/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Diamant info!!
Fra : profeten
Vist : 3934 gange
100 point
Dato : 03-03-05 00:26

Jeg vil gerne vide lidt om diamanter. Hvad er den bedste karat man kan få, og hvad er en af de laveste karat man kan få?
Og hvad med de forskellige slibninger osv.
Og er det rigtigt at brillianter er diamanter bare i små?

Er der ikke nogen der ved meget om det?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-03-05 00:38

Brillianter er diamanter der er slebet i et bestemt mønster der hedder...brilliant-slib.
Den har på oversiden det der kaldes en tavle (den største flade) og 32 facetter, og på undersiden 24 facetter.
Ellers er der mange måder at kvalitetsbestemme diamanter Klarhedsgrad, slibegrad, farvegrad o.s.v.
Top Wesselton er en af de fineste (fin hvid)
Wesselton (hvid)
Top Crystal (let tonet hvid)
og flere andre, og det var farvekvaliteten.
Diamanter fås også i gule

Klarhed vurderes efter en skala med bogstavbetegnelser.
Og vurderer hvor klar stenen er, om der er urenheder i den o.s.v.
Ogg slibeegnet hed: særdeles god, god, middelgod og ringe.

Diamanter regnes ikke i Karat m.h.t. kvalitet, Karat betegner vægten på en sten når det er diamanter (og andre sten)

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-03-05 00:56

karat=carat er en vægtangivelse http://www.falckguld.dk/carat.htm

Det er slibningen af en diamant, der gør det til en brillant. http://www.boutiquedor.dk/Diamantens_slibning.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-03-05 00:59

Hov... nu overlapper jeg sikkert noget af det Dova har skrevet....

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 15:30

Nå man taler om Guld, er Karat et mål for Guldets renhed, 24 Karat er rent og så daler renheden med Karaten. Når det drejer sig om Diamanter, er Karat en vægtangivelse. En Diamant på 1 Karat er ca. 1½ mm. i diameter, så jo højere Karat jo større diamant. Dova har flot forklaret det. Dette blot for yderligere at klargøre nogle småting.

Godkendelse af svar
Fra : profeten

Dato : 04-03-05 07:44

Tak for svaret dova.