/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Ubleget bomuldslærred
Fra : annettemor
Vist : 919 gange
100 point
Dato : 07-08-04 16:01

Hej..

Kan man farve ubleget bomuldslærrede??

Varme somemr hilsner Annette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-04 16:10

Det mener jeg bestemt at du kan. Du skal nok dyppe det i noget først for at få det til at tage imod farven. Når jeg vil vide noget om at faarve stoffer, slår jeg altid op i en bog der kan lånes på biblioteket. Husker ikke lige dens titel, men den er udgivet af et medlem i Foreningen til Svampekundskabens Fremme og handler om at farve med Svampe. Alle nødvendige teknikker er beskrevet inkl. hvilke kemiske stoffer der skal bruges for dels at få farven til at hæfte og også til at ændre farvenuancen! "Svampefarvning" eller "Farvning med Svampe" eller noget i den retning. Søg evt. på Biblioteks-databasen. Kender du ikke den, kan du jo starte i Google med at søge efter ordene Svampe og Farve.
Håber det lykkes for dig.[hør]

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-08-04 16:17

Hej annettemor !

Det kan du sagtens. Vi har lige med stort held farvet en stor parasol som var lavet af ubleget bomuld, nu er den grøn. Vi brugte ganske almindeligt farve til tekstiler
(3 kapsler) opløst i en stor gryde - jeg læste det også kan gøres i vaskemaskinen, men vi valgte altså gryden for at undgå farvning af maskinen.
Held og lykke med det
mvh Benny

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-04 16:25

Mange af de farvestoffer der kan købes i handelen, er yderst giftige og forurenende. Ikke blot under anvendelsen mens også i produktionsfacen! Tænker du en smule over dette forhold, vil jeg stadig anbefale Svampefarvnings-bogen. Der findes i øvrigt også flere andre bøger om farvning efter natur-metoden, hvor man bruger alt muligt andet, lige fra Alm. løg til rødder af diverse planter. Og så har det jo også den fordel, at du og dine får nogle dejlige natur-oplevelser med HELT GRATIS.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-04 16:34

Jeg sidder pludseligt og kommer i tanker om forfatterens nan: Hjørdis Hall Andersen! Håber det hjælper dig i søgningen!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-04 16:37

nan = navn - undskyld, det gik lidt for hurtigt!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 07-08-04 16:49

Du kan sagtens farve ubleget lærred. Men du bør koge det først.
Det giver det bedste resultat, og så skal du sørge for, at beholderen du bruger til farvning, gryde eller vaskemaskine, er så stor, at stoffet ikke ligger for tæt foldet sammen , da det ellers kan blive skjoldet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-04 16:54

Alle den slags råd kan du læse om i "Bogen"!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-04 16:57

I øvrigt vil en KOGNING af ubleget lærred nemt få stoffet til at krybe voldsomt. Så gør ikke sådan noget før du har læst eksperternes RÅD!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-08-04 17:02

Du skal først koge dit stof, for at få kemikalier ud fra produktionen af stoffet. for at forbedre optagelsen af evt farvestof, kan du koge stoffet med soda. ½g/l. Derefter skal du vide hvad du så vil. Du kan küpefarve med Indigo, der er en farve der bl.a. bruges til cowboybukser, du kan farve reaktivt med salt, og ved lavc temperatur, Direktfarver, der koges, gerne med salt, eller plantefarve. Hvad farve vil du have, og hvad skal du bruge det til, det er afgørende for hvad du bør vælge, og de ægtheder du har brug for, og om det skal være klare eller dusede eller brillante farver.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-04 17:08

A.C. Rosmon. Mener du at jeg ta'r fejl når jeg påstår at kogning af ubleget lærred vil få det til at krybe?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 17:21

Det er rigtigt at det kryber ved kogning, og derfor anbefaler man altid, farvning eller ej, kogning af ubleget lærred inden man skærer/klipper de ting man skal bruge det til.
Det er jo ikke sjovt hvis f.eks. gardinerne bliver 10 cm for korte første gang de bliver vasket.

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 07-08-04 17:22

Tak for svaret dova og alle i andre...
Glæder mig til resultatet.

Hej fra Annette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 17:24

Held og lykke med det

dova