/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Skt. Petersborg og vaccination?
Fra : mall
Vist : 1581 gange
100 point
Dato : 08-03-05 14:48

Skt. Petersborg og vaccination

--------------------------------------------------------------------------------

Hej

Jeg skal til Skt. Petersborg i starten af april og skal være der i 6 dage. Jeg har et spørgsmål ang. vaccination. Skal man blive vaccineret mod smitsom leverbetændelse. Nogle læger siger, at man skal og andre siger, at man ikke skal. Er der nogen, der har erfaring med det?
Mvh. Malene

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-03-05 15:06

Hej.

Det bedste er nok at spørge din læge (det er højst sandsynlig også det billigste sted at få en vaccination hvis det skal til) Din læge har let ved at undersøge/slå op om det er nødvendigt for tiden.

http://www.rejsedoktor.dk/trip/result.2.11.1.html kan du se hvad rejsedoktor.dk siger - men jeg synes alligevel du ska spørge din læge først. Da jeg for 6 mdr siden skulle til Thailand bedømte min læge, at det ikke var nødvendigt at få malariavaccination eller -piller med. Det havde hun helt ret i, fandt vi senere ud af!

Go' tur.
Mvh Niels

Ps.
for prissammenligning tjek evt. også www.dlvs.dk (danske lægers vaccinations service...)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-03-05 15:21

Denne side brugers af de danske læger til at fastlægge hvilke vaccination til hvilke lande.

http://www.vaccination.dk

Jeg har aldrig fået nogle specielle vaccination for at være i Rusland.
Men det kommer meget an på om du skal bo på et alm. hotel, eller om du skal bo i en jordhule.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-05 15:23

Du har ret i at en læge siger noget og en anden noget andet.

Det er op til dig at beslutte om du vil vaccineres eller ej.

De gange min søn har været på "rejse" er han blevet vaccineret før han tog af sted.

Her er et

Citat
5 dage til Skt. Petersburg

Jeg skal 5 dage til St. Petersborg i Rusland. Jeg er lidt usikker på, hvorvidt jeg bør lade mig vaccinere mod Smitsom leverbetændelse (A). Nogen mener ja, mens andre ikke mener det er nødvendigt, da det kun drejer sig om nogle få dage i en storby. Jeg kan forstå difteri vaccination er nødvendig, såfremt man ikke er revaccineret.

Generelt er risikoen for smitte med hepatitis A langt større i Rusland end her, og vi vil nok foreslå vaccination selvom du skal være afsted i kort tid. Vaccination eller ej skal jo også ses i lyset af hvor meget du vil rejse i de næste mange år, da vaccinationen beskytter i 20 år. Hvis du rejser til områder, hvir du behøver hepatitis A, kan du lige så godt starte inden turen til Rusland.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 18-03-05 21:51

Hej! Lad nu være med at GÅ HELT AMOK over vaccinationer, men læs lige på http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/hepatitis.htm
Jeg og min Familie rejser meget i Hvide Rusland (Belarus), Rusland og Ukraine (hvor nogle af os er født), vi har aldrig været syge. Hepatitis A kan dog forekomme, vort råd er kog altid drikkevand inden brug, køb mineralvand på flaske og sørg for god håndhygiejne og brug ikke offentlige toiletter. Dog vær ikke bange for at spise mad på hoteller, restauranter osv. af normal standard. Brug din sunde fornuft og øjnene og du vil få en god tur. Vaccination er op til dig - er du i tvivl så bliv vaccineret. God tur.

Med venlig hilsen Malik

Kommentar
Fra : CarinaKan

Dato : 20-05-05 11:43

Kontakt Serum Instituttet (www.ssi.dk). Det har jeg altid gjort når jeg skulle til Rusland og andre steder i verden. Det skifter jo hele tiden! Jeg har boet i Skt. Petersborg af flere omgange og kan varmt anbefale at passe på hvad angår sygdomme. Så vidt jeg husker så fik jeg difteri vaccination, vaccination mod leverbetændelse samt tyfus vaccination. Byens kloakering er faldefærdig (byen er jo bygget på en sump og det har blandt andet en skadelig virkning på kloaksystemet samt metroen). Jeg kan samtidig anbefale yoghurt piller fra apoteket og et middel man tilsætter vand for at dræbe bakterier (man bruger det meget ofte i jungleområder, men jeg brugte det altså også i Skt. Petersborg). Ellers HOLD DIG fra vandet og isterninger. Jeg har set mange eksempler på sarte maver på kollegiet hvor jeg boede

Ellers er 6 dage jo ikke særlig længe og jeg tror ikke der som sådan er fare på færde når det er for kortere perioder og når man f.eks. bor på et godt hotel.

God tur i øvrigt.

mvh Carina

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-05 12:04

Jeg tror at mall er kommet hjem fra turen. Turen skulle starte i begyndelsen af april og ville vare i 6 dage.