/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Optråd ?
Fra : molokyle
Vist : 1211 gange
41 point
Dato : 12-12-04 13:35

Føler du dig TRÅDt på ?
TRÅDt under fode ?
TRÅDt over tæerne ?
Dine sko udTRÅDte ?
Fulgt den røde TRÅD ?
OpTRÅDt TRÅDløst ?
Plaget af TRÅDorme (Fila'riidae) ?
Eller dyrker TRÅDspore (Gymna'denia) ?

Kort og godt : I TRÅD med en Smalsnak ?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 51 point
Dato : 12-12-04 13:41

Ja da Henrik. Nu har jeg da ihvertfald beTRÅDt den anviste sti. Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-04 13:49

Hmm træder i tråden og trådte måske forkert så skæld ud når jeg er trådt af

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 12-12-04 13:51

Jamen her er da et godT RÅD; følge endelig efter Arne og Molo og lad os få en sjov tråd.

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 12-12-04 13:52

Imperativ; følg, skulle der have stået. Der trådte jeg vist i spinaten. Lo siento!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 13:57

Nu da I har beTRÅDt dette jomfruelige spørgsmål, må jeg i øjeblikket beklage at min freemail hos TDC er nede og jeg derfor har svært at følge med i TRÅDen her

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 12-12-04 14:07

Jamen stakkels Molo da. Du må træde vande til den freemail kommer på fode igen så. Hold ud!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:13

Ja Molo, det er squ nogeT RÅDdent møg. Jeg overvejer at gøre min Netadgang via LapTop TRÅDløs.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 14:13

Jeg har lige taget syTRÅDEN frem og vil nu TRÅDE en nål. Skal sy en knap i en frakke ;_)

Hilsen ans og

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 14:14

Molo - du kan da bare få dig en Skype og spørge Keldd hvordan det går.
Det er vel lidt i tråd med tråden her.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:14

Bliver jeg så løs på TRÅden?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 14:18

Ans - man træder altså tråden i en nål.

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 12-12-04 14:23

Det er ved at blive en meget atrå(d)værdig tråd det her.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:29

Den danskere sprog er en svær en og den bli'r værstere og værstere, men jeg er squ da ligegyldig. Mustapha!
Indtil nu har vi vist ikke overTRÅDt ret mange grammatiske regler. Får vi nu blot sluttet den af inden vi for alvor får TRÅDt på nogle ligtorne!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 14:33

emesen

Det hedder at TRÅDE en nål.
Skulle jeg træde på nålen samtidig med at jeg skulle have syTRÅDEN i nålen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:36

ans - Jeg er nu tilbøjelig til at give eme ret. Det hedder at Træde en nål.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 12-12-04 14:36

Jeg kom til at træde på en til en julefrokost. Ja altså han blev sur på mig. Øøø han var meget fuld og var begyndt og snakke højlydt filosofisk om Nortradamus. Hvor på jeg kom til at sig, at vist der var er nok idioter der troede på en profeti, vil deres tro og handlinger i sig selv få profetien til at gå i opfyldes. Jeg erkender at midt ordvalg var forkert, men jeg havde altså også svagt på alkymistens gyldnede dråber.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 14:37

[citer]
Skulle jeg træde på nålen samtidig
[/citer]
Det var da godt forsøgt ikke. for så kunne den lille bitte nål nemt blive overtrådt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 14:39

arne.jakobsen

Niksen biksen, man tråder en nål, hvis man da vil have syTRÅD i den

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:39

Og lad nu for Guds skyld være med at henvise til Nudansk ordbog. I følge den kan man jo nærmest skrive hvad fanden man vil om alt som man vil. Den nye pædagogik i DK: Du må endelig ikke stille krav til eleverne, så bli'r de bare forvirrede.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-04 14:40

er en trædemaskine så en maskine der er trådt på ??????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 14:41

Jeg er nedTRÅDt fra min pidestal og må erkende jeg ikke kan løse problemet med freemail herfra

Jeg troede jeg kunne have fremTRÅDt, som et eksempel til efterfølgelse, men TRÅDte et skridt ved siden af.

Hilsen : Den for nylig afTRÅDte blærerøv </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:47

Nå, der var du igen molo, var du TRÅDt af på naturens vegne?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 14:47

Skype er løsningen, men helst trådløst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 14:47

arne.jakobsen

Jeg vil nu rette mig efter Nudansk Ordbog og ikke din egen hjemmelavede.

Det er muligt at vi ikke har gået i samme skole. Den skole jeg gik i hed det at "TRÅDE en nål" og det var ikke ude på landet.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 12-12-04 14:48

Det er noget lort hvis man træder ved siden af. Dog ikke vist det er en lort, Hvor i mod det er noget lort at træde i det.

