/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
En lille logikopgave til jer.
Fra : arne.jakobsen
Vist : 2214 gange
200 point
Dato : 06-06-05 16:40

Dette kun ment som en spøg for at dele lidt point ud til en dygtig logiker - Hold nu fast.

Du står inde i et rum, hvorfra der kun er 2 udgange.
Foran hver udgang står der en dørvogter.
Den ene udgang fører til Livet den anden til Døden.
Dørvogterne er ikke brutale og kunne ikke drømme om at nægte dig udgang.
De taler alle sprog, men JEG vil have svaret på Dansk.
Den ene dørvogter er notorisk løgner og den anden notorisk sandsiger.
Du må kun stille ét spørgsmål til én af dem.

Hvad er spørgsmålet der sikrer dig at uanset hvem du spørger, vil du udfra hans svar vide, om du skal vælge hans dør, eller den andens.

Lidt hjælp: Uanset om du ønsker at leve eller dø, er spørgsmålet det samme.

P.S.: Hvis nogen kender den i forvejen, så giv lige de andre en chance for at lege med og forsøge sig, før I svarer.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 16:47

Hvad betyder notorisk?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 16:50

Find ud af det Jimmy17

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 16:53

Har lige slået det op..

Men kan sQ ikke lige gætte den alligevel..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 16:56

Bare rolig Jimmy, du skal nok få løsningen, om ikke fra andre så fra mig.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-06-05 16:57

Kunne man få et lille hint?

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-06-05 16:57

Jimmy17, - det vil sige, at den ene taler KUN sandt og den anden taler KUN løgn.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 16:58

Arghhhhhhhhhh, den var jo i Labyrinten med David Bowie, noget med at jeg skal spørge den ene om den anden lyver.............YAK, jeg er kvinde, tænker ikke logisk, jeg går bare ud i køkkenet og laver mad.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 16:59

Ja, har jeg fundet ud af.
Man tak alligevel satelit

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 17:00

>> Maj_Britt, du kunne godt have fat i noget der....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 17:04

Dirty_joker -> Nej desværre, det ville være snyd.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 17:06

Ok, jeg prøver at spole hukommelsen tilbage:

Jeg spørger den ene: Taler din makker altid sandt? Siger han nej, så er den jo i vinkel, siger han ja, Nå, det var de kartofler

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-06-05 17:07

Man tænker og tænker...
Den er sku svær...

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-06-05 17:09

maj_britt...

Det kan Jo næsten ikke være andet!

Eller?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 17:13

Hvis jeg svarer på jeres teorier nu, ville det jo være hjælp. Og det er snyd. Så jeg trækker mig lige tilbage. OK?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 17:14

Den er god nok, jeg kan bare ikke huske, senil light.......

A taler sandt, B lyver, spørg A om B lyver...........siger han SHIT, nu blier jeg snart hidsig.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 17:15

Maj_Britt teori.

Ville de da ikke bare begge to svare nej til det spørgsmål???
Og så er man jo lige vidt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 17:15

Kom nu, joker, frem med logikken, nu har du da fået hjælp af mig

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 17:17

Jeg har DET:

De dørvogtere er sikkert mænd.............

Jeg spørger A: Hvem af jer taler sandt, sig det eller jeg sparker dig i bollerne..........

Så skal han sq nok sige sandheden...

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-06-05 17:20

Jeg tænker og tænker maj_britt men kan sku ikkekomme på det store...
Når vi finder/får svaret er det sikkert noget af det letteste...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 17:24

> maj_britt

Den chance ville jeg sq ikke turde tage :)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 17:25

Det ville jo være snyd at spole i den film og se svaret, så det undlader jeg.

Og svaret er ren logik........

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 17:26

Kylling, jimmy...........

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 17:30

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 17:31

maj_britt -> TAK fordi du ikke spoler i filmen. Og du har ret, det ER ren logik, men det betyder jo ikke at det er "Logik for perlehøns/haner". Nogle vil måske sige at det er logik for Logikere.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-06-05 17:32

Hov hov så det vist godt arne...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 17:34

Altså, spørger du løgneren om den ene lyver, vil han sige ja
Spørger du sandsigeren om den anden gør, vil han også sige ja.

