/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Langsom opstart
Fra : jber
Vist : 391 gange
100 point
Dato : 23-10-04 16:11

Min lillebroders computer er blevet meget langsom i opstarten. (4-5 min.)

Jeg har formateret den da der var mange programmer der ikke blev brugt med det hjalp ikke.

Det er en 700 mhz Celeron
512 mb sd-ram
30 gb harddisk på 7200 rpm

Hvad kan jeg gøre

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 23-10-04 16:17

Når du skriver du har formateret den, hvad mener du så? Har du totalt slettet alle data og installeret Windows forfra?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : jber

Dato : 23-10-04 16:26

ja men jeg har ikke været inde og fjerne dem så de ikke kan gendannes

Kommentar
Fra : Frank_Trier

Dato : 23-10-04 16:35

Det er værd at fjerne det hele inden du formaterer din harddisk. Derefter prøv at instalere windows igen.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 23-10-04 16:38

Hvis du har formateret kan den da ikke være blevet langsommere i opstarten

Men hvilket styresystem har du lagt ind efter formateringen?

Kommentar
Fra : jber

Dato : 23-10-04 16:44

Jo den er lige så langsom

Windows xp pro

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 23-10-04 17:54

Citat: "ja men jeg har ikke været inde og fjerne dem så de ikke kan gendannes"

Hvis du formaterer, så sletter du alle data. Her er det ikke noget der hedder - ikke fjernet helt- sådan at de kan genskabes bagefter. Du har altså ikke lavet en formatering. Dermed ligger de data der gør computeren langsom i opstarten stadig på disken.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : xick

Dato : 23-10-04 18:30

Mener du måske defragmentering?

Kommentar
Fra : jber

Dato : 23-10-04 19:10

nej jeg mener formatering under installtionen af windows vælger jeg formatering i nfts og IKKE hurtig

Kommentar
Fra : xick

Dato : 23-10-04 19:12

Du har installeret Windows XP, og slettet det der var før?

Du kan jo evt formatere og installere igen, ellers kan Bootvis give lidt hurtigere opstart: http://www.softpedia.com/progDownload/BootVis-Download-3465.html

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 23-10-04 19:28

Hvad mener du så med at : ja men jeg har ikke været inde og fjerne dem så de ikke kan gendannes? Det forstår jeg ikke rigtig.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 23-10-04 19:49

Hvis du har formatteret og den ikke er blevet hurtigere må det være instillingen i bios der er feil.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-10-04 20:08

Hej jber
Ud fra de foregående indlæg lyder det overhovedet ikke som om at du har formateret. Så vær lige venlig og beskriv hvordan du formaterede, det ser nemlig ikke ud som om du har helt check på hvordan en komplet formatering foretages, Undskyld.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 23-10-04 22:53

Efter hvad jeg har forstået har han formateret under installationen i windows xp...
Ligesom tukols forstår jeg heller ikke hvad du mener med: ja men jeg har ikke været inde og fjerne dem så de ikke kan gendannes.
Kan du forklare det lidt bedre?
Har den kunne starte hurtigere?
Det er jo trods alt en 700 mhz Celeron, men 3-4 min lyder som forholdsvis meget.

mvh P/lb

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 24-10-04 01:53

Der er ihvertfald et eller andet som ikke helt hænger sammen. Vi prøver at finde ud af om det er gamle data som hænger ved og laver ballade, eller om der kan være en hardwarefejl. Så du må gerne komme med yderligere oplysninger, for at vi helt kan udelukke det ene eller andet.

Har du sagt ja til at den ikke må overskrive gammel opsætning eller slette data under den nye installation? At den skal bevare noget af det gamle system? Reperation?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : jber

Dato : 24-10-04 13:37

Jeg tror det er en hardware fej,l da jeg har prøvet at sætte en harddisk med windows xp fra en anden computer over i denne her. Den tager også de der 4-5 min, i den computer den sad i før tog det under 1 min.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 24-10-04 16:31

Sjekk din opstilling i bios..

Kommentar
Fra : plb

Dato : 24-10-04 17:40

Så du har ikke formateret, du har bare taget en ny harddisk?
Undskyld men jeg er sgu ikk helt med...

Kommentar
Fra : jber

Dato : 24-10-04 18:30

Nej den første harddisk har jeg formateret men det hjalp ikke.
Så prøvede jeg med en anden harddisk og det hjalp heller ikke.
Ergo må jeg antage at det er en hardware fejl.

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-04 19:21

Ok, var det en HD fra en anden computer som havde samme bundkort, CPU og ram? Fik du den til at starte op?

Hvis ja til det hele, så er det andet sted problemet ligger.

En god ting er så at gå ud i BIOS som holniels siger og tjekke her. En god start er måske at sætte den til default settings. Vel og mærke du ikke har nogle konfigureringer her som er blevet ændret, og som skal være ændret.

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : jber

Dato : 02-12-04 21:17

Tak for svaret tukols.