/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
P2p lovligt?
Fra : palle22
Vist : 852 gange
100 point
Dato : 05-01-05 11:25

Hej.
Hvis jeg installerer et p2p program, hvad kan jeg så downloade lovligt?
Jeg har hørt man kan indstille det sådan at man ikke deler sine egne filer. Er det klogt?
Jeg tænkte mest på at hente musik, og måske et par film. Er det ulovligt?

Accepteret svar
Fra : moltov

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-05 11:31

Alt er lovligt, til du bliver fanget

Nej, du kan godt hente musik og film via p2p helt LOVLIGT!!! Men det kræver, at filmenes og musikkens copyrightindehavere har godkendt det. Og det er ca. 1 % af alle filer der er det

Hvordan du kan undersøge om det er lovligt, er simpelthen at spørge ATP (Tror jeg) - AntiPiratGruppen.

Men så vil du nok få mange fjender, hvis man fandt ud af, at det var dig der spurgte

Moltov

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 05-01-05 11:33

Du kan hente ting folk selv har lavet, eller gratis ting lovligt med p2p programmer.

Det er kun ulovlogt at hente musik og film med copyright. Næsten alle film og musik der er udgivet har copyright og er derfor ulovlige at hente på denne måde, men der findes få undtagelser.

Hvis du ikke deler ulovlige filer, og ikke har noget imod at andre bruger af din båndbredde, så der er ikke noget galt i at dele filer i et p2p program.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 05-01-05 11:33

Okay, og man kan ikke gøre noget for at undgå at blive snuppet? Er risikoen stor?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-05 11:33

Det er ikke ulovligt, at anvende P2P og det er såmænd heller ikke ulovligt, at dele filer, men det er ulovligt at dele programmer hvor der ikke er givet tilladelse til, at det må ske og det samme gælder musik og film.
Der findes jo musik der er frit tilgængeligt fra små ukendte grupper mm., men det du gerne vil have er ikke lovligt, at hente og så skal du huske at P2P er et af de sikreste steder, at få sin maskine inficeret med trojanske heste mm.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 05-01-05 11:35

moltov, ATP er et pensionsselskab (www.atp.dk)
AntiPiratGruppens forkortelse er naturligvis APG.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 05-01-05 11:35

Hej Palle

Jo, lad være med at fortælle folk om dine fangster. Lad vær med at sælge, og lad vær med at give det ud som gaver. Selv bruger jeg ikke p2p, da jeg synes at kvaliteten er meget svingende, og jeg hører selv meget streamed radio, men jeg ved mange gør det.

til ATG: Jeg får pludselig hukommelsesvigt...Kender hvem???? Næ, det tror jeg ikke
Moltov

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-05 11:37

Risikoen for at blive taget er relativt lille, men risikoen for at få snavs på computeren er enorm.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 05-01-05 11:38

Okay, snavs kommer også selvom jeg sidder bag en firewall??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-05 11:39

Alt det lovlige ligger frit tilgængeligt på nettet - P2P er "fint nok", men man skal passe godt på
moltov siger en hel del rigtigt. Ja det gør I alle, men moltov var først
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 05-01-05 11:39

Hej Harlekin

Ved det godt. Hader bare ATG, så derfor kalder jeg dem ATP Gamle og pensionerede advokatrøvhuller som ikke har andet at lave

(Reddede jeg den???)

Moltov

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 05-01-05 11:40

Tak for svaret moltov.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 05-01-05 11:40

Hej Palle

JA, så længe du downloader ting, kan alt gå forbi firewall'n JEg siger det af erfaring...

Moltov

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 05-01-05 11:44

Den er reddet molotov

Snavs kommer i form at trojanske heste (dvs programmer der giver sig ud for at være noget andet)
For eksempel en "pamela_anderson_screensaver.exe" der installerer en virus eller en bagdør på pc'en når du kører den.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-05 11:51

Snavs kommer fordi du lader det komme, og lad nu være med at komme rendende og beklage dig når din computer driller

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-05 11:57

http://www.spywarefri.dk
Når "skaden" er sket
Her står også meget godt om hvilke programmer osv. man kan bruge til at forebygge og bekæmpe spyware.
Ved godt der også er "genier" her på Kandu... men denne side har specialiceret sig i lige netop spyware.