Eller er jeg helt gal på den???

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 06-06-05 17:41

Du spørger: Kan jeg komme ud her fra/vil du lade mig komme ud her fra? hvis personen du spørger siger nej så er det ham der lyver, men hvis personen siger ja så er det sandsigeren....

for den ene person kan jo KUN lyve og den anden kan jo KUN tale sandt, og vi har fået at vide at begge vil lade dig komme ud...

eller..??

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-06-05 17:42

Jeg vil mene Jimmy17 har fat i noget af det rigtige, ellers kan jeg ikke se hvad det skulle være...

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 06-06-05 17:44

det var måske ikke det spørgsmålet gik ud på??

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-06-05 17:45

HMM???

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 17:45

YES, min knægt kom da med svaret:

man skal spørge den ene vogter om, hvad hans den anden vogter ville svare...og så gøre det modsatte...

Hvis man spørger den der taler falskt vil han give dig det modsatte svar af hvad ham der taler sandt ville have sagt,han kan jo kun tale falskt!!, og så gøre det modsatte..det samme gælder ,hvis man spørger ham ,der taler sandt..

Mors dreng

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-06-05 17:46

: hotstuff_II Dato : 06-06-05 17:41
Hvor går du hen når du går ud??

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 06-06-05 17:48

valde. - hvad/hvorfor?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 18:25

Den er så ikke feset helt ind alligevel.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 06-06-05 18:31

Man spørger en af vogterne "hvilken dør vil den anden pege på hvis jeg spørger ham ´hvilken dør fører i døden?´??"

Hvis det er løgneren man spørger vil han fortælle, at ham den anden (den som så siger sandheden) vil pege på dødens sør. Fordi han lyver jo om den andens sandheden.
Hvis det er ham som siger sandheden man spørger, vil han fortælle dig den andens løgn (da han jo er løgneren).

Så lige meget hvem af dem man spørger vil man altid få en løgn, og derfor vælger man den anden dør..!

Logik for Kandu-høns!!!

Mikael

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 06-06-05 18:33

Tja, det må vel have noget at gøre med sproget, siden det er nævnt. De taler begge alle sprog, så hvis man spørger: Taler du dansk, så vil løgneren jo svare nej, men det ved vi jo, at han gør, altså lyver han.
Men når man kun må stille ét spørgsmål, ved man jo stadig ikke, hvilken dør, der fører til livet.
Man kunne jo også spørge: Er dette døren til livet. Svar på dansk, hvis du kan.
Snerper det derhenad?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 18:37

Det jeg prøver at sige er, at du skal spørge vagten om, hvilken vej den anden vagt vil sige fører til himlen. Uanset hvilken vagt du spørger vil svaret vise vejen til helvede. Du skal altså ikke tage den vej som vagten vagten vil påvise, men den anden.

Ok?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 18:46

Okay, takker for uddybende forklaring :)

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 06-06-05 19:00

Må lige omformulere da jeg skrev en stor fejl..!
------------------------------------------------------------------
Man spørger en af vogterne "hvilken dør vil den anden pege på, hvis jeg spørger ham ´hvilken dør fører i døden?´??"

Hvis det er løgneren man spørger vil han pege på livets dør. Fordi han lyver jo om den andens sandhed.
Hvis det er ham som siger sandheden man spørger, vil han pege på livets dør (da ham den anden jo er løgneren og vil lyve om svaret).

Så lige meget hvem af dem man spørger vil man altid få en løgn, og derfor vælger man den dør de peger på....!

Nu er det logik for Kandu-høns!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 19:25

mikael_hanna - Alle notoriske løgnere tror at alle er løgnere, og omvendt. Opgaven er IKKE stillet i kategorien Psykologi eller menneskekundskab, men i Andet Videnskab/Logik.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 19:32

maj_britt -> Læs lige din kommentar Dato : 06-06-05 17:45 igen: "Hvis man spørger den der taler falskt ", Men hvordan VED man hvem af dem der taler falskt/er løgner?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 19:38

mikael_hanna - Og en anden og vigtigere ting er at ingen har sagt at de peger nogen som helst steder hen. Det gør de ikke, de svarer på ét spørgsmål.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 19:43

I må KUN gå ud fra det der står i opgaven, og ikke indlægge jeres egne fortolkninger.

