/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC-en fryser
Fra : axelbjarne
Vist : 409 gange
500 point
Dato : 23-06-05 22:49

Min nye PC-er fryser lige efter opstart, så jeg ikke kan komme ind i Bios, ej heller i fejlsikret tilstand. Hvad kan der gøres her?
Det er en:

Intel Celeron 2.4GHz/256MB ram/40GB harddisk/Cd-rom/Net/Lyd

Specifikationer:

- 2.4 GHz Intel Celeron D320 CPU
- Asrock P4VM8 Bundkort
- 256MB PC3200/DDR400 ram
- 64MB grafikchip (onboard)
- 40GB Excelstore harddisk, 7200 RPM
- Samsung 52 x Cd-rom
- 10/100Mbit Netkort (onboard)
- 5.1 Channel 3D lydkort (onboard)
- 6 x USB 2.0 Porte
- ColorSit Hvid Kabinet m/400Watt

UDVIDET BESKRIVELSE:

PROCESSOR Support: Intel® Pentium 4 Socket 478 Processors Northwood/Prescott/Celeron, FSB 800/533/400MHz Support Hyper Threading Technology

CHIPSET: North Bridge: VIA PM800, South Bridge: VIA 8237

HYBRID BOOSTER: CPU Frequency Stepless control, ASRock U-COP Boot Failure Guard (B.F.G)

MEMORY: 2 x DIMM slots, DDR 400/333, Max 2 GB

VIDEO: Integrated UniCrome Pro 3D Graphics, Max.64MB share (with min.of 256 system memory)

SLOTS: 1 x AGP 8X/4X 1.5V slot, 3 x PCI 2.2 slots, 1 x AMR slot

MODEM: AMR Modem (Optional)

AUDIO: CMedia CMI9761 6 Channel, AC97 Audio Codec

LAN: VIA 6103 10/100 EthernetLAN PHY, 802.3u, support WOL

I/O (REAR PANEL):
1 x PS2 Keyboard
1 x PS2 Mouse
1 x Printer Port (LPT 1)
1 x COM Port (via header)
1 x VGA Port
1 x Audio Port (MIC-IN, LINE-IN, LINE-OUT)
6 x USB 2.0 Ports, (2 optional USB 2.0 port via header)
1 x RJ 45 LAN Port

CONNECTOR/HEADER:
2 x SATA 1.5Gb/s connectors
Supports RAID,0,1, JBOD, SATA HDD_Hotplug
2 x IDE Connectors (ATA 133/100/66 mode)
1 x FDD Connector
1 x ATX Power Connector (20pin)
1 x 12v Power Connector (4pin)
1 x CD/AUX audio in header
1 x COM port header

BIOS:
AMI 4MB Flash ROM with ACPI, SM BIOS 3.0, PnP

ACCESSORIES:
- Quick Installation Guide, I/O shield
Support CD (Drivers, Utilities, Anti Virus Software, ASRock PC DIY Demo, etc...)
- 1 x Floppy cable
- 1 x ATA 100 cable
- 1 x SATA DATA cable
- 1 x SATA 1 to 1 power cable

Med venlig hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-06-05 22:56

Hvis du ikke kan komme ind i bios og du ikke selv har været inde og rode i bios, kan det nærmest kun være en hardwarefejl! Kommer der nogen beep koder når du forsøger at starte op?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-05 23:12

Sidder dine kabler ordentlig på plads inde i comp harddisk/diskettedrev/CD/DVD
Har du monteret noget for nylig evt. tilsluttet USB stik på motherboard
Har ændret andet på comp
Når du sætter strømkablet til comp og tænder så siger den en lille blæserlyd - ikke
Når du så aktiverer startknappen.............hvad sker der så ????????