Julefrokost filosofi

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-04 14:49

molo det KUNNE jo være at det her er aktuelt selvom tiden ikke lige passer, man ved jo aldrig hvad det kan indebære af andre forstyrrelser

TDC Selvbetjening og Onlineregistreringen
TDC Selvbetjening og Onlineregistreringen vil ikke være tilgangelig i den nævnte periode

Venlig hilsen
TDC Kundeservice

Detaljerede oplysninger

Årsag til driftforstyrelse: Systemarbejde

Landsdel: Landsdækkende

Forventet starttid: 12/12 kl. 20:00

Forventet sluttid: 12/12 kl. 23:59

Problemet forventes løst: 12/12 kl. 23:59

Sidst opdateret: 10/12 kl. 14:30

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-04 14:50

uuuuuuuuuuups - glemte at lægge en TRÅD ind i mit lille indlæg - hermed gjort

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-04 14:51

trådte jo igen i spinaten - nå men prøver igen - molo: http://kundeservice.tdconline.dk/selvbetjening/driftsinformation/details.php?id=1739644889

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 14:56

Hvor HAR eme dog ret,
Men ligesom jeg er trådt ind,må jeg
træde ud.................Der er et kæmpegløggilde i gang i området her.
Hilsen
Keldd
der er jul
det er cool

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 14:58

Aaaaaaaaaaaaaaaaans - Jeg er ikke meget for at indrømme det.

Men du har vist ret ................det hedder at tråde en nål.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 14:59

miritdk -> Tak. Når man er i vildrede ? Hjælper en henvisning ...eller et simpelT RÅD ofte !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 14:59

emesen og arne.jakobsen

http://www.hjernet.dk/index.asp?Id=477

arne.jakobsen og så er det ikke engang fra Nudansk Ordbog

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-04 15:00

emesen - trådte du forkert i ordbogen ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 15:00

emesen

Spurgte du lillemor

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:00

Det gælder om at trave i samme TRÅD, hvis man skal samarbejde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 12-12-04 15:01

Ok keldd spis nu ikke for mange æbleskiver, man får sådan en kompakt fornemmelse i mellemgulvet.

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-04 15:03

NU træder jeg ud af døren og traver af den betrådte sti i mine udtrådte sko - skal til fø´s da´ - hygge allesammen håber tråden holder til alles fornøjelse og sure optrædere holder sig væk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 15:04

I har trådt på en der ligger ned.
Ja - jeg spurgte lillemor........................det gør jeg hvergang der er point i nærheden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:05

..øøeeeh .... hedder det TRAV eller TRÅD i forbindelse med heste ? Det var vist en smutter

Prøver igen :

Man skal træde i samme TRÅD, for at vinde hold konkurrancen i cykelløb

Dét var bedre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:07

Hvem ku' ik' bruge et godtT Råd ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 15:08

Ans - det er meget nemmere i Askepot, end dit link.
Der hvor musen "tråder" en nål.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 15:09

ans

Sjovt nok siger Nudansk ordbog under opslaget træde:
Citat
4. træde en nål = TRÅDE e trædning

Så vi må konkludere at ALLE har ret. Arne

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 12-12-04 15:09

Træder lige ind i tråden for at fortælle, at I er trådt i det rigtige spor
- og træder ud igen for at få eT RÅD fra min computerkyndige søn, min printer optræder sært

Hyg jer
Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-12-04 15:11

"Træde af på naturens vegne", er det forurening ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:14

..eT RÅDdent argument arne.jakobsen

;-D </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 12-12-04 15:14

Nej det er ganske naturligt.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:16

AfsindeT RÅDe i dette spørsmål !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 15:16

Se det her mådu vide molokyle.
Er der stadig trådhegn omkring Christiania så de ikke kan slippe ud.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:19

Vi får vist brug for en beskikkeT RÅDmand og hjælp fra det ydre rum, for at finde et værdigt svar til denne TRÅD !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 15:20

Og jeg er helt sikker på, at nor nogen henne i kirken skal svejses sammen
eks. C & M bruger præsten sikkert den stærke svejsetråd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 15:20

molo

Hvilket argument er det nu lige du synes er råddent?

Hvis du hentyder til min 15:09, så er det ikke et argument, men en bevisførelse for at det kan hedde begge dele.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 15:22

arne.jakobsen

Så du bruger Nudansk Ordbog

Hvis du spørger en fagkyndig, så vil den pågældende sige at det hedder "at tråde en nål"

Det du henviser til er kun for dem, der ikke ved hvordan det siges/staves.