Men nu vil jeg godt hjælpe lidt ------- Matematik --------

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 19:51

Går bare i seng, er ikke logisk.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 19:57

maj_britt -> Nej men han havde desværre ikke ret, så det var nok det rigtige at sige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 20:02

mikael_hanna

Citat
Hvad er spørgsmålet der sikrer dig at uanset hvem du spørger, vil du udfra hans svar vide, om du skal vælge hans dør, eller den andens.

Læg mærke til "udfra hans svar" altså ikke kropssprog.

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 06-06-05 20:12

vil gerne have svaret nu..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 20:18

Kære hotstuff_II - Det får du ikke. Andre leger stadig med problemet, og det skal de have lov til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 20:44

Hvis andre synes at de vil have løsningen nu, så sig det lige. Jeg vil ikke ødelægge legen for at gøre hutstuff glad.

Men hvis I alle vil have svaret nu, så får I det squ.

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 06-06-05 20:46

hey.. den er fed nok... tror nok jeg er på samme teori som Hottstuff... Men den er der godt nok ikke meget matematik i.....hehe

hehe.. men hvornår kommer svaret.. når en af os gætter den rigtige??

om 1 time, 1 dag? 1 uge??

Hilsen JJHJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 21:06

jjhj - da du ikke kender løsningen, kan du jo heller ikke snakke med om hvor meget matematik der er i den. VEL?

Prøv at løse den, og kom med et godt svar. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 06-06-05 21:33

Hvis man går ud fra at spørgsmålet er : Vil ham den anden fortælle mig at dette er døren til livet??

Hvis man så går ud fra at man har valgt den dør der fører til døden : Vil løgneren jo nødvendigvis sige : JA!

Sandsigeren vil selvfølgelig også sige : JA! Da hans sandhed er lig med den andens løgn!!

Altså vil den anden dør være den der fører til livet!!!

Hvis man så går ud fra at man har valgt den dør der fører til livet: Vil løgneren jo nødvendigvis sige : NEJ!!

Sandsigeren vil selvfølgelig også sige : NEJ! Da hans sandhed er lig den andens løgn!!

Altså vil den dør være den der fører til livet!!

Så ganske kort : 2 x ja = den anden dør. 2 x nej = den dør.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 06-06-05 22:00

man kan vel egentlig bare spørge sandsigeren hvor hans/hendes dør førrer hen? for sandsigeren taler jo sandt.... eller forkert igen??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 22:09

Hvordan finder du ud af hvem af de to dørvogtere der er sandsiger og hvem løgner? Husk; du har kun ét spørgsmål, og du får kun ét svar. Spørger du forkert går du til døden og hvis du ikke spørger, står du i det lille rum for evigt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 22:41

fluffy -> jeg viser lige din kommentar igen

Citat
Hvis man går ud fra at spørgsmålet er : Vil ham den anden fortælle mig at dette er døren til livet??
Hvis man så går ud fra at man har valgt den dør der fører til døden : Vil løgneren jo nødvendigvis sige : JA!
Sandsigeren vil selvfølgelig også sige : JA! Da hans sandhed er lig med den andens løgn!!

Det er forkert resonneret.

Sandsigeren KAN ikke lyve, så han KAN ikke sige: JA! For det ville være løgn

I øvrigt kræver din løsning at du stiller omend det samme spørgsmål, at du stiller det 2 gange. Det er imod reglerne.

Læs lige opgaven igen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-06-05 22:48

Lillearne. Det hedder ræsonneret

Hvad betyder dette: "at du stiller omend det samme spørgsmål, at du stiller det 2 gange" ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-05 23:05

nogen der vil have et link til løsningen ?????????