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 24-06-05 09:02

nu kommer jeg ikke med nogen beskyldninger/kritik men jeg ved du er kommet med en masse tweak til hvordan man kan gøre sin maskine hurtigere jeg forsøgte en af dem hvilket jeg ikke skulle have gjort min maskine har sådanset opført sig mærkelig lige siden på trods af jeg har rettet det jeg nu havde lavet om på jeg er bange for du bliver nød til at formatere din maskine hvilket jeg også er men hva sådan er det jo når man gerne vil pille håber du finder ud af det

mvh Granslam

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-05 09:08

Til alle os pillefingere - lav backup af partitionen med DriveImage eller Ghost og læg den sammenpakkede image-fil på D drevet sammen med alle dokumenterne osv.
Nå du så har rodet kan du lige lægge den pæne udgave tilbage.
Kan bruges til 95/98/98se/Me/2000/XP

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-05 09:14

En PC der 'fryser' før BIOS opstart tyder på RAM problemer. Enten en defekt RAM klods eller en der ikke sidder ordentlig på plads i soklen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-06-05 09:25

Når jeg får tid, vil jeg prøve om det er ram-klodserne som ikke sidder rigtigt, og ellers måske forsøge at lægge bios ind igen, hentet fra internettet, det burde vil kunne lade sig gøre. Hele miseren opstod, fordi jeg i skærmindstillinger rette i indstillinger fra system til automatisk, så blev skærmen bare sort, derfor gik jeg ind i bios under advancerede, og forsøgte at rette der, men så gik det galt. Piller stadig i systemet, men det her var ganske reelt.

hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 24-06-05 09:27

jeg havde et ligende problem med min maskine for et stykke tid siden

ASUS p4C800 E-DELUXE
p4 3200 ghz cpu
2 gb geil ram pc3200
ati radon 9600 256md
plextor pa 716sa dvd/cd brænder
530 w psu
19" mac skærm 996pf2
logitech bluetooth
EPSON stylus 3650 usb printer/scanner+kopimaskine
1 stk wd hd raptor 74gb 10000rpm
1atk maxtor sata 300gb
prøvede næsten alt,så som at begynde at skifte hardwaren ud m.m,men intet hjalp,fandt senere ud af at det vat den chipset driver der fulgte med boardet,hentede den nyeste fra asuses hjemmeside,og vupti,mine problemer løste sig,ved ikke om det kan hjælpe dig,men held og lykke med det

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-06-05 10:25

Haløjsa
Prøv lige at kigge i manualen til dit bundkort, der er sansynligvis beskrevet noget omkring reset af BIOS, som oftest gøres det ved at et lille stik skal flyttes, så er du i hvert fald sikker på at bundkort og BIOS skulle fungere korrekt, såfremt altså at der ikke er fysike fejl. Hvis ikke maskinen giver nogle bip ved opstart tyder det bestemt på at BIOS enten er beskadiget eller at der er råd i indstillingerne.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-06-05 05:41

Jeg har endnu ikke fået løst problemet, den stopper ved den første tekst, hvor der står:
Brug F2 for at komme ind i bios, brug F11 for at boote, 704 MB ram ok. Prøver jeg at trykke F2, står der: går ind i bios, men der sker ingenting. Ligeså ved at trykke F11. Den er bare død.

Hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 08:28

Vi tar den lige igen! Kommer der nogle beep lyde ved opstart?
Du siger det skete ved at du ville indstille skærmen! Hvad var det du ville indstille? Mængden af deleram?
Du skriver osse at den tæller til 704 mb ram? Lidt underligt når du kun har 256 mb ram ifølge dine første oplysninger!

Er der forøvrigt floppydrive i maskinen? Så er der måske en mulighed for at reflashe bios hvis det er det der er galt!

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-06-05 08:44

Du får lige lidt flere oplysninger. Der kommer ingen lyde, og jeg har forøget ram'ene til 764MB, så går der 64MB ram til grafikkortet. Jeg har installeret floppydrive.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 08:55

Kan du komme ind i bios ved at trykke F1?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-06-05 09:18

Jeg har prøvet at trykke på samtlige knapper, uden nogen reaktion. Jeg har også hentet bios ude på nettet, og pakket filen ud, lagt ned på en floppydiskette, sat ind i opstarten, men uden resultat.
Når jeg trykker på F2, som der står, jeg skal for at komme ind i bios, står der: går ind i bios, men det bliver der ved at stå, der sker ikke noget.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-06-05 09:21

Jeg har ikke nogen manual til computeren, det var også en sørgelig gang handel på:
www.computerbutik.dk. Først trak de på dankortet, så sendte de computeren på postopkrævning, men jeg har fået pengene igen. De skulle være 5 mennesker i firmaet, men tilsyneladende ved den ene ikke, hvad den anden laver.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-06-05 10:47

