/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Privatøkonomi
Fra : Jesper2002
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 01-03-04 20:51

Hej

Min kone og jeg ønsker at bygge et hus..1.700.000

Vi har til privatforbrug 9000 + Budget 4000 + Billån 3200
Vi har ca. 30000 kr om måneden.
Privatlån og Kontokort har vi en gæld på 100000.

Vi har således 14000 kr pr. mdr til at oprette et byggelån, samt gæld afvikling af kreditlån.

Vores bankrådgiver anbefaler at vil afbetale vores kontokortgæld over 10.mdr, før vi laver en byggelån.Jeg synes det lyder af meget i en verden med afdragsfrielån og diverse lån typer. Hvorfor kan man ikke bare lave et lån på 10 år..også leve med det ?

Er der nogen som kender en fornuftig løsning af Vores problem ?.

Vi er i øjeblik i vejen med at undersøge diverse banker.
Hvad vil være acceptabel i Vores situration ?
Bør der ikke være muligt at både bygge og afdragelån på nuværende tidspunkt ?

MVH
J

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-04 21:13

Der er hjælp at hente på Økonomiguiden : http://www.flere-penge.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 02-03-04 15:55

Hej!
Man kan hos en ejendomsmægler få udstedt et køberbevis, som på grundlag af ens økonomiske forhold oplyser hvor meget man kan magte at købe hus for. Det er en fordel hvis man vil købe et hus hvor der er flere købere og man derfor ikke risikerer at en af de andre får slutseddel på huset fordi man først skal til at opnå godkendelse i sin bank - man har godkendelsen på forhånd.
Det kunne I jo gøre: Få et køberbevis som fortæller hvad I kan sidde for. Få så byggefirmaet til at beregne hvor meget I kommer til at sidde for i et nyt hus, reelt udregnet med ydelser til kreditforening, ejendomsskat osv.Dernæst sammenligner I de to tal og har her en neutral vurdering af om I kan sidde i huset og have penge til det øvrige. Beregningen bør være med afdragslån, alle tilråder at man skal kunne betale afdragene men man har jo lov til bagefter at vælge et afdragsfrit lån for at fremskynde betalingen af dyrere kontolån mm.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-04 19:04

Fandt du ud af noget ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-04 19:04

Fandt du ud af noget ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Heindorff

Dato : 28-07-04 21:39

Hej Jesper.

Har I børn? Kreditforeninger vil gerne se et rådighedsbeløb på minimum ca. 6-7.000 kr. hos et par. Hvis I har børn skal beløbet være højere. Umiddelbart lyder det ikke som om, at det skulle være et problem for jer at låne til nybyggeri, men hvis I ingen balast har og dermed ingen penge til indskud, så vil jeg mene, at jeres økonomi er lige på grænsen. Specielt med det beløb du nævner på 1.700.000 kr. Realkreditlånet kan jo optaget op til 80 % af husets værdi / lånets samlede størrelse og I ville derfor være nødsaget til at overtage et eventuelt ejerpantebrev eller låne på anden hvis til en højere rente end realkreditlånet. Udover lånene skal I naturligvis budgettere med udgifter til ejendomsskatter, vand, varme og andet forbrug. Det løber hurtigt op.

Hvis I vælger et pauselån, kan I, som du selv lidt er inde på, bruge "overskuddet" til at nedbringe jeres anden gæld. Bankerne vil kun tilbyde jer et pauselån, hvis de kan se, at I ville kunne sidde i huset med et almindeligt 30 årig realkreditlån.

Er der i budgettet regnet med penge til bilforsikring og indbosforsikring?

Har I overvejet at købe et ældre og noget billigere hus? Det er klart, at der er stor forskel på et nybygget hus og et ældre hus, men I skal jo også gerne kunne sidde nogenlunde i det.

Jeg kan ikke huske navnet, men jeg så en udseendelse på DR1 om en byggekonsulent som hjalp med nybyggeri og skaffede materialer og arbejdskraft fra bl.a. Polen. Søg eventuelt på Google. Det kan være han kan findes på nettet. Med hans hjælp kan I bygge huset til 2/3 af den pris, I ellers ville skulle betale. Man kan så diskutere om det er moralsk forsvarligt, men det er jo helt op til jer.

Mvh, Lasse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-04 12:15

Det har åbentbart ikke den store interesse at få et svar, så jeg forlader dette spørgsmål.

</MOLOKYLE>