/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Tekst-tv på TV2
Fra : Vestjyden
Vist : 1282 gange
75 point
Dato : 16-06-02 18:19

Vi sidder og snakker om hvordan det kan lade sig gøre rent teknisk at bladre i TV2's tekst-tv ved hjælp af telefonen. På nogle sider kan man ringe op på et telefonnummer og så bruge trykknapperne på telefonen til at skifte sider med på TV-et. Véd nogen hvorfor telefonen kan have samme funktion som fjernbetjeningen?

Accepteret svar
Fra : Peterpo

Modtaget 75 point
Dato : 16-06-02 20:35

Når du ringer til TVfonen, så får du tildelt en side, som du kan finde med fjernbetjeningen. Derefter kan du ændre indholdet af den side v.hj.a. telefonen.

Mvh

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 16-06-02 21:32

Det forstår jeg .. men hvordan kan telefonen (rent teknisk) kommunikere med fjernsynet?

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 17-06-02 10:52

Det er en computer den skifter indhold på den side du har fået tildelt.
så når du trykker registrerer computeren det og sender oplysninger til "din" side og den skifter.

Dydendak

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 17-06-02 12:34

OK, godt svar. Man får altså tildelt een side pr. opkald - men der er da ikke sider nok i tekst-tv til at f.eks. 250 på een gang kan spørge?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 17-06-02 20:46

Det fungerer ligesom et gammeldags modem, de toner du taster på telefon bliver omsat til signaler som computeren i den anden ende kan omsætte til ting som tekst-tv computeren kan forstå.

Der er faktisk op til 1000 sider på ttv, men det er kun ca. 500 sider man bruger på ttv. Ligeledes må du tænke på at på hver side kan man lave undersider, så faktisk snakker vi om flere 1000 sinde sider.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 18-06-02 08:23

Vil det så sige, at en anden bruger kan følge med i, hvad jeg vælger på 'min' side, hvis han/hun tilfældigvis selv slår op på samme side som mig på hans/hendes tekst-tv uden at ringe op til det nummer, hvor man kan skifte side, eller kan den side, der bliver vist må mit tekst-tv slet ikke kaldes frem på normal vis?

Kommentar
Fra : Fiskerbamsen

Dato : 18-06-02 09:26

Ja, alle kan følge med i hvad du sidder og kigger på... Når du ringer får du jo tildelt "din side" - prøv så at gå en side "ned" fx. fra 768 til 767. Her kan du se hvad andre sidder og kigger på.
Du kan dog ikke sidde i Jylland og se hvad en københavner kigger på, da der er flere "puljer" for de forskellige landsdele, for at undgå at TVfonen altid er optaget/fuld...