/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Teknologiprojekt
Fra : thbala
Vist : 623 gange
100 point
Dato : 22-04-04 13:50

jeg mangler et godt emne til et teknologiprojekt på htx.

Emnet er kroppen og der er 4 underemner:

1. Kroppen i miljøet
2. Den sunde krop
3. Når kroppen skal hjælpes
4. Den iscenesatte krop

det er nødvendigt at der kan fremstilles et produkt i et forholdsvist primitivt værksted eller laboratorium.

gode forslag er meget velkomne...

på forhånd tak.

mvh Thomas

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 22-04-04 14:49

da jeg havde biologi på højt niveau i gymnasiet og vi skulle skrive stor opgave, fortalte vores lærer om hvordan han engang havde lavet et projekt om hvordan kroppen reagerede på forskellige stoffer, herunder hash/alkohol og lignende.... Man kunne jo lave det, og perspektivere over i hvordan en sund krop er, kontra en påvirket.
-hvis man vælger "hårde" stoffer skal du bare være opmærksom på at det nok er en god idé at være flere om projektet og kun en guinea-pig!

Vi lavede også diverse forsøg med at udruge kyllinger eller lign., men jeg kan ikke se fra ovenstående om det skal være en menneskekrop?

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 22-04-04 14:55

Jo det skal være en menneskekrop...

At lave et projekt over hårde stoffer går nok ikke... men ellers tak for forslaget...

Jeg kunne godt tænke mig en lang række forslag så jeg har noget at arbejde videre med... Lige nu er jeg så godt som tom for ideer...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-04 16:36

I kunne jo prøve at lave et projekt om fremtidsperspektivet i udvikling og implementation af nanoteknologi.

Det er godt nok lidt 'langhåret' og kan være svært at fremstille et illustrativt produkt i 'primitive' faciliteter, men læs om emnet her : http://www.kurzweilai.net/meme/frame.html?m=18

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-04 16:44

Daffer man lidt rundt i de mange referencer, når man bl.a. til denne side : http://www.kurzweilai.net/brain/frame.html?startThought=Human

Her er der flere artikler under emnet : News Articles that refer to Human

Tjek selv de forskellige emner/artikler ud

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 22-04-04 17:58

hey molokyle...

vi kan sagtens blive enige om at emnet er spændende, men jeg tror det bliver for svært at arbejde med...

tror jeg søger noget lidt mere "håndgribeligt"... ´noget der er til at gå til... det behøver ikke at være noget revolutionerende!!

mvh Thomas

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-04-04 22:56

Jeg har måske ikke rigtig nogle gode forslag, så jeg burde måske tie stille.
Kroppen i miljøet:. Der kan man tænke på kroppens påvirkning af miljøet, Det behøver vel ikke at være giftstoffer eller andet grimt! Måske kroppens påvirkning af sol vand, kulde,varme blæst og regn, Kunne man så ikke isenesætte kroppen med lidt varm tøj, lidt solcreme, regntøj, (Hvad menes ellers med den isenesatte krop?) den sunde krop: idrætsmanden/kvinden - når kroppen skal hjælpes: idrætsskader, operationer osv, brug fantasien, jeg tror mulighederne er mange uden at gå i ekstrmerne,Kroppens påvirkning af anstrengelser kan vel vises med en pulsmåler og en condicykkel. God arbejdslyst.
Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-04 02:06

Den isenesatte krop er det ikke også fyren eller pigen, der sætter sig selv i schene til en tur i byen, den helt store skoretur, pigen der er sat op med flot hår bar maveskind, make up og hvad ved jeg, eller brudeparret i smoking, hvid kjole med myrter og slør, der er vel mange måder at sætte sig selv i schene på. Kroppen der shal hjælpes: Jamen det kan være det spæde barn, der ikke kan noget selv, Diabetikkeren der skal have tilført medicin dagligt ,for at kroppen kan nedbryde sukkeret,,Astmatikeren der må inhaller medicin for at kunne holde luftvejene åbne, manden der har brug for støtte, krykker, stokke ,kørestol,måske endda cykelrytteren der nødvendigvis må bruge dooping for at klare de strabadser han udsættes for.
Manden der ikke kan gøre sin kvinde gravid,kvinden der ikke kan blive gravid ad naturlig vej, er vel også eksempler på kroppe, der skal hjælpes, Den sunde krop er vel modsætningen til alle disse eksempler. funder selv videre,
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-04 15:46

Det isenedatte menneske: Er det ikke også cirkusklovnen, Harlekin, dummepeter i deres dragter, skorstensfejeren med den høje hat, politibetjenten i sin uniform og det barske udtryk.
Kroppen der har brug for hjælp:Den der har brug for høreapparat, briller, forloren gebis eller bare en tandfyldning, eller et platfodsindlæg., et koset er vel også en hjælp til kroppen - Bhen måske. Den sunde perfekte krop behøver da ikke disse hjælpemidler og altsammen er jo teknologi!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-04 15:52

I et simpelt værksted kan i vel fremstille en krykke til keoppen der har brug for hjælp, eller en høj hat til det isenesatte menneske(skorstensfejeren) eller en dragt til dummepeter.