Der skal jo være noget for alle i Nudansk Ordbog

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:24

..gad vide; om der findes en underTRÅD til dette spørgsmål ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:26

arne.jakobsen -> Man føler sig helt fladTRÅDt, når folk ikke kan følge TRÅDen ! ?-)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 15:28

ans - Sproget udvikler sig. Da jeg, eme og Keldd gik i skole, hed det at træde en nål. Da din generation kom til, var pædagogikken ændret til "Lad dog barnet gøre som Han/Hun vil" og så blev mange forkerte stavemåder tilladte. Den trend fortsættes idag. Men lad nu det ligge. Vi har ALLE ret. Man kan skrive begge dele.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:30

For at rette mit indlæg tidligere Fra : molokyle Dato : 12-12-04 15:07 : Alle kan bruge et godT RÅD !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:32

Det gik fint til at begynde med arne.jakobsen

</TRÅD>

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-12-04 15:36

træde til --- tiltræde
træde fra --- fratræde
træde af --- aftræde
træde på --- påtræde
træde op --- optræde
--- betræde

Find det manglende ord.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 12-12-04 15:36

Til alle flueknipper fandt jeg det her på nettet. Det forklare nok det meste.
http://www.lakjer.dk/erik/brok/ordligheder.html

I NT siger Jesus: ”Det er lettere for en kamel at gå gennem et nåleøje end det er for en rig mand at komme i himlen” (Mattæus 19:24) – et meget tydeligt billede: vi ser for os en kamel og et nåleøje og fatter straks det umulige i situationen. Men sagde Jesus nu også sådan?
Kameler er almindelige i Mellemøsten, og det er således rimeligt at antage at Jesus til sit billede har brugt et stort dyr som folk kendte (i stedet for fx en elefant).
Nu er det imidlertid sådan at det skrevne hebræiske sprog udelader vokaler. På slaviske sprog findes også ord der udelukkende staves med konsonanter, fx det serbo-kroatiske trg (torv) eller smrt (død).
At et skriftsprog kan give mening også uden vokaler, kan illustreres af fx ”Kbhvn.” som alle vil associere med hovedstaden – hvis de vel at mærke i forvejen véd at der findes en by ved navn København. For en uvidende person kan ”Kbhvn.” lige så godt betyde kabuhoven eller hvad man nu måtte gætte på.
I tilfældet kamel viser nyere bibelforskning nu at et andet hebræisk ord staves med præcis de samme konsonanter, nemlig ordet for et tov. Mon Jesus mente: ”Det er lettere for et tov at gå igennem et nåleøje end… ”? Ja, hvorfor ikke? eller snarere, ja, mon ikke? – det er da et meget klarere og mere dagligdags billede at træde en nål.
Om denne og lignende nye sproglige tolkninger kan man læse i ”Ny bibeloversættelse – på videnskabeligt grundlag”, en udgivelse der forsøger at gøre sig fri af tidligere tiders ”oversættelser” der, hævdes det, har været mere præget af forskellige trosretningers ønsker om hvad der skulle stå i Bibelen end hvad der faktisk står. Disse må nu ”sluge kamelen” dvs. acceptere et ubehageligt faktum, men dette var faktisk ikke hvad Jesus mente da han sagde: ”I, som si myggen af, men nedsluge kamelen” (Mattæus 23:24). Jesus udtrykte at vi ikke skal hænge os i småting

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 15:43

Hold da kæft, gik I i samme skole

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 15:45

Aiiii molo

Lukker du allerede denne TRÅD er du træt

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 12-12-04 15:49

Det var da ærgerligt. Det er sku da at træde på folk bar sådan at lukke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 15:52

ans

Molo kunne ikke lide vores ordveksling, syntes det havde karakter af skænderi. Og så var emnet TRÅD efterhånden også grundigt udtømt. Der var begyndt at komme for mange gentagelser. (Tror jeg). Tak for snakken. Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 15:55

TRÅDt æren for nær ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 16:15

rpje er vist ved at rejse sig ved de træer han faldt over.
Men den med kamelen lyder rigtigt............det er også nemmere at sluge et tov.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-04 06:00

Da det ikke er helt ualmindeligt at spise kameler i Mellem-Østen vil jeg gætte på logikken er :

I, som si myggen af, men nedsluge kamelen”

..betyder : Klog mand !

Dette er jo klart bedre end at si kamelen fra, men nedsluge myggen !

En pendant på godt gammel Dansk ville være :

"I; som si'r fluen fra, men spiser suppen,

..er klogere end de, der si'r suppen fra, men spiser fluen !"

</MOLOKYLE>