/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
gaaaaab
Fra : hatchi
Vist : 385 gange
2 point
Dato : 27-04-04 17:37

Hvis en person gaber, begynder de i samme rum også at gabe. Hvorfor det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-04 17:55

Gaben smitter:
Lytter spørger: Det virker som om, at gaben "smitter". Er der noget om det? Og hvorfor? Udsender man et eller andet stof, når man gaber?:
Gaben er en måde at reagere på under forskellige omstændigheder. I en tale, holdt ved Biblioteksskolens BDI-gallafest i København den 27. marts 1998, sagde Claus Secher om gaben, at det er et naturligt fænomen, der ofte forekommer blandt de studerende. Mellem 8.30 og 10.15 gaber de, fordi de kom for tidligt op. Mellem 10.30 og 12.15 gaber de, fordi de er sultne. Og mellem 13 og 14.45 gaber de, fordi de fordøjer frokosten. Hvis de studerende er så uheldige at have timer fra kl. 15.00 til 16.45, gaber de, fordi de er trætte og ved at blive sultne igen. Der er derimod aldrig ført noget videnskabeligt bevis for, at de studerendes gaben har nogen sammenhæng med undervisningens kvalitet. Se også under kaffe.
Jeg har også læst mig til, at forelskelse kan medføre gaben, hvilket desværre let kan misforstås. Man har glæde af at gabe, når man skal udligne trykket i ørerne, fx under landing med fly. Og jo - gaben smitter. Man udsender ikke noget stof, men et signal, der kan smitte.

Ovennævnte er fra denne side
http://www.dr.dk/sundhed/index.asp?record=1062479384677&funktion=vis

Man udsender et signal, der kan smitte.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 17:55

Det var oprindeligt alpha hannen i gruppen, som med et 'gab' signalerede det var sikkert at gå til ro. For at meddele man havde forstået budskabet, gabede gruppens andre medlemmer som accept. Dette var før sproget var udviklet hos primaterne.

Siden har denne signalfunktion hængt ved. Hvorfor ?
Fordi naturen ikke bruger kræfter at rette noget der fungerer. Præcis samme forklaring, som på hvorfor mænd har brystvorter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 27-04-04 18:03

øh kom faktisk til at gabe over dette spørgsmål 2 gange -
nå men udenfor tråden -

molokyle: hvilken funtion har dog mænds brystvorter ???
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 27-04-04 18:03

sorry,skulle være: funktion

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-04-04 18:07

Ja jeg kom også til at gabe..*weird*
Ans har besvaret det fint synes jeg, og jeg undrer mig over hvad mænds brystvorter har med gaben at gøre. Er det fordi de er ligeså kedelige?

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 27-04-04 18:12

creamygirl
ha ha - det er det sq nok - nogen funktion har de vel ikke - udover at der som regel gror hår ud af dem - thihi.
nå nu skal jeg nok lade være med at blande mig i noget jeg alligevel ikke har forstand på.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 18:18

De har ingen funktion, men da brystvorte udvikling hos pattedyr gør DNA/RNA mindre kompliceret (..én skabelon til begge køn) er der ingen evolutionteknisk grund til at lave om på det faktum at brystvorder sidder placeret hvor de gør. Hos hunkønnet har de oven i købet en funktion. Nemlig at amme afkommet. Hvis de havde siddet i vejen eller været til gene, havde det nok været en anden snak. Lige som 'gabet'. Det er ikke i vejen !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-04-04 18:47

Det her må da være massehypnose - nu sidder jeg dælme og gaber.
såååååååååååå

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 19:05

er det ikke noget med at hjernen mangler ilt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 19:08

Sjovt; jeg har ikke gabet en eneste gang under dette spørgsmål. Det er nok fordi mine 'forklaringer' er så interessante !!!

....HOV !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-04-04 19:08

Det kan aldrig blive tilfældet her..............

