/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel + rullepanel
Fra : jmmm
Vist : 10931 gange
200 point
Dato : 20-04-05 18:53

Jeg vil gerne oprette et rullepanel i et excel regneark (det er vist nok noget med at jeg skal benytte mig af VBA, men jeg er ikke helt med på hvordan jeg oprette/skriver koderne).

Jeg er ikke helt med på om det nu er et rullepanel, men det er det eneste jeg kan komme på det skulle hedde. I et enkelt felt vil jeg gerne have mulighed for at kunne trykke på en "knap" hvor der kan vælges sig flere valgmuligheder.

Er der evt. nogen, der har et link til et selvstudium til excel eller VBA, hvor jeg evt. kunne lære dette.

Jacob

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 200 point
Dato : 20-04-05 20:09

Haløjsa
Du behøver overhovedet ikke bruge VBA til dette, det er faktisk meget nemt. Du kan lave et rullepanel med en liste du indtaster (bruges ved få valg). Alternativt kan du hente en liste i et andet ark i samme projektmappe.
Her er lige en lynopskrift på et rullepanel med 4 valgmuligheder.

Stå i den celle rullepanelet skalvære i, Klik på menupunktet "Data" og underpunktet "Datavalidering", så fremkommer en boks, sørg for at fanen "Indstillinger er forest, klik i det øverste rullefelt (under "Tillad") og vælg "Liste", indtast så de værdier der skal kunne vælges - brug ; til at adskille dem eks. Valg 1;Valg 2;Valg 3;Valg 4, Kontroller at der er flueben i "Ignorer Tomme" og "Rulleliste i cellerne", Klik OK, det var det, nemt ikke?? Under fanerne Meddelelse og Fejlmeddelelse kan du opsætte forskellig omkring de indtastede værdier.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-04-05 20:10

>>>hjælp (f1)>skriv kontrolelement og søg>vælg knapper og afkrydsningsfelter

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-04-05 20:12

Haløjsa igen
Kig her for billige bøger om Excel: http://www.libris.dk/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-04-05 20:17

Hej emesen
Din vejledning passer ikke på min excel 2002. Hvilken version bruger du?? I min hedder søg Smart søgning.

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 20-04-05 20:20

Hej Brassovitski

Ved du om det er muligt at have en blank felt?

Tak for svaret

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-04-05 20:27

2000 og er den "gamle" udgave.
Jeg må nok snart til at bruge mine nyere udgaver.

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 20-04-05 20:36

Ved I hvordan man benytter "dato" istedet for liste?

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 20-04-05 20:39

Kan man også få pilene til at være lige så store som cellen?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-04-05 20:40

Det ved Brassovitski nok - mit Excel er lidt rustent.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-04-05 20:42

Til jmmm
Ja når der flueben i "Ignorer tomme", vil der ikke blive krævet en indtastning. Hvis du vil have at valglisten i rullepanelet skal indeholde en tom valgmulighed er forklaringen lidt længere, kommer her:
Vi forudsætter at de celler du vil have rullefelt på ligger på ark et. du vælger så ark 2, så indtaster du i celle A1 Valg 1, i A2 Valg 3, i A3 lad det stå blank. Så markerer du alle cellerne med en valgmulighed i, inklusive den blanke, klik i feltet lige over arket til venstre (Cellereferencen på den sidste celle står i feltet), indtast Valgmuligheder og tast return. Det var de indledende manøvrer.
Skift så til ark et, stå i den celle rullepanelet skalvære i, Klik på menupunktet "Data" og underpunktet "Datavalidering", så fremkommer en boks, sørg for at fanen "Indstillinger er forest, klik i det øverste rullefelt (under "Tillad") og vælg "Liste", Klik i feltet hvor du skal taste listen, tryk på tasten F3, så får du en boks op hvor du kan vælge det navn du gav Valglisten (Valgmuligheder), marker navnet og klik på OK, Kontroller at der er flueben i "Ignorer Tomme" og "Rulleliste i cellerne", Klik OK, det var det, det er heller ikke svært vel??
Fodelen ved at oprette listen i et separat ark er at når du vil tilføje valgmuligheder, indsætter du blot nogle rækker, men husk aldrig nederst, Grundet at når du indsætter en ny mulighed nederst kommer den ikke med under det definerede navn, det gør rækken når du indsætter den mellem nogle allerede eksisterende.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-04-05 21:00

Haløjsa igen
Hvis du mener pilene ved siden af cellen, så er svaret nej.

