/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Produkt til projekt om racisme
Fra : mulden
Vist : 10208 gange
200 point
Dato : 05-05-05 12:56

Mig og en ven skal i næste uge, igang med et projekt om racisme.
Vi skal arbejde 30 timer pr mand, og det hele skal ende med en skriftlig og mundtlig fremlæggelse. Vi ahr forberedt det meste, bortset fra en ting. Vi kan ikke finde på et produkt til emnet. Vi er helt bare, selvom det kan være hvad som helst.

Så vi ville blive glade, hvis I har nogen idéer til et godt produkt, med henblik på racisme.

Det skal lige siges vi går i 8. klasse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 12:58

Et godt emne ville være Apartheit i Sydafrika. Det er nok også det der er nemmest at finde materiale om.

Kommentar
Fra : mulden

Dato : 05-05-05 15:06

Ja, men hvad kan vi lave af produkt, som refererer til det?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 15:08

Hvad mener du med produkt?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 15:16

Nudansk ordbog siger:

Citat
produkt [proZdågt] subst. -et, -er, -erne 1. en fremstillet vare d fabrikken forsker hele tiden i nye produkter · de forskellige trin fra idé til færdigt produkt · en stykliste er en fortegnelse over de komponenter der indgår i det færdige produkt e produktgaranti · produktudvikling e biprodukt · landbrugsprodukt · naturprodukt · råprodukt · slutprodukt · et resultat af et arbejde, en indsats el. en udvikling d produktet af en indsats · hun er et produkt af sin tid 2. (matematik) det tal der er resultatet af en multiplikation d 27 er produktet af 3 og 9 e produktregning

Så jeres produkt må jo være "en skriftlig og mundtlig fremlæggelse"

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-05-05 15:33

En måde kunne være ligesom Jacob Holt´s diasshow, at sætte to billeder ved siden af hinanden, fx forskellen på hvordan en rig hvid teenager bor på sit værelse og hvordan en teenager af en undertrykt familie bor, hvis ikke ligefrem et gadebarn.
Jacob Holt har beskæftiget sig med det i mange år, det startede med at han fik et kamera af sin mor og rejste til USA og rundt i landet på tommelfingeren, der opdagede han at USA ikke er som han havde fået indtryk af gennem tv og aviser, han så meget fattigdom og undertrykkelse og racisme, han så også ubegribelig rigdom, som fx hos Rockefeller, som han også boede hos, og blev venner med.
Han har taget mange billeder og vist dem på skoler og universiteter i både Danmark og USA. http://www.menneskeret.dk/tema/racisme/jacobholdtinterview/?print=1

Kommentar
Fra : mulden

Dato : 05-05-05 17:27

Jeg har måske ikke formuleret mig tydeligt nok, men med et produkt mener jeg en form for fysisk ting. Hvis vi havde om fly under 2. verdenskrig, kunne vi lave en model i træ, hvis det var om computerhardware kunne vi vise en computer inden i.

Det skal være en form for fysisk produkt, vi kan vise frem til den mundtlige fremlæggelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 17:39

Ja OK, det er jo lidt vanskeligt så. Men en ide kunne være at lave et såkaldt Krybbespils-sceneri, du ved fra Jesu fødsel, men lave Jesus-barnet som neger. En af de Hellige 3 konger var jo også neger. Denne ide giver mulighed for at provokere lidt men samtidigt vise at race og hudfarve ikke har nogen betydning. Vi er alle mennesker i Guds øjne. Hvis I ikke føler jer hjemme i det Kristne univers, kunne I prøve at læse Menneskerets-erklæringen og så lave en kollage ud fra denne. Altså en opslagstavle med forskellige billeder og citater, så er der noget at snakke ud fra. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-05-05 18:25

En billedserie kan vel være et produkt?

Kommentar
Fra : binky

Dato : 05-05-05 19:31

Hvad med at bruge Danmark i dag. Hvis I tør, så brug den omvendte racisme, som figurerer her i landet. Glistrup skal ind at sidde for en melding om, at muhammedanere formerer sig som rotter. Omvendt er der aldrig nogen af dem, der ligger under for Islam, der er blevet straffet for at kalde Danmark for lorteland og de danske piger for ludere.
mvh
binky

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 20:30

Appelsinmarmelade

Under apartheit styret i Sydafrika var import af varer derfra belagt med embargo fra Dansk side. Derfor var det længe ikke muligt at købe den berømte Sydafrikanske appelsinmarmelade "Koo" i Danmark
Efter apartheit styrets fald, kunne man igen importere Sydafrikanske vare som; marmelade, frugt og vin til Danmark.

En Sydafrikansk flaske vin var da også en mulighed ? ...og så kan den jo passende gøre nytte efter fordraget

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 20:39

Ku Klux Klan- figurer der tæver negre

http://www2000132.thinkquest.dk/racisme/kuklux.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-05-05 23:30

Udover idéen med sætte en række kontrastfyldt billeder ved siden af hinanden, kunne en anden idé eller produkt være musik, der endten omhandler emnet bevidst, eller fordi det ligefrem er racistisk, her kan der også vises kontraster.
På denne side er der en hel masse mere om emnet i det hele taget, med hensyn til musik, bemærk det med Outlandish.
http://www.menneskeret.dk/tema/racisme/

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-05-05 23:35

Interviews for eksempel.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 05-05-05 23:55

Hvad med en kikkasse eller en form for dukkehus hvor i laver en scene med en hændelse omkring det i nu skriver om?

// Toupie

Kommentar
Fra : somebody

Dato : 31-01-07 20:06

hejza det ville jo være oplagt at bruge et hage-kors da det refferer til haden imod jøder, og man skal være godt dum til ikke at vide hvor det blev brugt... så er der heller ikke så stor en chance for at i støder nogen(det er jo længe siden) håber at i kan bruge det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 20:52

Børnebøger:

Hvem husker ikke; 'Lille Sorte Sambo' fra skoletiden i tresserne?
..sammenholdt med den samtidige: 'Ole Bole gik i skole...'?

Her lidt reflektion over ordet 'neger' og dets betydning i tidens literatur:
1.) http://www.olestig.dk/indvandrere/neger.html
2.) http://diggy.ruc.dk/bitstream/1800/1345/1/Negre_b%C3%B8rn_og.pdf

Musik; (..som mulberry er også er inde på) er en mulighed:

Negrospirituals og Godspell (..som i U.S.A) sammenholdt med verdensmusik som Senegals; Angelique Kidjo og Jamaica's; Bob Marley.

Husk på; negre er dovne og dumme, men med en vis rytmisk sans

</MOLOKYLE>