/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
sprog og udtryk
Fra : 1975
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 19-02-05 17:52

Er der nogle der kender til et udtryk der betyder "fra dag til dag"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-05 17:56

Carpe Diem

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-02-05 17:57

Carpe diem betyder "grib dagen".
Jeg kan ikke lige komme i tanker om et udtryk, som betyder "fra dag til dag".....

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 19-02-05 18:04

Det er ikke et udtryk der "betyder" "fra dag til dag", det er et udtryk der "hedder" "fra dag til dag". Det dækker det faktum at ting kan ændre betydning fra den ene dag til den anden. Man kunne også sige at ting ændrer validitet fra dag til dag.
Nogle ting betyder noget den ene dag og noget andet den næste. Man kan f.eks sige at prisen på Torsk veksler fra dag til dag. Udtrykket kan således bruges i mange forskellige sammenhænge.
Hvis f.eks. en politiker er kendt for at skifte holdning meget tit, kan man sige om ham/hende at deres mening skifter fra dag til dag, eller fra sag til sag. Håber det hjalp dig lidt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 19-02-05 18:04

I sætningen "det SKER fra dag til dag" betyder det, at noget sker dagen efter - altså maks eet døgn senere.

I sætningen "det KAN ske fra dag til dag" betyder det, at noget måske vil ske fra den ene dag til den anden (igen et døgn senere) - men det er usikkert hvornår denne ene dag er.

Håber ikke det var alt for indviklet

/sprit

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-02-05 18:08

Du må nok uddybe dit spørgsmål lidt mere, hvis du vil have et præcist svar. Som du kan se, er vi flere der opfatter dit spørgsmål forskelligt.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:09

hmm næ nej det hjælper mig ikke jeg leder efet et udtryk ala´ cape diem, eller "ad hock", altså noget latin eller andet der bare betyder "fra dag til dag"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 18:13

"fra dag til dag" er en gammel talemåde, der udtrykker at noget sker (næsten)lige så hurtigt, som når een dag skifter til den næste dag, og næsten uden man bemærker det sker.
Et eksempel: Han kom til at se gammel ud næsten fra dag til dag. Altså pludselig var han kommet til at se gammel ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 18:13

Hvis du vidste at det svar du ønskede skulle være Latin, burde du have skrevet det. Vi kan jo ikke læse dine tanker.
"Ad datum per datum" er mit bud. AJ

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-02-05 18:16

overnight . sorry kunne ikke dy mig

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:19

Okay jeg prøver igen :)

Jeg er ikke i tvil om hvad udtrykket fra dag til dag betyder.

Det jeg leder efter er en fancy måde at sige Fra dag til dag på. Lidt ligesom Cape diem, betyder grib dagen og ad hock betyder speciel til opgaven.

Håber dette klarer tvivlen

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:26

Hmm ja jo jeg var også ved at overveje at skrive at det kunne være et latinsk udtryk. Omvendt var jeg ikke intersseret i en latin oversættelse.

Jeg leder mere efter et fast udtryk. Et andet eksempel kunne være "volapyk". Der jo egentlig er et gammel kunstsprog, men nu mest kendes som et udtryk for at noget er uforståelligt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 18:27

Kunne du ikke bruge mit svar "Ad datum per datum"?

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:29

Ikke rigtigt hvis det bare er en oversættelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 18:30

Nu var det lidt nemmere at "opfinde" sådan et udtryk, hvis du fortæller hvilken sammenhæng du vil bruge det i.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 18:33

Hvis det ikke skal være Latin, men blot et andet udtryk, KUNNE man jo bruge det engelske "Over Night". Skal det være HELT nyt, kunne jeg foreslå: "Lige plud'seli" eller "Nother Day nother Way".

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:35

Det er ikke nogen speciel sammenhæng jeg vil bruge det i.

Men det kunne fx være i en ansættelseskontrakt, hvor der stod: " ...der er mulighed for opsigelse fra dag til dag."

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 18:35

Hej mirit. Undskyld at jeg gentog din Over Night. Den var lige smuttet.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-02-05 18:38

Er det et udtryk, du har hørt før, du leder efter? Eller efterlyser du et opfundet udtryk, som lyder lidt latinsk??? Jeg er meget forvirret.....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 18:40

Alle er forvirrede.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:41

Nej nej det skal helst ikke være helt nyt... :)

Helst et gammelt velkendt udtryk som alle kender til og forstå. Det skal altså mere lette forståelsen fremfor at komplisere det.

Men det lader jo ikke lige til at være sådan at den brede befolkning straks tænker: "Nåe, det udtryk ja det er jo et helt almindeligt udrtyk det er da almen viden."