Brug af dato: Du kan godt sætte et felt op så der kan indtastes et bestemt datointerval, men så kan du ikke få en rulleliste frem. Alternativt kan du jo lave en liste med alle datoer i ark 2 som beskrevet ovenfor. Den sidste løsning er selvfølgelig at bruge et kontrolelement, men så kommer du ikke uden om at skulle lave noget Visual Basic For Aplications VBA, det er det sprog makroer og lignende programeres med i Offoice-programmerne.

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 21-04-05 13:38

Hey

Er der nogen der ved hvordan jeg oprette celler med farver (så det er muligt at vælge en farve, der betyder noget), når jeg prøver bliver de bare blanke.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-04-05 21:44

jmmm
Prøv lige igen, jeg forstår ikke helt dit sidste spørgsmål???????????

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 22-04-05 07:59

Jeg skal prøve om jeg kan forklare det lidt bedre, istedet for, at kunne vælge mellem (valg1;valg2;valg3), vil jeg gerne kunne vælge imellem for eksempel (en grøn celle;en blå celle;en gul celle). De forskellige celle farver har så en betydning.

Håber det forklare mit spørgsmål lidt bedre, tak for hjælpe indtil videre.

jmmm

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-04-05 13:51

Hej
Jo forklaringen er meget bedre nu. Hvis ikke du skal have for mange forskellige farver kan det gøres som følger: du tilknytter en liste lige som før. Listen kan indeholde f.eks Rød;Blå;Grøn. Derefter markerer du cellen og går op i menuen.Formater----Betinget format. Betingelse 1 kunne så være sat om som følger:
Felt et "Celleværdien er", felt 2 "Lig med", felt 3 "Rød". Derefter klikker du på knappen formater, under fanen skrifttype sætter du skriftfarven til rød, på fanen "Mønster", vælger du samme farve rød som til skriften. Klik OK.
Klik på knappen "Tilføj" og du får en ny linje, hvor du kan sætte betingelsen op for Blå, så fortsætter du bare med de øvrige.
Bemærk at på denne måde kan feltet ikke indeholde anden tekst/tal da du jo formaterer i forhold til indholdet. Hvis du samtidig med farvevalget vil have at der skal kunne indtastes et eller andet i feltet er det straks værre.

Betinget formatering er faktisk en rigtig god funktion. Et andet eksempel kunne være at man i et regnskab kan få positive tal til at være grønne og negative røde, der er masser af muligheder.

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 22-04-05 15:58

Hej Brassovitski

Jeg er ikke helt med på hvilken celle jeg skal markerer inden jeg går op i menuen - Formater --- betinget format.

Er det kun muligt med tre farver eller derunder. Jeg vil nemlig gerne oprette et med fire forskellige farver.

Endnu engang tak for den fede hjælp.

jmmm

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-04-05 16:43

Hej
Du skal stå i den celle farvevalget/listen skal gælde, og det er rigtigt at excel har en begrænsning på max. 3 betingede formateringer pr. celle. Hvis der skal bruges flere end 3 forskellige formateringer skal der laves noget fikumdik med at der bliver udført en macro hver gang en celle bliver opdateret, det er straks meget mere avanceret, men det skal nok kunne lade sig gøre, men jeg har ikke lige en løsning her og nu, men det er da en spændende opgave. Jeg tænker lige lidt over det når jeg får tid, måske kan Hvis komandoen bruges alternativt en macro.
Iøvrigt: ved du at når du har lavet en eller anden opsætning for en celle, ken du nemt kopiere denne til naboceller ved at markere cellen, og så flytte musemarkøren ned til højre nederste hjørne, når markøren så skifter til et kryds, trykker du venstre musetast ned og trækker formateringen til de naboceller samme formatering skal gælde for.

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 23-04-05 08:13

Hej Brassovitski

Tusind tak for hjælpen!

Hvis du kommer i tanke om hvordan man oprette flere end 3 formateringer, så giv lyd fra dig.

jmmm

Godkendelse af svar
Fra : jmmm

Dato : 23-04-05 08:14

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-05 18:56

Hej
Tak for pointene, jeg er selvfølgelig glad for dem selv onm det ikke er det vigtigste.
Jeg har iøvrigt tænkt over det med flere farver og har faktisk lavet et par makroer der kan farve et felt i forskellige farver, jeg kan blot ikke finde ud af hvordan man kan starte en makro inden i en funktion.
F.eks har jeg lavet en makro "Roed", jeg havde så tænkt mig noget lignende det følgende ved brug af "Hvis" funktionen >Hvis (A1="Rød";apspil makro (Roed) i A1;"")<. Alternativt lave en liste i ark 2 hvor der er reference til makroerne og så bruge funktionen LOPSLAG til at sætte makroerne igang, men det er lidt ud over min viden om excel, selv om jeg kender mange finurligheder der kan laves.