/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Homo sapiens sapiens?
Fra : Humvee
Vist : 529 gange
50 point
Dato : 24-02-04 09:28

Ved ikke lige om det er den helt rigitge kategori

Hvorfor hedder det nogle steder Homo sapiens sapiens, og andre steder blot Homo sapiens?

Er førstnævnte ældre, eller hvad er forklaringen?

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 60 point
Dato : 24-02-04 09:45

Early Modern Homo sapiens. Anatomically modern humans are classified as Homo
sapiens sapiens. Every human today belongs to this variety of Homo sapiens

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-04 09:47

Det er for at de stammer på den ene side *SS*

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-04 09:50

Homo sapiens er altså mennesket siden arten opstod, eller udartede til den form vi kalder mennesket.
Homo sapiens sapiens er så det moderne menneske.
personligt foretrækker jeg den sidste variant
Homo sapiens ludens
det legende menneske
dette fordi erfaringen viser at gennem leg, eller rettere hvad der opfattes som leg/interessant giver en både større og hurtigere indlæring af selv ret komplicerede ting.

Desværre gør det nok ikke stavekontroller overflødige. Måske endda fremmer det måske behovet.

Men atomfysikken og relativitetsteorierne bliver nok lettere forståelige hvis man har noget at sætte disse i relation til.

Jeg selv fandt det pludseligt meget nemmere at lære bremselængderne til teoriprøven i 1963 da jeg opdagede sammenhængen mellem den energi der skulle nedbremses, nemlig kombinationen af masse og fart, da jeg indså sammenhængen med e=mc2

Jeg håber det har hjulpet dig videre.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-04 09:51

Svaret til Sunowich er at alle stammer nedstammer fra ældre stammer.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-04 09:57

Slægtstræet for Homo sapiens sapiens må været nedskrevet på stentavler. Jeg ved dog ikke om de er fundet endnu?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-04 10:08

Man kan selvfølgeligt henfalde til alle mulige teorier, og ofte er der nogle ret fantasifulde dyrket af science fiction forfattere.

Jeg hverken kan eller vil udelukke at nogle af disse kan være mere rigtige end den officielle. I hvert fald er der nogle ting som ikke kan forklares fornuftigt endnu, og måske heller aldrig bliver det.

For nogle mennesker er historien fortsat nedskrevet "på stentavler". Det er i hvert fald ikke noget de synes at tage med sig, så det er nok derfor at historien er blevet væk for store dele af menneskene.

Det fortælles dog at i Kina er det ret almindeligt at man kender sin slægt indtil 65 generationer tilbage. D. v. s. ca. 2000 år. Den måde man navngiver sine efterkommere/børn kan være medvirkende til at det er nemmere at huske.

Indtil ca. 1845 var der i Danmark noget der lignede lidt. Det var nemlig sådan at den første søn fik farfars fornavn, den næste søn fik morfars fornavn.
Derefter behøver man ikke at gætte meget at den første datter fik farmors fornavn, og den næste datter mormors fornavn.

Der var dog undtagelser. En af de vigtigste var hvis en tidligere hustru var død, for så fik første datter derefter normalt afdøde hustrus fornavn.

Bl.a. derfor min farmors første datter i 1906 blev opnævnt efter min farfars afdøde første hustru, Anna.

Så det er først ret nyligt man er stort set ophørt, og reglen har aldrig været uden undtagelser. Forbløffende mange børn blev opnævnt efter præsten, præstens kone, degnen, herremanden o.s.v.

Vel oftest fordi man derved sikrede sig en smule at der blev tagetsig af børnene hvis man selv døde i utide, hvilket uhyggeligt nok ofte skete, men i hvert flad var det jo klart at en fremtrædende person ikke kunne have et barn rendende rundt uforsørget med hans/hendes navn. Så på en eller anden måde kunne det hjælpe barnet.

Lidt af samme praksis sås i fadderpraksis hvor man for en sikkerheds skyld ofte havde flere af disse kendte mennesker som faddere, men der har vel ind i mellem været en og anden som "ikke havde tid".
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-04 10:09

Nåh, ja, og så svigetede den manuelle stavekontrol endnu en gang.
Kan Kandu ikke fikse en stavekontrol ?
MVH
Varla

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-04 10:25

Varla -> Hvis du føler det er af største betydning at stave korrekt, bør du benytte f.eks Word til at skrive dine kommentarer (..der er stavekontrol indbygget). Kopier derefter teksten herind. Imidlertid forstår jeg for det meste godt, hvad andre brugere skriver, både med og uden fejl og håber det samme er tilfældet med dig? Jeg laver ofte fejl.

Tak for dit lærerige indlæg Varla

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-04 10:31

Jamen du har da som altid ret, men når man synes man skal skynde sig, og/eller ikke lægger så megen vægt på stavningen, blot indlægget er forståeligt, så springer man over Word/andre tekstbehandlinger.

Der er forøvrigt en udmærket gratis i Open Source. Det var så egentligt lidt reklame for noget der er gratis for at afsværge at Word var nævnt.

I øvrigt er jeg vistnok snart berygtet for lange, alt for lange, forklaringer.
Men tak alligevel, jeg labber det i mig som sødmælk.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-04 10:38

PS Jeg skulle lige se dit CV. Det er noget jeg ofte gør når jeg møder mennesker der synes at korrespondere med mit tankesæt. Vel nærmest for at lære lidt mere om mig selv.

Og jeg kan se at vi da har et par interesser/opfattelser fælles. Forskellen er nok mest alderen, som har ikke engetligt udelukket nogle ting, men et par af mine interesser er først "opfundet" så sent at verdens og familiens krav gjorde det umuligt for mig at skifte spor dengang de kom frem for "almindelige mennesker".

Som min far sagde da han blev ældre "Vi er født 25 år for tidligt". Nu er jeg blevet ældre, og hvor havde han ret.
MVH
"Varla" / Ejvind

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-04 10:58

Varla -> Jamen, jeg ser da frem til mange gode disputser med dig som deltager i Filosofi, Anden videnskab, Andre interesser eller hvor det nu bliver...

Nu må I imidlertid have mig undskyldt. Jeg skal male min nye lejlighed færdig.

Humvee -> Ja, så gik der (..som sædvanlig?) lidt smalltalk i et usædvanligt spørgsmål (for denne kategori i det mindste).
Håber du bærer over

De bedste hilsner til jer alle.. </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Humvee

Dato : 24-02-04 15:00

Jamen det var da hyggelig smalltalk denne gang.-)

Godkendelse af svar
Fra : Humvee

Dato : 24-02-04 15:01

Tak for svaret Varla. Meget intereesant