/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Åbning af komprimeret mappe
Fra : Bruno_G
Vist : 648 gange
40 point
Dato : 23-12-04 17:15

Jeg kører windows Me (spørg mig ikke hvorfor) og kom til at højreklikke på en komprimeret mappe, og under "egenskaber"/"åbnes med" kom jeg til at ændre det til at komprimerede mapper skulle åbnes med Word. Nu hvor jeg gerne vil ændre det tilbage til den korekte opsætning, ved jeg ikke hvilket program der skal bruges - doo! Jeg har aldrig haft noget zip-program. Det der med de komprimerde mapper er tilsyneladende en funktion i windows - men hvilken? Jeg har ledt hele c: igennem for at finde noget, der ligner et komprimeringsprogram, men uden held. What the fox shall i do? God jul *<:D

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-04 17:25

Du skal hente den gratis version af winzip, og installere den.
Så højreklikker du på en af de mapper du ved en fejl fik ....
og vælger åben med. Her vælges winzip, og du sørger for der er hak nederst i "vælg altid dette program"
Så vil komprimerede mapper fremover blive åbnet med winzip.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 40 point
Dato : 23-12-04 21:16

En mappe der er komprimeret med Windows egen komprimeringssystem, skal ikke åbnes med nogen som helst andre programmer. Komprimering og dekomprimering foregår i baggrunden, helt automatisk. Iøvrigt kan du overhovedet ikke vælge "åben med", under egenskaber (i hvert fald ikke i XP, ej heller i Windows 98, om du kan det i ME, skal jeg ikke kunne sige). Normalt (stadig i XP) vælges om mappen skal være komprimeret eller ej under egenskaber, og der skal ikke køres et speceilt dekomprimeringprogram for at åbne filer fra mappen. Hvis du er helt sikker på at det er mappen du har ændret til at åbne i WORD (Det tror jeg, nemlig ikke, Word kan ikke åbne mapper, men kun filer). Meeeeeen hvis det nu trods al min skepsis kan lade sig gøre at vælge "Åbn med", under mappeegenskaber i Win ME, så skal du under egenskaber rette programmet til explorer.exe, for normalt skal alle mapper om de så er komprimeret eller ej (med windows's egen komprimering) åbnes med Windows stifinder, så finder windows selv ud af og dekomprimere når en fil skal åbnes. Er du helt sikker på at det ikke er en fil du har sat til at skal åbnes med WORD, ja jeg spørger jo bare???

Højreklik vælg egenskaber åben med, og så fin frem til filen explorer.exe, og vælg dette som default til at åbne med.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 23-12-04 21:51

Jeg er i øjeblikket ved at downloade winzip for at se om det virker. Baggrunden for hele tumulten var, at en ven bad mig om at sende en fil til ham i zip-format. Men da hans firewall ikke ville godtage filen (den mente der var virus i den) foreslog han, at jeg kunne omdøbe filen til et doc. Udover at ændre filens navn ændrede jeg også i dens egenskaber, så den skulle åbnes i Word ... ja altså for at drive gæk med hans firewall. Hvad jeg ikke vidste var, at det i sidste ende var mig selv jeg drev gæk med - ja sådan kan det jo gå. Det store problem var at nu mente Windums, at alle andre komprimerede filer og mapper nu også skulle åbnes i word. Jeg er spændt på at se om winzip-halløjet virker *<:)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-12-04 22:08

Hopla nu er jeg sku da godt nok forvirret. Du sendte en fil i zipformat, og nu er du ved at downloade Winzip. Det flimrer godt nok for øjnene. Hvorfor er du ved at downloade winzip, når du tidligere har sendt en fil i zipformat. Du må da ha haft winzip installeret for at kunne zippe filen. Jeg tror stadig ikke på at word kan åbne en af Windows komprimeret mappe. Når du nævner at "Windums" tror at word skal åbne komproimerede mapper, mener du så zippede mapper, og ikke windows komprimerede mapper???? Og hvis "Windums" er en hentydning til at Windows er dum, er det i dette tilfælde da vist ikke korrekt. Her er da vist mere tale om en fejl 40, altså en fejl der stammer fra en grødet masse in en afstand af ca. 40 cm fra tastaturet. Og hvis du virkelig mener Windows er dum, så skift da til Linux, så skal det nok vise sig hvem eller hvad der er dum.

Ha' en god jul alligevel.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 23-12-04 22:18

Det virker, men ikke som før. Før kunne jeg åbne en komprimeret mappe lige som alle andre mapper. Nu skal jeg køre winzip og sætte mig ind i hvordan det virker - hvilket sikkert ikke er synderligt kompliceret, men det kunne da være rart at undgå. Jeg prøvede også at bede den åbne mappen med explorer, hvilket ikke virkede. Hvis det er muligt, hvilket det må være, så vil jeg gerne have det tilbage til som før jeg rodede i det. Der må være en eller anden kryptisk løsning ... hov nu [efter at have rodet lidt i det] tror jeg muligvis jeg har fået rettet det ... ved et tilfælde, hurra! Tak for den indirekte hjælp ... og god jul.

Godkendelse af svar
Fra : Bruno_G

Dato : 23-12-04 22:30

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-12-04 22:38

Haløjsa Det var rart du fik løst problemet. Jeg tror stadig at det var ændringen med at pege på explorer.exe, der hjalp. Lukkede du stifinder efter at have lavet ændringen, og efterfølgende åbnede den igen??

og godt