/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Monotomiinterval
Fra : t2o_acid
Vist : 1407 gange
150 point
Dato : 25-10-04 10:55

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er ?? Og hvordan man finder det.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-04 11:38

Måske du på denne side kan få lidt hjælp http://www.at.dk/sw4635.asp her er monotoni-tilstand beskrevet.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 160 point
Dato : 25-10-04 11:43

Det er måske mere i denne retning, du søger oplysninger

Citat
Monotoni
Visse funktioner, som eksemplet med f(x) = 2·x + 1, har den egenskab, at hvis den uafhængige variabel x stiger en lille smule, vil det afhængige y også stige: Sådan en funktion siges at være monotont voksende - monotont eftersom den aldrig »gør andet« end at stige, uanset hvilken værdi af x man går ud fra.
Med andre funktioner, f.eks. y = g(x) = 1/x vil y konsekvent falde hvis man forøger x en kende: Sådanne funktioner omtaler matematikerne tilsvarende som monotont aftagende. Atter andre funktioner, som f.eks. sinus og cosinus er voksende indenfor bestemte intervaller for x, og aftagende når x falder imellem disse intervaller.
Oplysninger om i hvilke intervaller en given funktion er hhv. voksende og aftagende kaldes almindeligvis for funktionens monotoniforhold.

fra denne side
http://www.netleksikon.dk/f/fu/funktion__matematik_.html#Monotoni

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-04 11:57

En funktions monotoni forhold kan bestemmes ved brug af asymptoter : http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/polynom.html#asymptoter

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : t2o_acid

Dato : 25-10-04 12:27

Tak for svaret ans.