/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Nationalisér Mæersk's Olie !
Fra : molokyle
Vist : 563 gange
210 point
Dato : 31-03-05 21:44

Jeg hørte her til aften; Staten indtjener mere end forventet på Mæersk's Olie koncessioner, grundet forhøjede oliepriser og almen forøget indtjening (= læs : større udnyttelsesgrad af De Danske Oliefelter)

Lad dog Den Danske Stat (Folket) overtage disse indtægter ved en Nationalisering af udnyttelsen og produktionsmidlerne af vor fælles råstofresurcer og giv A.P Møller en årlig kompensation, nogenlunde lig det beløb der årligt er indbetalt i skat ..minus de beløb der er afskrevet/modskrevet som investering/tab siden 'Eventyret' begyndte.

Ingen dårlig forretning ...hverken for Danmark eller Folket !

Altså : Tak til A.P./Mæersk for forarbejdet (..vi vil gerne betale tilbage, ...men fik I (Hr. A.P) ikke også lempelige vilkår og gratis ekspertise/materiel/infrastruktur stillet til rådighed ?), men nu må det være på tide at Olieindtægterne kommer Det Danske Folk til gode og ikke blot et privat firma, hvor vi så skal bukke, neje og prise os lykkelige, som tak for den sølle selskabsskat projektet kaster af sig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 31-03-05 21:45

Hørt!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-05 21:53

Er der nogen overhovedet der har ulejliget sig med at sammenligne det provenue olien kaster af sig i Norge sammenlignet med Danmark's/Den Danske Stat's afkast ...og Hr. A.P ???

Næeh...

Ps. Det var et retorisk spørgsmål, som I nok forenemmer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-05 22:00

Hvis nogen ikke skulle være bedre informeret sidder Hr. A.p altså også med snablen langt nede i Den Norske undergrund

...men Nordmændene får sgu 'rigtige' penge for det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 31-03-05 22:06

Der er vist en rigtig socialist gemt i dig molokyle

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 31-03-05 22:29

Åh ja.... lad os brokke os over at nogen er bedre til at tjene penge end os...

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 31-03-05 22:32

Det er udmærket at nationalisere musene men hvem skal så fange musene, det er vel bedre det er en dansk kat der fanger dem fremfor en udenlandsk lejekat. Bare katten fanger mus, så er alting vel okay, det har vel ikke den store forskel for menig mand om om proveneuet lander i statens altid tomme kasse eller i Møllers vel og mærke hvis ikke der der bliver griset med pengene, og det tror jeg ikke der bliver fra Møllers side, han skal nok passe godt på dem betydeligt bedre en hvilken som helst minister.
mvh. Fleng

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-05 22:48

fleng -> Nåeh ja... det er også det jeg altid siger :

Af 2 onder, vælger jeg dét; jeg ikke har prøvet før ! (Citat : Mea West)

Tænkt eksempel :

Hvis Købmand A får lov at grave kartofler op, samt udvikle maskiner til samme ..og sælge dem, men købmand B ikke må ?

..lader man den driftige Købmand A løbe med gevisten i stedet for Købmand B, C, D, E, F.... osv.

..og dette til en favorabelt pris i form af : Monopol, lempelige aftaler med Told&Skat, uopsigelige 'aftaler' ...og 'Folkets' velsignelse

Længe leve : 'Repræsentativt Demokrati'

Dette føler jeg (..uanset politisk ståsted) er en uretfærdig fordeling af 'goder'

Ps. Det er også ris til dín røv fleng !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-05 22:59

Vi bliver som Danskere forarget over The Coka-Cola, Unilever = Nestlé's skattefrihed hér i landet, men jeg har sgu ikke set mange spørgsmålstegn ved Hr. A.P's samme !

Præcis ligesom Danskere bliver så volsomt provokeret af ; 'Billig Øst'Europæisk Arbejdskraft', medens vi rask væk beskæftiger flere hundrede tusinde i aktiverings ordninger til en 'ussel' løn for et lortejob ..at sidestille med slavearbejde !

Ingen Jylland ? = Ingen Bistand ! (..og man laver oven i købet grin med det i reklamer : Toyota)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 31-03-05 23:04

En ting i forbindelse med vores olie er, at ligeså snart verdensmarkedsprisen stiger, stiger hjemmemarkedsprisen også.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue den mekanisme der siger, at vi skal følge verdensmarkedsprisen.

Det drejer sig om ca.4 milliarder, der kom uventet i statskassen sidste år, så det er nok der jeg skal skue.

Og da vi allesammen bruger kulbrinter, på den ene eller anden måde, er det en skjult brandskatning af befolkningen.

Jeg har lige sluppet ca.7000kr. for 1080l olie, dem kunne jeg godt have brugt til noget dit og dat i stedet for.

