/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad hedder den effekt?
Fra : mulberry
Vist : 621 gange
150 point
Dato : 12-09-04 17:38

Eksempel:
Forestil dig et akvarie delt med en glasrude sat ned i midten, der er kun fisk i den ene side over længere tid.
Så bliver glasset taget op, så der ikke længere er nogen opdeling af akvariet og begrænsning for fiskene.
De svømmer imidlertid ikke straks rundt i hele akvariet, men kun dertil hvor glasset var før det blev fjernet. Efter et stykke tid svømmer en af dem dog et lille bitte stykke længere end der hvor glasset havde været og tilbage igen. Det gør nogen af de andre så også lidt senere. Efterhånden langsomt, langsomt svømmer de længere og længere, indtil de benytter hele akvariet.
Hvad kaldes den effekt?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-09-04 17:44

Jeg har hørt om det en eller anden gang et eller andet sted, kan bare ikke huske, hvor, hvad det hedder og det bliver ved at poppe op i hovedet på mig, og "plager" mig, det er derfor jeg spørger.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-04 19:51

Pavlov effekten?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-09-04 20:59

Tedd--> mener du russeren Ivan Pavlov?!
hmm, det er vist noget med positiv og negativ forstærkning - så vidt jeg husker
Hvordan hænger det lige sammen?!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-04 22:20

Pavlov effekten har vist ikke noget med det at gøre.
Det er teorier om betingede refleksmekanismer der regulerer fordøjelsessekreter efter indtagelse af føde.
Blandt andet gående ud på, at blodsukkerniveauet stiger efter indtagelse af søde ting selvom disse ikke indeholder kalorier eller kulhydrat.
mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-04 23:12

Bare et forslag! Ved godt det gælder bl.a. hunde, men fisk må vel osse ha en slags betingede reflekser, hvis de opfører sig på omtalte måde! Eller osse er det noget med udviddelse af terratorie!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-09-04 23:22

hehe! godt forslag
Det er rigtigt, at søger man på google får man det frem som Dova beskriver, men faktisk tror jeg mere på din forklaring Tedd. I hvert fald er det noget med indlæring - om fisk så også er i stand til dette fænomen aner jeg til gengæld ikke, men hvorfor egentlig ikke.

Iøvrigt var Pavlov blot Skinner´s lille hjælper ( tror jeg nok )

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-04 23:51

Du kan forøvrigt stadigvæk nå at fjerne det andet enslydende spørgsmål!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 00:16

Det er nu ikke noget jeg kunne finde på nettet om Pavlov og det har ikke noget med hunde at gøre.Men menneskers fordøjelsessystem. Ivan Pavlov var jo fysiolog og som rigtigt nævnt fra Rusland.
Men Pavlov og hunde, det er noget med at forstærke hundenes reflekser for hvornår de føler trang til mad, ved at lave forsøg med, at hundene ved der bliver serveret mad ved lyden af en klokke.
Men det eksempel der gives her med fiskene. Hvis jeg forstår det rigtigt, menes der, at det også ses i andre sammenhænge blandt dyr og mennesker.????
Men om der menes instinktet for at udvide sit revir til det fylder den plads der er til rådighed, eller om det er selve det, at en fisk starter "fremmarchen" og får de andre til at følge efter, er jeg lidt i tvivl om.
Hvis det er det sidste, minder det meget om grundideen i en gammel film der hedder "Bølgen".
Den handler om, hvordan folk som f.eks. Hitler formåede at få folk til at tilslutte sig sine ideologier, selv om der i starten er stor tvivl, og frygt for det nye og ukendte, men efterhånden vælger alle at følge efter.
Men måske er det helt ude i hampen at tænke i de baner ???
dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-09-04 00:26

Skinner? Er det ham fra Simpsons? Mener hunden der hedder Santa's litle helper?
Næh Dova men måske helt ude i søgræsset? Tror vi skal ha fat i en fiskeadfærdsforsker!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 00:33

Dova-->Ang. Hitler - er det så ikke hvad man kalder for rosenthal effekten?!
At får man noget fortalt på forhånd så tror man på det.
Husker er forsøg med en skoleklasse, hvor læreren af en autoritetstro person bliver fortalt hvem i klassen der er de dygtige, dovne osv...(uden hold i virkeligheden)

Eller det forsøg med mennesker der blev udsat for at tro de var med til at udøve tortur (uden dog at være det) Jeg er langt fra sikker, men kom med et andet bud, hvis jeg ævler.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 00:35

Tedd, du vrøvler sq. Dig og så Simpsons ok, det er en kanon serie...doh!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 00:44

Creamygirl, så vidt jeg husker, er rosenthal effekten noget med, at de forudindtagede forventninger man har til et menneske, betyder noget for hvordan man opfatter og vurderer dette menneskes adfærd.
Men det passer jo sådan set også sammen med det du siger om, at en giver læreren nogen "forhåndsinformationer" om en skoleklasse. Og ud fra det vurderer hver enkelt.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 00:53

Ja det er korrekt Dova.
Det andet forsøg med torturen tror jeg hed Milgram eksperimentet: http://www.gegenstandpunkt.com/dansk/Milgram.htm

