/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvordan lærer vi ? Og hvordan kan indlær~
Fra : mulberry
Vist : 1025 gange
350 point
Dato : 18-04-05 08:30

Hej
Hvordan lærer vi ?
Hvordan kan indlæringsevnen forbedres ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-05 11:11

Hvordan lærer vi.

Tja, mon det er let at forklare.

Men forenklet er det noget med, at ting der der opfanges ved hjælp af vore sanser, bliver bearbejdet og gemt i hjernens centre.
Og hvor meget der kan læres,afhænger så af IQ, målet for evnen til at forstå og drage logiske konklusioner på baggrund af en række faktorer og begreber.

Hvordan forbedres indlæringsevnen.
Ja, det er straks sværere, for det kan være meget individuelt for forskellige individer, om og i fald hvordan, indlæringsevnen kan styrkes.
Nogen kan lære noget,blot ved at se det på skrift, mens andre skal prøve tingen for at få udbytte af det.
Så det drejer sig om, at finde ud af hvilken metode der passer til den enkelte, så vedkommende er i stand til at udnytte de ressourcer han/hun har.

Her står også noget om indlæringsevne,
http://www.leksikon.org/art.php?n=1621

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-05 11:14

I forsøg på at komme ind i kampen om den biologiske førsteplads:
1. Ved hjælp af tilfældige forsøg.
2. Systematisk behandling og lagring af de observerede forsøg.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 18-04-05 11:37

1. Se og lær. Som nyfødte kan vi hverken læse eller skrive. Så den mest grundlæggende måde at lære på, må være at observere og efterligne.

2. Indlæringsevnen forbedres ved at tilegne mere og mere grundlæggende viden (almenviden). Jo flere simple ting man har "sat på plads", jo nemmere bliver det at forstå sværere ting. Indlæringsevnen hænger dog ufatteligt meget sammen med koncentrationsevnen, så det er nok den man skal arbejde med. Der har været et utal af forsøg de seneste år der påpeger at en daglig løbetur på 30min+, mærkbart skulle forbedre koncentrationsevnen.

Vh fluffy (Good judgement comes from experience, and experience mostly comes from bad judgement)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-04-05 13:31

Nogen lærer det aldrig!

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-04-05 16:12

Faktisk lærer vi alle sammen forskelligt, nogle af os lærer ved at se ting gjort, andre ved at få det forklaret, og atter andre ved at prøve selv.

Vi har hver især en unik indlæringsstrategi som dog hos den enkelte er meget ens hvadenten det handler om at lære et nyt sprog eller at åbne en computer.

Du kan forbedre din indlæringsevne ved at blive bevidst om din strategi og dermed såvidt muligt sortere de informationer du får og ved at gøre en eventuel underviser opmærksom på hvad der virker for dig.

Det er en lang og kompliceret forklaring, men jeg skriver gerne mere senere hvis nysgerrigheden er vakt

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 350 point
Dato : 18-04-05 16:23

1. Hvordan lærer vi ?!
Det gør vi ved hjælp af Kognitive Processer, som er de intellektuelle processer, dvs. de intelektuelle sider af personligheden, f.eks intelligens, viden, hukommelse, perception (opfattelse gennem sanserne - forarbejdning af sanseindtryk til en helhed) og tillærte færdigheder.

2. Hvordan kan indlæringsevnen forbedres ?!
Ikke nemt at svare på, men nøgleordet må være motivation. Er vi IKKE det, er det næppe muligt at forbedre vores indlæringsevne. Derudover er det vigtigt, at vi har en sund selvfølelse, som er vores viden og oplevelse af hvem vi er. Har vi en sund selvfølelse, går vi let og elegant i samspil med andre mennesker, hvilket giver de bedste forudsætninger for at udvikle os. Man skræmmes ikke af det uventede, men ser derimod det uventede som en udfordring - hvorimod en skøbelig selvopfattelse giver dårlig selvtillid, som let kan medføre, at vi tror vi er "dumme" til alting, hvilket på sigt kan bevirke, at motivationen for at lære nyt aftager, eller forsvinder helt.

På et tidspunkt var det ope i medierne, at fysisk aktivitet hos børn og unge muligvis fremmer den kognitive indlæring, så der er måske også noget at tage fat på.

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 21-04-05 19:11

Tak for svaret creamygirl.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 21-04-05 19:27

det er et meget svært spørgsmål, hvordan lærer vi. Ingen ved det faktisk helt præsist) creamygirl er inde på nogle af de ting som er evidens for de fleste. Der står en del omkring indlærings metoder og evnen til at lære i raporter der er skrevet til diverse eksaminer på Danmarks Pædagogiske Universitet (Emdrup)
Piaget har skrevet noget om indlæring og forskellige opfattelses måder: Assimilering og Akomodering.
Der er forskellige læringsteorier i bøgerne: Tekster om Læring af Knud Elleris

Hvordan man opfatter ting og derefter indlærer dem er et helt andet spørgsmål hvor der kan kommes ind på det forskellige sansebaserede repræsentationssystemer så som, syn, hørelse, lugt,smag og følesans.
Dernæst bør der også ligges vægt på hvor detaljeret eller abstrakt information må være for at det indlæres bedst af den enkelte.

held med det store spørgsmål
vh
dorthe

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 06-07-05 13:21

Men i svarer jo ikke rigtigt på hvad der sker?
Hvis vi skal grave lidt dybere end sætninger som: "Har vi en sund selvfølelse, går vi let og elegant i samspil med andre mennesker, hvilket giver de bedste forudsætninger for at udvikle os." fra creamygirl. Så kan vores indlæring nok i virkeligheden tilskrives de molekylære ændringer der sker i synapsekredsene i hjernen. Ved at ændre på indhold og antal af receptorer er hjernen i bund og grund bare en konstant ledet strøm. Det er så retningen af strømmen og hastigheden, der er fundamentet for indlæring. Alt andet kan i sikkert læse om i filosofi-hjørnet

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-07-05 17:34

Ja, det er vældig flot greenluck - og noget lignende kan læses andet
sted her på kandu

Citat
Nervesystemet har 3 funktioner:
_ At modtage informationer gennem sanseimpulser.
- At bearbejde information.
- At sætte reaktioner igang.

Menneskets nervesystem er opbygget af nervebaner. Nervebaner indeolder nerver, der igen har kontakt med andre nerver.

En nervecelle (neuron) består af en cellekerne, med cellelegeme, én lang udløber der hedder en axon, og mange små udløbere som kaldes dendritter. Dendritterne modtager impulserne og axonerne afsender impulserne. De steder hvor der er kontakt mellem to nerver, sker der en elektronisk overførsel af impulserne.

De elektroniske impulser modtages gennem sansecellernes endeorgan, bliver sendt videre fra en nervecelle til en anden og på den måde bliver budskabet sendt til rygmarven og hjernen.

Axonerne bliver myeliniseret når kroppen bliver stimuleret enten motorisk eller sansemotorisk.

En vældig flot og videnskabelig forklaring, men røvkedelig og uforstående for de fleste..
Derfor tror jeg tråden her blev holdt på et plan, hvor de fleste rent faktisk også får lidt ud af de givne informationer..

Mvh Creamy

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 16-07-05 09:45

Men biologi er jo først sjovt når man forstår hvad der sker, det kedelige er når man kan mærke man får en halv forklaring og at der helt sikkert er mere i et svar end skrevet står. Ja så nørdet er jeg, men jeg lever jo også af biologi så hva faen..
Mange hilsner G.