Hej igen
Du skriver du har øget Rammene til 764 MB, hvordan når du lige til dette tal? Og hvilke blokke sad der før og hvad har du udskiftet/sat i efterfølgende? Husk nogle bundkort kræver at det er samme type RAM i alle sokler, andre kræver desuden at blokkene har samme størrelse. Prøv at montere de oprindelige igen og se om det så løser problemet, hvis det gør så er det kombinationen af de forskellige RAMblokke enten størrelse eller type der giver problemer, prøv evt. kun med en enkelt blok i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-05 10:50

Du skal ikke begynde at opdatere din bios før du kan komme ind til den.
For du har jo drivere på den CD som fulgte med.
(og de skal lægges ind lige efter at styresystemet er indstalleret)
En del af resten på denne CD kræver nok SP1 eller SP2 for at kunne bruges.
Men gå lige ind her:
http://www.asrock.com/product/index.htm
Og nu skal du lige finde ud af hvilket motherboard du har. (blandt socket 478)
og vælg manual hvis ikke du har sådan en.
Nu skal du igen finde dit mother board (blandt socket 478)
og der skal du finde en jumper som nok sidder alene på to ud af tre pinde.
Denne jumper bruges til at resette din bios så du kan komme ind til den.
(lad være med at stille på alt for meget i den bios.)

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-06-05 13:52

Angående ramklodser har jeg prøvet med kun den ene i, men det er ikke der fejlen ligger. Tror på jumperen, men efter jeg har downloaded manualen, mener jeg ikke, at der står, hvor jeg finder den. Ellers forklarer de, at jeg skal flytte stikket over på de to andre ben i nogle få sekunder, da strømmen i motherboardet skulle være nok, til at resette den. Det socket 478 - P4VM8 jeg kører med.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 25-06-05 14:18

Yes - der er 3 pinde til den reset. (men det skal være den rigtige)
Og det kan se sådan ud:
oxx = normalstilling
xxo = reset i 5-10 sec
oxx = tilbage til normal stilling og din bios er som biosfabrikken satte den.

Nu kan du komme ind i bios - men vent med det hvis comp kan starte.
Kan du starte comp i windows så læg din CD ind og kør det program der hører til dit mother board. Den finder det som regel selv.
Du skal også køre de andre programmer som hører til lyd/skærm/netkort
Hvis du ikke har sp1 ell. sp2 kan det være at et af disse opdate skal ind før lyd og skærm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-05 14:47

Ellers forklarer de, at jeg skal flytte stikket over på de to andre ben i nogle få sekunder, da strømmen i motherboardet skulle være nok, til at resette den

Ja og den sidder lige ved siden af dit batteri har jeg set på manualen. (side 8)
Den hedder clear cmos og er nr. 24.
Jeg fandt ikke metoden til at resette / clear men det har du jo læst.
normalt flyttes en jumper i 5-10 sec.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-06-05 16:09

Jeg har fundet nr. 24, men der sidder ikke nogen jumper i, men det er vel de 2 pinde til højre jeg skal bruge???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-05 23:10

Jeg kan se at det ser ud som om der kun er 2 pinde.
Og hvis det er rigtigt så skal der en jumper ned over de to pinde i 5-10 sec
Og nornal stilling er så uden.
Jumperen er bare samme type som på en harddisk/CD rom drev.

Ved de pinde skal der stå CLRCMOS1

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-06-05 23:25

Der er 3 pinde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-05 23:30

Så mangler der vist en jumper - men jeg er ikke sikker.
På dit Asrock motherboard står der virkelig P4VM8 - for det passer ikke rigtigt med den manual, som kun viser to pinde.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-05 01:03

Den skal sidde mellem cmos batteriet og den første pci port? Kan osse kun se 2 pins i den manual

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-06-05 07:22

Der er bare ok med at kortslutte de 2 pinde, så nu er bios'en i orden igen, stor tak for hjælpen indtil nu. Jeg kan nu komme ind i Bios, fejlsikret tilstand. Så er der "kun" problemet med sort skærm.
Det bliver så Eyvind som løber med pointene, håber ikke du har noget imod at vente lidt med dem, skulle gerne have løst problemet med sort skærm....

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-06-05 09:19

Tak for svaret Eyvind. Du har været en stor hjælp, så har jeg lært det!

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-06-05 09:21

Skærmproblemet løste jeg ved at reparere med installations-CD-en og alle programmer og andet forblev intakt.

Med venlig hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-05 11:14

Jammen så

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-06-05 01:53

Fedt nok