Nu siger hun lige henne i fjerneren, at AP Møller har haft det største udbytte nogensinde.........18,4milliarder.

Ha ha ha, og bild mig ikke ind det er de rigtige tal, de er langt højere. Hans økonomer snører da sikkert embedsmæn

dene, så vandet driver. Men han kan jo bygge et nyt operahus, i hver storby i Danmark, nå nej den idè, må jeg

hellere lade være at give ham, han trækker jo bare pengene fra i skat, som han gjorde med det første.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 31-03-05 23:06

Jeg er enig med dig i, at de der skattefordele er noget underligt noget. Bare det at der skulle ske forhandlinger mellem skatteministeriet og mærsk om en skatteforhøjelse.

Men jeg tror ikke på at det bliver bedre ved at lade staten stå for udvindingen.

Hvilke statsdrevne virksomheder i Danmark kører særlig godt?? Jeg synes der bør ændres på en hel del af disse ting. Så langt er jeg enig med dig, men jeg tror ikke på at staten kan gøre det bedre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-05 23:18

felix30 -> Nåeh... behøver jeg at nævne : DMI. , Kort&Matrikkelstyrelsen m.fl.. der er halvt selv/-egende/-styrende og halvt statslige virsomheder ?

Vi har da DONG ...nåeh nej ...det er også solgt !

Præcis som vore EL-selskaber. Til Folket og Danmarks bedste ? *LOL*

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 31-03-05 23:24

Jo men dmi og kort&matrikkelstyrelsen som du nævner. De skaber jo ikke en profit. Og det er jeg bange for at er præcis det samme der ville komme til at ske med olien. at det hele ville blive ædt op i administration osv.
Det du nævner med cocacola og nestle burde også stoppes. Var det ikke nestle, der til trods for kæmpe miliardomsætning i danmark stort set ikke betalte skat, fordi de købte egne varer til den færdige produktion til overpriser i lande hvor de stort set ikke skulle betale skat?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 31-03-05 23:25

Fint! Fint!

Lad andre løbe risikoen, bare vi kan skumme fløden!

Hvordan bliver investeringsklimaet, hvis vi (staten) laver aftaler, og så stjæler det hele tilbage, hvis det skulle gå hen at give overskud?

Flot Radikal hæderlighed.

MISUNDELSE er dog en dejlig egenskab.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 01-04-05 07:06

Ja, misundelsens brød bliver også spist. Hvor var Danmark henne, hvis vi ikke havde først A.P. Møller og siden hans søn, Mærsk McKinney Møller, der i hele verden står som den mest hæderlige forretningsmand, man kan tænke sig. Hatten af for ham - og det overskud, hans risikovillige kapital tjener ind, går jo ikke i hans egne lommer, men i A.P. Møllerfonden, der både i det skjulte og i fuld offentlighed (Operahuset) yder kæmpe beløb til det danske samfund.
Der er ikke mange samfundsnyttige og kulturelle projekter den fond ikke giver støtte til.
Bare tanken om, hvad inkompetente politikere og embedsmænd kunne finde på med sådan en fond får det til at løbe koldt ned ad ryggen på en.

Der var engang en klog (og rig) mand - Poul Getty - der sagde, at hvis alle verdens rigdomme blev ligeligt fordelt blandt alle verdens mennesker, ville der gå ca. 3 timer, før de kloge og dygtige havde tjent pengene tilbage og verden atter så ud,som den gør.
Der skal nemlig hjerne, uddannelse og talent til at tjene penge, Molokyle.
Magt og korruption er også en mulighed, men det holder ikke i længden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-05 09:19

hvaderikkeibrug -> Hvis du gransker regnskaberne i forbindelse med opførelsen af Amaliehaven og Operahuset vil du opdage at det ikke har kostet koncernen mange basøre. Det er de danske skatteborgere der har måtte til lommerne.

Man skosede værnemagrene der profiterede af at levere fødevare til den Tyske hær. Ifølge palle22, HunSen og hvaderikkeibrug skulle man måske hellere have slået dem til riddere af dannebrog for deres 'hæderkronede' arbejde for Den Tyske krigsmaskine og Danske Stat ? Gad vide hvor Mæersk's risikovillige kapital stammer fra

Det er mennesker der har udført arbejdet ..ikke Hr. A.P. personligt. Jeg mener bestemt ikke det er Mæersk's fortjeneste at vi har olie i undergrunden eller at der findes metoder til at hente denne op. Så vidt jeg ved er det bl.a. universiteterne der har udviklet en stor del af teknologien, danske værfter der har bygget meget af materiellet og jeg kender da også nogle stykker der har arbejdet på boreplatformene.

