/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Spærring for hjemmeside / arbejdsgiver b~
Fra : renekoch
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 17-04-05 20:33

Jeg har en arbejdsgiver bredbåndsforbindelse til brug for mit arbejde derhjemme. Jeg kan også forbinde min egen pc til bredbåndsforbindelsen. Nu har min søn købt et spil, hvor han spiller over nettet med sine venner. Min min arbejdsgivers netforbindelse giver ikke adgang til spillesiden. Kan man gøre noget, så min arbejdsgivers forbindelse ikke spærrer for den pågældende hjemmeside?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-04-05 21:37

Nej !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 17-04-05 21:45

Det er sandsynligvis fordi du har en router konfigureret til din forbindelse, som kun tillader trafik igennem de gængse porte, dvs. port 80, 8080, 21, 113 osv... Det spil som din søn spiller, bruger nok en anden port. Du KAN prøve at kontakte it-administratoren fra dit arbejde og høre om der er mulighed for at åbne de porte, hvis de ikke allerede er åbne... Men jeg tvivler på du får lov... Men det er da et forsøg værd!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 17-04-05 21:52

det kommer vel an på hvem der betaler. Hvis det er arbejdsgiver der betaler hele forbindelsen og Computer der bliver brugt. og denne computer har adgang til firmaets computersystem. Så tror jeg ikke den må bruges til private formål men, det må der en ekspert til at afgøre.
Mvh. Fleng
vi er på vej ind i en sådan aftale, derfor interessen.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 18-04-05 19:14

Har du en router?
Etablerer du forbindelsen til din arbejdsgivers server via en VPN-forbindelse?

Hvis du har en router, kan den være konfigureret til at spærre for visse porte.
Jeg etablerer selv forbindelse til firmaet via VPN og det betyder, at når forbindelsen er oprettet kan jeg f. eks. ikke modtage mine private mail's og min færden på internette foregår gennem den etablerede tunnel. D.v.s. over firmaets server til internettet. Når jeg disconnecter VPN forbindelsen bruger jeg mit bredbånd helt frit efter egen lyst. Min datter kan uden begrænsninger bruge netforbindelsen - også når jeg er på firmaets net. Der er kun de begrænsninger jeg selv har lagt ind i vores router, for at minimere chancen for udefrakommende ubudne gæster.

Til fleng.
Tænker du på skattereglerne - så prøv på Told og skats hjemmeside - her er lidt der er klippet fra hjemmesiden.
"Efter LL § 16, stk. 13, er der skattefrihed for arbejdsgiverbetalt privat datakommunikation i forbindelse med en hjemmearbejdsplads. Det er en forudsætning for skattefriheden, at medarbejderen via datakommunikationsforbindelsen kan få adgang til arbejdsgiverens interne netværk. Det betyder på den ene side, at det ikke er nok, at medarbejderen har adgang til arbejdsgiverens hjemmeside, hvor almindelige internetbrugere også har adgang. På den anden side er det heller ikke et krav, at medarbejderen har adgang til alle arbejdsgiverens interne systemer. Datakommunikationen skal være etableret på en sådan måde, at medarbejderen kan siges at have en reel hjemmearbejdsplads.

Skattefriheden gælder den enkelte datakommunikationsforbindelse i forbindelse med en hjemmearbejdsplads. Kan forbindelsen også anvendes til telefoni, vil en sådan anvendelse være skattefri. Se også SKM2002.450.TSS, SKM2003.67.TSS, og SKM2003.323.TSS. Andre tilfælde, hvor en arbejdsgiverbetalt telefonforbindelse anvendes til datakommunikation (uden adgang til arbejdsgiverens interne netværk), behandles efter reglerne om fri telefon i LL § 16, stk. 3, jf. stk. 1. Se herom i A.B.1.9.4."

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 18-04-05 20:17

Hej Jorgen-ros

Tusind tak for dit svar. Hvordan disconnecter jeg VPN forbindelsen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-04-05 20:21

Citat
Kan man gøre noget, så min arbejdsgivers forbindelse ikke spærrer for den pågældende hjemmeside?

Det kaldes hacking ...og er i den grad forbudt !

http://www.datatilsynet.dk/

http://www.kandu.dk/dk/beting.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-04-05 20:32

Citat
Et særligt spørgsmål opstår, når brugeren fra sin tidligere anvendelse af systemet har kendskab til en særegen - og potentielt skadevoldende - funktion, jf. ovenfor. Undlader han i en sådan situation at tage forholdsregler mod skader, der kan forudses ved fremtidige identiske kørsler, vil dette indebære et culpøst forhold, der i givet fald falder tilbage på den arbejdsgiver, der har ansvaret for driften af det pågældende system. En sådan forholdsregel kan f.eks. bestå af uformelle advarsler til kolleger eller systemansvarlige om de pågældende risici.

http://www.it-retten.dk/bog/18/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-04-05 20:35

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-04-05 20:37

Din arbejdsgiver hæfter for dine 'unoder'
Så hvis du vil beholde dit arbejde ?

...lader du være

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-04-05 20:41

...så lærte du også noget idag !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 18-04-05 23:03

Du kan ikke afbryde VPN forbindelsen... Det er jo FORBINDELSEN... Ingen VPN = Ingen forbindelse... Så du må nok bide det i dig og bestille en ADSL privat... SÅ kan din søn i hvert fald bruge den!

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-05 23:59

Hej renekoch

Nu kender jeg jo ikke opsætningen på jeres system, men i det firma jeg har med at gøre foregår forbindelsen til firmaet ved hjælp af noget installeret software (VPN-dialer fra Cisco Systems), som vores IT afd. har konfigureret således at når programmet er aktivt giver det vissse begrænsninger (herunder spærring af nogle porte) i den almindelige private brug (det er derfor jeg ikke kan modtage mail på min private mailadresse samtidig). Når jeg ikke har brug for forbindelsen til firmaets servere, ja så lukker jeg simpelthen for den tunnel som VPN-dialeren har etableret, så virker ADSL-forbindelsen, som enhver andens private forbindelse. (jeg skal måske indføje at antallet af medarbejdere der har denne form for forbindelse skal tælles i trecifrede tal).

Det er der intet ulovligt i hr. MOLOKYLE - og det har inte med at hacke at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-04-05 10:17

Tak for svaret Jorgen_ros.