/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dobbelt op !!
Fra : Fnollerpige
Vist : 618 gange
123 point
Dato : 05-08-04 20:47

Okay vi sidder nogle stykker, og vi er skvattet over en pusseløjerlighed i sproget, og måske I kan være med til, at kaste lidt lys over det.

På TV siger de (tænkt, men OFTE hørt eksempel): "Hun er dobbelt OL-guldvinder" og "hun er tre-dobbelt OL-guldvinder"
Så er det lige spørgsmålet opstår:

Dobbelt det er 2, er tredobbelt så tre eller seks ?!?

Ja, man hører det faktisk tit, jeg vil mene at tredobbelt må være seks, og at det er fejlagtigt at sige det når man informerer om noget der er sket tre gange.

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-08-04 20:58

http://www.dr.dk/sporten/template/fparticle_print.jhtml?sectionID=226&articleID=184757&publicationID=34603
DR skriver tredobbelt, - Greg Lemond vandt touren 3 gange

Tom Kristensens hjemmeside skriver tredobbelt - han vandt LeMans 6 gange....

der er lidt rod i opfattelsen, ikk.....

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 133 point
Dato : 05-08-04 20:58

Det er det man kalder en "sprogforbistring". Tredobbelt er kun 3 gange.
Men rigtigt ret forvirrende.

ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-04 21:03

Har lige set i Nudansk Ordbog.

Tredobbelt = 3 gange noget andet. Hvis han hun tidligere har vundet 3 gange, så er han/hun tredobbelt mester.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-08-04 21:04

Ja det er da en MEGET udbredt forbistring .... at man stødte på det indimellem er een ting, men de siger det tit i TV.... og det endda på TV2 og DR (her regner jeg ikke TV3 med - de har nok at gøre i forvejen med at tekste bare nogenlunde *G)

Karina

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-08-04 21:04

Den danske sprog, er et svært en.

I øvrigt ville det være ulogisk af sprine 3-4-5 over og gå fra 2 direkte til 6.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-08-04 21:05

Den danske sprog, er et svært en.

I øvrigt ville det være ulogisk af springe 3-4-5 over og gå fra 2 direkte til 6.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-08-04 21:08

TV3 tekster en blanding af de nordiske sprog. (Så behøver de kun een tekstning).

Kommentar
Fra : skovfogeden

Dato : 05-08-04 21:19

og ellebye når alt kommer til alt hedder det nok også ...det danske sprog er et svært et og ikke som du anfører den >>den>> danske
for sprog bøjes jo sproget og ikke sprogen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-08-04 21:22

Der er også mange tyrkfejl i aften.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-04 21:37

Hverken journalister eller brugere på kandu er eksperter i stavning eller talemåde.
Hvis du er i tvivl, så brug Nudansk Ordbog.

Har man vundet en gang og vinder endnu en gang, så er man dobbeltmester. Vinder man 3., 4., eller 5. gang, så er man 3., 4., eller 5. dobbeltmester

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-08-04 21:39

*GGGG*....ja selvfølgelig er det logisk....
men har såmænd hørt 4-dobbelte, 5-dobbelte om folk der har vundet noget 4 eller 5 gange.... prøv selv at lægge mærke til det i TV

Det er bare noget fims - dobbelt så er der to, tredobbelt så er der æææhh tre *GG

Tak for jeres syn på sagen.

Karina

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-08-04 21:46

Rafler man om en tre-dobbelt genstand, så er det seks

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-08-04 22:08

Det er nu ikke fordi jeg ikke ved hvordan man skriver, men det gik nu mere på disse sprogforbistringer og udtryksmåder.
Ja, det danske sprog er og forbliver at være svært.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-08-04 22:27

Det er da ikke svært ellebye,jeg har da hørt små børn på
Ca.4 år,tale helt fint.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 05-08-04 22:39

ja jeg synes også at kinesisk må være mere svært de kinesere må være meget dygtige..
sus

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 05-08-04 22:41

der er også den med at børne i skolen skal gå i hånd 2og2

MEN det giver da 4

Kommentar
Fra : mango

Dato : 05-08-04 23:01

ja den var go!! *GG* iih altså bare man var så kvik..det er sgu for sent nu ..

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-08-04 23:05

Nu er spørgsmålet så hvem der skal have pointene - måske jeg fordobler eller tredobler dem (AHA!!)
naaah finder nok på noget .... trækker lod, eller noget andet fikst.

Ans, er helt med på den med Nudansk ordbog, den holder vi os så til, men som ellebye skrev ... var det mere forbistringen, og min store forundring jvf. linkene længere oppe. For selv steder man mener burde have styr på tingene har tilsyneladende også deres tvivl.

Karina

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-08-04 23:06

Ifølge Den Danske Netordbog er tredobbelt=trefoldig, altså 3 !!

http://www.dendanskenetordbog.dk/netdob/FMPro?-DB=netdob.fp5&-Format=/netdob/searchresult.html&-Op=eq&searchfield=tredobbelt&-Max=5&-Find
Citat
tredobbelt adjektiv <-, -e>

trefoldig
tripel-
tripple-

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-08-04 23:09
Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-04 23:33

Fnollerpige

Det er s.. da også for dårligt at man ikke kan regne med hvad journalister skriver eller siger. En stor del af befolkningen retter sig efter dem.
Trist at så mange bliver i tvivl om, hvad de selv lærte i skolen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-08-04 23:42

>>ans ... ja indimellem bliver man i tvivl, og et eller andet sted har de (medier) et stort ansvar.
Men fremover er jeg ikke i tvivl mere.....

åååhhh hvor er det forresten trælst at kandu er så sløvt.....

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-08-04 00:07

Tak for svaret ellebye.... du får "pingene"
alene af den grund at du kom først...
tak for hjælpen allesammen og godnat

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-08-04 00:08

Halløj der var jeg lidt hurtig til at brokke mig - nu farer serveren da bare afsted
- godt gået drenge, så skal det bare forblive sådan, ikk...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-08-04 00:09

Join the club yong Lady.
Tak for i aften og godnat--Keldd.