/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
13 til første person?!!?
Fra : TariLiex
Vist : 613 gange
75 point
Dato : 28-08-02 15:29

Kan man godt "tillade" sig at give den første der fremlægger et projekt 13? 13 gives for en præsentation ud over det sædvanlige, men sensor ved ikke hvad det sædvanlige er når det er første person???

Hvad er jeres mening og hvad er det "rigtige!

TL

Accepteret svar
Fra : Linda_Jacobsen

Modtaget 85 point
Dato : 28-08-02 15:50

Hej TariLiex.

Det kan jo diskuteres. Jeg er som udgangspunkt enig med dig. Men de personer der er sensor, må man formode har været sensor (eller ihvertfald undervisere) indenfor det fag, som de nu er sensor i. Med dette i baghovedet kan man måske godt give den første person 13, hvis det er det, sensoren sammenligner med.

Men som udgangspunkt har sensor så fra starten lagt et niveau og det kan ende ud med at alle får 13, fordi dem der kommer efterfølgende er bedre end den første.

Jeg har et eksempel: Da jeg var oppe i fransk i folkeskolen (det er jo mange år siden ) lagde min lærer ud med nogle der var knap så gode, da enhver sensor ikke vil starte ud med at give et sekstal eller femtal. Derfra kunne det jo så kun gå fremad - og derfor fik jeg 10 på trods af at jeg selv mener at jeg ikke kan så meget fransk......

Men desværre er der ingen facitliste. Sensoren bestemmer faktisk hvad der er det "rigtige" - hvor uretfærdigt det end måtte være for os "almindelige" mennesker.

Håber at du kan bruge svaret ;0)

Mvh. Linda

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 28-08-02 16:12

en sensor er en føler, f.eks. en elektronisk sensor. Hvorimod det i snakker om er en censor og det er noget helt andet bare for overskuelighedens skyld *S*

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-08-02 16:28

Når man taler om en præstation ud over det sædvanlige, bygger det på i forvejen indhøstede erfaringer om, hvad der er usædvanligt; altså på et landgennemsnit og ikke på, hvad der er niveauet i den pågældende gruppe.

Forestil dig en gruppe, hvor ingen kan svare på noget som helst - bortset fra en enkelt person, som kan svare på LIDT. Ud fra din teori skulle denne person så have karakteren 13, fordi hans/hendes præstation ville være ud over det sædvanlige, sammenlignet med resten af gruppen.

Rent faktisk ville denne person få 03 eller 5, mens resten af gruppen ville få et rent 0, og sådan skal det da også være.

Derfor kan den første, der fremlægger et projekt, sagtens få 13, uden at der er noget som helst urimeligt i det.

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 28-08-02 17:06

Zonker: det kan være fløjtende lige meget om der står sensor eller sencor, vi ved hvad vi mener, og hvis folk ikke ved hvad jeg mener når der bliver snakket projekt, så er de vist ikke smarte nok til at se den anden fejl sensor.

Gruppen var på 2 personer, begge fik 13, senCor havde ikke noget at sammenligne ud af fra...

TL

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-08-02 17:36

Jeg synes ikke, det gør nogen forskel, om der er tale om en projekteksamen eller en traditionel eksamen, Tariliex.

Selv har jeg flere gange ene mand været til eksamen i projekter, som ingen andre havde lavet tilsvarende. Så her havde censor altså slet ikke noget at sammenligne med.

Jeg ved ikke, om der findes enmands-projekter på din uddannelse - men det gjorde der på min.

Iøvrigt synes jeg, det er helt fint, at du bruger betegnelsen "sensor" - for han/hun skal jo i allerhøjeste grad have føleren ude.

Og dobbelt fint er det, at du kan give zonker ren besked. Sådan skal han bare ha´ det.

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 03-04-03 13:16

Det er slet ikke meningen at lærer og censor skal sammenligne med andre fra klassen. Dette må de faktisk ikke. De skal bedømme ens viden ud fra hvad der rimeligt kan forventes eleven kan med henblik på både den fulgte undervisning samt gældende lovbestemmelser. Der er derfor intet i vejen for at den første der er oppe får 13 hvis det er fortjent og med mindre det er præcis samme emne og samme vinkel der skal belyses kan to eksamener ikke sammenlignes. Man kan derved ikke rigtig sige at en der kom op senere klarede sig bedre end den første der var oppe. For selvom denne person måske kendte alt pensum i dydben kunne det jo være at den første person havde valgt en udsædvanlig tilgang til emnet og derved fik nogle andre relevante aspekter op at vende.
For at opsummere: en eksamen er individuel og der skal ikke sammelignes med andre på holdet.