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 06-06-05 23:07

arne.jakobsen....
Sandsigeren er jo nødt til at sige ja, da han bliver spurgt om hvad løgneren vil svare. Da løgneren vil svare ja, er sandsigeren jo også nødt til at svare ja, da han jo ellers ville lyve..

Man behøves også kun at stille spørgsmålet èn gang!! Dette ene spørgsmål kan så medføre to muligheder, men ligegyldigt hvilken af mulighederne det munder ud i, kan du finde ud af hvilken dør du bør vælge....simpel logik

Vh fluffy

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 23:09

mirit -> Vil du ødelægge denne spøg for deltagerne?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-05 23:12

tjah hvad tror du arne

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 06-06-05 23:14

Helst ingen links for min skyld......

Det her er 1. klasse adspredelse i en travl eksamenstid

Vh fluffy

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 23:16

fluffy -> Du må hellere læse opgaven igen. Der står bl.a. "Du må kun stille ét spørgsmål til én af dem." Det betyder at den anden IKKE må høre hvad du spørger den første om.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-05 23:18

selvfølgelig ikke -

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 23:19

Du har KUN ét................. læs opgaven

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 23:22

Tak for det Mirit. Vi snakkes ved.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 23:25

Citat
Det betyder at den anden IKKE må høre hvad du spørger den første om.

Hovhov, det stod der vist ikke noget om.

Nå, men det kan være jeg lige skal rende kommentarerne igennem for at se om nogen har fundet løsningen.

Jeg tror så der er en fejl i selve spørgsmålet, noget med løgner og sandsiger, der skulle betegnes anderledes.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 23:43

"Tror du jeg lyver ? "

Løgneren vil svare ja, og sandsigeren nej !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 07-06-05 07:04

Altså, hvis JEG stod i et rum med kun 2 døre, ville jeg jo være kommet IND ad den ene, og jeg måtte så vide, om jeg kom fra livet eller var genopstået fra de døde, så mit spørgsmål til dørvogteren, uanset hvor jeg ville hen, ville være: Gider du lige flyte dig.... (fnis) Undskyld Arne.
Rent matematisk kunne man spørge den ene: Kan du - på dansk - fortælle mig, hvor denne dør fører hen. Løgneren må så sige nej, for han kan jo dansk, hvorimod sandsigeren vil give dig det rigtige svar. Du har altså - som ved alle de andre løsningsmodeller - 50% chance for at slippe ud i live.
Du kan også spørge: Sig mig, er din makker derovre ved dødens port lige så fuld af løgn som dig? Løgneren vil sige ja. Men sandsigeren vil protestere og sige: Jeg lyver skam ikke, og i øvrigt vogter han ikke dødens port, det gør jeg. Du'r heller ikke.
Nå, man må altså kun stille ét spørgsmål, men man må vel godt anmode dem om et eller andet, så jeg vil sige: vil løgneren venligst træde et skridt frem. Og så vil jeg naturligvis spørge den anden, hvor hans dør fører hen.
Glæder mig til det rigtige svar - men kan godt vente....

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 200 point
Dato : 07-06-05 12:31

GIV os så det svar, NÅ.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-05 14:09

Ja mit svar indeholder ikke matemati! :em efter at jeg har set hvaderikkeibrugs svar så vover jeg mig frem med det Mit svar _ Nej mit spørgsmål til en dørvogter: "Hør følger du mig ikke lidt på vej" - De er jo så flinke de to Ham der vogter dødens port vil nok tøve lidt med at gøre mig den tjeneste, uanset om han er løgner eller modsat.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-06-05 19:58

Svaret er:

”Hvis jeg i går havde spurgt dig om denne dør fører til livet, hvad havde du da svaret?”

Den notoriske løgner ville lyve om den løgn han ville have fortalt i går. Han kan jo ikke andet. Derved bliver hans løgn til sandhed. (Matematisk: -1*-1=+1)

Kendes inden for såvel matematik som psykologi som ”Sandhedens Negation”

Sandsigeren vil selvfølgelig tale sandt. Han kan jo ikke andet.

