/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvordan skal lokkeduer stå?
Fra : joppes
Vist : 6518 gange
30 point
Dato : 26-10-04 11:24

Jeg har lige været på duejagt for første gang men duerne vil ikke rigtig slå på min lokkeduer.
De kommer godt nok ind over men det ser ud til at de fortryder lige inden de skal lægge an til landing og så flyver de ind i den bøgeskov jeg stå skjult i.
Jeg stiller lokkerne op så de har hovedet mod vinden er det ikke rigtigt og ca. 25meter fra mit skjulested.

Hilsen joppes

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 26-10-04 11:38

jeg plejer at stille dem i spredt orden
det plejer at virke nogenlunde
har det ikke noget at gøre med tolmodigheden

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 40 point
Dato : 26-10-04 11:41

Jeg kan ikke umiddelbart svare dig, men jeg kan komme med nogle relevante link ...måske ?

1.) http://www.skovognatur.dk/jagt/jagt.htm
2.) http://www.jaegerforbundet.dk/1

Citat
Duejagt foregår normalt bedst i de første timer efter solopgang eller sidst på eftermiddagen ved drikke- eller fourageringsstedet. Det kan f.eks. være ærtemarker, skårlagte rapsmarker eller hvede- og rugmarker, der er gået i leje. Det er en fordel, hvis der er sol og stærk blæst. Duerne vil da trække lavt, og skuddene har ikke så stor skræmmende virkning. Brug af lokkeduer vil altid være en fordel. Disse kan suppleres med skudte duer.

HER ER SVARET PÅ DIT SPØRGSMÅL :

For at opstillingen af »lokkerne« kan se så naturlig ud som muligt, skal de placeres med hovedet op imod vinden.

;-)

Det er meget vigtigt, at man er godt skjult, og det er derfor ofte en fordel at anvende skydeskjul. Dette bør anbringes, så man har solen og vinden i ryggen.
Udsættelsen af jagtidens begyndelse til 1. september har begrænset muligheden for at skyde duer på de nævnte markafgrøder, da de normalt er indhøstet.
De nordiske ringduer kan under efterårstrækket optræde i store flokke, hvilket kan give gode muligheder for trækjagt, f.eks. når de søger agern og bog i skovbunden under ege- og bøgetræer. Udbyttet bliver dog sjældent ret stort, da de store dueflokke let forjages. Husk: Hulduen er totalfredet.

VIGTIGT: Ved al anstandsjagt på fuglevildt er der 3 tekniske detaljer, man skal være opmærksom på:
1. At man er ordentligt dækket (camoufleret).
2. At man er placeret i fuglens indflyvningsretning.
3. At man ikke rejser sig for tidligt op fra skjulet.
HUSK: Fuglene reagerer hurtigt og er ofte udenfor skudhold, inden jægeren når at afgive skud. Vent derfor altid, til fuglen er meget tæt på skjulet, inden første bevægelse foretages

...fra : http://www.vildt-jagt.dk/vjonline/content.asp?ModuleId=150

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-10-04 22:46

Hej joppes!
1. Du skal være skjult--totalt skjult--de har øjne som en ørn.
2. Lokker sættes med hovedet mod vinden og i et V med spidsen ind mod dig og de lokker som er længs væk fra dig ca. 15 m ude, har du mange lokker anbringes de øvrige på ydersiden af Vét.
3. Ingen bevægelse før de er på skudhold.
4. Evt. skudte duer anbringes også som lokker med en lille Y formet gren under hovedet.
Knæk og bræk.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : joppes

Dato : 27-10-04 10:10

Tak for svaret molokyle.