/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Dansk ord fil
Fra : 123tp
Vist : 3708 gange
40 point
Dato : 13-06-05 11:11

Hej alle
jeg mangler en lille fil til min ordbog på min hjemmeside, dvs den fil jeg mangler skal indeholde hele det danske sprog. filen skal helst ligne den der er i office pakken som brugerene selv laver ( hvis man tilføjer nogle ord kommer de ned i et text dokument der hedder bruger.dic) jeg har søgt i office efter .dic filer men fandt ikke noget.
det er en sådanne fil jeg mangler bare med hele det danske sprog, jeg har søgt på nettet men kan kun finde engelsk og tysk..

Håber der er nogle der kan hjælpe med det.

jeg har desværre ikke mere ind 40 point, ville ellers gerne have givet mere

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 12:06
Kommentar
Fra : 123tp

Dato : 13-06-05 12:30

jeg prøver lige om det virker, men jeg skal på arbejde om lidt så jeg vender først tilbage i aften

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 13:02

Det nederste link er til en dic fil og hvis man åbner den med Word Pad eller tilsvarende vil du se de danske ord i alfabetisk rækkefølge.
Jeg har anvendt filen i et program hvor der var utilstrækkelig dansk stavekontrol som en bruger.dic og med stor succes

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-05 20:26

Hvis du skal have hele det danske ord forråd på en fil i DIC format, så bliver den rimlig stor.
Normalt vil en sådan fil, som bl.a. bruges i WORDS være i et maskinformat med tilnavnet LEX.
DIC filer er blot et supplerende kartotek for ord der ikke står i LEX. Det kan være bynavne, gadenavne, person navne og ord i en bøjeform som ikke er i LEX.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 20:33

Sikkert rigtigt severino hvis bare ikke dic filen er en del af:
>>Den store danske ordliste
- er en samling af danske ord og information om dem<<
Den er ikke komplet endnu. men der er mange ord.

Kommentar
Fra : 123tp

Dato : 14-06-05 23:43

Hej jeg har downloadet http://da.speling.org/filer/ooodi-da-current/ men der står fx.
A
ABC'en/Am
ABC'er/AJm
ABC's/m
ABC/m
ABS-bremse/m

det kan data basen ikke fatte dvs. hvis man skriver fx. abs-bremse vil den have der skal stå ABS-bremse/m osv. så den fil kan jeg ikke bruge, da det er en stavekontrol jeg er ved at lave om til dansk, den indeholder heller ikke ord som fx test, have, bil, kommer, viser.

Den orginale fil ser ud som her,

a
A&M
A&P
a's
AAA
AAAS
aardvark
aardwolf
Aarhus
Aaron
ABA
Ababa
abaca
abaci
aback
abacus
abacuses

Det skal så lige siges at denne er på engelsk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 00:33

OK.
desværre kan man ikke finde den slags ordlister i nyere programmer, men mon ikke der findes noget der er lavet til lidt ældre kan bruges.
Jeg tror egentlig også, at den jeg brugte var til et ældre program og den fil er fundet på "lageret".
Det er en enkel opstilling, men jeg kan ikke huske hvor den kommer fra men jeg kan evt lægge den på nettet
kortvarigt i morgen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 40 point
Dato : 15-06-05 00:41

Fandt den her: http://da.speling.org/filer/dsdo-1.7.1.zip
word_da er den du skal kigge på.

Kommentar
Fra : 123tp

Dato : 15-06-05 11:37

Hej BjarneD

Det er lige præsis den fil jeg manglede, mange tak for den

Godkendelse af svar
Fra : 123tp

Dato : 15-06-05 11:38

Tak for svaret BjarneD.