Altså: Hvis svaret er JA, går du ud af den dør, ellers går du over til den næste.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-06-05 20:01

Tak for din store tålmodighed maj_britt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 20:12

LOL

Den var gammel. Fandt du selv løsningen på nettet.

miritdk

Så kan du godt henvise til siden, nu spændingen er udløst

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 20:56

Jamen, jeg har en engels tålmodighed, det skal man som mor til 4 knægte

Anytime, bare kom med flere af samme slags........

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 08-06-05 09:43

bare mærkeligt at du Arne.jakobsen kun vil se din løsning som en løsning. Min løsning er lige så rigtig som din.. og hvis du vil have svaret verbalt og ikke "peget" ud, så omformulerer du bare spørgsmålet til f.eks. "Hvis jeg spørger den anden vagt om det her er dødens dør, hvad ville han svare???".
Da løgneren jo siger en løgn om sanhedsigerens sandhed, ville han altid svare "ja", hvis det er livets dør, og "nej" hvis det er dødens dør. "Han fortæller jo en løgn om den andens sandhed, da han altid må lyve"
Og da sandhedsigernen fortæller dig sandheden altid, vil han sige "JA", hvis det er livets dør, og "nej" hvis det er dødens dør. "Han fortæller jo sandheden om den andens løgn, da han kun kan sige sandheden"

Så mit svar er også rigtigt.

Mikael

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 09:47

Hvem har sagt at de to kender noget til hinandens tilbøjelighed til at tale sandt/lyve? Det kræver din løsning nemlig.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 08-06-05 14:14

Er der ikke en hjemmeside hvor man kan finde svaret/løsningen???
Mener der var en der nævnte det...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 14:19

Dirty_joker -> Jeg aner det ikke. Jeg har opgaven fra min egen skoletid. Og svaret som jeg har givet er IKKE mit svar, men det svar som vi fik fra læreren. Jeg kunne heller ikke selv løse opgaven den gang, men lærte noget alligevel.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 14:21

Har du ikke set løsningen endnu? Den står ovenfor.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 08-06-05 14:25

Arne.Jakobsen---->>> Okay..
Men forstår ikke helt løsningen må jeg desværre nok anerkende...
Kan du prøve at forklare den??

For hvis jeg siger`: Er dette vejen til livet? Vil den der lyver sige ja og ham der taler sandt vil han ikke også sige ja??
For han taler jo sandt!
Så kan man jo ikke finde ud af hvem der taler sandt og hvem der lyver!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 08-06-05 14:27

Jo..
Har skam set løsningen..
Men forstår den ikke helt...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 14:32

Dirty_joker-> Læs lige svaret igen. Der står jo ikke "Er dette vejen til livet?" Men "Hvis jeg igår havde spurgt dig... o.s.v." Og det er hele nøglen. Løgneren bliver tvunget til at lyve om sin egen løgn, og derved bliver den til en sandhed.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 14:35

Opgaven går jo heller ikke ud på at du skal finde ud af hvem der lyver eller taler sandt, blot at du skal stille et spørgsmål der sikrer dig at du går ud af den rigtige dør. Hvis du kommer igennem livets dør, kan du da være ligeglad med om det var løgneren eller sandsigeren der vogtede den.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 08-06-05 15:30