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 19:10

[hør] CLAN -> Jo... din gør !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 19:12

Korrekt emesen

Øj, vi får da lige spammet lidt. Undskyld : hatchi

Vi er nok ved at blive trætte

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 19:13

Molo... Det er der jo ikke noget nyt i

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 19:15

Citat
Gaben smitter:
Lytter spørger: Det virker som om, at gaben "smitter". Er der noget om det? Og hvorfor? Udsender man et eller andet stof, når man gaber?:
Gaben er en måde at reagere på under forskellige omstændigheder. I en tale, holdt ved Biblioteksskolens BDI-gallafest i København den 27. marts 1998, sagde Claus Secher om gaben, at det er et naturligt fænomen, der ofte forekommer blandt de studerende. Mellem 8.30 og 10.15 gaber de, fordi de kom for tidligt op. Mellem 10.30 og 12.15 gaber de, fordi de er sultne. Og mellem 13 og 14.45 gaber de, fordi de fordøjer frokosten. Hvis de studerende er så uheldige at have timer fra kl. 15.00 til 16.45, gaber de, fordi de er trætte og ved at blive sultne igen. Der er derimod aldrig ført noget videnskabeligt bevis for, at de studerendes gaben har nogen sammenhæng med undervisningens kvalitet. Se også under kaffe.
Jeg har også læst mig til, at forelskelse kan medføre gaben, hvilket desværre let kan misforstås. Man har glæde af at gabe, når man skal udligne trykket i ørerne, fx under landing med fly. Og jo - gaben smitter. Man udsender ikke noget stof, men et signal, der kan smitte

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 19:18

ogggg brystvorterne

Citat
SPØRGSMÅL:
Jeg har altid undret mig, hvorfor mænd har brystvorter og skægvækst.
Er der her tale om unødvendigheder eller har de nogen naturlig betydning?
Jens Kristian Tonsberg

SVAR:
Hej Jens

For brytsvorternes vedkommende skyldes det at vi alle i de første 6 uger af fosterlivet er ens, der er ingen forskelle på drenge og piger på det tidspuntk (man kan faktisk sige at vi alle er piger indtil 6. uge). Følgelig vil vi være identiske i alle træk der er udviklet før 7. uge. Først i den 7. fosteruge begynder kønnene at udvikle sig forskelligt, med forskellige kønsorganer som den største forskel. Man kan også sige at vi alle har det samme "blue print" dog med nogle små forskelle.

Med hensyn til mænds skægvækst forholder det sig lidt anderledes. Da menneskets udviklingslinie spaltede fra abernes havde alle hår over hele kroppen (både mænd og kvinder), efterhåndes har det åbenbart vist sig, at det var en fordel ikke at have så mange hår hvorfor vi mennesker har fået mindre og mindre kropsbehåring. Hvorfor mænd så har mere end kvinder skyldes at det er de mandlige kønshormoner (som mænd har flere af end kvinder) der påvirker hårvæksten.

Går man nogle millioner år frem i tiden, og antager at vi mennesker ikke har ødelagt jorden til den tid og stadig eksisterer, kan man udemærket forestille sig at vi er endnu mindre behårede end vi er i dag. Det er derimod, efter min mening, ikke sandsynligt at mænd har mistet brystvorterne. For mænd spiller brystvorterne ingen betydning, så i teorien kunne de godt undværes, men at en proces der fører til at allerede påbegyndte brystvorter forsvinder igen efter 7. fosteruge skulle udvikles er nok usandsynligt, det ville simpelthen være spild af "tid" og "energi" - brystvorter skader jo heller ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 19:21

Du sover allerede CLAN : Førstnævte stod jo i ans' link : Dato : 27-04-04 17:55

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 19:22

..OG det er noget vrøvl !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 19:24

og samt og så er jeg vel

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-04-04 19:43

Clan - skaf noget ilt til hjernen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 19:49

Dette link giver både CLAN og undertegnede ret i dette spørgsmål : http://www.fact-index.com/y/ya/yawn.html

Dette link viser at vi gaber allerede som femten uger gamle fostre, så det er næppe vejret vi snapper efter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-04 19:50
Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-04 23:52

hatchi

Er du faldet du i søvn

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 05-05-04 18:07

Nogen der har et svar så?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-04 18:33

Ja der har da været et svar oppe i tråden. et eller andet sted.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-04 18:34

Jeg hopper af her inden jeg gaber kæberne af led - for det smitter jo.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-04 20:29

Jeg tror svaret ligger i det sidste link jeg kom med : http://webperso.easyconnect.fr/baillement/why.people.ywan.html

</MOLOKYLE>