Nå, men det har vist ikke noget at gøre med disse fisk

Sorry Mulberry

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 150 point
Dato : 13-09-04 13:15

Pavlov-effekten var jo noget med, at adfærdspsykologer begyndte at ringe med en klokke, når de så en hund, der savlede. Fænomenet kaldes betinget refleks, men det har ikke så meget at gøre med at være bange for at indtage nye territorier.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-09-04 13:31

php-et - pavlov-effekt har at gøre med betingede reflekser, at hnden i forsøget får serveret mad og mens den spiser ringes der med en klokke, efter at have gjort det et par gange, givet hunden mad når den var sulten og ringet med klokken samtidig, - så begyndte hundens tænder at løbe i vand, den savlede bare den hørte klokken. Det kender i også godt, er jeg sikker på, - for jeg gør

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-09-04 13:38

Creamy- fortabe sig? helt ok, den lige vej er ikke altid den hurtigste siges det Interressant det link du omtaler.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-09-04 13:51

Dova - i tvivl, Hmm... Måske bliver du mere i tvivl efter min udredning
Eksemplet går oprindeligt på een fisk, så ja det har noget at gøre med udvidelse af territorium, - fisken ved ikke fra start af hvor langt den kan svømme, så det er altså noget med det ukendte og at tilpasse sig det gradvis.
At jeg fik nogle flere fisk med end der skulle have været, tænkte jeg, gik ud på det samme, -den lille fisk kunne jo ikke være alene, hvis den er vant til at være i en stime vel!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-09-04 13:58

Det svar jeg søger er det konkrete ord. "----effekt" ?
Jeg er den type, der bedre kan huske ansigter bedre end navne og det kan godt være lidt besværligt, især når jeg får nogen til at gentage -og jeg så glemmer det een gang til !!
Jeg er imidlertid kommet i tanke om, at det var på National Geografic-kanalen jeg så det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-09-04 14:20

Dova - det med fremmarch og Føreren Hitler og så fisk og en stime, eller fugle på træk. Med hensyn til dyrene er der en film om det på National Geografic, og deres adfærd kan i følge den næppe sammenlignes med eksemplet med mennesker, det fører for vidt, at jeg begiver mig ud i hvorfor, så er det bedre at se filmen .
Med hensyn til Hitler, er der også den forklaring at Hitler, som sådan ikke var noget i sig selv, men en tom skal, der gav udtryk for massernes ubevidste. Netop fordi han var et ret lidt udviklet menneske blev han brugt, han havde ikke styr på en s....

Med hensyn til mennesker og det ukendte, er der jo meget der er interressant, ALLE mennesker har skyggesider, og nogen har en MEGET sort side. Det kræver mod at beskæftige sig med dem, og det er en betingelse for at udvikle sig.
Så er der den situation når andre påpeger vores mørke side,- eller måske bare ubevist reflekterer på den, hvordan reagere vi så, hvis overhovedet.
En vis person (Ja hvem? ) sagde : Kend dig selv.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 14:35

Kan du mon stilles tilfreds med at dine fisk lider under begrebet
'indlært hjælpeløshed'

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 14:56

Hej
Nej jeg er ikke mere forvirret nu.
For det blev ligesom fastslået, at det drejer sig om at fiskene langsomt finder ud af at de har mere plads, og ikke at det er fordi der er en enkelt fisk der fører de andre med sig.
Men jeg er stadig ikke klar over hvad effekten kaldes.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-09-04 00:44

Hej igen
Jeg var ved at kigge nærmere på begrebet Adaption. tilpasning.
Jeg tror dog ikke det er det du søger.
Adaption handler om at dyrene med tiden udvikler specielle fysiske egenskaber der gør dem mere egnet til f.eks. at leve bestemte steder.
F.eks. noget med, at visse racer udvikler en tykkere pels, hvis de lever i et klima der er meget koldt, mens tilsvarende racer der bor i varme områder har en tynd pels.
Altså kort sagt en biologisk forvandling der har til hensigt at sikre dyrets overlevelse ud fra de levevilkår der er gældende.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 16-09-04 08:59

Tak for svaret pbp_et. Lukker spørgsmålet nu. Vil forsøge om jeg kan komme til at se den film igen på National Geographic, for jeg trænger til genopfriskning. Tak til alle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-09-04 12:15

Hej
Hvis du ser filmen igen og finder ud af hvad den rigtige betegnelse for den effekt er, gider du så ikke smide en kommentar om det, for jeg er da rimelig nysgerrig efter at høre den rigtige løsning ?
mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-04 12:52

Tak for pointene, selvom jeg gassede. Adfærdspsykologer har det lidt for tit med, at de ringer med en klokke, når de ser en hund savle. Ligesom der nylig er offentliggjort en undersøgelse, som "viser", at mennesker bliver usikre/ulykkelige/søvnløse, når de skriver dagbog. En smule sund eftertanke kunne måske fortælle undersøgerne, at det fortrinsvis er de usikre/ulykkelige/søvnløse mennesker, som skriver dagbog- pudsigt nok mest om natten.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-01-07 06:34

Det hedder "adaptere"
FX: Katte er intelligente dyr, af de kæledyr vi holder hjemme er katte en af dem, der lettest adapterer sig i nye omgivelser.