Bare for at gøre lidt mere ud af det her.. har du her en kopi af teksten fra filmen "the Labyrinth" (som maibritt så fint nævnte), hvor du ser svaret som de giver i filmen...
SARAH: WHAT AM I SUPPOSED TO DO?
JIM: TRY ONE OF THESE DOORS.
TIM: ONE OF THEM LEADS TO THE CASTLE,
TIM: AND THE OTHER ONE LEADS TO--
RALPH: BA BA BA BUM!
TIM: CERTAIN DEATH!
GUARDS: OOH! OOH!
SARAH: WHICH ONE IS WHICH?
JIM: WE CAN'T TELL YOU.
SARAH: WHY NOT?
JIM: UH... I, UH...
JIM: WE DON'T KNOW.
TIM: BUT THEY DO.
SARAH: OH. THEN I'LL ASK THEM.
ALPH: UH...
ALPH: YOU CAN ONLY ASK ONE OF US.
RALPH: IT'S IN THE RULES.
RALPH: ONE OF US ALWAYS TELLS THE TRUTH,
RALPH: AND ONE OF US ALWAYS LIES.
RALPH: HE ALWAYS LIES.
ALPH: I DO NOT! I TELL THE TRUTH!
RALPH: OH, WHAT A LIE!
TIM: HA HA HA!
ALPH: HE'S THE LIAR!
SARAH: ALL RIGHT. ANSWER YES OR NO.
SARAH: WOULD HE TELL ME
SARAH: THAT THIS DOOR LEADS TO THE CASTLE?
ALPH: UH...
ALPH: WHAT DO YOU THINK?
ALPH: REALLY?
ALPH: YES.
SARAH: THEN THE OTHER DOOR LEADS TO THE CASTLE,
SARAH: AND THIS DOOR LEADS TO CERTAIN DEATH.
ALPH: HE COULD BE TELLING THE TRUTH.
SARAH: BUT THEN YOU WOULDN'T BE,
SARAH: SO IF YOU SAID HE SAID YES,
SARAH: THE ANSWER IS NO.
ALPH: I COULD BE TELLING THE TRUTH.
SARAH: THEN HE'D BE LYING.
SARAH: THE ANSWER WOULD STILL BE NO.
ALPH: IS THAT RIGHT?
RALPH: I DON'T KNOW. I'VE NEVER UNDERSTOOD IT.
SARAH: NO, IT'S RIGHT. I'VE FIGURED IT OUT.
SARAH: I COULDN'T DO IT BEFORE.
SARAH: I THINK I'M GETTING SMARTER.
SARAH: IT'S A PIECE OF CAKE!

håber dette kan overbevise dig om at der er flere løsninger til dit spørgsmål..!

Mikael

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 15:38

Mikael - For det første er det en film-version, der bare bruger den gamle opgave fordi den er spændende, for det andet kommer hun jo IKKE med svaret. Siger blot at hun har regnet det ud og at det er skide nemt. MEN svaret/løsningen står der jo IKKE. I øvrigt fører hun en lang konversation med de 2 vogtere og det må man ikke i den originale opgave.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 08-06-05 16:45

En film eller et hypotetisk spørgsmål ---- hvor er forskellen ??? Det er bare nemmere at illustrere med en film, derfor bruger jeg det som eksempel..
SVARET/LØSNINGEN står der..
"SARAH: WOULD HE TELL ME THAT THIS DOOR LEADS TO THE CASTLE?" (vil han fortælle mig at den dør der fører til slottet??)

For at gøre det en smule sjovere har hun en lille konversation med aplh og ralph. Vi skal jo også, som seere, vide hvad der sker ved dørene..derfor konverserer de..!!

Der er flere løsningsmodeller, det er bare det eneste jeg vil påvise..!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 16:54

Ja, men i opgaven siges der ikke noget om at den ene ved hvad den anden vil sige. Den ene ved ikke om den anden er løgner eller sandsiger. Derfor dur det ikke at spørge den ene om hvad den anden vil sige. Gør man det, betyder det at man har lagt sine egne forudsætninger ind i opgaven. Det må man ikke når man skal løse en opgave. Man skal løse den udfra de givne forudsætninger og ikke efter behag tilføje sine egne. Derfor dur din og filmens løsning ikke.

Der var også én der sagde at han da vidste om han kom fra livet eller fra døden og der var kun 2 døre. Han havde ikke læst og forstået opgaven. Der står IKKE 2 døre, men 2 udgange. Der kunne for den sags skyld have været 10 indgange, men ifølge opgaveteksten altså KUN 2 udgange.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 16:57

Der var en anden der indlagde den forudsætning at dørvogterne kunne pege. Men i opgaven står at du udfra hans SVAR skal finde den rigtige dør. Altså IKKE noget med pege eller kropssprog.

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 15-08-05 07:45

Jeg ville spørge den éne dørvogter der er. For der er jo kun en. "Er dette døren til livet?" hvis han svare ja er det jo dejligt, hvis han svare nej, v´ælger jeg døren uden dørmand