren, hvis det er jordhanen, stiller sagen
lidt anderledes.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 18-07-05 17:14

hejsa.. jeg har et lidt dumt sprøgsmål ind i denne tråd.. er det ikke forsygningsselvskabet problem når det er før måleren.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-05 18:12

Nej og jo, de vandforsyningen hvad der skal sidde på begge sider af måleren, men ejeren bekoster det.
Det er klart at de vil have lidt hånd i hanke med stikledningen og måleren, og dens ventiler den skal jo skiftes en gang imellem, og kunne plomberes sammen med unionerne, men som du kan se på mit link, er det stadig ejeren af ejendommen der skal holde det ved lige.
Som regel er det ok med kuglehaner, jeg næsten ikke sat andet op. Dog kan de forlange en tømmeventil men det er en helt anden snak.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-07-05 15:49

Hej
Jeg talte med en VVS mand (en mester jeg fik nummeret på igennem en tømrer der engang havde brugt dem), han var ude ved mig i går aftes og han sagde at det ikke var så stort et problem. Han sagde at vi lige kunne udskifte lidt af indmaden, han ville lige se om han havde sådan en gammel hane liggende og så ville han komme tilbage i aften. Dejligt med det problem løst, jeg kan godt lide at gøre ting selv, men det er ikke så rart hvis man ikke kan lukke ordentligt for hanen hvis der sker noget.
Jeg har dog lige tænkt mig at spørge ham når han kommer i dag inden han laver noget om, hvad han regner med at skulle have for det, han brugte ti minutter i går og han kommer vel til at bruge ca. en halv time i dag og så lidt kørsel og en reservedel oveni.
Det kan vel ikke blive mere end tusind kroner, eller 500 i hånden.

Hvis han er lige så flink i aften når han skal have pengene, så spørger jeg ham måske om han vil godkende mit projekt med nye rør og vekselvarmer i kælderen jeg er i gang med, det kunne være rart at få lidt papirer på det.
Jacob

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 24-07-05 11:13

Så har VVS-manden endelig været der, det startede med at han kom mandag aften og pillede ved hanen og rensede det, for at konstatere at man nok kunne skifte indmaden og så kørte han igen og ville komme igen næste dag og der løb en jævn strøm af vand ud af hanen.
Næste dag ringede jeg til ham da han ikke kom og han sagde at han kom onsdag.
Onsdag kunne jeg ikke få fat på ham da han ikke kom.
Torsdag fik jeg så fat på ham og han sagde at han kom fredag.
Fredag kom han så endelig, mens jeg var på arbejde. Min kæreste var hjemme, han kunne åbenbart ikke skifte indmaden, da det var helt tæret. Han satte en ny hane på, en kuglehane, og han måtte skære nyt gevind i røret lidt længere nede, for at det kunne blive tæt.
Han sagde at det nok ikke ville vare så længe inden vi ville have vand i kælderen og han anbefalede at vi skiftede hele stikledningen. Vi skulle tale med vores forsikring og sige at stikledningen var utæt, så kunne vi henvise til ham. Så kunne vi bare vente med at betale for det han havde lavet nu, for det kunne vi tage med under regningen hvis det hele skulle skiftes.
Jeg synes dog at det lyder lidt mærkeligt at hele stikledningen skulle være tæret. Mon ikke det bare er den stump der stikker op ad gulvet, der har løbet vand ned ad i flere måneder. Huset er fra 1951 og stikledningen er selvfølgelig nok også der fra, er det normalt at de så er ved at være tæret op?
Jacob

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-05 11:58

Ja en kuglehane, det skrev jeg jo.
Det er ikke unormalt at et jernrør fra 51, er tæret, men der er nok ikke hul i det enddnu, for så ville du kunne høre vandet løbe, og ville nok også se vand stå op af jorden/ ind i kælderen. Men det er nok ved at være tiden, at grave/skyde en ny PEL-ledning ind til dit hus, og det er da bedre at forebygge, end at vente til alt sejler i vand.
Hvorvidt du har en forsikring der betaler for en udskiftning, er så en anden sag. Men at få det gjort nu er da en god ting.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-07-05 14:35

Få hellere skiftet det rør i en fart, der er så mange aflejringer inde i det, at der ikke er ret meget plads til vandet.
Så jeg er enig med palle, (altså i det her spørgsmål). En PEL ledning er en kraftig plasticledning, der bliver brugt til vand i dag. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-08-05 13:16

Hej
Nu bliver røret nok skiftet, når ellers vvs manden har tid (og det kan jo godt trække ud).
Efter at have slåsset en del med forsikringen, da de først mente at min stikledning var ulovlig og derefter påstod at de ikke dækkede stikledninger, selv om jeg har udvidet forsikring med stikledningsdækning (ved Nykredit)
Da jeg så bad dem om at sende grunde på skrift, skiftede de mening og ville alligevel dække.
Tak for svarene

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring