/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Rødmende Fluesvamp¨til Bjarne D
Fra : svampe.arne
Vist : 1241 gange
2 point
Dato : 10-05-05 22:12

Kom i tvivl om det var den røde eller den rødmende fluesvamp du var vild med.
Rødmende Fluesvamp - Amanita rubescen
Beskrivelse:

Hatten er 5-12 cm. bred, som ung halvkugleformet, siden hvælvet til affaldende, lys rødbrun med hvidgrå til grårøde skæl, der kan regne af i kraftigt regnvejr. Lamellerne er hvide og er ikke fastsiddende på stokken. Stokken er 5-12 cm. høj, hvidlig med lyst rødbrune fnug under en hudagtig ring, der er riflet på oversiden. Det nederste af stokken er jævnt knoldformet, men det vigtigste kendetegn er, at hele svampen rødmer i sneglegnav og lignende.

Rødmende Fluesvamp vokser i både løv- og nåleskov og er en af Danmarks mest almindelige svampe. Vi finder den på næsten hver eneste tur med foreningen sommer til efterår. I år blev den fundet for første gang i Søllerød Kirkeskov d. 14. juni, og fra de tidligere år har jeg noteret den så sent som i starten af november i Hornbæk Plantage.

Rødmende Fluesvamp er spiselig, men må ikke spises rå. Det er ikke den nemmeste spisesvamp af indsamle for nybegyndere, men når man har lært den at kende, kan man næsten altid få lidt spiseligt i kurven. Forvekslingsmuligheder er Høj Fluesvamp (Amanita spissa), der aldrig rødmer. Den er spiselig, men ikke så velsmagende. Den farligste forvekslingsmulighed er Panter-Fluesvamp (Amanita pantherina), der er meget giftig. Den rødmer heller ikke. Hattens farve er mere brun med helt hvide skæl. Ringen er glat uden rifler på oversiden, og det nederste af stokken er adskilt fra resten af stokken af en fremstående kant.

Rødmende Fluesvamp egner sig især til stegning. Den er ofte angrebet af svampemyggelarver, så det kan godt svare sig at grovrense den allerede i skoven ved at skære de angrebne dele fra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-05 22:29

Hvad ved jeg?
Her er min yndlingssvamp: http://www.bjarne-d.dk/ttos/

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 10-05-05 22:32

ih altså bjarneD du er vist en værre en hva, du er ikke den hurtigste knallert er du

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 10-05-05 22:32

ih altså bjarneD du er vist en værre en hva, du er ikke den hurtigste knallert er du

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-05 22:35

Ja, vel og så forstod jeg det første gang.
Kan se at du har opbygget lager af profiler.

Kommentar
Fra : svampe.arne

Dato : 10-05-05 22:38

Det var den slambert til Dova der var vild med rød fluesvamp.

Håber I vil give mine tips 5 ***** så jeg kan komme på top listen i Biologi.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-05-05 22:39

Hej - Jeg kan se at du har udvidet din viden om svampesider så du nu også er begyndt at stjæle fra denne side:

http://home.worldonline.dk/e_slot/rodmende.htm

Alligevel er du ikke i stand til at skrive det korrekte latinske navn??????

Det viser jo meget om din svampe-viden, at selv når du bare kopierer, hvilket du altid har gjort, er du ikke i stand til at kopiere uden fejl: Den hedder Amanita rubescens altså med S og ikke Amanita rubescen som du skriver.

Gem dig og skam dig Kaj.

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 10-05-05 22:41

ja ja BjarneD tror squ du har haft palleb til at tune din knallert her i vinter )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-05 22:45

Sjovt Arne-billede på inet.dk
Blander du dig også i ting der ikke er adresseret til dig når du er der, Arne (som heller ikke kan stave).

Kommentar
Fra : svampe.arne

Dato : 10-05-05 22:50

Rødmende Fluesvamp - Amanita rubescens
sry jeg manglede det sidste S i det latinske navn, hvor dejligt at have arnesvampileveren til at korekse mig. :-}
så arne du har lige vundet ......hold så fast ved noget .....sidder du ned .................

1 fl. koldpresset rapolie

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 10-05-05 22:55

Den ser lovende ud denne tråd, så jeg vil være med

er det den samme arne som fører sig frem herinde for det billede ligner han jo noget der er løwn, ja lige før jeg vil sige han ser lidt tysk ud

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-05-05 23:38

Bim Bam Busse..Jeg er en haletudse ..Det har dog lidt at gøre med biologi ik?!

Og kun skrevet for at mænge mig i den interessante snak om inet.dk*L*

Øhm, hvad er det for et billede 'vi taler' om ?! *S*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-05-05 23:57

Ja, det billede, lad os høre lidt mere om det

Og nej svampe.arne, det var ikke Amanita Rubescens, men derimod Amanita Muscaria, (Rød Fluesvamp), som jeg har en del af i haven, ja, altså ikke endnu, men først senere på sæsonen

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-05-05 00:04

Vis nu hvor smarte I er og find det billede - jeg kunne - såhh!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 00:09

Har skam fundet noget, men ville lige være sikker på at det er det rigtige!

Det tror jeg så, at det er, selvom jeg nok havde forestillet mig noget lidt
mere....øhm substans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-05-05 00:11

Lyder rigtigt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 00:15

Hjælp lidt med et link, please...
Min computer er delvis nede og tager 3-4 minutter om at finde sider når jeg skal søge efter noget

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 00:17

Tålmodighed Dova ...Lad mig sige det sådan, at du ikke går glip af noget*S*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-05 00:17

dova søg og du vil finde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-05 00:18

creamy om dova går glip af noget eller ej ka' du da ikke vide

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-05-05 00:20

Det er da næsten synd hvis dova gerne vil have et idolbillede, men på den anden side set, hvad kan det ikke føre til.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 00:21

nummer 501?!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 00:22

Hvis altså de sælger cowboybukser*S*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 00:49

Æv,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-05-05 00:56

..bæv!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-05 00:57

dova, hvad er det du er

og

over

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 01:04

Jamen min f....... elendige s...... computer driller, og det tager sååååååå lang tid, og så kan jeg ikke finde det alligevel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-05-05 01:06

Den skal nok bare chiptunes.

Kommentar
Fra : Arne.Svamp

Dato : 11-05-05 07:54

Hej
Dejligt at have en bror der er så dygtig til Svampe og til alle andre områder der kan svare på alle spørgsmål.
Det er jo derfor at han inden for svampe kaldes den store mester, folk fra alle verdensdele henvender sig til ham hvis de har et spørgsmål vedrørende svampe og kan være 100% sikke på at svaret er rigtigt.
Det har vi jo desværre se exsempler på her på Kandu hvor en som kalder sig arne.jakobsen tror at han ved alt om svampe , men han er et rent 0 ved siden af min bror, samtidig lider denne arne.jakobsen af personligheds spaltning, det kan man jo se ved alle de profiler han opretter hvor han kommer med et spørgsmål og han derefter besvare hans eget spørgsmål med et andet alias, bare for at samle poient, det viser jo at manden er syg.
Så jeg er glad for at min bror kan tage sig af alle de spørgsmål der måtte komme her på Kandu
So brother keep on going
Hilsen
Arne.Svamp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-05 13:01

Rart at vide hvem man diskuterer med!

Særdeles skidt reklame for inet! Jeg ville under 0 omstændigheder forhandle med en personage som AJ. Hvis han er halvt så ubehagelig på hans arbejde, som han er her på sitet, tror jeg ikke på nogen stor fremtid for inet. Skægt iøvrigt at AJ også har været ved at lære Clan at bore efter olie. Sjov så stor viden svampemanden har om alting!!!! Meget mere viden, end dem der lever af faget!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 13:24

Tror sgu lige at kommentaren fra 3773 hjalp mig til at finde "idolbilledet"

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 13:25

Ligner sq lidt en 'solarie lurer' *L*..hvis ellers jeg er inde på den rette hjemmeside?!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-05 13:45

Egentlig ubehageligt at man kan komme til at "dis-like" en person så meget.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 14:02

Tja, det er da rigtigt 3773. Alligevel mener jeg, at det må være mere ubehageligt - og sværere at leve med, at så mange ikke bryder sig om en, fordi man ikke kan begrænse sig i sine formuleringer, jeg alene vide attitude, diktatoriske adfærd, skolelærer adfærd, uværdig pointadfærd, nedgørlse af andres historik adfærd osv.. osv.. osv!!

Har det helt fint med at have fået et 'billede' på - og det afviger ikke så meget fra, hvad jeg havde forventet.
Det ligger i kvindens gener, at vi forventer at blive skuffet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-05 14:19

Jow jow.....

Jeg vil ikke kommetere hans kontrafej, men give dig ret i dine ytringer om hans fremfærd. Ingen tvivl om at navnet AJ frembringer en kimen i mine ører og får mig på barrikaderne.

PSPS Du havde da også været ved at lave indre billeder af mig engang. Hvaøhhh var det lige der var på dem, Creamy?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 14:28

Det aner jeg virkelig ikke 3773! en tøse fornærmet PMS frustreret 'ting' *L*
or just a simple girl in a hightech digital world!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 14:30

Nåå, sorry
Det var mig (og ikke dig) der lavede indre billeder. Hmm, det husker jeg sq ikke, men skal nok komme i tanke om det *SS*

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 14:35

hehe! var det ikke noget med, at du berettede om din din tissemands størrelse?!
Og derfor fik tilnavnene ---> Mimi meal/bette nøk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-05 14:45

Næ næ, de var dine tøsede konklussioner. Jeg har skam ikke været ved at blamere mig på dte punkt. Det er jeg alt for genert til!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-05-05 14:54

Så ved jeg ikke, hvad det er for indre billeder jeg har/har haft
om dig...desværre

Næ, du blamerede dig skam ikke. Udtalte blot, at den ikke var ret lang, men til gengæld meget tynd *L*

CU somewhere

Kommentar
Fra : svampe.arne

Dato : 11-05-05 22:10

hva så arne.jakobsen er det virkelig dig på det billede LOOOOOOOL

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-05-05 10:32

Svampe.arne

Hvis du absolut skal bruge Klummes varemærke...LOOOOOOOL
Så stav det i det i det mindste bagfra. Det kunne jo tænkes at Klumme har copyright på så fornemt et sammensat ord

Kommentar
Fra : Arne.Svamp

Dato : 12-05-05 13:37

Kære bror
kan du ikke se at det er 0'llet af alle 000000 arne.jakobsen

Hilsen
Arne.Svamp

Kommentar
Fra : Arne.Svamp

Dato : 12-05-05 13:37

Kære bror
kan du ikke se at det er 0'llet af alle 000000 arne.jakobsen

Hilsen
Arne.Svamp

Kommentar
Fra : Arne.Svamp

Dato : 12-05-05 13:37

Kære bror
kan du ikke se at det er 0'llet af alle 000000 arne.jakobsen

Hilsen
Arne.Svamp

Kommentar
Fra : svampe.arne

Dato : 12-05-05 22:40

Creamygirl ... sry---det skal ikke ske mere

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-05-05 20:12

Right!

Øhm, ham din brormand! - han er da det modsatte af 'den skarpeste kniv i skuffen'
Egentlig sørgeligt, at nogen må tildeles titlen 'den længste lort i kummen' - men sådan er livet jo desværre

Kommentar
Fra : Cookies

Dato : 29-05-05 15:09

Den længste lort i kummen??? og Arne.Jakobsen *GGG*

Mon direktør Kai Graugaard hos inet.dk i Herning er klar over, at han har en fuldkommen idiot ansat, der tér sig åndssvagt på kandu.dk???
Jeg vil tro at Hr Graugaard vil finde det upassende at en af hans bindegale medarbejder i den grad miskrediterer tilliden til Inet.dk. Jeg vil sgu aldrig forlade mig på at bruge Inet.dk som leverandør af noget som helst, og kan dårligt tro at andre der har været i berøring med denne hadefulde kerne idiot kunne drømme om at handle med et firma, hvor han er ansat.
IT KnowHow samt netløsninger kan jeg finde andre steder, hvis det skulle blive nødvendigt.......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 15:38

Uden at tage stilling til om du har ret eller uret Cookies så vil jeg tillade mig, at gøre opmærksom på, at du har overskredet reglerne omkring injurielovgivningen. Når du kobler en klar identifikation sammen med så negativt ladede udtryk, der alene er et udtryk for din subjektive holdning vil du kunne risikere at skulle løfte en bevisbyrde omkring den person du anklager. De praktiske rammer for hvor langt man kan gå i et Internetforum er temmelig vide indtil man sammenkæder en identifikation, her en arbejdsplads med nogle meget nedsættende udtryk.

Personligt vil jeg gå meget langt når det drejer sig om tiltale af en profil, men ville ikke drømme om at bruge den slags udtryk over for en person og hans arbejdsplads selv om jeg kunne være enig hvis der bare var tale om en mere eller mindre uidentificerbar profil.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-05-05 00:21

Åhhhh Bjarne!

Behøver jeg fortælle dig, at DU var den der gjorde profilen identificerbar, så jeg synes Cookie skal glemme alt om din dumme kommentar, som i virkeligheden synes at skrige til himlen!

Nu har du givet svampearne et billede til hans hjemmeside

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 01:28

Du finder det jo aldrig creamygirl så nu får du linket til den tråd hvor a.j opgav en emailadresse med domænet inet.dk og så kan du jo håbe på at ingen opdager det. Refi ved jo åbenbart kke hvor jeg har det fra http://kandu.dk/dk/spg/65125
Læg lige mærke til at jeg hele tiden har nævnt at det kom fra en mail adresse så jeg ikke skal spilde tid med at korrigere dit næste forkerte indlæg.
Det er jo helt Thøger Seidenfaden'sk

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-05-05 06:46

Sig mig Bjarne, jeg troede du var en af hurtige knallerter?!

Jeg har på INTET tidspunkt tvivlet på, at Arne selv har lagt sin arb. mailadresse på kandu.

Det jeg har kommenteret er at det VAR DIG, der i denne svampearne tråd lige fik gjort nogle andre brugere opmærksom på firmanavnet. Brugere der i dine egne øjne er nogle forsnottede barnerøve..men som fik profilen AJ gjort identificerbar...takket være dig!!

Og helt ærligt, så her set i bakspejlet - kan jeg da godt undre mig en hel del over, hvorfor du pludselig trækker det firmanavn ind i en tråd, hvor der på INGEN måde ellers er tale om Arnes firma
Det var ikke nødvendigt, og da slet ikke når du i din kommentar til cookie ligefrem ævler om injuriloven.. Fatter du slet ikke, at cookie sikkert slet ikke ville have fundet domænenavnet, hvis ikke du havde været så venlig at gøre opmærksom på dette.
Føj Bjarne!! ..At smide et domænenavn med tilknytning til kandus mest forhadte bruger ind i en SVAMPEARNE tråd, og så senere sidde slesk og fortælle en tilfældig bruger at han/hun overtræder injuriloven er sq ikke særlig smart gjort.

Men til din orientering kom dette kun på bane i Arnes egen tråd i aftes, fordi Flash77 pludselig linker til svampearnes hjemmeside.. Efterfølgende får han et fur af Molo - og den synes jeg ikke Flash skal stå med alene, når jeg nu kunne genkende billedet og vidste hvem der havde ledt mig på sporet af dette..

At du så vælger at tro det har noget med manglende tilgivelse at gøre, og at jeg helst ser dig som en GRIMMER én..Tja Kohbergs boller!

Forstår du det nu Bjarne?! ..eller skal du have knallerten tunet en ekstra tand?!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-05-05 06:47

Og lige til sidst Bjarne. Tror du virkelig ikke, at jeg har opdaget du ynder at koble navne, stednavne osv på de profiler du ikke lige sympatiserer med?!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 10:23

Nu er det jo en skam, at jeg ikke har den viden og stednavne jeg tillæges med mindre folk selv har givet oplysningen, men at en børnehavepædagog leger infantile lege i et internetforum er såmænd jo heller ikke overraskende og slet ikke når det er en der igen har afsløret sig selv som revser af især mere modne brugere.
At påstå at jeg skulle være trængt er da vist morsomt med de lange indlæg, der skal gøre mig til skurk -erd et da så svært

Kommentar
Fra : Cookies

Dato : 31-05-05 21:21

Til Bjarne

Har jeg overtrådt injuriloven??
Måske, men det er der flere her på kandu.dk der har gjort og stadig gør.....
Det er nu ikke noget der bekymrer mig særligt, og jeg tror sagtens jeg kan finde natteroen frem på trods af det. Men nu du ved så meget om injuriloven og gerne fortæller når den overtrædes, kan du så ikke fortælle mig om det også er at overtræde loven, at ringe til arne.jakobsens chef med henblik på at købe et af hans produkter, men samtidig fortælle ham, at jeg ikke ønsker at handle med den ubehagelig fætter han har til at varetage posten som IT konsulent i hans firma???
Jeg kan jo, hvis jeg bliver spurgt, fortælle hvor jeg er stødt på hans konsulent og hvordan jeg er blevet bekendt med inet.dk, hvis han skulle have interesse i det, eller hvad synes du???