Det er da fint at Hr. A.P. har taget et initiativ og det mener jeg bestemt også vi skal takke og betale for, men der må være måde med galskaben. At vi i årevis har ladet og stadig lader Mæersk beholde overskudet kan jeg med min bedste vilje ikke se, der er nogen som helst rimelighed i.

Ps. Jeg er ikke enig med Poul Getty heller. Argumentet minder mig om bobleøkonomien i 80'erne. Investeringsselskaber og spekulanter tjente formuer, men var det een rel indtjening der blev oppebåret af der blev udført et reelt stykke arbejde ? Næeh... det var bare 'de kloge', der snød 'de mindre kloge' !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-05 09:27

felix30 -> ..og til dig : At jeg nævner bl.a. dmi og kort&matrikkelstyrelsen er blot for at vise at staten sagtens kan samarbejde med private højteknologiske instutioner, så der kommer noget fornuftigt ud af det. Der er ikke tale om 'betonkommunisme, hvor Staten skal sidde på hele produktionsapparatet. Det var ikke for at påvise, Staten skulle være 'særlig' kompetent til at skabe profit, men til at drive virksomhed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-04-05 09:27

Altså Molo, nu må du tage dig sammen.... Dannebrog er fandme med stort D om jeg må be....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 09:27

Nå da, da
Ja jeg kan da give jer ret et stykke hen af vejen.
Ja hvor var vi henne uden APM... hertil er svaret ganske enkelt, så havde det bare været en anden, og højest tænkeligt ikke dansk, men med DONG ved rorpinden. Det ku' så tænkes at de havde opbygget sig en ordentlig ekspertise, og med folk som forstod sig ordentligt på seismiske undersøgelser, olie- eksploration, borringer og produktion. Det er netop her det gik galt for DONG, de havde for lidt kapacitet til at ordne paragrafferne selv.
DONG's kendskab til "bore" siden stammer ikke fra DONG selv, men et tidligere firma (ejet ca. 40% af DONG, 30% af DENERCO og det resterende af andre) som hed Danop, de blev senere overtaget af DONG.
For at gøre en laaaaaaaaang historie kort, så startede fadæsen med Hækkerup og i år 2004 fortsatte man den, ved at forlænge APM's kontrakt med de næste 40 år oven i hatten (de må stadig feste inde på "højborgen").
Kig på Norge... OK de producere mere end Danevang, men stadigvæk... her er det staten som sidder og styrre det vilde ræs, og alt andet lige, så har de nu (i Norge) hensat ca. 100.000,- pr Norsk statsborger på en lukket konto. Her kan det så diskuteres om 'det så er hensigtsmæssigt, men om ikke andet, så er pengene "borgernes" og ikke farvet lysseblå.

En anden lille "ting" for at skabe forståelse for hvor mange penge vi snakker om, så producere Siri ca. 26.000 bbl/day og Siri er kun et "lille" felt, men med råolie prisen i dag, så er det en daglin indkomst på USD 1.182.480,- http://www.tnt.com/country/da_dk/services/shipping/fuelsurcharge.html og så kan man kigge lidt på hvor mange felter der er i Nordsøen... nej det ødelægger sgu' mit morgenhumør, kig selv på http://www.ens.dk/sw11326.asp

Kan I hygge jer... og pas nu på, det er 1'ste april i dag
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 09:28

NB: Arbejder selv for en Amerikansk koncern i Nordsøen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 09:34

NNBB: Sidst men ikke mindst (nu er jeg a'li'veller pissed off) hvad med at kigge på den danske regering og vores fagforeninger for den sags skyld (især Metal og Maskinmesternes Forening). Da jeg i tidernes morgen (i 80'erne) ankom med en boreplatform til Afrika (Elfenbenskysten), så ku' den afrikanske regering påkræve os, at mindst 50% af de ombordværende, i deres farvand, skulle være lokal befolkning. 'Det kan den Danske regering sgu' ikke engang finde ud af i år 2005. Jeg har kendskab til 3 platforme i Nordsøen, hvor der er en dansk bemanding på under 10% - vi kan så diskutere hvem der er "klogest" Negere, eller Danskere.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 09:46

Men vi er go'e til at brokke os

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-05 10:11

Wow CLAN. Sikke en bredside. Godt gået

..og tak for du atter engang retter opmærksomheden mod vort broderland mod Nord. Alle de tåbelige argumenter for at Staten bare skal holde nallerne væk fra Den Danske Olie og overlade 'arbejdet' *LOL* til Mæersk fatter jeg ikke en meter af HunSen

..iøvrigt hvem ville sidde tilbage med regningen, hvis det IKKE var lykkedes for Mæersk at gøre olieudvindingen rentabel ? Gæt 3 gange ! Så kom ikke her med grædekonesnak om hæderlighed og misundelse.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 01-04-05 10:14

Gæt også hvem der kommer til at betale, når der engang skal ryddes op... ca. ½ år før så FÅR den danske regering felterne HELT gratisse - som en "gave" krydderet med et par fine og tidligere årsregnskaber

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-04-05 10:19

Ikke gode nok Clan.