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 24-04-04 18:04

adet hjælper på det... først var forslagene for kompliserede, mens de nu er næsten for nemme... lidt udfordring ville ikke gøre noget, men det er altid godt med mange forslag der kan få en til at tænke anderledes...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-04 23:46

thbala!
Du er da ikke nem!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-04 02:14

Hvad med at tage en gammel kending op : http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/indexe.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-04 02:16

Ups... glemte lige emnet var kroppen

..har vist ikke så meget med dampkraft at gøre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-04 11:37

Det ved man ikke molokyle! der er et underemne ,når kroppen skal hjælpes, det kan da være fra det ene sted til det andet, jeg mener transport, (nå ja dampmaskiner?) men det kan da være alt fra solide vandresko, over rulleskøjter,løbehjul, cykler knallerter, metorcykler, biler, busser, tog, taxaer, jumbojet, - dampmaskiner? na a. Det skal også kunne vises i et enkelt laboratorium eller værksted, der er det lettere at vise noget med cyklen eller knallerten end det er med jumbojetten.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-04-04 16:20

Det fælles tema her er bevægelse. Kombiner det med energi og forbrænding. Hvad med at lave et apparat som sikre en form for bevægelse.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-04 11:31

Fik du projektet færdig til tiden??

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 17-05-04 18:23

ja det gjorde jeg... emnet blev til en taske designet til en kørestolsbruger. Tasken skulle så sidde foran på kørestolen uden at være i vejen og til gene for brugeren...

jeg tror da det blev et nogenlunde projekt...

og det passer faktisk ikke at jeg fik det afleveret til tiden... for det går ikke så hurtigt når 60 elever skal skrive 3 * 30 - 40 sider ud på ÉN printer. Den blev dog godtaget ved at aflevere den til vores sure inspektør :)

Kommentar
Fra : SuperPica

Dato : 01-06-04 18:11

Ahr, ved det er for sent nuu... SWY! -men jeg skrev om rygning, hvor jeg lavede en kampagne, der gik ind og fik fat i folk på 13-14år, hvor nogle er muligvise nyrygere.. Det fungede fint, og har lig' været oppe og forsvar projektet i torsdags, hvor det gik vidunderligt.. håber du fandt på noget spændende -Lica

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-01-05 12:14

Nå var i uheldige med projektet??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-05 12:28

Citat
..og det passer faktisk ikke at jeg fik det afleveret til tiden... for det går ikke så hurtigt når 60 elever skal skrive 3 * 30 - 40 sider ud på ÉN printer.

Dén holder sgu heller ikke vand

Kære Tysklærer, jeg kunne desværre ikke aflevere min tyske stil, da min skrivemaskine var løbet tør for farvebånd

</SVS 1975>

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 10-01-05 23:40

til lica...

den med rygekampangen var ikke gået hos os.. vi ville nemlig i starten lave en kampagne med oplysninger om kosmetiske operationer hvor vi kiggede på folks syn på den ideelle krop. men vores lærere synes ikke at en kampange (plakater, foldere eller lign.) var et produkt så det blev ikke godtaget :(...

men udover det gik det fint med projektet.. fik da 10 :D

Kommentar
Fra : SuperPica

Dato : 11-01-05 10:33

Til thbala..
Ok, underligt -jeg lavede da både plakater, folders, diasshows, spørgeskema og hjemmeside, og det blev alt sammen godkendt.. -og fik en rimelig karakter på 9, hvilket var en af de bedste.. -da folk bare blev bumlet ned ved os! :-/

men troede ikke, at skoler måtte lave sådan nogle "indviduelle krav"..?

Kommentar
Fra : stoRn

Dato : 11-01-05 12:20

jeg er en hat

Kommentar
Fra : stoRn

Dato : 11-01-05 12:20

jeg er en hat

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 11-01-05 14:38

nej jeg ved heller ikke helt hvorfor vi ikke måtte... noget med at det skulle være muligt for lærerne at vejlede.. og da vi ikke før havde haft noget om den slags produkter ville de ikke godkende det.. det skulle indeholde noget metalarbejde, træarbejde eller kemi/proces