Så der er nok ikke et sådan udtryk. :(

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 18:41

Med kort varsel

mvh dova

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:42

Åh nej nu har jeg skabt forviring...

og mig der bare troede det var ganske enkelt...tsk tsk :)

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-02-05 18:46

Nå ja, - men nu du er så godt igang med den sproglige forvirring, så giv os lige et andet udtryk, vi kan lede efter..... Det er sjovt detteher, og vi er åbenbart flere, der interesserer os for mangfoldige måder at udtrykke os på!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 18:50

Jamen pyt med det. Er det et udtryk du har hørt før, og bare ikke kan huske? Så længe vi har tid, har vi også lyst. Så kom bare igen. Vi skal nok finde ud af det sammen. AJ

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:51

Axelise

lol :)

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 18:57

Nej det er ikke et udtryk jeg har hørt før.

Med fare for et blive stemplet som ekstrem nørdet vil jeg gerne forklare hvorfor jeg spørger:

Jeg var i torsdag til et rimeligt kedeligt møde, hvor hender der afholdte mødet, i en sætning brugte ordene "fra dag til dag" mens hun snakkede om ansættelse kontrakter. Måske fordi det ikke var så interessant, måske fordi jeg tænker så meget eller måske bare af ingen speciel grund, tænkte jeg: "hmm gad vide om der ikke er et udtryk der dææker det begreb"

Derfor tyede jeg til den enorme store central af almulig viden der existere herinde...

Så det er så ihverfald grunden til min spørgen.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-02-05 19:04

Hmmm...det var da kreativt tænkt! Man kan få meget ud af at kede sig.........!

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 19:13

Hmm ja det var det vel, takker for kompliment, Axelise :)

Jeg lader tråden stå lidt endnu, det kan jo være en sporgexpert kommer forbi

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 19:35

1975 - Hvis du genlæser tråden, HAR du fået dit svar. Kræver blot at du læser alle kommentarerne og tænker lidt over dem hver især. Der HAR været sprog-eksperter forbi. V.H. AJ

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-02-05 19:48

Nå ja, men det kan jo være at 1975 er begyndt at hygge sig herinde blandt sprogeksperterne.....så kan det jo være svært at forlade rummet.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 20:04

Jae joe det kan man jo sige... :)

Havde bare et svagt håb til det sidste, men ok anerkender det, udtrykket findes ikke :(

Godkendelse af svar
Fra : 1975

Dato : 19-02-05 20:08

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-02-05 21:03

>AJ

Endnu en gang fik du presset en bruger til at lukke sit spørgsmål, efter kun at have været åbnet i mindre end to timer.
Nu ryger der snart en klage afsted til kandu

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 21:17

Cremy - I denne tråd har mange haft mulighed for at svare på spørgsmålet.
Spørgeren har haft mulighed for at vurdere svarene, og har valgt mit. Hvad pokker er det egentligt du er utilfreds med? Jeg har da ikke presset spørgeren. Men hvis du vil klage over mig, så vær så god. Men VID at jeg har lige så meget at klage over, som du har! Så pas på lille skat.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 21:28

Nu er spørgsmålet lukket. Af 1975. Synes du at 1975 er en idiot? Så fortæl 1975 det.

Creamy. Hvis man går ind på din profil og undersøger hvad du er og kan, viser det det sig at du ikke er, eller kan noget som helst. Det kan da godt være at du er en sød tøs? Men som Kandu'er, er du ikke noget. Så lad være med at rejse dig op til et umuligt niveau. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-02-05 21:29

Tror sq ikke, at du liige skal regne med opbakning fra kandu teamet i din klage over mig...Bare en tanke, som du roligt kan regne med, at der er ret meget hold i ..

Kan du genkende denne?!

Citat
Vi har hermed sendt ham en advarsel, og hvis han herefter bliver ved så må
vi fjerne ham med det samme.

ADVARSEL
-------------------------------------------
Nu har vi endnu engang modtaget klager over din adfærd på kandu.dk, du bedes
omgående stoppe din chikane af forskellige brugere, samt moderere dit
sprogvalg da dette ikke er passende på kandu.dk.

Vi har blandt andet fået klager over disse gloser som du igennem tiden har
slynget ud med :

Dumme lille lort.
Dum i roen.
Sørgelige skiderik.
Torskedumme.
Spytslikker.
Krampeonanist.
Snotterøve.
Dum som en ladeport.
Narrehat.
Pointluder.
Syge lille skiderik.
Psykopat.
Sørgelige lille stodder.
Kerneidiot.
Hallo åndssvage.
Fissehøg.
Vatpik.
Piss on You forbandede halvhjerne.
Har du ikke fået fisse for nyligt?
lille liderlig hanhund.

Dette er jo ikke første gang vi har rettet henvendelse til dig, og dette vil
dermed også blive den sidste gang.
-------------------------------------------

Med venlig hilsen / Best regards

Søren Jensen
Servicemedarbejder