Hilsen Keldd.............med en datter på Maersk Endeavour.STOR platform derude et sted.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 10:35

Maersk Endeavour er sgu' ikke STOR, det er en snolle Jack up http://www.maersk-contractors.com/fleet_show_rig.asp?menu=fleet&rig=16 også kaldet en flydende Black & Decker
Hvilket type jeg også har min "daglige gang" på men det har IKKE en meter med produktionsplatforme at gøre.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 10:37

Ups Jeg mener selvfølgelig Samme type som jeg har min daglige gang på

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-05 10:39

Godt set CLAN. Oprydningen bliver med garanti den største gave fra Hr. A.P.'s side i mands minde

..men så er det jo også lige pludselig igen vores allesammens olie (..sikkert lige nok til at smøre cyklen)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 10:39
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-04-05 10:39

Rolig Clan, det er ikke mig der er derude.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 10:41

Molo.... Måske liiiige nok til at lave eftersyn på en 3-hjuler (uden lad)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 10:43

Bare rolig Keldd... no hard feelings!
Jeg kan næsten gætte mig til det så hedder Trinity eller Eurest/Universal

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-04-05 10:46

Clan:
Aner det ikke, jeg er ham der fejer gulvet henne på margarinefabrikken.
Keldd

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 10:55

Lidt læsning... om emnet
- http://www.arbejderen.dk/index.asp?R=1&S_ID=44&A_ID=18132&C_ID=&T_ID=&mode=
- http://www.arbejderen.dk/index.asp?R=1&S_ID=&A_ID=&C_ID=140&T_ID=&mode=
- http://www.socialister.dk/Udd_pjece.pdf
og som en lille tilføjels, så har det INTET med min politiske overbevisning at gøre, derimod en simpel Google søgning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-05 10:55

Interessant og lærerig læsning, med stof til eftertanke :

Citat
Statfjord B kostet ca. 10.4 milliarder kroner ( PS. Tjente seg inn på 11 måneder )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 11:01

Nå jeg må hellere melde fra på denne streng, jeg har vist spray-malet nok
Som afslutning, så længe der ikke er tale om staten, så er og bliver det til enhver tid alt sammen ofret til fordel for store multinationale koncerners profithunger. Det være sig APM eller andre private investorer... så'n er det!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-05 11:25

Da jeg ikke finder der er kommet 'værdifulde' argumenter for, det er Ok. at Mærsk fortsat kan betragte olien i Nordsøen som privat ejendom, må jeg lade pointene gå til CLAN, for at minde os om der kommer en gigantisk regning for oprydningen, som tak for Det Danske Folk's gave til Hr. A.P.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-05 11:30

Tak for svaret CLAN

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-05 18:17

Hej Molo - ja det bliver 'en dyr en'. Takker for points
Søren

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-05 08:48

Uha uha.... vi må jo også sørge for dette geni ikke flygter til udlandet, når olien slipper op :

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=372720#Scene_1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-04-05 07:25

Ja det er en vældig Dollars / Dallas historie.
Sad lige og kiggede på DUC's intranet, og i 2003 hentede man 110 millioner barrels olie op & 6,4 billion cub. meter gas op af den danske undergrund... og tallene for 2004 er ikke mindre, selv om jeg ikke har dem tilgængelig lige nu.
Lad os sænke råolie prisen til USD 40 så vil olien alene indbringe 4.400.000.000 så mon ikke der ku' blive til et ekstra operahus eller to. Det skal dog siges at DUC er et joint venture imm. Maersk Oil and Gas, Shell og Chevron/Texaco, men MOG står for en god sjat. I følge MOG's egen hjemmeside så producere man i dag 'kun' 500.000 BBL olie og 28 millioner kubikmeter naturgas... OM DAGEN!
Til orientering så blev koncessionsperioden forlænget frem til 2042.
Hygge...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-04-05 11:23

Tak for oplysningen CLAN

Jeg har nu læst tråden igennem igen og undres over HunSen's bemærkning :

Citat
MISUNDELSE er dog en dejlig egenskab.

..når HunSen sikkert mener det mange siger, når de løber tør for argumenter der holder vand :

Misundelse er en grim ting !

..siden hvornår er social indignation og en højt udviklet retfærdighedssans blevet at sidestille med misundelse ?

Dette er et nyt spørgsmål værdigt evt. i filosofi. Jeg stiller det til debat, når jeg får lidt tid.

Vi ses </MOLOKYLE>